کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

همه نکات درباره قرص روکین و فواید آن

همه نکات درباره قرص روکین و فواید آن

همه نکات درباره قرص روکین و فواید آن؛ 

قرص روکین، یک ترکیب استروژن و پروژسترون است که برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود. این قرص با تثبیت فرآیند آزادسازی تخمک در طول دوره قاعدگی، از حاملگی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، قرص روکین به تغییرات رحم و غلیظ شدن مایع واژن کمک می‌کند و در نتیجه از باروری تخمک‌ها جلوگیری می‌کند. اگر تخمک بارور شده به رحم نرسد، از بدن خارج می‌شود.


قرص روکین چیست؟

همانطور که گفته شد، قرص روکین یک ترکیب از هورمون‌های استروژن و پروژسترون است که در دوران قاعدگی، با جلوگیری از آزادسازی تخمک، از بارداری جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، این قرص با کمک به غلیظ شدن مایع واژن، از باروری تخمک‌ها و تغییرات در رحم جلوگیری می‌کند و بنابراین از باروری تخمک‌ها جلوگیری می‌کند. این دارو حاوی 3 میلی‌گرم درسپیروتون (پروژسترون) و 0.03 میلی‌گرم استرادیول (استروژن) است. لازم به ذکر است که این دارو، مانند دیگر قرص‌های ضدبارداری، هیچ تأثیری بر روی چاقی یا نفخ و ورم ندارد. همچنین این دارو اثرات درمانی زیادی بر روی عوارض قبل از قاعدگی مانند درد قبل از قاعدگی، اضطراب و تغییرات اشتها دارد.

افرادی که نباید قرص روکین مصرف نمایند

در صورتی که شما مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، نقص کبد یا کلیه، دیابت، مشکلات غده آدرنال، لخته شدن خون، اختلال انسداد خون، فشار خون بالا و کنترل نشده، سردرد یا میگرن شدید، سطح بالای چربی خون، سابقه سرطان، چاقی، مشکلات کیسه صفرا، افسردگی یا اندومتر هستید، باید از استفاده از داروی روکین خودداری کنید. در این موارد، استفاده از این دارو تنها با نظارت پزشک مجاز است.

تاثیر قرص روکین بر روی  بدن

قرص روکین، داری ترکیبی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون که جهت پیشگیری از بارداری مورد استفاده  قرار می‌گیرد. این قرص با جلوگیری از آزاد شدن تخمک در طول دوره قاعدگی، از بارداری ناخواسته پیشگیری می‌کند. همچنین، با کمک به غلیظ رسیدن مایع واژن، از باروری تخمک‌ها و تغییرات در رحم جلوگیری نموده و در نتیجه از بارور شدن تخمک‌ها جلوگیری می‌کند. در صورتی که تخمک بارور شده به رحم نرسد، از بدن زن خارج می‌شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله بررسی عوارض رادیوگرافی در دوران بارداری را نیز مطالعه نمایید.

کاربرد قرص روکین

  • موثر در درمان آکنه
  • تنظیم دوران قاعدگی
  • کاهش موهای زائد بدن
  • پیشگیری از بارداری ناخواسته 
  • کم کردن درد در دوران قاعدگی
  • جلوگیری از بیماری های مقاربتی
  • چگونگی اثر گذاری قرص روکین
  • کاهش خونریزی در دوران قاعدگی
  • کاهش خطر ابتلا به کیست تخمدان
  • درمان PMS سندروم پیش از قاعدگی 

 

قرص روکین و فواید آن
قرص روکین و فواید آن

 

نحوه مصرف قرص روکین

برای آغاز مصرف اولین بسته قرص روکین، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. به طور معمول، مصرف این قرص‌ها در روز اول دوره قاعدگی شروع می‌شود. برای اطمینان بیشتر، توصیه می‌شود مصرف قرص را از روز اول خونریزی قاعدگی شروع کرده و تا پایان 21 روز، هر شب یک قرص مصرف کنید. بسته بعدی قرص بعد از یک فاصله هفت روزه شروع می‌شود. حتماً از آن اطمینان حاصل کنید که فاصله بین مصرف دو قرص متوالی بیش از 24 ساعت نباشد. اگر به استروژن یا پروژسترون حساسیت دارید،  لطفاً پیش از مصرف قرص روکین، به پزشک خود اطلاع دهید.

هشدار مصرف قرص روکین

قبل از مصرف قرص روکین در صورتی که حساسیتی نسبت به استروژن یا پروژسترون دارید، باید پزشک خود را در جریان قرار دهید. این دارو شامل مواد غیرفعالی است که ممکن است واکنش‌های حساسیتی ایجاد کند. قبل از استفاده از این دارو، به پزشک خود درباره سابقه پزشکی خود اطلاع دهید، به عنوان مثال مشکلاتی مانند بیماری غده آدرنال، سکته خونی، فشار خون بالا که درمان نشده یا کنترل نشده است، سرطان، اختلال انسداد خون، دیابت، سردرد شدید یا میگرن، بیماری‌های قلبی، مشکلات کلیوی و کبدی، سطح بالای چربی خون، افسردگی، چاقی و مشکلات کیسه صفرا. قرص روکین به عنوان یک روش بسیار موثر برای جلوگیری از بارداری شناخته می‌شود.

قرص روکین یا ال دی؟

هر دو قرص ال دی و روکین، به عنوان داروهای ضد بارداری خوراکی، شامل استروژن و پروژسترون مصنوعی هستند و با جلوگیری از تخمک گذاری، از بارداری جلوگیری می‌کنند. در کنار توصیه پزشک، انتخاب بین روکین و ال دی به شرایط هر فرد بستگی دارد. با این حال، گفته می‌شود روکین نسبت به ال دی، کمتر عوارض دارد و توسط بدن بهتر تحمل می‌شود.

سخن پایانی

علاوه بر جلوگیری از بارداری، قرص‌های ضد بارداری می‌توانند دوره قاعدگی شما را تنظیم کنند و علائم اختلالات خونریزی و دردهای قاعدگی را کاهش دهند. همچنین، استفاده از این قرص‌ها می‌تواند خطر ابتلا به کیست تخمدان را کاهش دهد. با این حال، استفاده از قرص‌های ضد بارداری تنها برای جلوگیری از بارداری است و در مقابل بیماری‌های مقاربتی محافظت نمی‌کند. علاوه بر این، ممکن است این قرص‌ها برای درمان سندروم پیش قاعدگی یا آکنه خفیف نیز استفاده شوند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری