کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

روش های درمان بیماری واریس

روش های درمان بیماری واریس

واریس چیست؟

واریس باعث می شود خون در وریدها (ورید یک رگ خونی است که خون کم اکسیژن را از بدن به سمت قلب حمل می کند.) شناور و یا انباشته گردد که به این حالت گرفتگی پا یا سکون می گویند. واریس پا اغلب با رگهای واریسی که پیچ خورده هستند (رگ های بزرگی نزدیک به سطح پوست) همراه است. آنها می توانند تقریبا در هر نقطه رخ دهند، اما اغلب در پاها ایجاد می شوند.

علت ایجاد واریس در پا چیست؟

رگ ها خون را از همه اعضای بدن به قلب بازمی گردانند. برای رسیدن به قلب، خون نیاز دارد تا از رگهای پا به سمت بالا جریان یابد. ماهیچه های ساق پا و عضلات پا نیاز به انقاض دارند تا در هر مرحله فشاری به رگ ها وارد آورده و خون را به سمت بالا هل دهند. برای نگه داشتن جریان خون و جلوگیری از برگشت آن به سمت عقب، رگ ها حاوی دریچه های یک طرفه می باشند.علت واریس پا در واقع آسیب دیدن همین دریچه هاست که اجازه می دهد تا خون به سمت عقب نشت کند. آسیب دریچه ممکن است در نتیجه پیری، نشستن و یا ایستادن بیش از حد و یا ترکیبی از پیری و کاهش تحرک رخ دهد. وقتی رگ ها و دریچه ها به نقطه ای از تضعیف شدگی می رسند که برای خون، جریان یافتن به سمت قلب دشوار گردد؛ در نتیجه فشار خون برای مدت زمان طولانی تری در رگ ها باقی مانده و منجر به واریس می شود.

علائم واریس چیست؟

علائم واریس چیست؟

  • خارش
  • تورم خفیف پاها یا مچ پا
  • رگ‌های به رنگ بنفش یا آبی
  • سنگینی،درد و فشار واریس
  • رگ‌های بیرون‌زده و متورم
  • گرفتگی عضلات ران یا ساق پا (اغلب در شب)
  • رگ‌های کوچک‌تری به نام رگ‌های عنکبوتی که می‌توانید بر روی سطح پوست مشاهده کنید.
  • رگ‌هایی که بصورت پیچ‌خورده و برآمده ظاهر می‌شوند؛ اغلب مانند ریسمان‌هایی بر روی پاها هستند.

عوارض واریس چیست؟

زخم واریسی

زخم‌های به شدت دردناک ممکن است در نزدیکی رگ‌های واریسی بویژه در نزدیک مچ پا ایجاد شوند.

لخته شدن خون

 گاهی اوقات رگ‌های موجود در عمق پا بزرگ می‌شوند. در این موارد ممکن است پا به مقدار قابل ملاحظه‌ای متورم شود.

خونریزی

 گاهی اوقات رگ‌های بسیار نزدیک به پوست ممکن است از هم گسیخته شوند. این امر معمولاً تنها موجب خونریزی جزئی می‌گردد.

روش های درمان بیماری واریس

روش های درمان بیماری واریس

کرم واریس

چندین نوع کرم و پماد برای کاهش رگ‌های عنکبوتی و عروق واریسی موجود می‌باشد می توانید آن ها را از داروخانه آنلاین دکتر لوکس تهیه کنید.

جوراب های واریس

جوراب واریس بگونه‌ای طراحی شده تا بطور یکنواخت بر پای شما فشار وارد کند تا جریان خون بهبود یابد. معمولاً جوراب های واریس دور مچ پا تنگ‌تر بوده و هرچه بالاتر می‌آیند، گشادتر می‌شوند. این نوع طراحی برای تحریک جریان خون برای رفتن به سمت قلب است. استفاده از این نوع جوراب‌ها می‌تواند ناراحتی و تورم ناشی از واریس را در پاها کاهش دهد. 

لیزر

پزشکان و متخصصان از تکنولوژی جدیدی در درمان لیزری برای درمان رگ‌های واریسی و عنکبوتی کوچک‌تر استفاده می‌کنند. لیزر با فرستادن پروتوهای قوی نور به رگ عمل می‌کند و موجب می‌شود که رگ به آرامی محو و ناپدید گردد.

جوراب های واریس

اسکلروتراپی

در روش اسکلروتراپی، پزشک محلولی را به رگ‌های کوچک و متوسط تزریق می‌کند که موجب زخم و بسته شدن رگ‌ها می‌گردد. چند هفته پس از درمان واریس پا، این رنگ‌ها باید ناپدید شوند. با اینکه ممکن است یک رگ به بیش از یک تزریق نیاز داشته باشد، اما اسکلروتراپی در صورت انجام صحیح بسیار موثر خواهد بود.

لیزر داخل عروق(EVLT)

در این روش از فیبرهای نازک لیزر داخل رگ برای بستن رگهای واریس بزرگ استفاده می‌شود.

جراحی 

  • برداشتن ورید

این روش شامل بستن رگ پیش از رسیدن به یک رگ عمقی و برداشتن رگ از طریق برش‌های کوچک می‌باشد.

فلبکتومی

 پزشک رگ‌های واریسی کوچک را از طریق چند سوراخ پوستی بسیار ریز برمی‌دارد.

جراحی اندوسکوپی رگ

 به این عمل تنها در موارد پیشرفته که زخم‌های واریسی بوجود آمده باشد و سایر روش‌ها موفقیت‌آمیز نباشند، نیاز پیدا می‌شود.

ورزش یکی از موارد موثر در بهبود واریس

روش های خانگی درمان بیماری واریس چیست؟

ورزش

ورزش منظم، گردش خون را در پاها بهبود می بخشد. ورزش به کاهش فشار خون نیز کمک می کند، که یکی دیگر از عوامل موثر در واریس می باشد.

رژیم غذایی

غذاهای شور یا غنی از سدیم ،کاهش مصرف غذاهای شور می تواند احتباس آب را به حداقل برساند. غذاهای سرشار از پتاسیم می توانند به کاهش احتباس آب کمک کنند.

ماساژ 

ماساژ آرام نواحی آسیب دیده می تواند به حرکت خون در وریدها کمک کند. شما می توانید از روغن یا مرطوب کننده برای ماساژ استفاده کنید.

اجتناب از فشار مستقیم به وریدها بسیار مهم است، زیرا ممکن است به بافت های شکننده آسیب برسانید.

بالا نگه داشتن پاها

بالا نگه داشتن پاها، بالاتر از قلب، به بهبود گردش خون کمک می کند. این کار باعث کاهش فشار در وریدهای پا می شود و نیروی جاذبه به جریان خون به قلب کمک می کند.اگر مدت طولانی می نشینید یا می ایستید، باید برای مدتی پاهای خود را بالا نگه دارید.

از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید

پوشیدن لباس های تنگ می تواند جریان خون را محدود کند. پوشیدن لباس های گشاد که جریان خون در قسمت پایین بدن را محدود نمی کند، باعث بهبود گردش خون می شود.پوشیدن کفش های تخت به جای کفش پاشنه بلند نیز ممکن است به واریس پا کمک کند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری