ماه لوکس ماه لوکس موبایل

قارچ پوستی چگونه به وجود می آید؟ انواع آن

قارچ پوستی چگونه به وجود می آید؟

عفونت قارچی یا Mycosis چیست؟

عفونت قارچی جانوران از جمله انسان است. عفونت‌های قارچی شایع هستند و انواع شرایط محیطی و فیزیولوژیکی متفاوتی می‌توانند در ایجاد بیماری‌های قارچی نقش داشته باشند. پوییدن هاگ‌های قارچی یا برخورد موضعی پوست ممکن است باعث عفونت مداوم شود؛ بنابراین عفونت‌های قارچی اغلب از ریه‌ها یا سطح پوست شروع می‌شوند.

عفونت قارچی پوست با آلوده کردن ۹۴۸ میلیون نفر چهارمین بیماری شایع جهان در سال ۲۰۱۰ بود. عفونت‌های قارچی به‌طور میانگین باعث مرگ ۱٫۶ میلیون نفر در سال می‌شوند.

 

قارچ پوستی اشکال گوناگونی دارد که شایع ترین آن بر موارد زیر اثر گذار است:

  • کشاله ران
  • پوست بدن
  • پوست کف سر
  • کف پا (کف پای ورزشکار)

علت عفونت قارچی

با وجود اینکه دنیا پر از مخمر ها و قارچ ها است ولی با این حال فقط انواع خاصی از آنها باعث مشکلات پوستی می‌شوند. قارچ پوستی معروف به کرم حلقه‌ای که آن را با نام درماتو فیتز نیز می‌شناسند یک ارگانیسم میکروسکوپی است که از بافت مرده پوست، مو و ناخن تغذیه کرده و مثل قارچ روی تنه درختان به سرعت رشد می‌کند. درماتوفیت‌ها باعث عفونت‌های سطحی می‌شوند، به همین خاطر عفونت‌هایی که بر روی سطح پوست اتفاق می‌افتد را درماتوفیت می‌نامند.

افرادی که با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت‌های قارچی هستند. همچنین افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف از جمله مبتلایان به ایدز، افرادی که تحت درمان با استروئید قرار دارند و افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند؛ در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی هستند. افراد مبتلا به دیابت نیز مستعد ایجاد عفونت‌های قارچی هستند. کودکان و افراد سالخورده نیز از گروه‌های در معرض خطر هستند. اگرچه همه در معرض ابتلا به عفونت‌های قارچی هستند، اما احتمال آن در این گروه‌ها بیشتر است.

کودکانی که سیستم ایمنی بدن آنها به درستی کار نمی‌کند ( مانند کودکان مبتلا به سرطان ) در معرض خطر عفونت‌های قارچی تهاجمی هستند. داروهای ضد قارچ را می‌توان در بروز تب یا هنگامی که یک عفونت تشخیص داده شده باشد، مصرف کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که با آماده‌سازی لیپیدی آمفوتریسین B در مقایسه با آمفوتریسین معمولی احتمال آسیب کلیوی کمتر است.

انواع عفونت های قارچی

قارچ‌های پوستی یا همان کرم حلقه‌ای پوست انواع مختلفی داشته و هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند. عفونت های قارچی مختلف می تواند قسمت های مختلفی از بدن فرد را درگیر کند. این قسمت ها شامل موارد زیر می شود:

  • صورت فرد
  • کشاله ران
  • دست ها
  • ناخن ها
  • کف سر
  • ریش
  • پا

 

علائم عفونت قارچی چیست؟

یکی از علائم قارچ پوستی ایجاد یک دایره قرمز رنگ از بثورات پوستی است که باعث خارش می‌شود.

معمولاً لبه‌های این دایره قرمز رنگ به حالت برجسته بوده و تشخیص درست آن از اگزما می‌تواند تا حد زیادی به درمان و بهبود سریع تر آن کمک کند. زیرا اگزما و بثورات پوستی دیگر ممکن است در نگاه اول بسیار شبیه قارچ پوستی باشند ولی هر کدام به شیوه ای متفاوت درمان شده و نسبت به یک نوع درمان پاسخگو نیستند.

یکی از نکاتی که باید در آن احتیاط کنید، بیماری دیگری است به نام بیماری لایم (Lyme) که باعث ایجاد بثورات قرمز رنگ بر روی پوست می‌شود. این بیماری نیز یک عارضه است که خودش را با درد عصب، افتادگی صورت و التهاب مغزی نشان داده و یکی از نشانه های ظاهری اش بثورات قرمز رنگ دایره ای شکل است. تنها راه تشخیص بیماری لایم از قارچ پوستی، همین لبه های برجسته در قارچ های پوستی است.

نکته دیگری که این دو بیماری را از هم متمایز می کند این است که قارچ باعث به وجود آمدن انواع قارچ های پوستی می شود ولی بیماری لایم در نتیجه یک نوع باکتری به وجود می آید. به همین خاطر شیوه درمان مشکل پوستی ایجاد شده در نتیجه این دو بیماری کاملاً با هم متفاوت است. هرگاه در تشخیص این دو بیماری از هم دچار شک و تردید شدید، به علت اثرات و عواقب خطرناک بیماری لایم بهتر است سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

آیا عفونت قارچی مسری است؟

عفونت قارچی به شدت مسری بوده و در شرایط محیطی گرم و همچنیم مرطوب مانند؛ دستشویی، حمام، استخر، سونا و محیط هایی مشابه به راحتی انتقال پیدا می‌کند.

 

قارچ‌ها در مجموع از دید محل رشد و زندگی 3 دسته می‌شوند؛

زوفیلیک: قارچ « علاقمند به حیوانات » این نوع از قارچ بر روی بدن گربه ها، سگ ها، اسب ها، گاوها و مرغ ها و دیگر پستانداران زندگی می‌کنند.

آنتروپوفیلیک: قارچ « علاقمند به انسان ها » که روی بدن شخص زندگی کرده و از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود.

ژئوفیلیک: قارچ « علاقمند به زمین » که به طور طبیعی در داخل خاک زندگی می‌کنند.

انسان‌ها بیشتر توسط قارچ میکرو اسپوروم کانیس مبتلا به عفونت می‌شوند که گاهی اوقات از طریق گربه و سگ منتقل می شود. گاهی اوقات حیواناتی که ناقل قارچ هستند نیز هیچ علامتی از خود نشان نمی دهند.

 

چگونه ابتلا به قارچ را تشخیص دهیم

بعضی از انواع قارچ پوستی، تشخیص راحت تری نسبت به دیگر موارد دارند. علائم شایع قارچ پوستی شامل قرمزی، حلقه های برجسته است که زنگ هشداری برای وجود عفونت است. اما در بعضی از موارد تشخیص عفونت کار بسیار سخت تری است. به عنوان مثال عفونت های صورت و دست ها جزء مواردی است که تشخیص آن دشوار است.

در صورتی که تشخیص نوع بیماری پوستی توسط پزشک متخصص پوست دشوار باشد، پزشک از روش نمونه برداری برای تشخیص دقیق تر استفاده خواهد کرد. برای انجام این کار یک قسمت از محل ضایعه پوستی را برداشته و برای مطالعات بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می شود تا علت اصلی بروز عفونت تشخیص داده شود.

درمان عفونت قارچی

درمان بیماری قارچی از عفونت باکتری سخت است؛ دلیل این سختی پیچیده بودن سلول‌های قارچی است که بسیار شبیه به سلول‌های انسان است. به همین دلیل ساختن داروهای ضد قارچی که فقط قارچ رو از بین ببرد و آسیبی به انسان وارد نیاورد کار سختی است.

در نتیجه برای درمان قارچ پوستی، شخص نیاز طولانی به درمان با خوراکی و کرم دارد و تاثیر گذاری این درمان حتما 100% نیست. البته تجویز ضد قارچ قوی تاثیر زیادی خواهد داشت و شخص مبتلا باید دقیقا طبق تجویز پزشک به درمان پایبند باشد، حتی گاهی اوقات با وجود درمان ممکن است با قطع مصرف این داروها قارچ به حالت اولیه خود بازگردد.

معمولا پس از طی کردن روند درمان، این بیماری در حدود 1 ماه درمان خواهد شد. در ضمن یادتان باشد از خاراندن نواحی درگیر با قارچ خودداری شود؛ دلیل اینکار این است که باعث شیوع و گسترش بیشتر این بیماری بر روی پوست شما خواهد شد.

 

در مقاله شماره 2 برای شما از راهکارهای پیشگیری از ابتلا به قارچ پوستی خواهیم گفت:

  • چگونه از ابتلا به قارچ پوستی پیشگیری کنیم؟

 

منابع:

سایت پزشکت

ویکی پدیا

https://www.medicinenet.com/ringworm_pictures_slideshow/article.htm

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری