روش صحیح مصرف دارو

روش صحیح مصرف دارو

روش صحیح مصرف دارو

دارو چه با نسخه پزشک تجویز شود، چه بدون نسخه پزشک قابل دریافت از داروخانه باشد، هرگز بی خطر نیست. همواره این احتمال وجود دارد که داروها در کنار اثرات مثبت و درمانی، عوارض جانبی، واکنش های حساسیتی و تداخل با غذاها، نوشیدنی ها و یا سایر داروها را ایجاد کنند.

ذکر این نکته بسیار مهم است که کودک، بیمار بزرگسال کوچک شده نیست، به عبارت دیگر هر داروی مربوط به بزرگسال را نمی توان با کم کردن میزان مصرف (دوز) آن به کودکان بخورانید. کودکان معمولا نسبت به مصرف دارو مقاومت نشان می‌دهند. برای راحت تر شدن کار، بعضی داروها را می‌توانید با آب یا شیر رقیق کنید و به کودک بخورانید که البته در این مورد حتما با دکتر داروساز داروخانه مشورت کنید.

چه مقدار از دارو باید مصرف کرد؟

مقدار دارویی که بیمار باید مصرف کنید توسط پزشک محاسبه و در نسخه قید می‌شود. تنها کاری که بیمار باید انجام دهد این است که دقیقا مطابق با توصیه پزشک و داروساز، دارو را مصرف کند، یعنی اولا در هر بار مصرف،‌ مقدار داروی تجویز شده را به طور کامل مصرف نماید و ثانیاً طول درمان توصیه شده را به پایان برساند.

نحوه صحیح مصرف دارو

از خرد کردن یا جویدن قرص های روکش دار خودداری نمائید . اگر قرص روکش دار ترک داشت مصرف نکنید . داروهای مایع را قبل از مصرف تکان دهید زیرا بعضی از داروهای مایع در اثر ماندن، دو لایه یا چند لایه می‌شوند و مواد مؤثر داروها در بعضی لایه ها کم و در بعضی لایه ها زیاد است. در مصرف داروهای مایع به ویژه آنتی بیوتیک و داروهای ضدصرع تا حد امکان از قاشق های مخصوص همان دارو استفاده نمائید. چرا که قاشق های معمولی آشپزخانه به اندازه کافی دقیق نیست. اگر شیشه شربت را در یخچال نگهداری کنید ممکن است شکرک بزند، اما در صورت گرم کردن (نه جوشاندن) مجدداً قابل استفاده است. داروهای نیمه خورده و داروهائی که مقداری از آنها مصرف شده است، قابل نگهداری نیستند و باید دور ریخته شوند.

از قطره چشمی، گوش یا بینی که مدتی بی استفاده مانده است مجدداً استفاده نکنید چرا که خود دارو می‌تواند محیط مساعدی جهت تجمع عوامل میکروبی باشد که در نتیجه ضرر آن بیش از خاصیت آن خواهد بود.

مواردی که پزشک و داروساز باید مطلع باشد

  •  اگر به بچه شیر می‌دهید، یا باردار هستید.
  •  اگر به دارو یا غذای خاصی حساسیت دارید.
  •  اگر مبتلا به بیماری دیابت، بیماری های کلیوی یا کبدی و یا دیگر بیماری های خاص می‌باشید.
  •  اگر به طور مداوم از داروی دیگری استفاده می‌کنید.
  •  اگر برنامه غذایی خاصی دارید، یا از کمک های غذایی خاصی استفاده می‌کنید.
  • اگر از دخانیات استفاده می‌کنید.
دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری