کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

علت آکنه و جوش

علت آکنه و جوش

علت آکنه و جوش

آکنه چیست؟

آکنه (جوش) یک بیماری پوستی است و هنگامی رخ می‌دهد که منافذ پوست توسط چربی و سلول های مرده پوست مسدود شوند. آکنه معمولا روی صورت، گردن، قفسه سینه، شانه‌ها و پشت دست پدیدار می‌شود. درمان‌های موثری برای آن وجود دارد، اما آکنه می‌تواند مداوم باشد. جوش به آرامی التیام می‌یابند، و هنگامی که یکی شروع به از رفتن می‌کند به نظر می‌رسد تعدادی دیگر در حال بوجود آمدن هستند.

آکنه بیشترین شیوع را در میان نوجوانان با شیوع گزارش شده ی 70 تا 87 درصدی دارد. به طور فزاینده‌ای، کودکان جوان ‌تر در حال گرفتن آکنه هستند. بسته به شدت آن، آکنه می‌تواند موجب پریشانی روحی و اسکار پوست شود. هر چه زودتر درمان شروع شود، خطر ابتلا به آسیب‌های فیزیکی و روحی پایدار کمتر خواهد شد.  

علت آکنه و جوش

علائم آکنه:

علائم و نشانه‌های آکنه بسته به شدت آن متفاوت است:

  • دانه‌های سرسفید (منافذ بسته)
  • دانه‌های سر سیاه (منافذ باز – چربی در تماس با هوا به قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد)
  • دانه‌های قرمز کوچک، برآمدگی‌های حساس (پاپول ها)
  • کورک ها (پوسچول ها)، که پاپول‌هایی با چرک در سرشان هستند توده‌های بزرگ، جامد و دردناک زیر سطح پوست (ندول)
  • توده‌های پر از چرک دردناک زیر سطح پوست (کیست)  

چهار علت آکنه و جوش:

  • باکتری
  • تولید چربی
  • منافذ مسدود
  • سلول‌‎های مرده پوست

آکنه معمولا روی صورت، گردن، قفسه سینه، پشت و شانه‌ها ظاهر می‌شود، این مناطق از پوست بیشترین غدد چربی (سباسه) را دارد. آکنه زمانی رخ می‌دهد که منافذ پوست با چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود شود. فولیکول‌های مو به غدد چربی متصل اند. این غدد ماده‌ای روغنی (سبوم) را برای نرم کردن پوست و مو ترشح می‌کنند. سبوم به طور معمول در امتداد ساقه مو و به سمت دهانه فولیکول‌های مو واقع در سطح پوست حرکت می‌کند.

هنگامی که بدن مقدار بیش از حد سلول‌های مرده پوست و سبوم را تولید می‌کند، میزان آنها در فولیکول‌های مو بالا می‌رود. این دو توده‌ای نرم را ایجاد می‌کنند که محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها می‌باشد. اگر منافذ مسدود با باکتری‌ها عفونی شود، التهاب ایجاد خواهد شد. منافذ پر شده ممکن است باعث برآمدگی دیوار فولیکول شوند و یک دانه‌ی سرسفید را ایجاد کنند، و یا ممکن است به سطح باز شوند و تیره شده و یک سرسیاه را ایجاد کنند. یک جوش سرسیاه ممکن است مانند خاک چسبیده به منافذ به نظر آید. اما در واقع منافذ با باکتری‌ها و چربی انباشته شده اند، که در تماس با هوا به قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهند.

جوش‌ها نقاط قرمز رنگ با مرکزی سفید رنگ هستند و زمانی که فولیکول‌های موی مسدود شده، ملتهب یا عفونی شوند، ایجاد می‌گردند. انسداد و التهابی که در عمق فولیکول مو ایجاد می‌شود، توده‌های کیست مانند را در زیر سطح پوست ایجاد خواهد کرد. دیگر منافذ پوست که دهانه غدد عرق هستند، معمولا در آکنه درگیر نمی‌شوند.

آکنه روی گردن

جوش و لکه در این ناحیه نشان دهنده این است که بدنتان برای مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها تقلا می‌کند.

درمان: با مراجعه به دکتر برای مطمئن شدن از مشکل و اینکه آیا بدنتان دچار عفونت شده یا نه به این مشکل پایان دهید، همچنین با خواب کافی، تنفس عمیق، نوشیدن آب فراوان زودتر بهبود خواهید یافت.  

جوش اطراف چشم ها

جوش‌های اطراف چشم نشان می‌دهند که کبدتان به زحمت افتاده است. در واقع زمانی که در عملکرد کبد اختلالی بروز کند، این جوش‌ها ظاهر می‌شوند. معمولا بعد از مصرف شکلات و محصولات لبنی پرچرب یا نوشیدنی ‌های الکلی این مشکل بروز می‌کند.

درمان: برای کمک به کبد و سم زدایی آن، هر روز صبح به صورت ناشتا داخل یک فنجان آب گرم آب لیموترش بریزید و میل کنید. همچنین می‌توانید از عرق کاسنی و خار مریم استفاده کنید.  

آکنه روی گوش‌ها

کلیه ها دچار مشکل شده اند درمان: مصرف نوشیدنی‌های گازدار، قهوه و الکل را قطع کنید چرا که باعث از دست دادن آب بدنتان می‌شود.  

آکنه روی چانه

نشانه استرس زیاد است.

درمان: بخور دادن باعث از بین رفتن کثیفی، سلول های مرده و دانه های سیاه که به آکنه تبدیل می‌شود، خواهد شد. روغن میخک یا میخک خرد شده جوشانده شده در آب را روی آکنه قرار دهید و پس از 15 دقیقه با آب بشویید. شستن صورت، پوست را تمیز نگه می‌دارد و مانع از بروز آکنه می‌شود. پودر صندل را با ماست یا آرد نخود و چند قطره آب لیمو مخلوط کنید و به تمامی‌صورت بمالید و پس از خشک شدن با آب بشویید. عسل را به چانه بمالید و پس از 10 دقیقه با آب سرد بشویید. عسل علاوه بر مرطوب کردن پوست یکی از بهترین درمان های رفع جوش روی چانه است. مصرف آب را افزایش دهید تا سموم از بدن دفع شود.  

آکنه روی بینی

نشانه برنامه غذایی ناسالم و غیرمقوی، نفخ، گردش خون ضعیف و سوء هاضمه است.

درمان: با دست زدن به آکنه، آن را از پوست جدا نکنید؛ از دستمال یا پنبه استفاده کنید. صورت را با آب بشویید، تا پوست مرده، چربی اضافه و کثیفی از بین برود. آکنه را فشار ندهید وگرنه جای آن می‌ماند. 

علت آکنه و جوش

آکنه اطراف لب ها

علت آکنه و جوش در اطراف لب نشانه نبود تعادل هورمونی است.

درمان: خمیر دندان را روی آکنه بمالید و بگذارید خشک شود. پودر برگ چریش را با کمی آب مخلوط کنید و آرام آرام روی آکنه بمالید تا آکنه در عرض 2 روز از بین برود. کمی روغن زیتون یا روغن نارگیل را حرارت دهید و روی آکنه بمالید این کار باعث ترکیدن و از بین رفتن آکنه می‌شود.

فیبر بیشتری استفاده کنید و میوه‌های تازه و سبزی‌ها را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید و از غذاهای سرخ شده و تند بپرهیزید. در ضمن رژلب‌تان را عوض کنید.   آکنه روی پیشانی نشانه مصرف زیاد غذای فرآوری شده و نداشتن خواب کافی است.  

آکنه روی گونه راست

نشانه مصرف زیاد لبنیات و مشکل ریوی است.

درمان: یک برنامه و روال عادی روزانه برای خودتان مشخص کنید و سعی کنید خلق‌وخوی مثبت و شادی داشته باشید. غذاهای خنک مانند خربزه زمستانی و لوبیا سبز بیشتر بخورید و از پرخوری به‌ویژه هله‌هوله خوری بپرهیزید. به خاطر داشته باشید کبد بین ساعت‌های یک تا 3 صبح بسیار قوی است، بهتر است در این ساعات خواب باشید. از سوی دیگر کبد بین ساعت‌های یک تا 5 بعدازظهر ضعیف است بنابراین سعی کنید کارهای سخت را صبح انجام دهید.

اگر مجبورید بعدازظهر کار کنید هر یک ساعت به مدت 5 دقیقه چشم‌های‌تان را ببندید. در صورتی که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنید حتما بهداشت مناسب را رعایت کنید و مواد شوینده‌ای را که استفاده می‌کنید حتما بررسی کنید تا مواد تحریک‌کننده پوست نداشته باشند. ( علت آکنه و جوش )   آکنه روی گونه چپ علت آکنه و جوش روی گونه چپ در درجه اول نشانه استرس و حساسیت است.

با آکنه خداحافظی کنید

آكنه‌ بیماری‌ التهابی‌ مزمن‌ پوست است كه در دوران‌ نوجوانی‌ بیشتر شایع‌ است‌، اما گاهی‌ به شكل متناوب‌ در سنین مختلف خود را نشان می‌دهد. نشانه این‌ بیماری‌ به وجود آمدن جوش‌های چرکی و سرسیاه روی‌ صورت‌، قفسه سینه‌ و كمر است. این‌ بیماری‌ در مردان‌ شایع‌تر از زنان‌ است‌. در آكنه شدید ممكن‌ است‌ كیست‌ و آبسه‌ در بدن به وجود آید. كیست مانند تورمی بزرگتر و سفت‌تر از جوش‌های‌ معمولی‌ در پوست پدیدار می‌شود و آبسه‌ هم یك‌ ناحیه عفونی‌ متورم، ملتهب‌، دردناك‌ و حاوی‌ چرك‌ است‌. آكنه اثرات روانی بسیاری روی فرد می‌گذارد و درمان آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

توصیه می‌شود كه درباره بیماری آكنه تحقیق کرده و راه‌های مختلف درمان آن را بررسی کنید. این بیماری بدون درد و صرف وقت زیاد با استفاده از طب سوزنی و طب چینی قابل درمان است. در طب غربی هم روش‌های مختلفی برای كنترل جوش و آكنه وجود دارد. برای كنترل آكنه از دارویی با تركیب ایزوترتینویین با اسم تجاری كترل استفاده می‌شود. این دارو با برداشتن و پوسته‌ریزی یك لایه از سطح پوست و تغییر میزان ویتامین آ  (A) در پوست موجب می‌شود سر این مجاری عروق و چربی باز بماند و خود به خود مکانیزم ایجاد جوش كمتر شود.

برای مشاهده و معرفی محصولات مناسب آکنه کلیک کنید

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری