کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

روش‌های‌ موثر در رشد سریع‌تر موها

روش‌های‌ موثر در رشد سریع‌تر موها

روش‌های‌ موثر در رشد سریع‌تر موها؛

همواره داشتن موهایی شاداب، سالم و درخشان در ظاهر و چهره هر شخصی نقش اساسی دازد. یکی از عواملی که موجب جذابیت موها می‌شود، رشد سریع آن‌ها است. در واقع رشد سریع موها یعنی رشد سریع و بدون اختلال موهای سالم.


عوامل موثر بر سرعت رشد مو

سرعت رشد مو به عواملی مانند ژنتیک و نژاد، سن، وضعیت هورمونی، سلامت موها و وضعیت تغذیه‌ای هر فرد بستگی دارد. بنابراین، سرعت رشد موهای شما ممکن است با دوستانتان متفاوت باشد و حتی بیشتر از نیم میلی‌متر در روز باشد. اما به طور میانگین، نیم میلی‌متر در روز معمولاً به عنوان میزان رشد موی هر فرد در نظر گرفته می‌شود.

آناتومی و ساختار مو

جهت شناخت مراحل رشد موها، نخست میبایست با اجزای اصلی مو آشنا شوید. در حقیقت هر تار مو از دو بخش اصلی زیر تشکیل شده است:

  • ریشه مو

ریشه مو یا همان فولیکول مو‌‌در زیر سطح پوست قرار دارد و تعداد آن‌ها به بیش از 100 هزار فولیکول خواهد رسید.

  • ساقه مو

ساقه مو، بخش مو که خارج از سطح پوست قرار دارد و قابل لمس است، از جنس پروتئین کراتین تشکیل شده و بافت بی‌جانی دارد. به همین دلیل، زمانی که موها به طول می‌رسند و با قیچی کوتاه می‌شوند، احساس دردی نمی‌کنید. چون در واقع موها دیگر زنده نیستند.

بررسی علل کندی رشد مو

بررسی علل کندی رشد مو

رشد موها به عوامل متعددی وابسته است، از جمله ژنتیک، سن، تغذیه، رژیم غذایی، استرس، مراقبت صحیح و شرایط محیطی. علل رایج کند شدن رشد موها به شرح زیر است:

  • نداشتن تغذیه مناسب

داشتن تغذیه مناسب منجر به رشد سالم و قوی موها می‌شود. مهم است که مواد غذایی کافی و مناسب مصرف کنید تا ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم به بدن تأمین شود. عدم مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین‌های A، C، E و بیوتین هستند، می‌تواند باعث کندشدن رشد موها شود.

  • ژنتیک

برخی افراد به علت وراثت می‌توانند رشد موهای کندتری داشته باشند. به این معنا که چرخه رشد مو در این افراد به طور طبیعی کوتاه‌تر است و موها به شکل کندتری رشد می‌کنند.

  • عوامل محیطی

محیط زیست نیز می‌تواند بر رشد موها تأثیرگذار باشد. موها ممکن است در معرض تابش نور خورشید، آلودگی، یخ‌بندان، و یا استفاده از محصولات شیمیایی مانند رنگ مو و ابزارهای گرمایی قرار بگیرند. این عوامل می‌توانند موجب آسیب دیدن موها و کندشدن رشد آن‌ها شوند.

  • محافظت نامناسب

مراقبت نادرست از مو می‌تواند به کند شدن رشد آن‌ها منجر شود. مصرف زیاد شامپو، استفاده از محصولات شیمیایی نامناسب، براشینگ بیش از حد و استفاده از ابزارهای حرارتی به احتمال زیاد موجب آسیب رساندن مو و کند شدن رشد آن‌ها خواهد شد.

  • استفاده از داروها

استفاده از برخی داروها همچنین می‌تواند منجر به کندشدن رشد موها شود. به طور خاص، برخی داروهای شیمیایی مورد استفاده در درمان سرطان، داروهای هورمونی و داروهای کاهش وزن سریع ممکن است تأثیراتی بر رشد موها داشته باشند.

  • بیماری‌های مرتبط با مو

همچنین بعضی از بیماری‌های پوستی که به موی سر مرتبط می‌شوند اعم از بیماری قارچی، خارش و پسوریازیس می‌توانند موجب آسیب و تضعیف رشد موها شوند.

راهکارهای موثر در تسریع رشد مو

راهکاری متعددی هستند که می‌تواند به رشد سریع موها کمک نماید. در ادامه به بهترین روش‌ها در این باره اشاره خواهیم نمود:

  • استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل می‌تواند به طور معجزه‌آسا بر روی موهای شما تأثیر بگذارد. واقعیت این جمله توسط موهای زیبا و بلند زنان هندی تأیید شده است. شما هم می‌توانید هفته‌ای یک یا دو بار روغن نارگیل را به صورت ماساژ به کف سر خود بمالید و سپس موهای خود را در حمام بشویید. در واقع موهای شما به زودی براق، قوی و بلند خواهد شد. لازم به ذکر است فواید روغن نارگیل تنها به مو ختم‌ نمی‌شود. این روغن طبیعی، در بهبود بسیاری از بیماری‌های پوستی بسیار مفید خواهد بود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله قرص فیتو چیست؟ تاثیر مکمل Phyto روی موها را نیز مطالعه نمایید.

  • مصرف روی و آهن

فقر آهن به عنوان یکی از دلایل اصلی ریزش مو شناخته می‌شود. مواد معدنی مانند آهن و روی برای تولید پروتئین‌هایی که ساختار موها را تشکیل می‌دهند، بسیار حائز اهمیت هستند. شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی مانند اسفناج، لوبیا و غذاهای دریایی به‌صورت طبیعی، آهن و روی مورد نیاز برای بدن‌تان را تأمین کنید.

البته لازم است به یاد داشته باشید که نیاز به مقدار روزانه آهن و روی بستگی به سن، جنسیت و سبک زندگی شما دارد. قبل از ایجاد تغییرات در مصرف مواد معدنی روزانه، به‌خصوص برای رشد سریع موهایتان، بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.

  • استفاده از محلول رزماری

جهت تقویت موها و افزایش رشد آن‌ها هم می‌توان از روش‌های طبیعی استفاده کرد. استفاده از رزماری برای این منظور یکی از روش‌های شناخته شده است. بسیار آسان و ساده با چند برگ رزماری، رشد و حجم موهای خود را افزایش دهید. برای این کار باید چند برگ رزماری را در یک پیاله آب جوش بریزید و منتظر بمانید تا سرد شود.‌این محلول را حدود یک ربع ساعت روی موهای خود قرار دهید و سپس به خوبی شست و شو دهید.

  • شست‌ وشوی درست مو

در صورتی که هروز به حمام می‌روید به یاد داشته باشید که لازم نیست هر روز از شامپو استفاده نمایید. درست است که جهت رشد بهتر موها میبایست نظافت را رعایت نمایید، اما همواره نباید از شامپو کنید. به علاوه تا حد ممکن از شامپوهای قوی استفاده نکنید.
گرچه در صورتی که عادت دارید که هر روز موهایتان را بشویید، پیشنهاد می‌شود از شامپو بچه استفاده کنید. استفاده از نرم‌کننده یا ماسک مو بعد از حمام را هم از یاد نبرید. این محصولات از خشکی بیش‌ازحد موها جلوگیری نموده و مواد مغذی مورد نیاز را برای رشد سریع مو را فراهم‌ می‌کند.

  • ترکیب آب پیاز و روغن زیتون

آب پیاز به طور واقعی خواص مفیدی برای رشد سریع موها دارد. ترکیب آب پیاز با روغن زیتون می‌تواند محلولی مؤثر برای رشد موها به دست آورد. برای تهیه این محلول، سه قاشق غذاخوری آب پیاز را با یک قاشق روغن زیتون ترکیب کنید و سپس آن را به صورت دایره‌وار روی کف سر خود مالید. پس از دو ساعت، می‌توانید موها را با شامپو بشویید و آبکشی نمایید.

آیا کاهش استرس موجب افزایش رشد موها می‌شود؟

آیا کاهش استرس موجب افزایش رشد موها می‌شود؟

استرس، یکی از عوامل اصلی کاهش سرعت رشد موهاست. بنابراین، سعی کنید استرس روزمره خود را کاهش دهید. روش هایی مانند ماساژ، یوگا، تمرین تنفس و گوش دادن به موسیقی می توانند به کاهش استرس و تقویت رشد موها کمک کنند. بدون شک، استرس می تواند به عنوان عاملی مهم در ریزش مو در مردان در نظر گرفته شود.

آیا شستن مو با آب داغ مضر است؟

اگرچه شستن مو با آب داغ تأثیر ویژه‌ای روی رشد آن ندارد؛ با این وجود، ممکن است سبب خشکی و خسارت به موها شود. بهتر است از آب ملایم با دمای معمولی برای شستن مو کمک بگیرید.

سخن پایانی

تقریباً همه خانم‌ها به دنبال داشتن موهای ضخیم و بلند هستند و این عامل به سن و سال آن‌ها وابسته نیست. همچنین، می‌توان از رشد، براقیت و ضخامت موهای سالم برای تشخیص ویژگی‌های آن‌ها استفاده کرد. در این مقاله راهکارهای متعددی در رابطه با افزایش رشد مو‌ و سلامت آن بیان نمودیم.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری