ماه لوکس ماه لوکس موبایل

مزایای شگفت انگیز CoQ10 چیست؟

مزایای شگفت انگیز CoQ10 چیست؟

مزایای شگفت انگیز CoQ10 چیست؟

مزایای شگفت انگیز CoQ10 چیست؟ - What are the amazing benefits of  CoQ10

 

کوآنزیم کیوتن چیست؟

ابتدا کیوتن را معرفی کرده سپس بیان میکنیم که به چه دلیل باید از این ماده استفاده کرد و مقدار مجازی که باید از آن استفاده شود به چه میزان است؟ سپس در سطور بعدی منابعی که این ماده را بطور طبیعی دارند و در نهایت عارضه های آن را بیان میکنیم.
کیوتن چیست؟ امروزه اسم کوآنزیم Q10 یا همان کیوتن را خیلی میشنویم. در اینجا شما را با این آنتی‌اکسیدان و نقش آن در بدن آشنا میکنیم.


کوآنزیم Q10، که به نام‌های دیگر همچون یوبی‌کینون، یوبی‌دکارِنون و کوآنزیم Q نیز شناخته شده و اختصاراً CoQ، CoQ10 و Q10 نوشته میشود، یک بنزوکینون است که در آن حرف Q به گروه شیمیایی کینون و عدد ۱۰، به تعداد زیرواحد شیمیایی ایزوپرنیل اشاره میکند. کوآنزیم کیوتن (CoQ10)، اولین بار توسط Crane و همکارانش در سال 1957 در میتوکندری قلب گاو یافت شد.کوآنزیم CoQ10 ماده مغذی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. CoQ10 همچنین در بسیاری از غذاهایی که میخوریم وجود دارد. CoQ10 چند نقش مهم در بدن دارد. به عنوان مثال، CoQ10 به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل میکند، که از سلول ها در برابر آسیب محافظت میکند و نقش مهمی در متابولیسم دارد. سلولهای بدن برای تولید انرژی که به آنها اجازه عملکرد میدهد، به این ترکیب نیاز دارند

 

کیوتن

 

چرا بایدCoQ10 مصرف کرد؟

اگرچه CoQ10 نقش اساسی در بدن دارد، اما بیشتر افراد سالم به طور طبیعی CoQ10 کافی دارند. سطح CoQ10 که به طور طبیعی اتفاق می افتد با افزایش سن کاهش می یابد.

شواهدی وجود دارد که مکمل CoQ10 میتواند فشار خون را کمی کاهش دهد. CoQ10 همچنین برای درمان نارسایی قلبی و سایر بیماری های قلبی استفاده میشود، احتمالاً به بهبود برخی از علائم و کاهش خطرات قلبی در آینده در صورت ترکیب با داروهای منظم کمک میکند، اما شواهد متناقض است.

اگرچه هنوز بحث برانگیز است، اما برخی شواهد اولیه نشان میدهد که CoQ10 ممکن است به جلوگیری یا درمان عوارض جانبی مصرف داروهای کلسترول نوع استاتین، مانند دردهای عضلانی و مشکلات کبدی کمک کند.

 

کیوتن


ویژگی های دیگر کیوتن

از CoQ10 برای درمان بسیاری از شرایط مختلف استفاده شده است. CoQ10 به عنوان یک آنتی اکسیدان همچنین با خنثی سازی رادیکال های آزاد از سلول های بدن محافظت میکند که باعث کاهش استرس اکسیداتیو در بدن میشود. استرس اکسیداتیو میتواند باعث آسیب بافتی ، التهاب و آپوپتوز سلولی یا مرگ سلول شود. بین استرس اکسیداتیو و انواع اختلالات از جمله بیماری آلزایمر و پارکینسون ارتباط وجود دارد.

مطالعات اولیه نشان داده است که CoQ10 ممکن است روند پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش دهد، اما متوقف نمیکند. برای تأیید این تأثیر تحقیقات بیشتری لازم است.

کیوتن همچنین به عنوان یک روش درمانی پیشگیرانه برای سردردهای میگرنی مورد مطالعه قرار گرفته است، اگرچه ممکن است اثر آن چند ماه طول بکشد. همچنین از نظر تعداد کم اسپرم، سرطان، اچ آی وی، دیستروفی عضلانی، بیماری پارکینسون، بیماری لثه و بسیاری دیگر از بیماری ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

کوآنزیم Q10 ماده‌ای شبه ویتامینی است که عملکرد آن در بدن نظیر ویتامین E است و حتی از نظر خصوصیت آنتی اُکسیدانی، این ماده قویتر از ویتامین E عمل می‌نماید. کوآنزیم Q10 به گردش خون کمک میکند، سیستم ایمنی را به فعالیت وامیدارد، اکسیژن رسانی به بافتها را افزایش میدهد و از اثرات ضد پیری برخوردار است. تحقیقات نشان داده‌است که این ماده برای انواع آلرژی، آسم، یا بیماری‌های تنفسی، زخم‌های اثنی عشر (دوازدهه)، کم کردن عوارض ناشی از شیمی درمانی، سودمند است.

محققان همچنین اثرات CoQ10 را بر روی سایر شرایط بررسی کرده اند، اما نتایج بی نتیجه است. این شرایط شامل ALS، سندرم داون، بیماری هانتینگتون و ناباروری مردان است.

 

اکنون برخی از خواص کوکیوتن را به اختصار برایتان شرح میدهیم:

 

1. آیا کیوتن در سلامت قلب تاثیری دارد؟

شرایط قلبی نشان داده شده است که CoQ10 علائم نارسایی احتقانی قلب را بهبود میبخشد. با این حال، یک مطالعه گزارش داد که CoQ10 فاکتور مهمی در زنده ماندن افراد مسن با نارسایی مزمن قلب است.
کوآنزیم Q10 ممکن است بیماری قلبی را به چند روش مختلف درمان کند. به عنوان مثال: تحقیقات نشان میدهد که کوآنزیم Q10 ممکن است استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و همچنین باعث گسترش خون در رگ های خونی شود. اگرچه یافته ها متفاوت است، CoQ10 ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. برخی تحقیقات همچنین نشان میدهد که CoQ10 در صورت ترکیب با سایر مواد مغذی، در افرادی که جراحی بای پس و دریچه قلب داشته اند، میتواند به بهبودی کمک کند.

 

کیوتن

 

2. فواید شگفت انگیز Q10 در کاهش و درمان دیابت

کوآنزیم Q10 ممکن است نوروپاتی دیابتی و حساسیت به انسولین را در افراد دیابتی بهبود بخشد. در یک مطالعه 2018، به 50 نفر مبتلا به نوروپاتی دیابتی یا 100 میلی گرم (میلی گرم) CoQ10 در روز یا دارونما به مدت 12 هفته داده شد. بیمارانی که از CoQ10 استفاده میکردند، در مقایسه با گروه کنترل، کاهش قابل توجهی در قند خون، نشانگرهای استرس اکسیداتیو و مقاومت به انسولین داشتند.
اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است، برخی تحقیقات نشان میدهد که CoQ10 ممکن است به کاهش میزان کلسترول لیپوپروتئین (LDL) با چگالی کم و کل کلسترول در افراد دیابتی کمک کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

 

3. تاثیر معجزه آسای کوکیوتن در کاهش میگرن

هم طبق آکادمی مغز و اعصاب آمریکا و هم از انجمن سردرد آمریکا، CoQ10 ممکن است در پیشگیری از میگرن موثر باشد، اگرچه تحقیقات برای حمایت از این امر هنوز محدود است. ممکن است CoQ10 این اثر را داشته باشد زیرا میتوکندری سلول ها را سالم نگه میدارد.

 

کیوتن

 

4. آیا CoQ10 باعث کاهش عوارض استاتین میشود؟

اگرچه هنوز بحث برانگیز است، اما برخی شواهد اولیه نشان میدهد که CoQ10 ممکن است به جلوگیری یا درمان عوارض جانبی مصرف داروهای کلسترول نوع استاتین، مانند دردهای عضلانی و مشکلات کبدی کمک کند.

 

5. آیا Q10 در درمان بیماری نورودژنراتیو تاثیری دارد؟

طبق بررسی تحقیق منتشر شده در بیماری و درمان عصب روانپزشکی، کوآنزیم Q10 در درمان اختلالات نورودژنراتیو، مانند پارکینسون و بیماری آلزایمر نویدبخش است.
در حالی که چند آزمایش بالینی اثرات مکمل کوآنزیم Q10 را در افراد مبتلا به پارکینسون یا آلزایمر انجام شده است، برخی تحقیقات اولیه نشان میدهد که این مکمل برای چنین بیمارانی مفید است. به عنوان مثال، تحقیقات حیوانی نشان داده است که کوآنزیم Q10 ممکن است از تولید بیش از حد بتا آمیلوئید، یک قطعه پروتئین که پلاک های مغز مرتبط با بیماری آلزایمر را تشکیل میدهد، جلوگیری کند.

 

کیوتن

 

6. تاثیر کیوتن در پیشگیری و درمان سرطان

در سال 1961 دانشمندان مشاهده کردند که مبتلایان به سرطان، کیوتن کمی در خون خود دارند. همچنین آن ها کیوتن کمی در خون مبتلایان به میلوم، لنفوم و سرطان های سینه، ریه، پروستات، پانکراس، کولون، کلیه، و سر و گردن مشاهده نمودند. برخی از مطالعات نشان میدهد کیوتن به سیستم ایمنی بدن کمک میکند و میتواند به عنوان درمان ثانویه سرطان موثر باشد.
احتمالا کوآنزیم کیوتن از آسیب رسانی داروی ضد تومور دوکسوروبیسین به قلب جلوگیری میکند.
در سه پژوهش، مصرف کیوتن در کنار درمان های مرسوم سرطان مورد بررسی قرار گرفته است. در این سه پژوهش مجموعا 41 زن مبتلا به سرطان سینه حضور داشتند. در هر سه پژوهش زنان بهبود پیدا کردند.
اما انجمن ملی سرطان شواهد رابطه کیوتن با سرطان را ضعیف میداند.

سوال های دیگر

7. آیا مکمل های CoQ10 میتوانند با پیری مبارزه کنند؟

بسیاری از کرم ها و سرم های ضد پیری ماده CoQ10 را برای کمک به بهبود خطوط ریز و چین و چروک ها معرفی میکنند. شواهدی وجود دارد که نشان میدهد CoQ10 موضعی به دلیل کاهش رادیکال های آزاد و افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی، میتواند با نشانه های قابل مشاهده پیری مبارزه کند.

 

کیوتن

 

8. آیا مصرف مکمل های کوآنزیم Q10 باعث افزایش قدرت باروری میشود؟

برخی شواهد نشان میدهد CoQ10 ممکن است باعث افزایش تحرک اسپرم و بهبود کیفیت تخمک ها شود. با این حال، تحقیقات کافی برای حمایت از استفاده از آن به عنوان کمک باروری وجود ندارد.

 

9. آیا CoQ10 عملکرد ورزشی را بهبود میبخشد؟

تعداد اندکی از مطالعات کوچک نشان داده اند که CoQ10 ممکن است فوایدی در بهبود عملکرد ورزشی، افزایش قدرت و استقامت و کاهش زمان بهبودی داشته باشد. با این حال، تحقیقات محدود است.

 

چه مقدار CoQ10 باید مصرف کنید؟

هیچ دوز ایده آلی برای CoQ10 مشخص نشده است. مطالعات نشان داده است که بزرگسالان میتوانند دوزهای CoQ10 را روزانه از 50 میلی گرم تا 1200 میلی گرم استفاده نمایند. یک دوز معمول روزانه برای کسی که دچار کمبود CoQ10 است 100-200 میلی گرم است، در حالی که میزان ایمن مشاهده شده 1200 میلی گرم در روز است.
دوزهای زیر برای بیماری های مختلف بررسی شده است:

  • دیابت: 200 میلی گرم در روز
  • بیماری قلبی: 50 میلی گرم تا 200 میلی گرم در روز
  • میگرن: 150-300 میلی گرم در روز
  • درد عضلانی استاتین: 100 میلی گرم در روز

کیوتن در چه مواد غذایی یافت میشود و به چه شکل است؟

کیوتن در گوشت، ماهی و آجیل یافت میشود. مقدار CoQ10 موجود در این منابع غذایی اما برای افزایش قابل توجه سطح CoQ10 در بدن کافی نیست.
غذاهایی که حاوی CoQ10 هستند عبارتند از:

  • گوشت اندام، مانند کلیه و کبد
  • مرغ
  • گوشت گاو
  • گوشت خوک
  • ماهی های چرب، مانند ساردین و قزل آلا
  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • دانه های سویا
  • غلات کامل

کوآنزیم Q10 محلول در روغن است و هنگامی که با یک غذای چرب نظیر ماهی مصرف شود بهتر جذب بدن میشود. در موقع خریدن کوآنزیم Q10 تکمیلی باید دقت نمود زیرا تمام فراورده‌های این ماده به شکل خالص عرضه نمیشوند. رنگ طبیعی این ماده زرد پررنگ و براق متمایل به نارنجی است و مکمل نوع پودری آن طعم خیلی کمی ‌دارد. کوآنزیم Q10 تکمیلی را باید دور از نور خورشید نگه داشت، کوآنزیم Q10 خالص فاسد شدنی است و در حرارت بالای ۴۵ درجه سانتیگراد خاصیت خود را از دست میدهد. بهتر است در هنگام خرید کوآنزیم Q10 فراورده‌ای را انتخاب نمود که با ویتامین E ترکیب شده باشد، زیرا این ویتامین از فاسد شدن کوآنزیم Q10 جلوگیری مینماید.

 

کیوتن

 

ایمنی و عوارض جانبی

مکمل CoQ10 به نظر میرسد بی خطر است و هنگامی که طبق دستور مصرف میشود، عوارض جانبی کمی ایجاد میکند.

عوارض جانبی خفیف ممکن است شامل مشکلات گوارشی مانند:

  • درد بالای شکم
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال

سایر عوارض جانبی احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد و سرگیجه
  • بیخوابی
  • خستگی
  • خارش یا بثورات پوستی
  • تحریک پذیری یا تحریک

ایمنی استفاده از CoQ10 در دوران بارداری و شیردهی ثابت نشده است. در صورت بارداری یا شیردهی بدون تایید پزشک از CoQ10 استفاده نکنید.

تداخلات دارویی کیوتن

  • مصرف استاتین ممکن است مقدار CoQ10 را در خون فرد کاهش دهد. مطالعات پس از درمان با استاتین ها، کاهش قابل توجهی در غلظت CoQ10 پلاسما را نشان داده است.
  • علاوه بر این، CoQ10 ممکن است اثر داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین را کاهش دهد و این ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.
  • CoQ10 همچنین ممکن است در انسولین و برخی از داروهای شیمی درمانی تداخل ایجاد کند.

 

کیوتن

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری