ماه لوکس ماه لوکس موبایل

مکمل های گلوتامین

مکمل های گلوتامین

مکمل های گلوتامین

گلوتامین یکی از اسیدهای آمینه موجود در بدن انسان می باشد.گلوتامین جزو اسیدهای آمینه ضروری نمی باشد با این حال در برخی موارد به مانند بعضی از بیماری های گوارشی و یا برای ورزشکاران می تواند ضروری باشد. اسیدآمینه گلوتامین از ترکیب گلوتامات و آمونیاک با مصرف آدنوزین تری فسفات تشکیل می شود. این ماده در خون انسان، فراوان ترین اسید آمینه آزاد می باشد.

مکمل های گلوتامین

مصرف گلوتامین برای ورزشکاران

اگرچه برخی مطالعات، هیچ مزیتی برای ورزشکارانی که از گلوتامین استفاده می کنند برشمرده نشده است، اما منابع دیگر از جمله مرکز پزشکی دانشگاه مریلند می گویند که مکمل گلوتامین بعد از ورزش شدید، می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت و به محافظت در برابر بیماری های متداول، کمک کند.

در حالیکه گلوتامین، فراوان ترین آمینو اسید در بدن است، ممکن است مقدار آن در زمانی که بدن شما در حال ترمیم است، کاهش یابد. شاید به همین دلیل است که ورزشکاران از مکمل گلوتامین استفاده می کنند. اگرچه هیچ داده ی علمی وجود ندارد که از استفاده ی گلوتامین برای مقاصد ورزشی حمایت کند، اما گلوتامین یکی از محبوب ترین مکمل ها در میان بدنسازان و ورزشکاران است.

هیچ مقدار مصرف رسمی و توصیه شده ای برای عضله سازی وجود ندارد، اما اکثر تولید کنندگان این مکمل، معمولا 5 گرم از آن را دو یا سه بار در روز توصیه می کنند

نقش گلوتامین در بدن انسان چیست؟ بدن انسان از گلوتامین برای انتقال آمونیاک و نیتروژن در سراسر بدن از طریق جریان خون استفاده می کند. بنابراین بدن تلاش می کند همیشه سطح گلوتامین را در جریان خون حفظ کند. تمایل سیستم ایمنی و دستگاه گوارش به گلوتامین بسیار بالا است. در اکثر مواقع سیستم گوارش برای مقابله با رژیم غذایی پروتئین بالا بدنسازان با کمبود گلوتامین روبرو می شود. ماهیچه ها بزرگترین منبع گلوتامین بدن هستند.

مصرف گلوتامین برای ورزشکاران

بهترین زمان مصرف مکمل گلوتامین:

مکمل های گلوتامین در زمانی که ذخایر گلوتامین بدن کم شوند مورد نیاز است. سطح گلوتامین بدن پس از فعالیت شدید فیزیکی در پایین ترین سطح خود قرار می گیرد. مصرف گلوتامین بلافاصله پس از تمرین توصیه میشود. بیشتر بدنسازان ترجیح می دهند مکمل گلوتامین را به مخلوط شیکر خود پس از تمرین اضافه کنند. گلوتامین عمدتا بی مزه است.

مزایای گلوتامین برای بدنسازان:

در زیر برخی از نقش های گلوتامین که می تواند میزان عملکرد بدن و از سوی دیگر توانایی آن در ساخت عضله را بالا ببرد اشاره می شود :

  • سنتز پروتئین عضله را با انتقال نیتروژن به عضله را تحریک می کند.
  • مدت زمان ریکاوری عضله را کاهش می دهد.
  • تولید هورمون رشد و آزادسازی آن را افزایش می دهد.
  • میزان کاتابولیسم(تخریب) عضله را در حین تمرین کاهش می دهد.
  • میزان استقامت را با تامین گلیکوژن از دست رفته افزایش می دهد.
  • احتمال بیماری و عفونت را با افزایش سیستم ایمنی بدن کاهش می دهد.

  برای دریافت این اثرات از مکملهای گلوتامین مصرف گلوتامین باید از میزان مورد نیاز و تولید شده توسط بدن بیشتر باشد. مقدار گلوتامین مورد نیاز شما بستگی به فعالیت بدنی و اثرات آن بر روی بدن دارد.

آیا گلوتامین عوارضی نیز دارد؟

مصرف گلوتامین در بزرگسالان عمدتا فاقد عارضه می باشد. توصیه می شود قبل از مصرف گلوتامین، با متخصص تغذیه خود مشورت نمایید.  

مزیت های دیگر مکمل گلوتامین

  • سیستم ایمنی قوی تر ، احتمال ابتلا به بیماری و عفونت کمتر
  • کاهش آسیب های روده ای ناشی از مصرف ضد التهاب ها
  • گلوتامین می تواند شرایط روحی را بهبود بخشد.
  • اثرات مثبت احتمالی بر بیماری های نوروژنیک
  • کمک به حافظه  کوتاه و طولانی مدت

مصرف مکمل گلوتامین در افراد دیابتی :

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که دیابت دارند، هنگام مصرف مکمل گلوتامین باید احتیاط کنند زیرا بدن آنها گلوتامین را بصورت غیر عادی متابولیزه می کند. توصیه می شود اگر بیمار دیابتی هستید قبل از استفاده از مکملهای بدنسازی با پزشک خود مشورت نمایید.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری