کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

مهم‌ترین علل درد پاشنه پا و روش‌های درمانی آن

مهم‌ترین علل درد پاشنه پا و روش‌های درمانی آن

مهم‌ترین علل درد پاشنه پا heel pain و روش‌های درمانی آن؛

وقتی دچار کمردرد می‌شوید، باید در نظر داشته باشید که این شرایط می‌تواند بر تمام جنبه‌های سلامتی‌تان تأثیر بگذارد. هر نوع آسیب یا درد، می‌تواند موجب اختلال در حالت طبیعی بدنتان شود که این امر به نوبه خود ممکن است روی نحوه راه رفتن شما تأثیر بگذارد و احتمال آسیب دیدگی پاشنه پا را افزایش دهد.


منظور از درد پاشنه پا چیست؟

یکی از شایع‌ترین مشکلات مرتبط به پا، درد در ناحیه پاشنه است. این درد بیشتر در ناحیه جلوی پاشنه یا در پشت آن، جایی که تاندون به استخوان پاشنه می‌پیوندد، احساس می‌شود و بر روی خود پاشنه نیز تأثیر می‌گذارد. درد می‌تواند هم در داخل و هم در خارج پاشنه احساس شود. در اکثر مواقع، درد حاصل شده ناشی از آسیب دیدگی نیست و در ابتدا خفیف است اما به مرور زمان تشدید می‌یابد. گاهی اوقات این درد بدون نیاز به درمان برطرف می‌شود، اما گاهی نیز به صورت دائمی باقی می‌ماند.

درد پاشنه پا

بررسی علل درد زیر پاشنه پا

در ادامه به بررسی عارضه‌هایی که در بروز درد در زیر پاشنه دخیل هستند، خواهیم پرداخت:

خار پاشنه

اگر فاسئیت پلانتار به صورت مزمن ادامه دار باشد، ممکن است منجر به تشکیل زائده استخوانی یا خار پاشنه در استخوان پاشنه پا شود. این خار پاشنه در بسیاری از موارد موجب درد نمی‌شود، مگر در شرایط خاصی در برخی افراد باعث ناراحتی شود.

  • آسیب دیدگی ناشی از فشار

راه رفتن بر روی اجسام سخت و دارای لبه‌های تیز می‌تواند در نهایت به آسیب دیدگی و کبودی در لایه چربی زیرین پاشنه پا منجر شود. اغلب، با وجود عدم مشاهده تغییر رنگ ناشی از کبودی، در زمان راه رفتن، آسیب وارده به پاشنه قابل مشاهده خواهد بود. علاوه بر این، شرایطی مانند شکستگی‌های ناشی از فشار و بیماری سیور نیز می‌توانند موجب درد در پشت، کناره‌ها و زیر پاشنه پا شوند.

التهاب فاسیای کف پا

یکی از شایع‌ترین علل درد زیر پاشنه، التهاب فاسیای کف پا یا فاسئیت پلانتار است. در واقع فاسیا رباطی کشیده در طول کف پا بوده و در صورت کشیدگی یا پارگی، ملتهب می‌شود. این التهاب بیشتر در نقطه اتصال رباط به استخوان پاشنه روی می‌دهد. کسانی که به طور مکرر می‌دوند یا می‌پرند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری دردناک هستند. انجام ورزش بر روی تردمیل یا سطوح سخت مانند بتن، از جمله عواملی است که می‌تواند این رباط را تحریک کند.

روش درمان درد پاشنه پا

روش درمان درد پاشنه پا

جهت مدیریت درد پاشنه پا در منزل، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  1. از کفش‌های طبی استفاده نمایید.
  2. تا جایی که امکان دارد، پاها را استراحت دهید.
  3. از داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه استفاده کنید.
  4. جهت کاهش فشار بر پاشنه، از پد پاشنه در داخل کفش استفاده کنید.
  5. روزانه دو مرتبه و هر بار به مدت 10 تا 15 دقیقه، یخ را بر روی پاشنه پا بگذارید.
  6. در زمان خواب از آتل شبانه استفاده نمایید تا پا در وضعیت کشیده ثابت بماند.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله چند روش موثر کاهش درد عضلات را نیز مطالعه نمایید.

در صورتی که این راهکار‌های درمانی در منزل کارساز نبودند، مراجعه به پزشک ضروری است. پزشک با انجام معاینه فیزیکی و پرسش سوالاتی درباره زمان آغاز علائم، فرآیند تشخیص را آغاز می‌کند. ممکن است برای تعیین دقیق‌تر علت درد، انجام تصویربرداری از پا با اشعه X توصیه شود. با شناسایی دقیق علت، پزشک درمان مناسب را تعیین می‌کند.
در اغلب مواقع، انجام فیزیوتراپی توصیه می‌شود که به تقویت عضلات و تاندون‌های پا کمک کرده و آسیب‌های احتمالی بعدی را کاهش می‌دهد. در صورتی که درد پاشنه پا بسیار شدید باشد، ممکن است استفاده از داروهای ضد التهاب تجویز گردد.

چه زمانی باید برای درمان درد کف پا به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت تجربه درد شدید در اطراف پاشنه پا، همراه با تب، دشواری در راه رفتن به شکل عادی و مشکل در ایستادن روی پا، بسیار مهم است که پس از گذشت یک هفته از آغاز درد پاشنه پا، اگر درد حتی در زمانی که فرد در حال راه رفتن یا ایستادن نیست همچنان ادامه دارد، میبایست به دکتر مراجعه شود.

آزمایش عضلات نیز در این خصوص انجام می‌شود که می‌تواند به شناسایی علت اصلی کمک کند. پزشک معالج با بررسی دقیق پا، سوالاتی در خصوص فعالیت‌های روزمره، میزان درد، نوع کفش‌های مورد استفاده و سابقه پزشکی فرد مطرح می‌کند. استراحت دادن به پاشنه پا می‌تواند در شناسایی مشکلات ناشی از مسائل عصبی، وجود کیست یا فشار مفید باشد. گرچه این اقدامات ممکن است برای تشخیص کافی باشند، در برخی موارد ممکن است نیاز به آزمایش خون و تصویربرداری باشد تا به تشخیص دقیق و در نتیجه، درمان مؤثر منجر شود.

نحوه پیشگیری از درد پاشنه پا

نحوه پیشگیری از درد پاشنه پا

مهم است که دلیل بروز این نشانه‌ها را شناسایی کنید. لازم است به خاطر داشته باشید که پاشنه پای شما بزرگ‌ترین استخوان در بخش پای شما است و وظیفه حمل وزن بدن شما را بر عهده دارد. این بدان معناست که افراد با وزن بالاتر بیشتر در معرض خطر توسعه این مشکلات قرار دارند. در نتیجه کاهش وزن در کاهش درد ناشی از پاشنه پا موثر باشد.

ممکن است شما همچنین درد آرامی در پاشنه پای خود متوجه شوید. عموماً، زنان بیشتر از مردان با مشکلات مربوط به پاشنه پا مواجه هستند که این موضوع به تفاوت‌های ساختاری مفاصل و استخوان در زنان مربوط می‌شود. بنابراین، این علائم ممکن است بیشتر در سنین 45 تا 50 سالگی در زنان بروز کند.

هنگامی که دچار کمردرد هستید، باید به تمامی این موارد توجه کنید. هر نوع آسیب یا درد می‌تواند موجب اختلال در وضعیت طبیعی بدن شما شود که در نهایت می‌تواند منجر به تغییر در شیوه راه رفتن شما و افزایش احتمال آسیب دیدگی پاشنه پا شود.

سخن پایانی

شیوه نادرست راه رفتن و عادت‌های نامناسب می‌توانند به پاشنه پا آسیب برسانند. در ابتدا، شما می‌توانید با به کار گیری روش‌های درمانی خانگی، تلاش کنید تا علائم را بهبود بخشید. استراحت کافی، یکی از این روش‌هاست که به تسریع روند بهبودی کمک می‌کند. علاوه بر استراحت، می‌توانید با استفاده از کمپرس سرد به مدت 10 تا 15 دقیقه چندین بار در روز، تورم و التهاب را کاهش دهید. همچنین، انجام تمرینات کششی ملایم برای پاشنه و تاندون آشیل می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری