کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

علت و درمان شوره سر

علت و درمان شوره سر

شوره سر چیست؟

شوره سر پوسته‌ های سفید رنگی است که در اثر تجمع سلول‌های مرده پوست در موهای سر ایجاد می‌شود. در واقع سلول‌ های مرده پوست شروع به ریزش کرده و در اثر این اتفاق شوره سر ایجاد می‌شود. این وضعیت معمولا بی‌ضرر است و با عوارضی همراه نیست. اما ممکن است گاهی با خارش همراه شود. احتمال وقوع شوره در هر فردی با هر سنی وجود دارد. اما معمولا جوانان و افراد میان‌سال بیش از دیگران با این موضوع درگیر هستند.

 

انواع شوره سر 

شوره خشک

شوره خشک معمول‌ ترین نوع شوره است. این شوره معمولا در فصل زمستان تشدید می‌شود. چراکه سرد و گرم شدن محیط می‌تواند پوست سر شما را خشک کند. علاوه بر این شستن مداوم موها با آب داغ نیز می‌تواند از دلایل ایجاد شوره خشک باشد. پوسته‌های شوره خشک معمولا سفید و ریز هستند و ممکن است باعث ایجاد خارش خفیف شوند.

شوره چرب

در زیر سطح پوست شما غدد تولید کننده سبوم وجود دارند. سبوم ماده‌ای روغنی است که به مرطوب‌سازی و محافظت از پوست کمک می‌کند. زمانی که سبوم تولیدشده توسط این غدد چربی زیاد شود پوست سر شما چرب خواهد شد. این چربی اضافه می‌تواند باعث تحریک پوست سر و ایجاد شوره‌های پوست‌پوستی شود. پوسته‌های این شوره معمولا بزرگ‌تر از شوره خشک است و ممکن است حالتی روغنی داشته باشد. همچنین این پوسته‌ها رنگ زردتری دارند.

انواع شوره سر 

عوامل موثر در ایجاد شوره سر 

شستشوی مو 

اگر موها را مرتب نشویید،چربی و سلول‌های پوست سر تجمع پیدا می‌کنند و پوست سر شوره می‌‌زند.

مخمرها(مالاسه زیا)

مالاسه زیا روی کف سر بسیاری از افراد بزرگسال زندگی می‌کند، اما در برخی افراد موجب سوزش و خارش پوست سر می شود و رشد سلول‌ های پوست را بیشتر می کند.در نتیجه، سلول‌های اضافی پوست می‌میرند، می‌ریزند و به صورت پوسته های سفید روی مو یا لباس دیده می ‌شوند.

پوست خشک

بیشترِ پوسته پوسته‌ های ناشی از پوست خشک، نسبت به علل دیگر بروز شوره، کوچک‌ترند و چربی کمتری دارند. همچنین، قرمزی و التهاب پوست در این مورد کمتر است. اگر شوره سر شما ناشی از خشکی پوستتان باشد، احتمالاً پوست قسمت های دیگری از بدنتان، مانند پاها و دست‌هایتان نیز خشک است.

 محصولات مراقبت از مو

گاهی،حساسیت به مواد مشخصی در محصولات مراقبت از مو یا رنگ‌ مو می‌تواند موجب قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر شود.

پوست چرب و حساس

 یکی از رایج‌ترین علل بروز شوره سرپوست های چرب و حساس بوده و نشانه‌ی آن، پوستی قرمز و چرب است که با پوسته‌ های سفید یا زرد پوشیده شده است. درماتیت سبوره‌ای ممکن است بر پوست سر و نواحی که در آن‌ها غدد چربی فراوان هستند، اثر بگذارد؛ مانند ابروها، اطراف بینی، پشت گوش‌ ها، استخوان جناغ سینه، کشاله‌ی ران و گاهی زیر بغل.

چگونه شوره سر را درمان کنیم؟

چگونه شوره سر را درمان کنیم؟

استرس

از عوامل موثر در بروز مشکلات پوست و مو استرس است. با کنترل استرس و حفظ آرامش می توان از بروز شوره سر جلوگیری کرد.

شانه زدن

با مرتب شانه زدن مو می توان سلول‌ های مرده پوستی را از بین برد و موهای سالم‌تری داشت. تنها باید توجه کنید که از شانه‌ های مناسب و چوبی استفاده کنید و موها را با ضربه‌های محکم شانه نزنید.

محصولات شیمیایی

حتما برای انتخاب شامپوهای ضد شوره با پزشک متخصص مشورت کنید. چراکه این شامپوها ترکیبات مختلفی دارند که ممکن است برای حل مشکل شما مفید نباشند. همچنین شامپوها و دیگر محصولات مراقبتی متناسب با موهای خود را بشناسید تا پوست سر شما در اثر استفاده از شامپوهای حاوی مواد شیمیایی یا نامناسب دچار آسیب نشود. علاوه بر آن رنگ کردن مداوم موها می‌تواند باعث تحریک پوست شده و شوره سر را ایجاد کند.

شست و شوی موها

 حتما موهای خود را به‌صورت منظم و به‌ خصوص پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی‌ های مختلف انجام دهید. ضمن اینکه در زمان شست‌وشو پوست سر را نیز به‌خوبی ماساژ داده و تمیز کنید تا از تجمع آلودگی‌ها در آن جلوگیری شود.

شامپو ضد شوره

می‌توانید از شامپوهای ضد شوره حاوی کلیمبا یا سلنیوم سولفاید برای کنترل پوسته‌ پوسته شدن و خارش استفاده کنید. پیش از استفاده از شامپو ها تا حد امکان پوسته‌ های ایجاد شده را از بین ببرید تا اثرات شامپو بیشتر و موثرتر باشند. برای این کار می‌توانید موها را به‌آرامی شانه یا برس بکشید و توجه کنید که نباید موها را محکم یا ضربه‌ای شانه بزنید، چراکه این کار باعث تحریک بیشتر شوره‌ها می‌شود.شامپوهای ضد شوره از مواد مختلفی ساخته می‌شوند که به روش‌های مختلفی می‌توانند تولید شوره‌های سر را کنترل کنند. خرید شامپو ضد شوره از داروخانه آنلاین دکترلوکس

درمان خانگی شوره سر 

درمان خانگی شوره سر 

 سرکه سیب

 سرکه سیب و آب گرم را به طور مساوی مخلوط کنید. سپس آن را بر روی موهای خشک خود ریخته و ماساژ دهید. توجه داشته باشید که این محلول پوست سر شما را به طور کامل بپوشاند. پس از چند دقیقه موی خود را با آب شستشو دهید. این کار را هفته ای دو بار تکرار کنید. اسیدیته سرکه سیب میزان PH پوست سر را تغییر می دهد در نتیجه رشد قارچ سر سخت می شود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل می تواند به طور موثر شوره سر را درمانکند. قبل از حمام سه تا پنج قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به پوست سر بمالید و بگذارید به مدت یک ساعت بماند. سپس آن را با شامپو بشویید.

آلوئه ورا

 خاصیت خنک کننده آلوئه ورا، خارش پوست سر را از بین می برد. قبل از شامپو کردن مقداری آلوئه ورا به موهای بزنید و به آرامی ماساز دهید.

سیر

خاصیت ضدقارچی سیر برای رفع باکتری های ایجاد کننده شوره سر بسیارموثر است. کافی است چند حبه سیر را له کنید و به پوست سر بمالید. برای پیشگیری از بوی تند، سیر له شده را با کمی عسل مخلوط کنید و سپس به موها بمالید.

 روغن زیتون

 ماساژ مو با روغن زیتون قبل از خواب بسیار موثر است. بعد از مدتی موها را با شامپویی که همیشه استفاده می کنید شست وشو دهید.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری