بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

مکمل گلوتامین چیست؟ تاثیرات مصرف گلوتامین چیست؟

مکمل گلوتامین چیست؟ تاثیرات مصرف گلوتامین چیست؟

اگر بخواهیم بگوییم گلوتامین چیست، خیلی خلاصه در ادامه مقاله با هم آن را میخوانیم.

 

گلوتامین بیشترین آمینو اسید موجود در بدن انسان می‌باشد و با این حال یک ورزشکار پس از یک تمرین سنگین افت قابل توجهی از ماده گلوتامین را در بدن خود شاهد خواهد بود.

 

بدین سبب با مصرف گلوتامین پس از تمرین علاوه بر ریکاوری سریعتر و ترمیم بافت عضلانی، سبب افزایش سطح سیستم ایمنی بدن را شاهد خواهیم بود. همچنین گلوتامین موجب تقویت سیستم گوارشی و از بین رفتن میکروب‌ها و باکتری‌های مضر سیستم گوارشی می‌شود.

 

محصولات ریکاوری و بعد از تمرین هم به شما کمک خواهند نمود تا سریعتر شادابی و ریکاوری عضلات خود را به دست بیاورید.

تاثیر و عوارض مصرف گلوتامین

تاثیر و عوارض مصرف گلوتامین

 

گلوتامین یکی از اسیدهای آمینه موجود در بدن انسان می‌باشد.

 

گلوتامین جزو اسیدهای آمینه ضروری نمی‌باشد با این حال در برخی موارد به مانند بعضی از بیماری‌های گوارشی و یا برای ورزشکاران می‌تواند ضروری باشد. اسید آمینه گلوتامین از ترکیب گلوتامات و آمونیاک با مصرف آدنوزین تری فسفات تشکیل می‌شود. این ماده در خون انسان، فراوان ترین اسید آمینه آزاد می باشد.

مصرف گلوتامین در ورزشکاران

مکمل گلوتامین بعد از ورزش شدید، می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت و به محافظت در برابر بیماری‌های متداول، کمک کند.

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند

 

گلوتامین چیست؟ موارد مصرف و تاثیر گلوتامین در بدن

 

تامین گلوتامین

 

منابع غذایی گلوتامین

 

این اسید آمینه در اکثر گوشت‌ها و محصولات حیوانی و همچنین هر محصول لبنی یا محصولی مانند پروتئین آب پنیر یا پروتئین کازئین موجود در شیر به مقدار زیادی یافت می‌شود.

سطح آن در غذاهای مختلف عبارتند از:

  • در 4.7 درصد پروتئین گوشت گاو
  • در 8.8 پروتئین شیر
  • در 11.1 درصد پروتئین برنج سفید
  • در 16.2 درصد پروتئین ذرت
  • در 9.1 درصد پروتئین توفو
  • در 4.3 درصد پروتئین تخم مرغ

 

کمک به رشد عضلات

 

فواید گلوتامین

کمک به رشد عضلات

بیشترین دلیل استفاده از این مکمل گلوتامبن توسط ورزشکاران و بدنسازان کمک به عضله سازی می‌باشد. بخش بزرگی از ماهیچه‌های ما توسط آمینو اسید گلوتامین تشکیل شده است. این مکمل به هیچ وجه استروئید نمی‌باشد و به طور طبیعی نیز در بدن ساخته می‌شود. مصرف گلوتامین موجب می‌شود که زمان ریکاوری کاهش پیدا کند، همین موضوع باعث افزایش قدرت ورزشکار از طریق ترمیم سریعتر ماهیچه می‌شود.

تاثیر گلوتامین در مغز

تاثیر گلوتامین در عملکرد مغز

 

گلوتامین می‌تواند در افزایش تمرکز و کاهش استرس و اضطراب ناشی از مطالعه‌های بسیار طولانی و کمک کننده باشد.

 

گلوتامین موجود در مغز و مایع نخاعی حدود 10 الی 15 برابر بیشتر از مقدار آن در جریان خون می‌باشد که نتیجه آن بهبود تمرکز، هوشیاری، حافظه و عملکرد فکری می‌باشد.

شکل ظاهری گلوتامین

 

رایج ترین فرم‌های موجود گلوتامین به صورت پودر و قرص می‌باشد. معمولا نوع پودری گلوتامین را ترجیح می‌دهند زیرا به راحتی می‌توانند آن را همراه نوشیدنی خود ترکیب و استفاده کنند. برای دریافت بهترین نتایج مصرف 2-3 بار از گلوتامین در روز به صورت منظم می‌تواند بسیار کارآمد باشد. دوز های خود را می‌توانید هنگام صبحانه، قبل یا بعد از تمرین و زمان خواب مصرف کنید.

 

این زمانها رایج ترین زمان های مصرف گلوتامین می‌باشند.

برای زمان های تمرینات شدید حدود 5-15 گرم در روز مصرف گلوتامین کفایت می‌کند.

 

بهترین زمان برای مصرف گلوتامین

همچنین بهترین زمان برای مصرف گلوتامین بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب می‌باشد در این زمان عضلات شما به مدت 6 تا 8 ساعت فاقد مواد مغذی بوده است.

بهترین زمان مناسب برای مصرف گلوتامین حدود نیم ساعت تا حداکثر یک ساعت بعد از تمرین می‌باشد.

با این کار شما کمک شایانی به فرایند ریکاوری و بازسازی عضلات می‌کنید.

درمورد کراتین به مقدار 5 گرم 45 دقیقه همراه با یک نوشیدنی شیرین یا کربوهیدرات سریع الجذب قبل از تمرین و یا بلافاصله بعد از تمرین باید مصرف کرد.

 

کراتین + گلوتامین

شما نباید کراتین و گلوتامین را با هم مصرف کنید زیرا این دو مکمل به حامل‌ها و ناقل‌های یکسانی در بدن وابسته هستند.

زمانی که این دو مکمل با هم مصرف شوند برای وصل شدن با حامل ها به رقابت می پردازند و یکی برنده شده و دیگری بازنده می شوند.

راه حل:

 

 

شما به سادگی می‌توانید با فاصله زمانی 2 ساعت این دو مکمل را مصرف کنید. بسیاری از بدنسازها قبل از تمرین و قبل از خواب ال-گلوتامین و کراتین را در صبح و بعد از تمرین مصرف می‌کنند. با این روش به بدن فرصت کافی داده می‌شود تا هر مکمل به طور جداگانه جذب شود.

برای افرادی که بعد از صبحانه تمرین می‌کنند، اگر کراتین را فقط یک بار در روز مصرف می‌کنند باید بعد از تمرین آن را بخورند و در روزهای بدون تمرین بهتر است 2 الی 3 ساعت بعد از وعده صبحانه ال-گلوتامین یا 2 الی 3 ساعت قبل از آخرین وعده گلوتامین در روز آن را مصرف کنند.

 

آیا این دارو عوارضی دارد؟

عوارض جانبی احتمالی مصرف گلوتامین بسیار بسیار اندک می‌باشد زیرا بدن خود مقادیر زیادی از این آمینو اسید را به طور منظم و مستمر تولید می‌‎کند. با توجه به اینکه بدن مقادیر زیادی از این آمینو اسید را خود تولید می‌کند باز هم بهترین توصیه این است که مصرف گلوتامین را به صورت تدریجی آغاز کنید. از دوزهای کم شروع کنید و طی یک الی دو هفته مقدار آن را افزایش دهید در این صورت هرگونه عارضه شدید احتمالی در این مدت خود را نمایان می‌سازد و شما میتوانید آن را تشخیص دهید.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری