کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

هرآنچه درباره بوتاکس باید بدانید

هرآنچه درباره بوتاکس باید بدانید

بررسی کامل بوتاکس و هرآنچه باید درباره بوتاکس بدانید

 

در همه زمان‌ها افراد بشر به خصوص خانم‌ها برای جوان ماندن و زیباتر شدن دنبال راه‌های زیادی رفته‌اند و هر ترفندی که به زنان کمک کند پوست صورت خود را سلامت و جوان نگه‌دارند برایشان ایدئال است. یکی از کاربردی ترین راه های جوانسازی پوست خانم ها تزریق بوتاکس است.

 

تزریقات بوتاکس این روزها در سرتاسر جهان به شدت رایج شده است و البته تعداد زیادی از افراد مشهور نیز برای حفظ زیبایی و جوانی خود، از بوتاکس استفاده می کنند. علاوه بر اهداف زیبایی، از این ماده برای مواردی مانند جلوگیری از تعرق غیرعادی نیز استفاده می شود.

بسیاری از خانمها با تزریق بوتاکس توانستند ظاهر خود را جوان‌تر نگه دارند و از این کار راضی بودند. آن‌ها معتقد بودند با تزریق بوتاکس زیر پوست دیگر توانایی اخم کردن و ایجاد چین و چروک روی صورتشان را ندارند و این باعث جذاب‌تر شدن چهره‌شان می‌شود. از طرف دیگر برخی خانمها به این نتیجه رسیدند که این کار برای بدن مضر است و بوتاکس نوعی سم است که تزریق آن به بدن کار درستی نیست.
 

هرآنچه باید درباره بوتاکس بدانید

 

بوتاکس چیست؟

سم بوتولینوم (Botulinum toxin) که با نام تجاری بوتاکس (Botox) در ایران معروف است از سم باکتری کلستریدیوم تهیه و برای فلج موقت عضلات تزریق می شود. سم بوتولینیوم مثل داروهایی از قبیل دبژیتالیس و آتروپین، از ترکیبات طبیعی می باشد که ابتدا به علت خواص سمی مورد توجه قرار گرفتند ولی امروزه بعنوان دارو استفاده می شوند. سم بوتولینیوم ابتدا در مسمومیتهای ناشی از عدم نگهداری صحیح غذا در اوایل قرن نوزدهم میلادی شناسایی شد.

 

تاریخچه بوتاکس

در سال ۱۸۲۲ برای نخستین بار تأثیر این سم بر روی سیستم عصبی در اثر مصرف سوسیس شناخته شد. این مسمومیت بوتولیسم (Botulism) نام گرفت. در سال ۱۸۹۵ باکتری ها بعنوان عامل بوتولیسم شناخته شدند. در دهه ۱۹۴۰ سم بوتولینیوم تیپ A جدا و تخلیص شد. در دهه ۱۹۶۰ مطالعاتی در مورد اثرات این سم برروی عضلات حیوانات انجام شد.

 

کاربرد بوتاکس

در دهه ۱۹۷۰ این دارو برای اولین بار بر روی بیماران دچار لوچی چشم (استرابیم) آزمایش شد و در سال ۱۹۸۹ با نام Oculinum توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FDA)) در درمان لوچی چشم (استرابیسم) و اسپاسم پلکها (بلفارو اسپاسم) مورد تأئید قرار گرفت.

این ترکیب بعدها توسط شرکت آلرگان (Allergan) تصاحب شد و با نام بوتاکس (BOTOX) از اواخر سال ۱۹۸۰ درمان اصلی اسپاسم های موضعی عضلات (focal dystonia) و دردهه اخیر درمان کمکی مهمی در اسپاسم های عضلانی بزرگسالان و فلج مغزی کودکان بوده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال ۲۰۰۲ استفاده از بوتاکس بنام Botox Cosmetic را برای بهبودی موقتی در ظاهر خط اخم متوسط تا شدید در بیماران ۱۸ تا ۶۵ ساله تأئید کرد. در سال ۲۰۰۴، FDA مصرف بوتاکس را برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل (Primary axillary hyperhidrosis) تأئید کرد.

 

موارد استفاده از بوتاکس

 

لفارواسپاسم( اسپاسم پلک‌ها)

دیستونی چرخشی ایدیوپاتیک گردن (اسپاسم شدید عضلات شانه و گردن)

میگرن مزمن

تعریق شدید (هایپرهیدروز آگزیلاری اولیه شدید)

انحراف چشم (استرابیسموس)

انقباض بالا تنه پس از سکته مغزی

بی اختیاری ادرار ناشی از بیش فعالی عضله دیواره مثانه

پرکاری مثانه

اسپاسم نیمه صورت

خطوط چین و چروک بین ابروها

چین و چروک گوشه چشم

آشالازی (مشکل مری است که علائمی مانند دشواری بلع ایجاد می‌کند)

شقاق و آنیسموس (اختلال عملکرد عضله منقبض کننده مقعد)

سیالوره (آبریزش دهان)

رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی)

اختلال عملکرد عضله منقبض کننده اودی

فلج مغزی

دیستونی فک پایین (انقباض قدرتمند فک، صورت یا زبان)

دیستونی حنجره (انقباض قدرتمند تارهای صوتی)

 

کاربرد بوتاکس

 

نحوه عمللکرد بوتاکس برای رفع چروکهای پوستی و زیبایی

 

سم بوتولینوم یکی از سمی ترین مواد شناخته شده برای انسان است. دانشمندان برآورد کرده‌اند که یک گرم از این سم می‌تواند بیش از یک میلیون انسان را به کام مرگ بکشاند. دو کیلوگرم از این سم نیز قادر است کل جمعیت روی زمین را نابود سازد.سم بوتولینوم در غلظت زیاد می‌تواند به بوتولیسم منجر شود. همانطور که می‌دانید بوتولیسم یک بیماری حاد و تهدید کننده زندگی است.
بوتولیسم اگر به صورت درمان نشده رها شود می تواند به نارسایی تنفسی و مرگ منجر شود. علی رغم اینکه سم بوتولینوم بسیار سمی و گران قیمت است بوتاکس تقاضای زیادی در میان افراد دارد. سم بوتولینوم زمانی که به صورت مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند یک پروتئین درمانی موفق و ارزشمند باشد. سم بوتولینوم را می‌توان با غلظت بسیار کم به انسان تزریق کرد.

 

نحوه عملکرد سم بوتولیسم

این سم مانع از رسیدن سیگنال‌های عصبی به عضلات می‌شود و باعث می‌شود این عضلات به انقباضات واکنشی نشان ندهد. در نتیجه عضلات فلج می‌شوند. برای اینکه عضلات منقبض شوند، اعصاب بدن یک پیام رسان شیمیایی ازاد می‌کند که استیل کولین (یک انتقال دهنده عصبی) نام دارد. استیل کولین به گیرنده‌های موجود در سلول‌های عضلانی متصل می‌شود و در نهایت باعث انقباض یا کوتاه‌تر شدن این سلول‌ها می‌گردد.

تزریق سم بوتولینوم از انتشار استیل کولین جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود سلول‌های عضلانی دچار انقباض نشوند. تاثیر سم بوتولینوم موجب کاهش انقباضات غیر عادی عضلات می‌شود و عضله را از حالت سفتی خارج می‌کند.

در تزریقاتی که به منظور زیبایی انجام می شوند، فرستادن سیگنال های عصبی به ماهیچه های مشخصی مسدود می شود. در این صورت ماهیچه ها آرام تر و بی حرکت می شوند و درنتیجه در هنگام بروز واکنش هایی که موجب تولید چین وچروک پوست می شود، ماهیچه ها بی حرکت می مانند و از ایجاد چین و چروک جلوگیری می شود.

 

شناخت انواع چروک های پوستی

 

قبل از پرداختن به هر مسئله ای راجب بوتاکس لازم است انواع چروک های پوستی را بشناسیم و ببینیم بوتاکس بر روی کدام نوع از چروک های پوست نتیجه میدهد.

 

چروک های پوست صورت را می توان به دو نوع تقسیم کرد:

  1. چروک های دینامیکی
  2. این نوع از چروک ها در اثر انقباضات عضلات صورت در گذر زمان ایجاد می‌شوند.
  3. چروک های استاتیکی
  4. این نوع از چروک ها در اثر کاهش خاصیت کشسانی پوست ایجاد می‌شوند.

بوتاکس چروک های دینامیکی را از بین می برد به این صورت که بوتاکس طی چند روز پخش می شود و حرکت عضلات را کم می کند. با کاهش حرکت، سطح پوست به تدریج صاف می شود و خطوط متوسط تا شدید شروع به ناپدید شدن می کنند. اما چین و چروک های عمیق و استاتیکی ممکن است به درمان های مکمل مثل تزریق ژل نیز نیاز داشته باشند.

 

شناخت انواع چروک های پوستی

 

موارد منع استفاده از بوتاکس

 

پزشکان تزریق بوتاکس را به افراد زیر توصیه نمی کنند.

  • افرادی که بیماری عصبی و عضلانی دارند.
  • زنان باردار
  • زنان شیرده
  • افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۵ سال
  • افرادی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند.

 

آیا تزریق ژل و بوتاکس متفاوت است؟

قبل از هر چیز باید بدانید برای چه کاری و چه بخشی زا صورتتان می‌خواهید تزریق انجام دهید. غیر از بوتاکس محصول دیگری به نام ژل یا فیلر هم وجود دارد که اصلاً خاصیت از بین برنده چین و چروک ندارد بلکه صرفاً برای پر کردن جا‌های خالی استفاده می‌شود. بوتاکس در اصل خاصیت فلج‌کنندگی دارد، به همین دلیل بیشتر برای قسمت فوقانی صورت مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اما ژل یا فیلر حالت پرکنندگی دارد و در قسمت‌های پایینی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. ژل را در نواحی شکل گونه، خط خنده، چانه و لب‌ها تزریق می‌کنند. فراموش نکنید که هرچه ماندگاری ژل بیشتر باشد نشانه کیفیت و مرغوبیت آن نیست.

برخی برند‌های متفرقه کلسیم و مواد غیر جذب را به ژل اضافه می‌کنند، که این کار ماندگاری ژل را بیشتر می‌کند البته برای مدتی، اما عاری از عوارض نیستند. همچنین این احتمال وجود دارد که ژل در بافت‌ها بماند و باعث عفونت شود یا ممکن است جابه‌جا شود.

 

بهترین مدل بوتاکس کدام است؟

 

اصل و استاندارد بودن ماده ی تزریقی بوتاکس بسیار مهم می باشد ، زیرا بوتاکس های تقلبی و غیراستاندارد سبب آسیب های جدی به سلامت و زیبایی فرد خواهند شد که حتی با عمل های زیبایی بسیار سنگین و هزینه بر نیز قابل جبران نخواهد بود.

برند دیسپورت ساخت کشور انگلستان و برند بوتاکس با نام بوتاکس ساخت کشور آمریکا دو نمونه از بهترین مارک های بوتاکس معتبر دنیا هستند که تنها برند دیسپورت به صورت قانونی وارد کشور و توزیع می گردد.

در صورت نیاز به تزریق مجدد ماده ی بوتاکس ، لازم است که این کار طی سالیان متمادی صورت پذیرد ، زیرا با این روش ، بدون کاهش در پاسخ ، به صورت ایمن و بدون عارضه و نیاز به افزایش میزان ماده ی تزریقی ، می توان از بوتاکس استفاده نمود.

اثر بوتاکس تا چه مدت ماندگار است؟

شما می توانید نتایج درمانی خود را در طی چند روز بینید. طی یک هفته وضعیت خطوط شما بهتر خواهد شد. نتایج قابل مشاهده برای مدت 4-6 ماه باقی خواهد ماند. ضخامت ، نوع پوست، شدت چروک ها، میزان داروی تزریقی و دفعات تزریق عوامل تاثیر گذار بر مدت زمان ماندگاری اثر بوتاکس هستند.

از آنجا بوتاکس ماده ای از جنس پروتئین است که از زمان تزریق تجزیه آن شروع می شود. لذا به تدریج با کاهش میزان آن، اثرش نیز از بین می رود تا جایی که فرد مجددا به تزریق نیاز پیدا می کند. اغلب افراد، تقریبا هر سه تا شش ماه به تزریق مجدد بوتاکس نیاز دارند و اگر درمان را ادامه ندهند تمامی نواحی درمان شده به تدریج به وضعیت اولیه قبل از درمان برمی گردد.

 

اثر بوتاکس تا چه مدت ماندگار است؟

 

عوارض تزریق بوتاکس چیست؟

 

تزریق سم بوتولینوم به طور کلی به خوبی توسط بدن تحمل می‌شود اما باز هم استفاده از آن می‌تواند عوارض جانبی اندکی به همراه داشته باشد. در موارد نادر، افراد ممکن است پیش زمینه ژنتیکی داشته باشند که منجر به واکنش غیر طبیعی و خفیف به این دارو می‌شود.

حدود ۱ درصد از افرادی که سم بوتولینوم نوع A را دریافت می‌کنند آنتی بادی‌هایی در بدنشان تولید می‌شود که موجب می‌گردد درمان بی اثر گردد. افرادی که از سم بوتولینوم نوع B برای دیستونی گردن استفاده می‌کنند توسعه آنتی بادی‌ها ۴۴ درصد بیشتر اتفاق می‌افتد. در کنار اثرات مثبتی که بوتاکس دارد ممکن است اثرات ناخواسته ای نیز ایجاد شود.

 

عوارض بوتاکس شامل موارد زیر است:

 

درد خفیف تورم موضعی یا قرمزی پوست در ناحیه تزریق

بی حسی زود گذر

سردرد

کسالت

تهوع خفیف

ضعف یا فلج شدن موقتی ماهیچه‌های مجاور به خاطر عملکرد سم

افتادگی موقتی پلک بالا یا ابرو

ضعف پلک پایین یا عضله رکتوس جانبی (عضله ای که حرکت چشم را کنترل می‌کند)

اشکال در بلع

ضعف گردن

علائم شبیه به آنفلوانزا

آسیب شبکه بازویی (وضعیتی که بر عصب‌های یک طرف گردن و سینه تاثیر می‌گذارد)

اختلال عملکرد کیسه صفرا

دو بینی

خونریزی

تاری دید

افتادگی پلک‌ها

کاهش بینایی

خشکی دهان

خستگی

کهیر

جوش پوستی

خس خس

تورم

 

عوارض تزریق بوتاکس چیست؟

 

کنترل چروکهای پوستی قبل از درمان با تزریق بوتاکس

 

پیشگیری از خشکی پوست که موجب چروک شدن و پیری پوست میشود و کنترل چروکهای پوستی قبل از عمیق شدن آنها بهتر از درمان چروک های پوستی با تزریق بوتاکس و ژل است.
برای این امر میتوان از کرمهای آبرسان که موجب حفظ رطوبت در پوست میشود استفاده کرد.
همچنین کرمهای مخصوص دور چشم برای حفاظت از چین خوردگی زیر چشمها موثر هستند.
در این قسمت به معرفی محصولاتی که برای کنترل و پیشگیری از چروکهای پوستی موثرند میپردازیم.

کرم لیفتینگ ضد چروک الارو

پیشگیری از شل شدگی و افتادگی پوست صورت و گردن و دکلته / مناسب پوست نرمال تا خشک / سفت کننده و استحکام بخش می‌باشد.

 

ویژگی های کرم ضد چروک الارو

  • ضد چروک
  • فاقد پارابن
  • لیفتینگ قوی
  • جوان کننده و آبرسان پوست
  • مناسب پوست نرمال تا خشک
  • سفت کننده و استحکام بخش
  • پیشگیری از شل شدگی و افتادگی پوست صورت و گردن و دکلته

مشاهده و خرید کرم ضدچروک الارو.

 

کرم لیفتینگ ضد چروک الارو

کرم ضدچروک لیفتازوم فیس دوکس

کرم ضد چروک لیفتازوم فیس دوکس دارای سیستم ضد چروک اختصاصی فیس دوکس نقشی مهم در کاهش خطوط و چروک صورت و گردن ایفا می نماید و همزمان موجب استحکام و ترمیم سد دفاعی پوست و بازسازی لایه درمیس می گردد که این مهم را مدیون فرمول منحصر بفرد خود با بهره گیری مواد مخصوص طبیعی است.

 

ویژگی کرم ضدچروک فیس دوکس:

 

کاهش چین و چروک های 

شاداب و درخشان کننده پوست 

  • هیپوآلرژنیک و دارای PH سازگار با پوست
  • جلوگیری از شلی و افتادگی پوست 
  • تقویت قوام،استحکام و سفت شدن پوست 
  • ایجاد احساس جوانی و کمک به حفظ و زیبایی پوست
  • حاوی موثر ترین کمپلکس ضد چروک و آنتی اکسیدان به صورت ترکیبات انکپسوله لیپوزومال

 

مشاهده و خرید کرم ضدچروک لیفتازوم فیس دوکس

کرم ضدچروک لیفتازوم فیس دوکس

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری