کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

صفر تا صد علائم عفونت ریه

صفر تا صد علائم عفونت ریه

صفر تا صد علائم عفونت ریه؛ 

نشانه‌های ناشی از عفونت ریه ممکن است چیزی مشابه سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد. با ظهور ویروس کرونا افراد بسیاری به عفونت ریه از نوع ذات الریه مبتلا شده‌اند. عفونت دستگاه تنفسی (RTIs) می‌تواند به دلیل ویروس،‌ باکتری و حتی گاهی قارچ ‌بوجود آید. یکی از متداول‌ترین انواع عفونت‌‌های ریه،‌ ذات الریه نامیده می‌شود. ذات الریه،‌ که روی کیسه‌‌های هوایی کوچک ریه اثر خود را اعمال می‌کند،‌ اغلب در اثر باکتری‌‌های مسری ایجاد می‌شود،‌ اما عفونت ریه‌ها می‌تواند در به دلیل ویروس نیز نمایان شود.


عفونت ریه چیست؟

زمانی که بخشی از بافت ریه و کیسه‌های راه‌های هوایی التهاب یابند و در ­آن‌ها خلط و ترشحات مسیر تنفسی را مسدود کند و در شخص فرد مشکل ایجاد شود، می‌گویند که ریه فرد دچار عفونت شده است.

عفونت ریه ممکن است به دلیل وجود ارگانیسم‌های مختلفی در ریه صورت گیرد. این ارگانیسم‌ها می‌توانند شامل انواع ویروس‌ها، انگل‌ها و یا باکتری‌ها باشند. عفونت ریه بیماری متداولی بوده که این بیماری به ویژه در کودکان خردسال و افراد مسن بسیار نکران کننده است.

عفونت ایجاد شده در ریه اغلب کیسه‌های هوایی که در ریه هستند را درگیر کرده و مجاری هوایی انتقال دهنده هوا به ریه‌ها را به میزان کمتری درگیر می‌نماید. قسمتی از ریه که به عفونت بسیار شدیدی دچار شده باشند بوسیله مایعی مملو می‌شود. این مایع حاوی گلبول‌های سفید بوده که جهت مقابله با عفونت ساخته شده‌اند.

نشانه‌‌های عفونت ریه

نشانه‌‌های عفونت ریه

نشانه‌های عفونت ریه از خفیف تا شدید متغییر است. علل گوناگونی اعم از سن و سلامت عمومی و‌ اینکه‌ آیا بیماری با ویروس،‌ باکتری یا قارچ ایجاد شده است در آن موثر هستند. نشانه‌های عفونت در ریه‌ها ممکن است چیزی مشابه سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد،‌ اما ماندگار تر است.

  • سرفه‌هایی با خلط‌های غلیظ

سرفه به تخلیه مخاط ناشی از التهاب راه‌های هوایی و ریه‌ها کمک می‌نمایند. احتمال دارد این مخاط حاوی خون هم باشند. در زمان ابتلا به برونشیت یا ذات الریه، مخاط سرفه رنگ مشخصی اعم از سفید، سبز و خاکستری مایل به زرد دارند. ممکن است حتی بعد از بهبود سایر علائم، سرفه تا چندین هفته نیز ادامه دار باشد و به طول انجامد. با این سرفه‌ها ممکن است شخص به مشکلات تنفسی دچار شود. پزشک متخصص با بررسی نشانه‌ها و میزان مشکلات تنفسی فرد در زمان ذات الریه، ممکن است نیاز به استفاده از داروهایی مانند اسپری فلوکسی تاید را نیز تجویز نماید.

  • تب

در حقیقت تب زمانی اتفاق می‌افتد که بدن فرد در تلاش است تا با عفونت مبارزه نماید. به طور معمول دمای طبیعی بدن تقریبا 37 درجه سانتی‌گراد است. در صورتی که به عفونت باکتریایی ریه مبتلا شوید، ممکن است تب شما تا 40.5 درجه سانتی‌گراد نیز بالا رود. تب شدید بالای 38.9 درجه سانتی‌گراد عموما منجر‌ به بسیاری از علائم دیگر نیز می‌شود: لرز، ضعف، سردرد، تعریق، کم، آبی بدن، دردهای عضلانی. در صورتی که دمای بدن شخص بیمار از 38.9 درجه سانتی‌گراد بالاتر رفت یا بیش از 3 روز طول کشید، میبایست قطعا به پزشک متخصص مراجعه نماید.

  • بدن درد

عضلات و کمر شخص بیمار ممکن است در زمان ابتلا به عفونت ریه با درد مواجه شوند. شرایط را میالژی یا میالژیا به معنای درد عضلانی (Muscle pain) می‌نامند. ممکن است التهاب در ماهیچه‌ها نیز موجب بدن درد شود. به علاوه درصورت ابتلا به عفونت نیز می‌تواند به درد بدن منجر شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله چند روش برای درمان سرفه‌ شبانه را نیز مطالعه نمایید.

  • نفس تنگی

نفس‌ تنگی یعنی که احساس می‌کنید در تنفس دچار مشکل شده‌اید یا نمی‌توانید نفس بکشید. اگر در تنفس مشکل دارید میبایست فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

  • صدای خس خس در ریه‌‌ها

یکی از نشانه‌های رایج عفونت ریه،‌ صدای‌ خس خس در ریه‌‌ها است،‌ که با نام ‌(Bibasilar Crackles) نیز شناخته می‌شود. پزشک معالج می‌تواند با استفاده از وسیله‌ای به نام گوشی‌های پزشکی (Stethoscope) ‌این صداها را تشخیص دهد.

  • درد در ناحیه قفسه سینه

درد در ناحیه قفسه سینه که به دلیل عفونت ریه‌ بوجود می‌آید،‌ اغلب به صورت تیز یا خفه‌کننده توصیف رخ می‌دهد. در زمان سرفه یا نفس کشیدن عمیق،‌ درد قفسه سینه وخیم‌تر می‌شود. گاهی دردهای شدید می‌تواند در قسمت میانی تا پشت شما احساس شود.

چگونگی تشخیص عفونت ریه

جهت تشخیص و شناسایی عفونت ریه پزشک معالج پرسش‌هایی درباره علائم بیماری از فرد بیمار انجام می‌دهد و در مرحله بعدی با گوش دادن به وسیله گوشی پزشکی می‌تواند صداهای غیر طبیعی را بشناسد و در نهایت نواحی گرفتار در ریه را تشخیص می‌دهد. البته باید به این نکته توجه داشت که این بیماری به سادگی تشخیص داده نمی‌شود و به طور معمول میبایست عکس‌هایی از قفسه سینه بیمار گرفته شود تا تشخیص پزشک با کمک آن‌­ها به طور قطعی تایید شود.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

با تشخیص این نشانه‌ها در خود و هم‌چنین بررسی علت عفونت ریه، می‌توانید در اسرع وقت جهت درمان این بیماری اقدام نمایید.در‌صورتی‌که ذات الریه یا عفونت ریه در زمان مناسبی درمان نشود، ممکن است خطرات و مشکلات جدی به همراه داشته باشد.
در صورت مشاهده مشکل تنفس، درد قفسه سینه، سرفه و تب مداوم 39 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر، حتما به پزشک مراجعه نمایید. افراد بالای 65 سال، کودکان کمتر از 2 سال و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص، اگر این علائم و نشانه‌های عفونت ریه را مشاهده نمودند، باید جهت درمان به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه نمایند.

معرفی انواع عفونت ریوی

معرفی انواع عفونت ریوی

میبایست به این نکته توجه داشته باشید که در عفونت ریه درمان باید با توجه به نوع میکروارگانیسمی که به بدن شما حمله نموده، انجا‌م شود.

  • سرماخوردگی

سرماخورگی از متداول‌ترین نوع عفونت ویروسی در ریه محسوب‌ می‌شود که همه افراد ممکن است در طول سال به آن مبتلا شوند. این ویروس بینی، گلو، سینوس‌ها و نای را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • آنفلوانزا

در‌واقع آنفلوانزا و یا آنفولانزای فصلی از متداول‌ترین انواع عفونت ریوی بشمار می‌رود. هر دوی این بیماری‌ها به دلیل آلودگی فرد به ذرات آلوده و معلق در فضا بروز می‌کند. علائم این نوع عفونت ریوی شامل تب و لرز، گلودرد، گرفتگی بینی، آب‌ریزش بینی، بدن‌درد، سردرد، خستگی و سرفه‌های خفیف است.

  • کرونا

کرونا بیشترین عامل عفونت ریوی در چند سال اخیر، در سراسر دنیا بوده است. انواع مختلفی از این ویروس تاکنون شناخته شده است که برخی سخت‌تر و برخی راحت‌تر درمان می‌شوند.

  • برونشیولیت

در واقع برونشیولیت ویروسی است که راه‌های هوایی کوچک یا برونشیول‌ها را در ریه‌ها درگیر می‌نماید. برونشیولیت اغلب در کودکان زیر دو سال مشاهده می‌شود. در درمان عفونت ریه، در بیماری برونشیولیت، نیازی به بستری شدن کودک در بیمارستان نخواهد بود.

سخن پایانی

فقدان اکسیژن به دلیل ابتلا به این بیماری در ریه‌ها، موجب می‌شود از اهمیت رسیدن اکسیژن کافی به بدن غافل نشویم. علل مختلفی موجب‌ایجاد عفونت ریه می‌شوند. نشانه‌های ذات الریه ممکن است چیزی مشابه سرماخوردگی یا آنفولانزا باشند. این نشانه‌ها از خفیف تا شدید در هر شخصی متغییر است.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری