بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

حقایق بسیار مهم در مورد آنتی بیوتیک ها

حقایق بسیار مهم در مورد آنتی بیوتیک ها

حقایق بسیار مهم درباره مقاومت آنتی بیوتیکی

با شایع شدن ویروس ها و بیماری های عفونی، آنتی بیوتیک بیشتر از قبل اهمیت پیدا می کند، اما گاهی اوقات بدن در مقابل این پادزهرِ مفید مقاومت می کند. این مقاله نکات جالبی را در این مورد در اختیارتان قرار می دهد که مطمئنیم برایتان مفید خواهند بود، پس تا انتهای این قسمت از مجله خبری دکتر لوکس با ما همراه باشید.

آیا می‌دانستید:

  • هر ساله حدود هفت میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک جان شان را از دست می دهند.
  • به دلیل کاهش اثربخشی آنتی بیوتیک ها، درمان عفونت های رایج مثل ذات الریه، سل، سوزاک و سالمونلوز دشوار شده است.

مقاومت ضد میکروبی یک فرآیند طبیعی است که سرعتِ آن به دلیل استفاده نادرست و بیش از حد آنتی بیوتیک ها، ضد قارچ ها، ضد ویروس ها و داروهای ضد تک یاخته ها بیشتر شده است.

مقاومت آنتی بیوتیکی چیست؟

آنتی بیوتیک یا ضد میکروب ها به عنوان دارو های شفا بخش در نظر گرفته می شوند؛ زیرا با توقف رشد یا از بین بردن ارگانیسم های ایجاد کننده بیماری مثل باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها با عفونت مبارزه می کنند. آنتی بیوتیک ها هم زیر مجموعه ای از آنتی میکروب ها هستند که مخصوصا بر روی باکتری ها کار می کنند و هیچ گونه اثری بر روی هیچ موجود زنده دیگری ندارند. به دلیل استفاده نادرست و بیش از حد آنتی بیوتیک ها باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک هم ظهور کرده اند.

شایع ترین باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک شناسایی شده استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین است که می تواند باعث استئومیلیت (عفونت استخوان)، ذات الریه، کاردیت (عفونت قلب)، عفونت های مغزی (مننژیت و آنسفالیت)، سلولیت  (عفونت پوستی) و عفونت های دستگاه ادراری شود.

باکتری‌ های مقاوم به آنتی ‌بیوتیک باعث ایجاد عفونت ‌هایی می ‌شوند که درمان شان بسیار دشوار است، به همین خاطر به آن ها "ابر میکروب" هم گفته می شود. تولید آنتی ‌بیوتیک ‌هایی که می ‌توانند با این ابر میکروب ‌ها مقابله کنند، چالش برانگیز است زیرا آن ها مدام در حال جهش هستند و نسخه قوی ‌تری تولید می ‌کنند.

علت به وجود آمدن مقاومت آنتی بیوتیکی

به دلیل استفاده مداوم از آنتی بیوتیک ها، برخی از باکتری ها به گونه ای جهش پیدا می کنند که به آنتی بیوتیک ها کمک می کند تا با اثر باکتریواستاتیک و باکتری کش دارو ها مقابله کنند. برخی از روش ها این روند را تسریع می کنند که عبارتند از:

استفاده بیش از حد و نامناسب از آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها به اشتباه و بدون تجویز پزشک استفاده می شوند. این مصرف غیر ضروری آنتی بیوتیک ها باکتری های خوب بدن را از بین می برد.

تکمیل نشدن دوره مصرف آنتی بیوتیک

ترک مصرف آنتی بیوتیک ها در اواسط دوره درمان باعث ناقص شدن عملکرد کشتن باکتری ‌ها می ‌شود و به باکتری‌ های قوی ‌تر اجازه رشد و تکثیر را می ‌دهد.

کنترل نامناسب عفونت در مراکز درمانی

درمان های نادرست باعث انتقال باکتری از فردی به فرد دیگر و در نتیجه ظهور ابر میکروب‌ های مقاومی می شود که به بیشتر دارو ها جواب نمی دهند.

استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها در دامداری

از آنتی بیوتیک ها معمولا برای پیشگیری و درمان عفونتِ حیوانات هم استفاده می شود که می تواند باعث ایجاد گونه های مقاوم باکتری شود.

با همه این اوصاف دانشمندان تمام تلاششان را برای ابداع دارو ها و راهکارهای جدید می کنند. اما باز هم این وظیفه ماست که به عنوان بخشی از جامعه نقشمان را در پیشگیری از مقاومت آنتی بیوتیک ها ایفا کنیم.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری