کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

کالاندولا، گل همیشه بهار

کالاندولا، گل همیشه بهار

کالاندولا، گل همیشه بهار

گیاه کالاندولا، بومی کشور مصر و خاورمیانه است که در مناطق معتدل سراسر دنیا نیز دیده می شود. در ایران از جمله در بلندی‌های بالای 2500 متر در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌روید. ولی در اکثر نقاط ایران به صورت کاشته وجود دارد. این گل به رنگ های زرد، قرمز و نارنجی است و از آن برای درمان بیماری های زیادی استفاده می شود. این گیاه از جمله گیاهانی است که هم کاربرد زیبایی در منزل دارد و هم کاربرد درمانی در طب و شفابخشی. از این گل با نام «آذرگون» نیز یاد می‌شود اما در منابع علمی با نام کالاندولا Calendula officinalis شناخته می‌شود.

خواص درمانی:

گل همیشه بهار  به دو صورت خوراکی و موضعی مصرف دارویی دارد. خواص خوراکی: درمان التهاب معده، قاعده آور، رفع دردهای قاعدگی، صفرا آور، ادرار آور، معرق، کاهنده فشار خون، ضد سرطان، ضد عفونی کننده خواص موضعی: ضد التهاب، التیام دهنده زخم‌ها، ضد قارچ، ضد اگزما و خشکی پوست، درمان زخم نوک پستان در شیردهی، ضد آفتاب سوختگی، ضد ادرار سوختگی نوزادان، درمان زخم‌های واریسی، سرمازدگی، میخچه و زگیل

 

شکل های مصرف گل همیشه بهار (کالاندولا ) :

 – دم کرده

– کرم – کمپرس

– پماد

– دهان شویه

– روغن

– پودر دم کرده:

برای مشکلات یائسگی، قاعدگی دردناک (یک هفته قبل از قاعدگی مصرف شود)، ورم معده و التهاب آن (یک فنجان پیش از هر وعده غذایی مصرف شود)، کمک به درمان دردهای واریسی (پارچه خیس شده در دم کرده روی زخم‌های واریسی و زخم‌هایی که دیر خوب می‌شوند، آفتاب سوختگی‌ها و زخم‌های ناشی از سرمازدگی، کورک و آکنه قرار گیرد.)

– کرم یا پماد:

مشکلات مربوط به التهاب و خشکی پوست مثل اگزما، زخم نوک پستان در شیردهی، سوختگی و آفتاب سوختگی، ضد گزیدگی حشرات و کمک به رفع خارش گزیدگی حشرات و ضد درماتیت گهواره‌ای (ادرار سوختگی) برای رفع ادرار سوختگی علاوه بر پماد کالاندولا می‌توان از دم کرده گل همیشه بهار برای شستشو محل ادرار سوختگی استفاده شود.

روغن: برای رفع اضطراب و خستگی مقداری روغن به آب حمام اضافه شود.

عوارض جانبی گل همیشه بهار (کالاندولا ):

در دوران بارداری و شیردهی مصرف به صورت خوراکی ممنوع است. فراورده‌های موجود در بازار: پماد کالاندولا (ضد عرق سوز) مصرف پماد کالاندولا گل همیشه بهار  

خواص گل همیشه بهار (کالاندولا) در یک نگاه:

  • نتایج بررسی ها نشان می دهد، مصرف پماد کالاندولا گل همیشه بهار در دوران پرتو درمانی سرطان سینه، التهاب پوست را کاهش می دهد.
  • از این گیاه برای رفع ناراحتی معده، زخم معده، مشکل قاعدگی، عفونت چشم و التهاب استفاده می شود. * خاصیت ضدعفونی کننده دارد و هنگامی که روی محل گزیدگی زنبور مالیده شود، درد و ورم را کاهش می دهد.
  • از این گل برای درمان کچلی، ناراحتی مثانه و کلیه، وجود خون در ادرار و خون ریزی رحم استفاده می شود.
  • استفاده از کرم آن در بهبود بواسیر و جوش کودک موثر است.
  • این کرم برای پوست های چرب و آکنه دار مفید است.
  • گل های تازه این گیاه را که در آب ولرم خیس شده روزی یک بار به مدت 10 دقیقه به طور مستقیم روی پوست قرار دهید.
  • برای رفع قرمزی پوست، با دم کرده این گل پوست را بشویید. * لوسیون تهیه شده از آن برای درمان پیچ خوردگی پا مفید است.
  • درد معده و یبوست را برطرف می کند.
  • زخم بستر، خشکی لب، زخم پا، کبودی و واریس را درمان می کند.
  • برگ های این گل منبع ویتامین C و فلاوانوئید است.
  • بهتر است زنان باردار و شیرده از این گیاه استفاده نکنند.  

موارد مصرف پماد کالاندولا گل همیشه بهار

مصرف پماد کالاندولا گل همیشه بهار در درمان درماتیت‌های آلرژیک، پیشگیری و تسکین التهاب پوست بدن شیرخواران بر اثر تماس با ادرار، آزردگی‌های پوستی ناشی از خراش‌ها و بریدگی‌های سطحی، خشکی و ترک‌های پوست، گزیدگی حشرات، و درمان آفتاب‌ سوختگی مصرف می‌شود و همچنین برای درمان جوش‌های پوستی استفاده می‌شود.

مکانیسم اثر

فلاونوئیدهای موجود در گل‌همیشه بهار از آزاد شدن هیستامین و تولید پروستاگلاندین‌ها جلوگیری می‌نمایند. ساپونین‌های گل همیشه بهار از آزاد شدن هیستامین، برادی کینین و بعضی از سایر واسطه‌های التهاب جلوگیری کرده و با کاهش نفوذپذیری مویرگ‌ها مانع تراوش پلاسما به فضای میان بافتی (کاهش ادم) شده، مهاجرت گلبول‌های سفید را به ناحیه ملتهب کاهش می‌دهند.

کارتنوئیدهای گل همیشه بهار بخصوص بتاکاروتن پیش‌ساز ویتامین A بوده و به‌اثرات ضدالتهاب فلاونوئیدها کمک می‌کنند. کاروتنوئیدها همچنین همراه با تانن موجود در گیاه ممکن است در پیشگیری و بهبود حالت قرمزی، ادم و درد ناشی از آفتاب سوختگی که در اثر اشعه ماوراء بنفش ایجاد می‌شود موثر باشند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری