کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

راهنمای کامل درباره موارد استفاده و عوارض آمپول ونوفر

راهنمای کامل درباره موارد استفاده و عوارض آمپول ونوفر

راهنمای کامل درباره موارد استفاده و عوارض آمپول ونوفر؛

ونوفر یک داروی نسخه‌ای برای درمان کم‌خونی فقر آهن Anemia مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. آمپول ونوفر می‌تواند به تنهایی یا همراه با دیگر داروها هنگام تزریق سرم در منزل مورد استفاده قرار بگیرد. این دارو به دسته‌ای از داروهای آهن تعلق دارد. اطلاعات دقیق درباره اینکه آیا ونوفر در کودکان کمتر از 2 سال بی‌خطر و مؤثر است یا خیر، هنوز مشخص نشده است، بنابراین مصرف این دارو در این گروه سنی باید با مشورت و نظارت پزشک انجام شود.


معرفی آمپول ونوفر

آمپول ونوفر حاوی ماده موثره "ونلفاکساسین" (Venlafaxine) است که به عنوان یک داروی آنتی‌ دپرسانت محسوب می‌شود. این دارو به عنوان یک مهارکننده بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین عمل کرده و جهت درمان اختلالاتی مانندOCD، افسردگی مزمن، اضطراب و برخی اختلالات ترس و وسواس استفاده می‌شود. عملکرد ونلفاکساسین در مغز با افزایش میزان سروتونین و نوراپی‌نفرین مرتبط است که ممکن است بهبود علایم عاطفی و روانی فرد را به همراه داشته باشد. پیش از مصرف هر دارو، مانند ونلفاکساسین، حتماً با پزشک مشورت نمایید. تنها پزشک می‌تواند شما را راهنمایی کند که آیا این دارو یا داروی دیگری برای شما مناسب است و چه دوزی باید مصرف نمایید.

معرفی آمپول ونوفر

موارد مصرف آمپول ونوفر کدامند؟

کاربرد اصلی این دارو در درمان کم‌خونی فقر آهن در بیماران کلیوی است، اما باید توجه داشت که در درمان سایر انواع کم‌خونی موثر نیست. آمپول ونوفر یک فرم تزریقی است که حاوی آهن و ساکارز می‌باشد. آهن یک عنصر معدنی است که نقش اساسی در انتقال اکسیژن و بسیاری از فرآیندهای بدنی دارد. آمپول ونوفر برای استفاده باید افراد بالغ و یا حداقل دو سال سن داشته باشند.

آیا تزریق آمپول ونوفر با درد همراه است؟

این دارو توسط یک فرد آموزش دیده به طور مستقیم در ورید تزریق می‌شود. روش تزریق آرام است و ممکن است تا 2.5 ساعت طول بکشد. پس از تزریق این دارو، فرد ممکن است با عوارضی مانند تورم، سوزش و  درد در اطراف ناحیه تزریق مواجه شود.

لازم به ذکر است که فرد دریافت کننده این دارو حداقل نیم ساعت تحت مراقبت‌های پزشکی باقی بماند تا واکنش‌های آلرژیک احتمالی را مشاهده کند. برای تعیین طول درمان و بهبودی مد نظر، فرد باید با مشورت پزشک و انجام آزمایشات مناسب، روند درمانی خود را تعیین کند.

آشنایی با عوارض جانبی آمپول ونوفر 

تزریق آمپول ونوفر ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند، از جمله:

  • درد در قفسه سینه
  • سردرد شدید و تاری دید
  •  درد یا تورم در محل تزریق
  • از دست دادن اشتها و نفخ
  • تب، اسهال، حالت تهوع و استفراغ

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله علائم کم خونی در کودکان چیست؟ را نیز مطالعه نمایید.

در صورت داشتن هر یک از علائم ذکر شده، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید. علاوه بر این، عوارض جانبی شایع ونوفر شامل موارد زیر است:

  • درد عضلانی یا مفصلی
  • افزایش یا کاهش فشار خون
  • علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا
  • درد در کمر، درد یا تورم در بازو یا پا
  • خارش، کبودی یا سوزش در محل تزریق دارو
  • سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، اسهال و استفراغ

در صورتی که هر گونه عارضه جانبی را تجربه می‌کنید یا علائم ذکر شده بهبود نمی‌یابد، به پزشک خود اطلاع دهید. توجه داشته باشید که موارد فوق تمامی عوارض جانبی احتمالی ونوفر نیستند. به منظور اطلاعات بیشتر، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

مراحل تزریق آمپول ونوفر چگونه است؟

با بودن پزشک و تحت نظر پرستار، از آنژیوکت صورتی یا بزرگتر برای تزریق مستقیم وریدی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که از آنژیوکت‌های آبی، زرد و ونست استفاده نشود. این تزریق معمولاً در مدت 2-5 دقیقه به صورت آهسته انجام می‌شود یا به صورت انفوزیون داخل وریدی در سرم نرمال سالین انجام می‌گیرد. میبایست دقت شود که هر 100 میلی‌گرم دارو در 100 میلی‌لیتر نرمال سالین رقیق شود و به مدت 30-45 دقیقه فقط با سرم نرمال سالین تزریق شود (با استفاده از سایر محلول‌ها انفوزیون انجام نشود) و همچنین قبل از تزریق باید دارو رقیق شود.

مراحل تزریق آمپول ونوفر چگونه است؟

آیا استفاده از ونوفردر دوران بارداری و شیردهی مجاز است؟

مطالعات منتشر شده گزارشی مبنی بر اینکه درمان ساکارز آهن داخل وریدی پس از سه ماهه اول بارداری، پیامدهای نامطلوب مادری یا جنینی را ایجاد کند را در بر نداشته است. اطلاعات فعلی درباره مصرف ساکارز آهن داخل وریدی در زنان باردار در طول سه ماهه اول برای ارزیابی خطر نقص مادرزادی عمده و سقط جنین کافی نیست.

بنابراین، کم خونی ناشی از فقر آهن در دوران بارداری باید به‌طور کامل درمان شود؛ چرا که وجود خطراتی برای مادر و جنین به دلیل کم خونی فقر آهن درمان نشده (IDA) وجود دارد. در زنان باردار، مصرف فرآورده‌های آهن تزریقی ممکن است عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند، از جمله نارسایی گردش خون (افت فشار خون شدید، واکنش آنافیلاکتیک) که در برخی موارد می‌تواند منجر به برادی کاردی جنین، به‌ویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری شود.

سخن پایانی

در افراد مبتلا به بیماری کلیوی طولانی مدت، این دارو برای درمان فقر آهن یا کم خونی استفاده می‌شود. بدلیل از دست دادن آهن در طی دیالیز کلیه، ممکن است نیاز به آهن اضافی باشد. اگر از داروی اریتروپویتین جهت تولید گلبول‌های قرمز جدید استفاده می‌کنید، ممکن است بدن شما به آهن بیشتری نیاز داشته باشد. آهن جزء مهمی از گلبول‌های قرمز است و برای انتقال اکسیژن به اندام‌های مختلف بدن ضروری است. بسیاری از بیماران با بیماری کلیوی نمی‌توانند آهن کافی را از غذاها دریافت کنند و نیاز به تزریق دارند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری