کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

مکمل CLA چیست؟ چه عوارضی دارد؟

مکمل CLA چیست؟ چه عوارضی دارد؟

مکمل CLA چیست؟ چه عوارضی دارد؟؛

در دنیای امروزی استفاده از مکمل‌ها به ویژه در میان ورزشکاران و بدنسازان بسیار محبوبیت دارد. مکمل سی ال ای CLA یا همان لینولئیک اسید مزدوج به منظور کاهش بافت چربی در میان ورزشکاران شناخته شده است. البته افراد معمولی نیز جهت کاهش وزن از این مکمل‌ها استفاده می‌نمایند.


CLA چیست؟

در واقع سی ال ای نوعی چربی بشمار می‌رود که جهت تولید انرژی در بدن استفاده می‌شود. این چربی به خانواده ایزومرهای لینولئیک اسید تعلق داشته و بر عملکردهای مهم بدن از جمله متابولیسم بدن اثر می‌گذارد. با توجه به این موضوع که این چربی متابولیسم بدن را بالا می‌برد، متخصصان سلامتی تلاش کردند که تا آن را به صورت مکمل تولید کنند و در اختیار افرادی قرار دهند که قصد دارند چربی‌های اضافی بدن خود را نابود کنند.

مزایای استفاده از داروی لاغری CLA

سلامت استخوان‌ها موضوع مهمی است که مورد توجه همه ورزشکاران قرار دارد. فواید CLA برای سلامت استخوان‌ها نیز بسیار است. هم با کمک به افزایش جذب کلسیم (با افزایش هورمون پاراتیروئید) و هم با کاهش فعالیت استئوکلاست‌ها از کاهش تراکم استخوان پیشگیری می‌نماید. استئوکلاست‌ها به تحلیل استخوان کمک چشمگیری می‌کند.

مزایای استفاده از داروی لاغری CLA
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ها 

سی ال ای در طبیعت بیشتر در گوشت چرب و لبنیات حیوانات نشخوارکننده پیدا می‌شود. بسیاری از بررسی‌های بلند مدت خطر ابتلا به بیماری را در افرادی که مقادیر زیادی CLA مصرف می‌نمایند، ارزیابی کرده‌اند. همچنین باید به این نکته توجه داشت که افرادی که مقدار زیادی CLA از غذاها دریافت می‌کنند، کمتر در خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف اعم از دیابت نوع 2 و سرطان قرار دارند. 

همچنین، مطالعات در کشورهایی که گاوها به جای غلات عمدتاً علف می‌خورند نشان می‌دهد افرادی که بیشترین CLA را در بدن خود دارند، کمتر در معرض خطر بیماری قلبی قرار خواهند گرفت. با این وجود کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها می‌تواند به خاطر ترکیباتی مانند ویتامین K2 در این غذاها نیز باشد. 

  • کاهش اشتها 

به نظر می‌رسد CLA می‌تواند اشتها را کاهش و احساس سیری را بالا ببرد. ایزومرهای trans-10 و cis-12 CLA موجب کاهش سرعت انتقال ‌دهنده‌های عصبی ویژه در مغز که با گرسنگی در ارتباط هستند، می‌شود.

  • افزایش رشد عضلانی 

جهت تایید چنین خاصیتی هنوز به تحقیقات بیشتری درباره مکمل های CLA نیاز است اما چندین بررسی انجام شده روی حیوانات نتایج امیدوار کننده‌ای را نشان می‌دهند. 

  • افزایش چربی‌سوزی

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که CLA می‌تواند به بدن کمک ‌کند تا سلول‌های چربی بیشتری را بشکند و بسوزاند و علاوه بر آن از ذخیره چربی اضافی پیشگیری می‌کند. آن‌چه در واقعیت دیده می‌شود این است که فرآیند چربی‌سوزی عمدتاً برای سلول‌های چربی ذخیره شده در بافت عضلانی رخ می‌دهد.

نحوه مصرف مکمل CLA

در صورتی که شما نیز قصد مصرف این مکمل را دارید، میبایست اطلاعات جامعی در رابطه با طریقه مصرف آن داشته باشید. اطلاع از نحوه استفاده از این مکمل به اثربخشی بیشتر آن کمک شایانی می‌کند. میبایست زمان مناسبی جهت مصرف این مکمل غذایی تعیین نمایید. مناسب ترین زمان جهت مصرف این اسید چرب پیش یا همراه با وعده غذایی اصلی است.

 

همچنین پیشنهاد می شود مقاله علت شل شدن پوست بعد از کاهش وزن چیست؟ را نیز مطالعه نمایید.

 

البته در صورتی که به دنبال اثربخشی این مکمل هستید، میزان زیادی آب در طول روز مصرف نمایید. به طور کلی پیشنهاد می‌شود در رابطه با طریقه و دوز مصرف مکمل CLA با پزشک یا مربی بدنسازی خود مشورت نمایید. این افراد به کمک تجربه و تخصص خود شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی خواهند نمود.

بایدها و نبایدهای مصرف مکمل CLA

هر دارویی ممنوعیت‌های مصرفی مخصوص به خود را دارد. CLA همچون بسیاری از داروهای شیمیایی دیگر برای کودکان و زنان باردار ممنوعیت مصرف دارد. به علاوه برخی از بررسی‌های دیگر نشان داده است که این مکمل میزان چربی شیر مادر را تغییر می‌دهد؛ به همین دلیل مصرف CLA برای زنان شیرده نیز مناسب نخواهد بود. از سوی دیگر این ماده مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد و در نتیجه کنترل قند خون را با مشکل مواجه می‌نماید. به همین سبب است که مصرف این مکمل را برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی‌کنند.

عوارض جانبی مصرف مکمل سی ال ای

عوارض جانبی مصرف مکمل سی ال ای

مطابق چندین منبع پزشکی، مصرف این مکمل خطرات  و عوارضی به دنبال خواهد داشت. برخی از بررسی‌ها حاکی از آن است که مصرف اسید لینولئیک مزدوج می‌تواند مقاومت بدن به انسولین را بالا ببرد؛ این موضوع برای افراد مبتلا به دیابت نگران‌کننده‌ است.

به علاوه گزارش شده است که بعضی از افراد با مصرف  مکمل‌های CLA، با مشکل کاهش کلسترول خوب یا HDL روبه رو شده‌اند. استفاده از دوزهای بالاتر این مکمل، می‌تواند به عوارضی اعم از ناراحتی معده، اسهال، حالت تهوع، خستگی و سردرد ختم شود. مکمل‌های اسید لینولئیک مزدوج، همچنین می‌توانند لخته شدن خون را کند کنند.

آیا سی ال ای به صورت طبیعی در منابع غذایی یافت می‌شود؟

عموما، CLA اغلب در چربی گوشت و لبنیات حیوانات نشخوار کننده یافت می‌شود. لازم بذکر است که افرادی که این اسید چرب را از منابع غذایی دریافت می‌نمایند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی از جمله دیابت نوع 2، سرطان و مشکلات قلبی قرار خواهند گرفت.

سخن پایانی

در حقیقت سی ال ای برای اولین بار در سال 1978 توسط دکتر مایکل پاریزا و در زمان مطالعه عصاره گوشت در دانشگاه ویسکانسین مادیسون یافت شد. تونالین CLA (نسخه صنعتی) یکی از برترین مکمل‌های CLA می‌باشد و از روغن کافشه ساخته می‌شود که منبع مناسبی از لینولئیک اسید است. این محصول اولین محصول پرفروش در جهان بشمار می‌رود و بررسی بسیاری بر روی آن صورت گرفته است.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری