جشنواره ماه لوکس دکتر لوکس کپسول درمو بلا

سرطان کیسه صفرا + بهترین روش درمان

سرطان کیسه صفرا + بهترین روش درمان

آشنایی‌ با بهترین راه‌‌های درمانی سرطان کیسه صفرا؛

سرطان کیسه صفرا به عنوان یکی از بیماری‌های نادر شناخته می‌شود که در آن سلول‌های سرطانی در بافت‌های کیسه صفرا رشد می‌کنند. کیسه صفرا در فرآیند گوارش نقش اساسی دارد؛ چرا که مایع صفراوی تولید شده توسط کبد را ذخیره می‌کند. سرطان کیسه صفرا، همانند سایر انواع سرطان‌ها و تغییرات ژنتیکی در سلول‌ها است. اگرچه دلیل درست و مشخص بروز سرطان کیسه صفرا هنوز به طور کامل روشن نشده است، وجود سنگ‌های صفراوی می‌تواند دلیلی مبنی بر این بیماری محسوب شود.


سرطان کیسه صفرا چیست؟

در حقیقت، سرطان کیسه صفرا از ناحیه داخلی شروع می‌شود و به تدریج در لایه‌های بیرونی گسترش می‌یابد. این نوع سرطان ناشی از تغییرات در ساختار سلولی بدن است که منجر به تقسیمات نامنظم و بی‌نظم در دیواره کیسه صفرا و مجرای آن می‌شود.

بررسی علل تشکیل سنگ کیسه صفرا

براساس پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا، به طور معمول 80 درصد این سنگ‌ها از کلسترول و 20 درصد باقی‌مانده از ترکیبات بیلی‌روبین و نمک‌های کلسیمی تشکیل شده‌اند. دلیل دقیق تجمع این ترکیبات و تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا هنوز به طور قطعی مشخص نیست ولی تحقیقات مختلفی در این زمینه در حال انجام است.

در صورتی که عملکرد کیسه صفرا به هر دلیلی مختل شود، این امکان وجود دارد که کیسه صفرا نتواند به درستی مایع خود را تخلیه نماید که در نهایت مایع درون کیسه محبوس می‌شود و ممکن است منجر به تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا گردد.

بررسی علل تشکیل سنگ کیسه صفرا
بررسی علل تشکیل سنگ کیسه صفرا

حضور اضافی کلسترول در کیسه صفرا موجب ایجاد سنگ‌های زرد در این عضو خواهد شد. در صورتی که تولید کلسترول توسط کبد بیشتر از آنچه که کیسه صفرا بتواند حل کند باشد، احتمال تشکیل سنگ‌های سخت در کیسه صفرا وجود دارد.

حضور اضافی بیلی روبین در کیسه صفرا به دلیل تولید این ماده توسط کبد در فرآیند حذف گلبول‌های قرمز قدیمی رخ می‌دهد. در برخی شرایط مانند آسیب‌های کبدی یا اختلالات خونی، تولید بیلی روبین بالا می‌رود.

در صورتی که مقدار بیلی روبین تولید شده بیش از حدی باشد که کیسه صفرا بتواند آن را حل کند، این امر ممکن است منجر به تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا با رنگ‌های صفر و گاهی سنگ‌های سخت با رنگ‌های قهوه‌ای و سیاه شود.

نشانه‌ها و علائم سرطان کیسه صفرا کدامند؟

لازم به ذکر است که در مراحل ابتدایی، سرطان کیسه صفرا بدون هیچگونه نشانه‌های ظاهری است، به عبارت دیگر، ممکن است در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود. علائم خاصی که در مراحل بعدی ظاهر می‌شوند شامل موارد زیر می‌باشند: درد شکم (معده)، یرقان (زردی پوست و سفیدی چشم) و احساس بیماری.

این نشانه‌ها ممکن است با برخی از بیماری‌های دیگر به جز سرطان کیسه صفرا مرتبط باشند. با این حال، در صورت داشتن این نشانه‌ها، مشاوره با پزشک متخصص در این زمینه ضروری است. علائم دیگر ممکن است شامل کاهش وزن بدون دلیل آشکار، از دست دادن اشتها و معده متورم باشد.

نشانه‌ها و علائم سرطان کیسه صفرا کدامند؟
نشانه‌ها و علائم سرطان کیسه صفرا کدامند؟

سرطان کیسه صفرا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

جهت تشخیص سرطان کیسه صفرا از روش‌های زیر کمک گرفته می‌شود:

تصویر برداری از کیسه صفرا: شامل سونوگرافی، سی تی اسکن و MRI هستند که جهت تصویربرداری از کیسه صفرا استفاده می‌شوند.

آزمایش خون: انجام آزمایش خون به منظور ارزیابی عملکرد کبد که به پزشک کمک می‌کند تا علت نشانه‌ها را به درستی و با طور صحیح تشخیص دهد.

این روش‌ها به منظور تشخیص دقیق و مشخص کردن وضعیت سلامت کیسه صفرا و اطراف آن به کار می‌روند.

آشنایی با عوارض و خطرات سنگ و‌ سرطان کیسه صفرا

وجود سنگ صفرا ممکن است برای فرد بیمار خطرآفرین باشد و در صورتی که به موقع به پزشک مراجعه نکنید، عوارض جدی ایجاد خواهد شد. از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کولسیستیت حاد

نشانه‌هایی نظیر درد شدید در ناحیه کمر و قسمت‌های فوقانی معده، کاهش اشتها، لرز، تهوع و استفراغ دارد. در صورتی که این علائم به مدت 1 تا 2 ساعت ادامه دار باشد، میبایست فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

  • مسدود شدن دهانه صفرا

در صورتی که سنگ در صفرا منجر به مسدود شدن دهانه صفرا شود و صفرا نتواند به درستی تخلیه شود، عفونت و التهاب در کیسه صفرا ایجاد می‌شود که به آن کولسیستیت حاد می‌گویند. حدود 1 تا 3 درصد افراد با سنگ صفراوی ممکن است دچار این عارضه شوند.

  • سایر خطرات ناشی از سنگ صفرا

عفونت مجاری صفراوی، عفونت کیسه صفرا، زردی پوست یا چشم‌ها، عفونت خونی، سپسیس، التهاب پانکراس و حتی سرطان کیسه صفرا.

جهت پیشگیری از این عوارض نام برده، افراد میبایست سریعاً جهت درمان اقدام کنند تا سنگ صفرا باعث التهاب و تورم نشود.

آشنایی با عوارض و خطرات سنگ و‌ سرطان کیسه صفرا
آشنایی با عوارض و خطرات سنگ و‌ سرطان کیسه صفرا

راهکارهای درمان سرطان کیسه صفرا

روش‌های درمانی جهت درمان سرطان کیسه صفرا شامل برداشتن کیسه صفرا به همراه بخشی از کبد و گره‌های لنفاوی است که به عنوان شایع‌ترین و مؤثرترین روش‌ها بشمار می‌رود.

با این حال، برای بسیاری از بیماران با سرطان کیسه صفرا که در وضعیت ضعیفی قرار دارند، نتایج درمان جراحی نامطلوب بوده و در اکثر موارد در طی یک سال پس از جراحی جان خود را از دست می‌دهند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله مهم‌ترین تاثیرات کبد چرب بر پوست و مو را نیز مطالعه نمایید.

در مواردی که جراحی ممکن نیست، استفاده از استنت آندوسکوپی درخت صفراوی می‌تواند به کاهش زردی کمک کند و استنت در معده ممکن است علائم استفراغ و حالت تهوع را تسکین دهد. علاوه بر این، شیمی درمانی و اشعه نیز ممکن است به صورت ترکیبی با جراحی استفاده شوند.

 در صورتی که سرطان کیسه صفرا بلافاصله پس از عمل کوله‌سیستکتومی برای بیماری سنگ (سرطان حادثه‌ای) تشخیص داده شود، اغلب نیاز به جراحی مجدد جهت برداشتن بخشی از غدد کبد و لنف دارد. انجام این عمل به سرعت ممکن، به بیماران بهترین فرصت برای زنده ماندن طولانی مدت و حتی بهبود درمان را می‌دهد.

سخن پایانی

همانطور که اشاره شد، سرطان کیسه صفرا جز سرطان‌های نادر محسوب می‌شود و چندین نوع مختلف از آن وجود دارد که هر یک بر اساس نوع سلولی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، تشکیل می‌شوند. بیشتر از 85 درصد از موارد سرطان کیسه صفرا آدنوکارسینوما هستند که به معنای بروز سرطان در سلول‌های پوششی غده‌ای کیسه صفرا می‌باشد. سرطانی که در سلول‌های پوسته دیواره کیسه صفرا ظاهر می‌شود به عنوان سرطان سلول‌های سنگفرشی شناخته می‌شود.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری