کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

راز موهای سفید؛ کمبود ویتامینی که باعث سفید شدن موها می‌شود؟

راز موهای سفید؛ کمبود ویتامینی که باعث سفید شدن موها می‌شود؟

راز موهای سفید؛ کمبود ویتامینی VITAMIN که باعث سفید شدن موها می‌شود؟؛

افراد با ورود به میانسالی برای کاهش رشد موهای سفید خود اقداماتی انجام می‌دهند. مصرف مواد غذایی مناسب و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند به حفظ رنگدانه مو کمک چشمگیری کند. عوامل متعددی از جمله استرس، شرایط محیطی، ژنتیک فرد، مصرف سیگار، شرایط پزشکی خاص، تعرض به آلاینده‌ها و تغذیه نامناسب می‌توانند بر این فرایند تأثیرگذار باشند و آن را تسریع نمایند.


سن شروع سفید شدن موها

به طور معمول فرایند سفید شدن موها از ده سوم زندگی شروع می‌شود اما این واقعه به ژنتیک افراد نیز بستگی دارد و ممکن است در سنین کمتر، حتی زیر 20 سال، آغاز شود. به علاوه، در برخی از افراد، به صورت ژنتیکی ممکن است تا سنین پیری موها سفید نشوند و به همان رنگ اولیه خود بماند.

سن شروع سفید شدن موها

مهم‌ترین عوامل در سفید شدن موها

در ادامه به چند علل مهم و تاثیرگذار در سفید شدن‌ موها خواهیم پرداخت:

  • کمبود ویتامین‌ها

کاهش سطح برخی از ویتامین‌ها ممکن است به سفیدی زودرس موها منجر شود. یک تحقیق انجام شده نشان می‌دهد که کمبود اسید فولیک، B12 و بیوتین می‌تواند در بروز این مشکل تأثیرگذار باشد.

  • استرس و اضطراب

کاهش عملکرد فیزیکی و فشار زیاد می‌تواند یکی از عوامل سفید شدن موها در سنین جوانی بشمار رود.

  • خشکی مو

افزایش خشکی ماده‌ای که موها را تشکیل می‌دهد، یکی از عوامل دیگری است که ممکن است منجر به سفید شدن موها شود.

  • تجمع ملانین

کمبود عناصر غذایی و پروتئین‌ها می‌تواند سبب کاهش تولید و تجمع ملانین در بسیاری از موجودات زنده شود که در بسیاری از موارد موجب سفید شدن زودرس موها می‌شود.

  • سیگار

کشیدن سیگار منجر به ایجاد استرس اکسیداتیو می‌شود که به غیرفعال شدن ملانوسیت‌ها و زودرس شدن موها منجر خواهد شد.

  • ابتلا به برخی بیماری ها

به طور معمول در افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید، میزان سفیدی موها بیشتر از افراد عادی دیده خواهد شد و این وضعیت به خصوص در زنان نسبت به مردان رایج‌تر است.

  • ژنتیک

ژنتیک نقش بسیار مهمی در سفید شدن موها در فرد دارد. این امر به خصوص در برخی از اقوام قابل مشاهده است به‌طوری که پیری زودرس و سفید شدن موها ممکن است به ارث رسیده باشد. به این ترتیب، ژنتیک می‌تواند نقش مشخصی در سفید شدن موها در هر سنی داشته باشد.

سفید شدن مو و کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی

در واقع فولیکول‌های مو که سر و پوست بدن را پوشانده‌اند‌، حاوی ملانین هستند که رنگدانه‌های مو را تولید می‌کنند. هرچه سن انسان بالا می‌رود، فولیکول‌ها کمتر رنگدانه تولید می‌کنند که منجر به سفید شدن موها خواهد شد. با این حال، علت سفید شدن موها همواره به افزایش سن مرتبط نخواهد بود. در بسیاری از موارد، کمبود ویتامین می‌تواند موجب سفید شدن موها شود.

  • پروتئین

همانطور که می‌دانید، کراتین یک پروتئین مورد نیاز جهت حفظ سلامت موها است و کمبود آن می‌تواند سبب سفید شدن موها شود. هنگامی که پروتئین‌های کراتین در فولیکول‌های مو تجزیه می‌شوند، افراد ممکن است با مشکلاتی اعم از ریزش مو و سفید شدن رنگ موها روبرو شوند. البته لازم به ذکر است که کراتین به صورت مستقیم قابل مصرف نیست، اما با مصرف پروتئین در رژیم غذایی، می‌توان به بدن کمک کرد تا کراتین مورد نیاز خود را تأمین نماید. در این فرآیند، بدن اسیدهای آمینه را از پروتئین استخراج نموده و آن‌ها را به کراتین تبدیل می‌کند.

  • ویتامین D

دریافت ویتامین D جهت کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و در افزایش جذب کلسیم در بدن نقش اساسی دارد. بر اساس تحقیقات، درصد زیادی از افرادی که موهایشان به طور زودرس سفید می‌شود، با کمبود ویتامین D روبرو هستند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که ویتامین D تأثیر مهمی در فرآیند تولید ملانین در فولیکول‌های مو دارد و از این رو کمبود این ویتامین می‌تواند سبب سفید شدن موها شود.

  • آهن

تحقیقات نشان می‌دهد که در اکثر افرادی که در سنین جوانی با مشکل سفیدی زودرس مو روبه‌رو می‌شوند، سطوح سرمی فریتین پایین است. در واقع فریتین یک پروتئین است که آهن را در بدن ذخیره می‌کند و کاهش مقادیر آن نشان ‌دهنده کمبود ذخیره آهن در بدن است.

آهن یک عنصر ضروری برای تولید هموگلوبین در سلول‌های خونی بشمار می‌رود و هموگلوبین نیز مسئول حمل اکسیژن در سراسر بدن می‌باشد. کمبود آهن می‌تواند سبب سفیدی زودرس موها شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله روش‌های‌ موثر در رشد سریع‌تر موها را نیز مطالعه نمایید.

  • کلسیم

کلسیم برای استحکام بخشیدن به استخوان‌ها و تقویت عضلات بسیار حائز اهمیت است. کاهش مقدار این ماده معدنی در بدن، باعث سفید شدن موها به طور سریع‌تر از آنچه که تصور می‌کنید می‌شود. برای تأمین نیازهای بدن به کلسیم، می‌توانید از منابعی مانند غلات غنی‌شده، سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره و محصولات لبنی استفاده کنید.

  • B12

کمبود ویتامین B12 یکی از عوامل شایع برای سفید شدن موها است. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین باعث کاهش اسید فولیک و بیوتین در بدن می‌شود که به طور مستقیم می‌تواند منجر به سفید شدن موها شود. جهت تأمین ویتامین B12، می‌توانید از منابعی مانند گوشت و محصولات لبنی استفاده نمایید.

سفید شدن مو و کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی

مواد غذایی مناسب برای کاهش روند سفید شدن موها

برخی از خوراکی‌هایی که به حفظ رنگ موی شما کمک می‌کنند به شرح زیر است:

  1. مصرف توت که به دلیل حاوی ویتامین C است، سبب حفظ رنگ مو می‌شود.
  2. استفاده از هویج به دلیل دارا بودن ویتامین آ که می‌تواند در حفظ رنگ مو مؤثر باشد.
  3. تنوع غذایی با تخم‌مرغ که به دلیل حاوی ویتامین B12، می‌تواند در حفظ رنگ مو مؤثر باشد.
  4. مصرف اسفناج که به تولید ملانین کمک کرده و در نهایت ممکن است به حفظ رنگ مو کمک نماید.
  5. جگر که به دلیل مفید بودن در مبارزه با کمبود آهن و کم‌خونی، می‌تواند به حفظ رنگ مو کمک کند.
  6. مصرف لوبیا که به عنوان منبع غنی پروتئین شناخته می‌شود و می‌تواند در حفظ رنگ مو موثر باشد.
  7. چهارمغز که منبع غنی از مس بوده و می‌تواند به تولید ملانین کمک کرده و در نتیجه به حفظ رنگ مو کمک کند.
  8. تخمه‌ آفتابگردان که به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی بوده می‌تواند در حفظ رنگ مو مؤثر باشد.

سخن پایانی

اگر تشخیص و درمان صحیح در جهت سفید شدن مو‌ها انجام شود، ممکن است روند سفید شدن موها قابل برگشت باشد. اما اگر این مسئله به عنوان یک اختلال ژنتیکی شناسایی شود، احتمالاً این فرآیند قابل برگشت نخواهد بود. با این حال، از طریق رعایت یک رژیم غذایی متعادل و اجرای یک برنامه مناسب مراقبتی، می‌توان به مراقبت از موها کمک چشمگیری نمود.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری