خرید اول -AVAL-1403 کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

عوارض ناشی از عدم توجه به درمان دیابت

عوارض ناشی از عدم توجه به درمان دیابت

عوارض ناشی ازعدم توجه به درمان دیابت

عوارض ناشی ازعدم توجه به درمان دیابت

کدام عوارض ناشی از عدم توجه به درمان دیابت برای بیماران خطرناک‌تر است؟!

برخی بیماران دیابتی اهمیتی به سلامتی خود نمی‌دهند و برای درمان خود تلاشی نمی‌کنند با وجود اطلاع رسانی از طریق مختلف به مردم هنوز برخی بی اطلاع هستند و نمی‌دانند چگونه باید قند خون را کنترل کنند تا دچار عارضه‌های ناشی از آن نشوند انجمن‌های دیابت به این منظور تشکیل شده‌اند و با تشویق و ترغیب بیماران در بهبودی آنها تاثیرات زیادی می‌گذارند.

دیابت یا بیماری قند برخلاف شیرینی نامش، تلخ و پر آسیب است. در این بین، بی اطلاعی از نحوه ابتلا به این بیماری و درمان ناصحیح می‌تواند مشکلات این بیماران را مضاعف کند. در زمینه اطلاع رسانی و آموزش درباره این بیماری، سال‌های سال است که انجمن دیابت گابریک، دست به کار شده تا نیازهای آموزشی بیماران دیابتی را مرتفع سازد.

در زمینه فعالیت‌های این انجمن با پریسا احمد زاده، مدیر واحد کمک‌های مردمی انجمن دیابت گابریک به گفتگو نشسته‌ایم تا از نحوه فعالیت‌های این انجمن اطلاعات بیشتری در اختیار مخاطبان قرار دهد.

وی درباره این انجمن توضیح می‌دهد که انجمن گابریک در سراسر کشور عضو دارد و بسیاری از پزشکان برای آشنایی بیماران دیابتی با این بیماری، آنها را به این انجمن معرفی می‌کنند. وی همچنین به بیماران توصیه می‌کند که این بیماری را جدی گرفته و همچنین دنبال راه‌های غیر علمی برای درمان دیابت نروند.

آنچه در پی می‌آید حاصل این گفتگو است:

چه شد که انجمن دیابت گابریک متولد شد؟

چه نیازی را در جامعه احساس کردید که به فکر تاسیس این نهاد مردمی افتادید؟

انجمن دیابت گابریک یک سازمان مردم نهاد (NGO) است که درنیمه اول سال 1385 شروع به کار کرد و در سال 1387 با ساختار هیات امنایی به سازمانی مردم نهاد با نام انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک در وزارت کشور به ثبت رسید.

در زمینه مقابله با دیابت نوع یک و نوع دو در سطوح مختلف به کودکان دیابتی و بزرگسالان، آموزش‌هایی از دوره مقدماتی ارائه می‌شود که این آموزش‌ها تا دوره‌های متوسطه، پیشرفته و تکمیلی ادامه می‌یابد، طوری که همه نیازهای آموزشی افراد دیابتی را بر طرف کند.

به جز آموزش چه اقداماتی در زمره برنامه های انجمن دیابت گابریک قرار دارد؟

عمده اقدامات انجمن دیابت گابریک برنامه‌های آموزشی است و این کار با روش‌های مختلف انجام می‌شود. بجز دورهای آموزشی که درباره آن گفته شد، مشاوره تلفنی، مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین و استفاده از ظرفیت فضای مجازی نیز انجام می‌شود، طوری که ما از هر ظرفیتی برای ارائه خدمات مشاوره، بهره می‌بریم.

همچنین از کانال تلگرامی نیز برای آموزش استفاده می‌کنیم و خیلی از مطالب آموزشی نیز از طریق سایت قابل دانلود است. در عین حال با ارسال فصلنامه و مطالب به روزی که در آن مهیا شده است اطلاعات مفیدی را در اختیار بیماران دیابتی قرار می‌دهیم. همچنین کارت شناسایی دیابت برای بیماران دیابتی صادر می‌کنیم و با برگزاری همایش‌هایی در طول سال هدفهایمان را پی می‌گیریم.

برخی از این همایش‌ها به صورت جشن برگزار می‌شود که سالروز تاسیس انجمن را جشن می‌گیریم یا همایش‌های علمی داریم که برای برخی پزشکان و پیرا پزشکان برگزار می‌شود. در عین حال ما دوره آموزش مدرسین دیابت را هم داریم که شرکت کنندگان از سراسر کشور در این دوره ها شرکت می‌کنند.

در شهرستان‌ها هم دوره آموزشی درباره دیابت نوع یک به نام دوست من انسولین را برگزار می‌کنیم و برای عزیزان شهرستانی که امکان آمدن به تهران برای آنها فراهم نیست، به تازگی دوره آموزش آنلاین را برگزار کرده‌ایم.

 عدم توجه به درمان در دیابتی ها

انجمن دیابت گابریک چند نفر عضو دارد؟

بیشتر آقایان به عضویت انجمن در آمده‌اند یا خانم‌ها؟

این انجمن در حال حاضر حدود 100 هزار عضو دارد که از همه استان‌های کشور به عضویت انجمن دیابت گابریک در آمده‌اند. اعضای آن را هم خانم‌ها و هم آقایان تشکیل داده‌اند و تقریباً به نسبت مساوی و پنجاه پنجاه عضو انجمن هستند. ما از هر دو گروه عضو داریم و خیلی نمی‌شود گفت که آقایان بیشتر عضو انجمن هستند یا خانم‌ها.

برای افراد غیر دیابتی هم برنامه ای دارید؟

چون خیلی اوقات ممکن است در خانواده‌ای فقط یک بیمار دیابتی وجود داشته باشد و در نتیجه نیاز باشد که سایر اعضای خانواده هم درباره دیابت، آگاه شوند.

به غیر از اینکه بیماران دیابتی در کلاس‌های ما شرکت می‌کنند، همراهان و خانواده‌های آنان نیز در این کلاس‌ها حضور دارند و حتی برای خانواده‌های کودکان دیابتی کلاس‌های جداگانه داریم که از جمله مدرسان آن روانشناسان هستند که کمک می‌کنند تا دیابت را بپذیرند.

در سطح عموم جامعه نیز کمپین روبان آبی را برای پیشگیری از دیابت تشکیل داده‌ایم و این کمپین در جاهای مختلف بروشورهای مخصوصی را ارائه می‌کند و کمک می‌کند که افراد مستعد به ابتلای دیابت به پیشگیری از دیابت فکر کنند. همچنین یکسری از راه‌ها به آنها پیشنهاد می‌شود تا مانع از ابتلای این افراد به دیابت شود.

 

چقدر از ظرفیت‌های اجتماعی اعم از هنرمندان، ورزشکاران و خیران بهره می‌برید؟

گابریک یک سازمان مردم نهاد است

که از کمک‌های مردمی بهره می‌برد. در این راستا، نیروهای داوطلبی داریم که همیشه در کنار ما هستند و به ما کمک می‌کنند. به علاوه هنرمندان، در برنامه‌های ما حضور دارند و مثلا در همایش‌های ما خوانندگان، بازیگران و ورزشکاران در کنار ما هستند و ما از حضور آنها بهره می‌بریم.

مثلا بتازگی پرستو صالحی، بازیگر سینما، سفیر انجمن دیابت گابریک شده‌اند و در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی به انجمن کمک می‌کنند.

 

چند نفر از پزشکان با شما همکاری دارند؟

تعداد خیلی زیادی از پزشکان با ما همراهی می‌کنند و خیلی از پزشکانی که با گابریک آشنا هستند بیماران خود را به ما معرفی می‌کنند، چون کار این انجمن مکمل کار پزشکان است و پزشک بجای اینکه وقت بگذارد و در مطبش همه آموزش‌ها را به بیمار بدهد، وی را به انجمن ارجاع می‌دهد تا بیمار آموزش‌های لازم را در انجمن ببیند و در نتیجه به کنترل قند وی نیز کمک می‌شود.

حتی در شهرستان هم پزشکانی را داریم که بیمار دیابتی خود را به انجمن معرفی می‌کنند و ما نشریاتی را برای آنها می‌فرستیم و به آنها مشاوره تلفنی می‌دهیم. از چه سنی باید برای جلوگیری از ابتلا به دیابت مراقبت کرد؟

دیابت نوع یک که از سنین خیلی پایین شروع می‌شود و متاسفانه قابل پیشگیری نیست. اما در مورد دیابت نوع دو که معمولا بالای 30 سال را درگیر می‌کند، قابل پیشگیری است. یعنی اگر فرد اضافه وزن دارد باید آن را کاهش دهد. همچنین رعایت رژیم غذایی سالم و کم چرب و پرهیز از فست فود ها و افزایش فعالیت بدنی و ورزش، راه‌های مفیدی برای پیشگیری از دیابت هستند.

در عین حال اگر ما در خانواده فرد دیابتی داریم و می‌دانیم که زمینه ارثی وجود دارد باید سالانه در مورد دیابت آزمایش دهیم.

چه مواردی در افزایش ابتلا به دیابت موثر هستند؟

اگر مواردی که برای پیشگیری از دیابت موثر هستند را رعایت نکنیم این امر باعث افزایش تعداد افراد دیابتی می‌شود. به عنوان مثال چاقی و پرهیز غذایی نداشتن و کم تحرکی باعث ایجاد مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت می‌شود.

 

آیا تغذیه خاصی برای افراد دیابتی وجود دارد؟

افراد دیابتی می‌توانند از همه گروه‌های غذایی استفاده کنند. یعنی گروه میوه‌ها، نان و غلات و … با اینکه قند دارند اما از غذای این افراد حذف نمی‌شود. فقط لازم است که مقدار مناسبی را از هر گروه غذایی بخورند. البته این مواردی است که در کلاس‌های آموزشی به آن پرداخته می‌شود.

 

بیشتر کودکان مبتلا به دیابت به کدام نوع دیابت مبتلا هستند؟

اکثراً کودکان مبتلا به دیابت نوع یک هستند که باید از همان ابتدا انسولین تزریق کنند. اما توجه کنید که در دیابت نوع 2 که بیشتر بزرگسالان را درگیر می‌کند، اگر زود متوجه بیماری شوند که قند آنها بالا رفته است با رژیم و ورزش جلوی پیشرفت بیماری گرفته می‌شود اما ا گر بیماری پیشرفت داشته باشد با قرص کنترل می‌شود و اگر با قرص کنترل نشود ممکن است نیاز به استفاده از انسولین باشد.

 

بیشترین مشکلات بیماران دیابتی در جامعه ما چیست؟

معمولاً اکثر داروهای مبتلایان به دیابت بیمه است، مگر برخی از قرص‌های خارجی. داروهای انسولین بیمه هستند که این امر جای تشکر دارد، چرا که یک زمانی انسولین‌های قلمی بیمه نبودند و باید بیماران هزینه بالایی را پرداخت می‌کردند. اما نوارهای تست قند خون یکی از معضلات بیماران دیابتی است، چرا که فرد دیابتی نیاز دارد روزانه تست قند بگیرد.

بر اساس تست قندی که می‌گیرد تصمیم بگیرد که چگونه تغذیه و انسولین خود را تنظیم کند. خیلی از بیماران دیابتی و بخصوص کودکان که مجبورند تست بیشتری در طول روز برای میزان قند خود بگیرند توان تهیه این نوارهای تست قند را ندارند و هزینه آن برای آنها سنگین است.

آیا انجمن دیابت گابریک در این زمینه به این افراد، کمکی می‌کند؟

اگرچه کمک‌های مردمی به انجمن صورت می‌گیرد اما بودجه ما محدود است. شاید ما بتوانیم بخش کوچکی از افراد را پوشش دهیم ولی تا کنون در توان انجمن نبوده است که بتواند برای همه نیازمندان نوار تست قند ارائه دهد. ما این درخواست را داشته‌ایم که این نوارها بیمه شود تا همه بیماران به راحتی از آن استفاده کنند.

جدی‌ترین توصیه‌تان به بیماران دیابتی چیست؟

در وهله اول، بیماران باید این بیماری را جدی بگیرند. یکی از مشکلات ما بی‌توجهی و بیخیالی برخی افراد نسبت به دیابت است که چالش جدی در درمان این بیماری به وجود آورده است. معمولا ابتلا به این بیماری در مراحل ابتدایی، درد و یا علامت بارزی ندارد، اما قند بالا در طولانی مدت روی افراد اثر می‌گذارد و ممکن است بخش‌های مختلف از بدن را درگیر کند.

در نهایت یک زمانی فرد متوجه عوارض دیابت می‌شود که دیگر کار از کار گذشته است. رعایت رژیم غذایی و ورزش خیلی کار سختی نیست. در عین حال بیماران نباید دنبال راه‌های غیر معمول بروند و از روش‌های غیر علمی برای درمان استفاده کنند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری