خرید اول -AVAL-1403 کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

نحوه انتخاب ضد آفتاب و استفاده از ضد آفتاب ها

نحوه انتخاب ضد آفتاب و استفاده از ضد آفتاب ها

نحوه انتخاب ضد آفتاب و استفاده از ضد آفتاب ها

ضد آفتاب‌ها لازم است چه ویژگی باید داشته باشند؟ اگر فکر میکنید SPF بیشتر تنها مولفه شما جهت خرید کرم ضد آفتاب است، پس بهتر است نکاتی را در مورد ضد آفتاب‌ها به شما عرض کنیم چونکه احتمالا تا به حال چیزی در مورد آن‌ها نشنیده‌اید.   همانطور که میدانید تابستانی گرم در انتظار ماست و باید پوست خود را برای آفتاب سواننده آماده کنیم. پس بهتر است بیشتر در مورد ضد آفتاب ها و بهترین هایشان بدانیم.  

ضد آفتاب مناسب  

چطور ضد آفتاب مناسب را انتخاب کنیم؟

در زمان انتخاب ضد آفتاب دنبال کلمه‌های broad spectrum (طیف وسیع) روی بسته بندی محصول یا خود ضد آفتاب باشید. این کلمه به معنی آن است که کرم شما قدرت محافظت از پوست در برابر هر دو اشعه را دارد. بهترین نوع ضد آفتاب‌ها این ویژگی را در خود دارا می‌باشند.  

SPF 30 SPF 50 SPF 100 SPF 15  

پس بدانید:

  • SPF 15 می‌تواند تا یک پانزدهم اشعه‌های مضر آفتاب را بگیرد.
  • SPF 30 از برخورد 97 درصد اشعه‌ UVB با پوست جلوگیری خواهد کرد.
  • SPF 50 جلوی برخورد 98 درصد اشعه‌های UVB با پوست را خواهد گرفت.

شایان ذکر است که؛ SPF 30 و SPF 50 و SPF 100 میزان حفاظتاشان در برابر آفتاب کلا 3 درصد باهم فرق دارند.   بررسی‌ انجام شده در سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ‌گونه ارزشی را برای SPF بالاتر از 50 قائل نشده است.   نکته‌ای که باید مدنظر قرار دهیم این است که: مهمترین تاثیر شناخته شده آفتاب روی پوست، ایجاد لک و پیری زودرس پوست است.   منبع  

در مورد تاثیرات گوناگون بر روی پوست بیشتر بدانیم.

آفتاب سوختگی:

حادترین و آشکارترین اثر بالینی تماس با اشعه فرابنفش، قرمزی و آفتاب سوختگی پوست است که در عرض 4-3 ساعت پس از تماس با نور خورشید ایجاد شده و در طی 24-12 ساعت به بالاترین شدت خود می‌رسد. اشعه فرابنفش باعث تخریب کردن DNA موجود در هسته سلولهای پوستی شده و به این ترتیب به سلولها صدمه می‌زند. علت ایجاد قرمزی پوست نیز آزادشدن واسطه‌های شیمیایی مختلف می‌باشد که از مهمترین آنها می‌توان به هیستامین اشاره نمود.  

برنزه شدن پوست:

اشعه فرابنفش با افزایش فعالیت تعداد سلولهای رنگدانه ساز پوستی می‌تواند باعث ایجاد برنزه شدن پوست گردد. این عمل معمولا 72-48 ساعت پس از تابش نور خورشید ایجاد می‌شود که یکی از مکانیسم های دفاعی پوست بر علیه تشعشعات خورشیدی خواهد بود.

پیری زودرس:

ارتباط بین پیری زودرس با تماس مداوم با نور خورشید، کاملا به اثبات رسیده است. مشخص شده است که اشعه فرابنفش به تنهایی و یا در همراهی با اشعه زیر قرمز می‌توانند سبب تخریب الیاف کلاژن و الاستین موجود در پوست گردند. این الیاف عامل اصلی استحکام و کشش طبیعی پوست بوده و صدمه به آنها می‌تواند منجر به پیری زودرس پوست شود. به همین دلیل افرادی که دارای مشاغلی هستند که به مدت طولانی با نور خورشید تماس دارند (مانند: کشاورزان ، ماهیگیران و... ) بسیار زودتر از سایر افراد دچار پیری پوست می‌گردند. 

بدخیمی های پوست:

عوامل متعددی در ایجاد بدخیمی های پوستی دخیل می‌باشند. امروزه مشخص شده است که شایع‌ترین عامل مؤثر بر روی این بدخیمی ها تابش نور خورشید می باشد. اشعه فرابنفش معمولا با دو مکانیسم می‌تواند باعث ایجاد بدخیمی های پوستی شود. حالت اول تماس حاد و شدید با نور خورشید می‌‎‌باشد که مخصوصا در افرادی‎که در سواحل دریا حمام آفتاب می‌گیرند دیده می‌شود. این آفتاب سوختگی های حاد و شدید معمولا باعث نوعی بدخیمی بنام « ملانوم بدخیم » می‌شود. حالت دوم نیز تماس مزمن و طولانی مدت با نور خورشید است که معمولا ناشی از شغل بیمار خواهد بود.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری