بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

نشانه های باقی ماندن اثر کرونا در ریه

نشانه های باقی ماندن اثر کرونا در ریه

حقایق مهم درباره کرونا در ریه؛ وقتی ویروس جا خوش میکند

تقریباً بیش از دو سال است که ما با کرونا درگیر هستیم و در طول این زمان؛ سویه های مختلفی از آن را تجربه کرده ‌ایم؛ اما شاید هنوز به طور دقیق بررسی نکرده ایم که کرونا چگونه روی ریه اثر می گذارد و چگونه باید فهمید که ریه درگیر شده است. این قسمت از مجله خبری دکتر لوکس را تا انتها مطالعه کنید تا به پاسخ سؤال خود برسید.

 

کرونا چگونه ریه را درگیر می‌ کند؟

طبق اطلاعات موجود، کرونا می تواند تاثیر مستقیمی روی ریه داشته باشد. کرونا از طریق قطرک های تنفسی پخش می‌ شود و یکی از اولین ویروس هایی است که می تواند قسمت ریه و تنفس را درگیر کند.

سلول های سیستم تنفسی در چنین حالتی ملتهب می‌ شوند و عفونت را وارد این ناحیه می کنند؛ البته عوامل مختلفی مانند سن، ژنتیک، سیگار یا بعضی از وضعیت های ریه هم می تواند مشکلات را بیشتر کرده یا شدت آن را کم و زیاد کند؛ از طرفی هم ممکن است تاثیر آن روی ریه به یک برونشیت ساده ختم شود یا گاهی ذات الریه را در پی داشته باشد.

کرونا از طریق جریان هوا عفونت را وارد ریه ها می کند. این ویروس ممکن است هر دو ریه را درگیر کرده و روی مویرگ های خونی ریه هم تاثیرگذار باشد و به آنها آسیب وارد کند و باعث ایجاد التهاب و علائم خفیف تا شدید شود و در واقع التهاب ریه، سرفه و تنگی نفس را به وجود می آورد. اگر واکسن های خود را کامل تزریق کرده باشید، احتمال این که کرونا شما را به بیمارستان بکشاند، بسیار کم خواهد بود.


چه کسانی بیشتر در معرض خطرات ریوی بعد از کرونا هستند؟

طبق اطلاعات موجود کرونا هنوز غیرقابل پیش بینی است و بیمارانی را دیده ایم که بعد از کرونا ریه هایشان اصلاً درگیر نشده؛ اما بعضی دیگر دچار تنگی نفس شده اند. بیمارانی که از قبل آسیب ثانویه ریه داشتند یا سیگار می کشیدند یا دچار مشکلات ریوی دیگر مانند آسم و برونشیت یا التهابات بودند؛‌ بیشتر در معرض خطر آسیب ریوی هستند و علائمشان ممکن است خفیف تا شدید؛ متغیر باشد.

علامت باقی ماندن اثرات کرونا در ریه

پاک نشدن کامل ریه از اثرات کرونا، علائمی دارد که برخی از این علائم عبارتند از:

سرفه

اغلبِ اوقات سرفه نشان ‌دهنده تحریکِ ریه ‌ها است و به همین دلیل می ‌تواند با بیماری‌ های زیادی همراه باشد. با این حال، زمانی که سرفه مخاط یا خلط تولید می ‌کند، ممکن است نشان‌ دهنده این باشد که عفونت به داخل بدن تان راه پیدا کرده و ممکن است ریه ها را هم درگیر کند.


تنگی نفس

تنگی نفس یکی دیگر از علائمی است که بعد از ابتلا به کرونا در افراد به وجود می آید و نشان دهنده این است که ویروس از ریه؛ آنها را درگیر کرده است که در چنین حالتی یعنی سیستم ایمنی هم دچار مشکل شده و باید هرچه سریع تر فرد اکسیژن رسانی شود.

درد در قفسه سینه

اگر بعد از کرونا؛ هنگام تنفس درد در قفسه سینه تان احساس کردید، نشان دهنده التهاب ریه است که به خاطر کرونا اتفاق افتاده است. در کل هر گونه ناراحتی یا درد در قفسه سینه را باید پیگیری کنید.

کاهش اکسیژن خون (هیپوکسی)

کاهش سطح اکسیژن خون در بین بیماران کووید-19 می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد و نشان می‌ دهد که ویروس به شدت شما را درگیر کرده و زندگی تان را تهدید می کند؛ سطح اکسیژن زیر 92 درصد، به ویژه زمانی که در حال راه رفتن هستید، بسیار خطرناک است و باید فورا پیگیری شود.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری