کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

عروق عنکبوتی چیست؟ بررسی علل و بهترین روش درمان

عروق عنکبوتی چیست؟ بررسی علل و بهترین روش درمان

عروق عنکبوتی چیست؟ بررسی علل و بهترین روش درمان؛ در‌واقع عروق عنکبوتی، رگ‌‌های بسیار ریز و آسیب‌دیده‌ ای هستند که روی سطح پاها یا صورت نمایان می‌شوند. به طور معمول عروق عنکبوتی دردناک یا خطرناک نخواهند بود اما با این‌ وجود برخی بیماران به علت ظاهر نازیبایی که رگ‌ها ایجاد می‌کنند، در پی درمان رگ‌های عنکبوتی هستند. البته وجود عروق عنکبوتی یا واریسی اغلب به مشکلاتی بیشتر از مسائل زیبایی مرتبط می‌شوند و ناراحتی شدیدی را بوجود می‌آورند. برخی رگ‌‌های عنکبوتی بیماران را در معرض خطر ابتلا به عارضه‌‌هایی همچون لخته شدن خون یا ایجاد زخم‌‌های باز روی پاها قرار می‌‌دهد.


عروق عنکبوتی چیست؟

همانطور که پبش تر اشاره شد، عروق عنکبوتی ممکن است به رنگ‌های مختلفی اعم از آبی، بنفش یا قرمز و به صورت خطوط نازک، تارها یا شاخه‌ خود را نمایان نماید. اغلب رگ‌های عنکبوتی را رگ‌های نخ نیز می‌نامند.‌ در صورتی که باید بیشتر روز کاری خود را ایستاده کار کنید در این صورت به شدت در معرض ابتلا به واریس یا همان رگ‌های خونی متورم که اغلب در افراد بالای 40 سال مشاهده می‌شود، قرار می‌گیرد.

نشستن طولانی مدت در سر کار و تحرک کم نیز شما را در معرض خطر ابتلا به رگ‌های واریسی قرار خواهد داد. روش‌‌های درمانی متعددی جهت رفع و یا کاهش وضعیت نامطلوب ظاهری رگ‌های عنکبوتی وجود دارد.

معرفی انواع رگ‌های عنکبوتی

معرفی انواع رگ‌های عنکبوتی

عروق عنکبوتی در بخش‌های مختلفی از بدن به ویژه صورت یا پاها ظاهر می‌شوند. انواع رگ‌ها از نظر ظاهری را می‌توان به صورت زیر طبقه بندی نمود:

  1. به صورت خطی
  2. به صورت لکه‌ای
  3. رگ‌ها به شکل شبکه یا ستاره
  4. رگ‌ها به صورت شاخه درخت


علل بوجود آمدن عروق عنکبوتی 

عروق عنکبوتی در پاها ممکن است به علت عدم عملکرد درست دریچه‌های داخل رگ‌ها ایجاد شود. سیاهرگ‌ها خون را از پاها و دستان به قلب برمی‌گردانند. سیاهرگ‌ها به دلیل جلوگیری از بازگشت خون دارای دریچه‌های یک طرفه‌ایی بوده که پس از عبور خون از داخل آن بسته خواهند شد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله 7 ویژگی بهترین ترمیم کننده پوست را نیز مطالعه نمایید.

در صورتی که این دریچه ضعیف شود یا آسیب ببیند در آن صورت ممکن است خون جهت حرکت در مسیر صحیح دچار اختلال شده و یا در داخل ورید تجمع می‌یابد. به مرور زمان، این انباشت خون در داخل رگ می‌تواند موجب به وجود آمدن برآمدگی بصورت شاخه‌ایی در رگ شود و رگ‌های عنکبوتی ایجاد شوند. اغلب رگ‌های عنکبوتی روی صورت به دلیل ترکیدن رگ‌های خونی ظاهر می‌شوند. فشار زیاد و یا آسیب‌دیدگی‌های ناشی از نور آفتاب می‌تواند موجب بروز این عارضه شود.

علائم و نشانه‌های رگ‌های عنکبوتی

به طور معمول عروق‌ عنکبوتی با نشانه و مشکلی خاصب نیستند و همراه نیستند اما مراجعه‌کنندگان به دلیل ظاهر نازیبا آن به دنبال درمان آن هستند. گاهی اوقات ناراحتی‌های دیگری همچون موارد زیر توسط زیبا جویان بیان می‌شود:

  • سنگینی پا
  • درد نامعلوم و مبهم
  • خستگی در ساق پاها
  • خارش در اطراف رگ‌ها
  • احساس گزگز و مور مور در اطراف رگ‌ها

تفاوت واریس با رگ عنکبوتی در چیست؟ 

عروق عنکبوتی و واریس شکل‌های مختلفی از یک وضعیت پزشکی به نام نارسایی وریدی هستند. هم واریس و هم عروق عنکبوتی در قسمت پاها ناشی از ضعیف شدن یا آسیب دیدگی دریچه‌های داخل رگ‌ها هستند. با این وجود، این دو مورد نشانه‌های مختلفی به همراه دارند.

اغلب عروق عنکبوتی خطوط باریک و نازکی هستند که ممکن است صاف یا اندکی برجسته باشند. غالبا این دسته از رگ‌ها به رنگ آبی، قرمز یا بنفش ظاهر می‌شوند. اگرچه رگ‌های عنکبوتی می‌توانند موجب بروز یکسری ناراحتی‌ها شوند اما در اغلب اوقات با دردی همراه نیستند.

رگ‌های واریسی بزرگتر و عمیق‌تر از رگ‌های عنکبوتی هستند. به علاوه ممکن است رگ‌های واریسی دارای ظاهری موج‌دار یا پیچ خورده باشند و به طور معمول به رنگ گوشت بدن یا قرمز رنگ هستند.

روش‌های درمان عروق عنکبوتی

روش‌های درمان عروق عنکبوتی

پیش از هر درمانی براق مویرگ‌های پا لازم است معاینه دقیق و در صورت نیاز سونوگرافی عروقی صورت گیرد. 

  • درمان رگ‌های عنکبوتی با اسکلروتراپی

فوم اسکلروتراپی به تنهایی یا توأم با دستگاه‌های تابشی شامل لیزر KTP و یا لیزر Nd:YAG انجام‌ می‌شود. در برخی از انواع پوست‌ها و رگ‌ها، روش توام نتیجه بهتری بدنبال دارد. در این موارد اسکلروتراپی (تزریق) جهت بستن رگ‌های تغذیه کننده بکار می‌رود. برای اثربخشی بهتر مایع اسکلروتراپی به صورت فوم در آمده و سپس داخل رگ تزریق می‌شود. جهت آماده نمودن فوم در کلینیک به جای هوا از CO2 استریل نیز استفاده می‌شود که سالم‌تر خواهد بود.

  • درمان رگ‌های عنکبوتی با لیزر

اغلب در کلینیک‌های پوست، اشعه لیزر سطحی و نور (IPL) جهت درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد که البته نتیجه درمان در پوست‌ خیلی روشن، بسیار خوب است. اما در پوست کمی سبزه شرقی ممکن است عوارضی همچون سوختگی بوجود آید.

پیشنهاد می‌شود که پیش از هر گونه اقدام مانند اشعه لیزر یا IPL بررسی و معاینات کامل جهت ارزیابی وجود ارتباط رگ‌های سطحی با رگ‌های عمقی‌تر تغذیه کننده بعمل آید تا در صورت وجود، یک تا دو جلسه تزریق یا همان اسکلروتراپی برای رفع ریشه تغذیه کننده مویرگ‌ها انجام گیرد. در صورتی که ریشه این رگ‌ها (feeding vein) بسته نشود مانند چشمه‌ای دوباره جوشیده و عود خواهد کرد.

سخن پایانی

عروق عنکبوتی یا Telangiectasias رگ‌های ریزی هستند که به طور شبکه تار عنکبوتی بیشتر در ناحیه پا و ران‌ها ظاهر می‌شوند. اما ممکن است در مچ پا یا دیگر نواحی بدن اعم از صورت، سینه هم مشاهده شوند. رگ‌های عنکبوتی به شکل رگ‌های ظریف، تیره، مویرگ قرمز و یا رگ سبز به نظر می‌رسند که به‌صورت خوشه‌هایی در سطح پوست پراکنده می‌باشند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری