کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

با فواید و عوارض داروی آمینوفیلین آشنا شوید

با فواید و عوارض داروی آمینوفیلین آشنا شوید

با فواید و عوارض داروی آمینوفیلین Aminophylline آشنا شوید؛

در حقیقت آمینوفیلین یک داروی زانتین است که جهت درمان خستگی بدن و تنگی نفس ناشی از بیماری‌های ریه مانند آمفیزم، آسم و برونشیت شدید استفاده می‌شود. عملکرد آن از طریق آرامبخشی عضلات و بازکردن کانال‌های هوایی صورت می‌گیرد که بهبود تنفس و کاهش التهاب ریه را به همراه دارد.


درباره آمینوفیلین

آمینوفیلین یک گشادکننده راه‌های هوایی و برونش‌ها بوده که به طور منظم جهت درمان تنگی نفس ناگهانی و خس خس سینه در افراد مبتلا به آسم و مشکلات تنفسی مرتبط با راه‌های هوایی اعم از بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) استفاده می‌شود. آمینوفیلین از طریق باز نمودن راه‌های هوایی ریه و افزایش جریان هوا، تنفس را آسان‌تر نموده و به کاهش علائمی از جمله تنگی نفس، سرفه، خس‌خس سینه کمک چشمگیری‌ می‌کند.

آمینوفیلین در اشکال مختلف خوراکی و تزریقی وجود دارد و به طور معمول استفاده از نوع تزریقی آن در بیمارستان‌‌ها و سایز مراکز درمانی صورت می‌گیرد. در حقیقت، آمینوفیلین ترکیبی از دو داروی تئوفیلین و اتیل دی آمین است. اتیل دی آمین جهت بهبود عملکرد و تسهیل درمان با داروهای فعالی همچون تئوفیلین استفاده می‌شود.

درباره داروی آمینوفیلین
درباره داروی آمینوفیلین

چگونگی تاثیر آمینوفیلین

آمینوفیلین از طریق اثر بتا آگونیستی در راه‌های هوایی تأثیر گذاشته و به عنوان ضد آدنوزین خارج سلولی عمل می‌کند. مکانیسم اثر آمینوفیلین به نحوی است که عضلات صاف را شل می‌کند و در سطح سلولی به تئوفیلین تبدیل می‌شود. این دارو با مهار آنزیم فسفودی استراز، موجب گشاد شدن برونش‌ها و عروق خونی خواهد شد و از این طریق عملکرد خود را اعمال می‌کند.

عوارض داروی آمینوفیلین چیست؟

همانطور که می‌دانید همراه با تأثیرات درمانی، هر دارو نیز ممکن است عوارض ناخواسته‌ای نیز ایجاد کند. این نکته برای داروی آمینوفیلین نیز صادق است. هر چند که همه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی‌شود در صورت بروز هریک از عوارضی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد میبایست با پزشک معالج مشورت شود.

بعضی از عوارض آمینوفیلین شامل سردرد، سرگیجه، بی‌اشتهایی، استفراغ، اسهال، تشنج و اضطراب، خونریزی دستگاه گوارش، دیس‌ریتمی قلبی، ضربان زودرس بطنی، درد در ناحیهٔ فوقانی شکم، بثورات جلدی در پوست، تب، تحریک پذیری، بی‌خوابی، طپش قلب، تاکی‌کاردی سینوسی، تهوع، نارسایی سیستم عروقی، تنگی نفس و تاکی‌پنه در سیستم تنفسی و کهیر و هستند.

چه کسانی نباید از داروی آمینوفیلین استفاده نمایند؟

استفاده از آمینوفیلین و ترکیبات گزانتین‌ها در صورت وجود حساسیت شدید ممنوع است. همچنین، در صورت داشتن دیس‌ریتمی های قلبی و هیپوتیروئیدیسم، اختلالات تشنجی، زخم پپتیک فعال، استفاده از این دارو توصیه نمی‌شود.

چه کسانی نباید از داروی آمینوفیلین استفاده نمایند؟
چه کسانی نباید از داروی آمینوفیلین استفاده نمایند؟

مصرف داروی آمینوفیلین با کدام داروها تداخل دارد؟

توصیه می‌شود که پیش از تغییر در دوز داروهای خود یا قطع مصرف دارو، با دکتر خود مشورت نمایید. تداخل دارویی ممکن است تاثیری در عملکرد داروها داشته باشد و ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را بیشتر کند. بنابراین، جهت اطمینان از سلامتی خود، لیست کاملی از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید را تهیه نمایید و آن را با دکتر متخصص و یا داروساز خود به اشتراک بگذارید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله صفر تا صد علائم عفونت ریه‌ را نیز مطالعه نمایید.

لازم به ذکر است که آمینوفیلین ممکن است با داروی ریوسیگوات تداخل دارویی داشته باشد. به علاوه برخی از داروها می‌توانند بر حذف آمینوفیلین از بدن و عملکرد آن تاثیر بگذارند. این داروها به شکل زیر است:

  1. ریفامپین
  2. اینترفرون
  3. سایمتیدین
  4. پروپرانولول
  5. دی سولفیرام
  6. فلووکسامین
  7. مکسیلتین (مگزیلتین)
  8. مخمر سنت جان و تیکلوپیدین
  9. داروهای درمان تشنج (مانند کاربامازپین، فنی توئین)

نکات طلایی درباره مصرف داروی آمینوفیلین

سیگار کشیدن می‌تواند سطوح خونی آمینوفیلین را کاهش دهد. در صورتی که سیگار می‌کشید یا به تازگی سیگار کشیدن را ترک کرده‌اید، حتما به دکتر خود اطلاع دهید.

لازم به ذکر است که استفاده از کافئین و الکل می‌تواند خطر عوارض جانبی آمینوفیلین را افزایش دهد. بنابراین، توصیه می‌شود از مصرف مقادیر زیادی شکلات یا مواد غذایی حاوی کافئین و به علاوه از مصرف مقدار زیادی نوشیدنی‌های حاوی الکل یا کافئین جدا خودداری فرمایید.

لازم به ذکر است آمینوفیلین بسیار شبیه به تئوفیلین و اکستریفیلین است. بنابراین، در زمان استفاده از آمینوفیلین، میبایست از مصرف همزمان داروهای حاوی تئوفیلین یا اکستریفیلین خودداری فرمایید.

همچنین، آمینوفیلین ممکن است با برخی از آزمایشات پزشکی خاص (مانند کلسترول، اسید اوریک آزمایش قند خون و آزمایشات تصویربرداری دیپیریدامول-تالیوم) تداخل کند و موجب نتایج نادرست شود. در نتیجه پیش از انجام هرگونه آزمایش پزشکی، به پرسنل آزمایشگاه اعلام نمایید که از آمینوفیلین استفاده می‌کنید.

نحوه مصرف بهتر داروی آمینوفیلین
نحوه مصرف بهتر داروی آمینوفیلین

نحوه مصرف بهتر داروی آمینوفیلین

  • در صورتی که دارو معده شما را اذیت می‌کند، می‌توانید آن را همراه با غذا مصرف کنید. از خرد کردن و جویدن قرص خودداری کنید؛ چرا که این کار ممکن است عوارض جانبی را افزایش دهد.
  • دستور پزشک را برای مصرف این قرص در روز بین 2 تا 4 مرتبه رعایت کنید.
  • در صورتی که قرصی که مصرف می‌کنید خط در وسط را ندارد، به هیچ عموان آن را نصف نکنید.
  • استفاده منظم و به موقع از دارو، بهره‌مندی بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت. جهت یادآوری، هر روز سر ساعت مشخصی قرص خود را مصرف کنید.
  • دوز مصرفی شما بستگی به وضعیت فرد، واکنش به درمان، سن، وزن، سطح دارو در خون و داروهایی که شما مصرف می‌کنید دارد.
  • برخی رژیم‌های غذایی ممکن است تاثیرات آمینوفیلین را تغییر دهند، لذا در صورت تغییرات اساسی در رژیم غذاییتان به پزشک خود اطلاع دهید تا دوز مصرفی شما تنظیم مجدد شود.
  • در صورت بروز علائم وخیم، میبایست به پزشک متخصص خود اطلاع دهید.

سخن پایانی

استفاده از این دارو ممکن است منجر به گیجی یا تاری دید شود، لذا در صورت عدم آگاهی کامل، از انجام فعالیت‌های خطرناک خودداری کنید. پیش از استفاده از این دارو، در صورت وجود حساسیت نسبت به آن یا هر داروی دیگری، با پزشک خود مشورت نمایید. این دارو ممکن است شامل مواد غیرفعالی باشد که می‌توانند موجب واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر گردد.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری