بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

درمان خانگی سرماخوردگی تابستانی

درمان خانگی سرماخوردگی تابستانی

درمان خانگی سرماخوردگی تابستانی

 

سرماخوردگی در فصل تابستان

سرماخوردگی بر خلاف تصور بیشتر مردم، فصل نمی‌شناسد. به ویژه ماندگار شدن این بیماری در کودکان به سرد بودن هوا برنمی‌گردد، بلکه ریشه در عوامل دیگری چون ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن کودک به علت سوء تغذیه، آلرژی و ناشناخته ماندن بیماری‌هایی چون لوزه سوم، انحراف بینی و سینوزیت دارد.

تابستان، فصل گرمای شدید و طاقت فرسا در هرمزگان به ویژه بندرعباس است و شاید آوردن نام سرما خوردگی در این فصل کمی عجیب باشد در صورتی که احتمال سرماخوردگی‌های سخت در تابستان برای هرمزگانی‌ها بیش از زمستان است. عده‌ای تابستان را در بندرعباس تنها با زیر کولر بودن معنا می‌کنند اما این کار دقیقا مشکلی است که می‌تواند خیلی زود افراد را دچار بیماری‌های مختلف کند.

از جمله شایعترین این بیماری‌ها سرماخوردگی و علایمی چون آبریزش بینی، زکام، سرفه، گلودرد و عفونت‌های سینوس ها و عوارض متعاقب آن است، شاید هیچ فردی نتواند ادعا کند که در طول زندگی گرفتار این علایم و عوارض نشده است، خصوصاً شیوع این بیماری در گرمای تابستان هرمزگان میان اطفال و افرادی که قدرت دفاعی بدنشان کمتر از افراد عادی است، بیشتر می‌باشد.

 

سرماخوردگی در طب سنتی

در طب سنتی از دیرباز روش‌های فراوانی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و علایم همراه آن ارائه شده است. گیاهان دارویی ضد سرفه و زکام از دیرباز در درمان بیماری‌هایی چون آسم و سینه‌پهلو استفاده می‌شده است.

سرماخوردگی از دیدگاه طب سنتی به دو نوع سرد و گرم تقسیم می‌شود. معمولا 95 درصد افراد به سرما خوردگی نوع گرم مبتلا و در مدت دو روز تبدیل به نوع سرد می شوند، همچنین آبریزش بینی شفاف،‌ سرفه خشک، قرمزی چشم، خارش گوش، حلق و بینی، عطسه همراه با سوزش از علائم سرماخوردگی گرم است.

البته دلیل پیدایش هر دو یکی است یعنی در هر دو ریزش مایعات و رطوبت از مغز وجود دارد به عبارتی ریزش و فرود آمدن ضایعات و فضولات رطوبی از جلوی مغز به سمت پایین اگر به سوی منافذ بینی باشد، زکام و اگر به سمت حلق باشد، به آن نزله می‌گویند. { سرماخوردگی در تابستان }  

زکام و نزله

علائم زکام را از راه بینی به سختی نفس کشیدن، در بینی سخن گفتن، خروج ترشحات و رطوبت از بینی برخلاف عادت طبیعی، کم شدن حس بویایی و علامت نزله را نیز گرفتن صدا، دشواری در صحبت کردن و ترشحات پشت حلق می‌توان عنوان کرد. گاهی زکام بر اثر عوامل خارجی که گرمایی هستند ایجاد می‌شود. در نتیجه باعث خارج شدن رطوبت‌های مغز به سمت بینی و حلق خواهد شد مانند قرار گرفتن در آفتاب یا نزدیک آتش، بوئیدن چیزهای گرم مثل مشک و زعفران یا خوردن چیزهای گرم مثل خردل، سیر، پیاز و مانند این‌ها یا مالیدن روغن‌های گرم که دارای علائم احساس خارش و سوزش در بینی، سرخی چشم‌ها و بینی و احیاناً کمی سرخی صورت که معمولاً با تب هم همراه است.

اما اگر بر اثر عوامل سرد این زکام ایجاد شود مانند برهنه نگه داشتن سر به مدت طولانی در هوای سرد به ویژه زیر کولر یا مواجهه با آب سرد یا سر را برهنه کردن بعد از ورزش و استحمام، فرد دچار احساس سنگینی در سر می‌شود و آنچه از بینی و حلق خارج می‌شود غلیظ و سفید یا مایل به کبودی است. گاهی زکام به سمت حلق می‌رود که در این صورت فرد به سردرد و سوزش سر و چشم، ریزش اشک از چشم، تلخی دهان و حلق، تشنگی، خروج هوای گرم از بینی، تندی و گرمی منافذ بینی دچار می شود و بیمار پیوسته میل به خوابیدن دارد.

در نتیجه بی‌مزگی و بدمزگی دهان و احساس طعم سوختگی در دهان را احساس می‌کند. {سرماخوردگی در تابستان}  

درمان خانگی سرماخوردگی تابستانی

یکی از عوامل ناشناخته سرماخوردگی

قابل ذکر است که حتی استرس، اضطراب و وضعیت نامناسب روحی هم می‌تواند به طور غیرمستقیم از عوامل ایجاد کننده زکام شود. فردی که دچار این حالت می‌شود می‌تواند استحمام کند چون عرق کردن برایش مفید است. رطوبت‌ها و بخارات که سبب زکام می‌شود با عرق خارج می‌شود به شرطی که در هنگام خروج، بدن و سر به خوبی پوشانده شود.  

توصیه های مفید در بهبود سرماخوردگی و جلوگیری از آن

خاریدن و ماساژ سر، شانه کردن سر به طوری‌ که به عمق پوست و پیاز مو برسد و مصرف سوپ برای جلوگیری از سرماخوردگی مکرر توصیه می‌شود. سوپ سرماخوردگی حاوی رشته فرنگی یک فنجان، آب شش لیوان، روغن کنجد دو قاشق، شوید نصف نعلبکی، بال مرغ دو تا با کمی پیاز و نمک و زردچوبه و یک لیمو عمانی تهیه شده و در روز یک تا دو بار مصرف شود. اگر تب همراه با بیماری است، بیمار به حمام نرود و در زمان ابتلا به زکام باید از ورزش شدید و از نشستن در کنار آب جاری و در برابر باد پرهیز کرد.

نوشیدن آب گرم در زمانی که حلق درگیر شده مفید است چون آن را نرم می‌کند در زمان ابتلا به بیماری، حرکت دادن اندام‌های تحتانی بدن (ورزش و نرمشی که باعث حرکت پایین تنه شود) بسیار مفید است و ماده را به سوی پایین می‌کشد، همچنین مالیدن پاها از زیر زانو با شدت و درد، بهترین و سودمندترین تدبیر است.

فردی که دچار سرماخوردگی شده باید از مصرف گوشت‌های غلیظ (مثل گوشت گاو و گوساله)، غذاهای تند، غلیظ، بسیار شور، بسیار ترش، چرب و سرخ کرده، لبنیات، روغن زیاد، نوشیدنی‌ها و غذاهای مولد گاز مثل حبوبات، گردو، پنیر کهنه، سیر و پیاز خام، سبزیجات تند مثل شاهی، میوه‌های با طبیعت سرد و تر، پرتقال، نارنگی، سالاد و ماست و مخلفات به همراه غذا، آب یخ، قهوه و کاکائو، شیرینی که در قنادی تهیه می‌شود، غذاهای آماده و یا مانده و کارخانه‌ای و ... اجتناب کند. 

بیماران باید کمتر بخوابند مخصوصاً در روز!

همچنین بلافاصله بعد از غذا نخوابند باید هنگام خوابیدن بالش کوتاه و پست باشد و حتی‌الامکان نباید به پشت بخوابند، بهتر است پیشانی و صورت روی بالش باشد و سر رو به پایین تا ماده از راه بینی خارج شود و به سینه نریزد. اگر تب همراه با بیماری است، بیمار به حمام نرود و در زمان ابتلا به زکام باید از ورزش شدید و از نشستن در کنار آب جاری و در برابر باد پرهیز کرد.  

 

روغن حیوانی و سرماخوردگی

چرب کردن کف دست‌ها و پاها با روغن حیوانی و نگه داشتن جلوی حرارت در هنگام ابتلا مفید است. همچنین پارچه کتان را حرارت بدهند و بر کف سر بگذارند، دست و پا را با روغن‌های گرم مثل روغن بابونه، روغن مرزنجوش، روغن سداب و روغن سوسن چرب کنند، اما این روغن‌ها نباید به بینی و سر برسد. حریره‌ای که برای تقویت مغز و کاهش درد زکام توصیه می‌شود حاوی خشخاش سفید شش گرم، مغز بادام هفت عدد، نشاسته شش گرم  است که به همراه نبات روی شعله ملایم جوشانده تا مثل حریره شود. گاهی می‌توان کمی زعفران هم به آن اضافه کرد و اگر با کمی گشنیز خشک هم مصرف شود مفید است. بادام، مغز را تقویت می‌کند و گشنیز مانع صعود بخارات به سوی مغز می‌شود، مصرف چنین حریره‌ای از دیدگاه طب جدید نیز چون حاوی مواد غذایی امگا-3 مثل بادام است در کاهش آبریزش بینی آلرژیک و آسم مفید است.  

درمان خانگی سرماخوردگی تابستانی

تغذیه صحیح

به گزارش ایسنا، امروزه ثابت شده است که تغذیه صحیح تاثیر بسیار زیادی در سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها دارد؛ چنانکه گاهی می‌بینیم برخی افراد به خاطر رعایت رژیم غذایی متناسب تا دوران کهن‌سالی سالم و تندرست هستند، سرماخوردگی نیز از این قاعده مستثنی نیست و می‌توان به کمک تغذیه متعادل تا حد زیادی آن را کنترل و حتی درمان کرد. 

 

چرا به سرماخوردگی های تابستانه دچار می‌شویم؟

خیلی ها تصور می کنند سرماخوردگی بیماری پاییز و زمستان است در صورتی که گاهی در هوای داغ تابستان نیز به سراغمان می آید. به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احتمال بروز بیماری سرماخوردگی در تمام فصول وجود دارد و هر فردی می‌تواند به آن مبتلا شود. سرماخوردگی در هوای گرم متفاوت با هوای سرد است زیرا به طور ناگهانی ظاهر می شود و حداقل شش تا هشت روز در بدن باقی می ماند.

اغلب افراد به ویژه کودکان و سالمندان به دلیل ضعف سیستم ایمنی به این بیماری در تابستان دچار می شوند، البته عفونت بخش فوقانی دستگاه تنفسی، سینوزیت، وجود لوزه سوم، آلرژی و تغییرات دمای محیط نیز در ابتلا به آن موثر است. مدت دوره درمان به توانایی سیستم ایمنی فرد و رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی بستگی دارد، هر چند ممکن است در برخی بیماران این زمان طولانی تر باشد.

در کودکان به ویژه سنین یک تا پنج سال، بیماری می تواند با تب و اسهال همراه شود که در این صورت والدین باید اقدامات ویژه مراقبتی را برای کاهش درجه حرارت بدن انجام داده و برای ادامه درمان به پزشک مراجعه کنند.  { سرماخوردگی در تابستان }  

 

پیشگیری از سرماخوردگی در تابستان

بهترین راه پیشگیری و مقابله با سرماخوردگی به ویژه در فصل تابستان رعایت دقیق نکات بهداشتی است. گروه بزرگی از ویروس ها از جمله آنترو و رینو شرایط ابتلا به سرماخوردگی را فراهم کرده و از طریق تماس مستقیم دست ها با سطوح آلوده نظیر دستگیره وسایل نقلیه عمومی، دکمه آسانسور، صفحه کلید رایانه و خودپرداز، میز و صندلی یا قرارگرفتن در محیط های آلوده مانند مترو، مدرسه و باشگاه ورزشی منتقل می شوند.

ضروری است گروه های حساس جامعه به ویژه کودکان، سالمندان و بیماران خاص در ماه های مرداد و شهریور که دوره اوج سرماخوردگی تابستانی است از قرار گرفتن در محیط های فاقد تهویه مناسب، شلوغ و متراکم خودداری کنند. همچنین جلوگیری از تماس مستقیم دست آلوده با بینی، چشم و گوش از ابتلا به بیماری پیشگیری می کند. برای اطمینان باید دست ها را به صورت مستمر شست و شو و ضد عفونی کرد.

مبتلایان به سرماخوردگی تابستانی بهتر است تا 72 ساعت در خانه بمانند و از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کنند.  بکارگیری ماسک مخصوص و دستکش حین انجام فعالیت های روزانه توصیه می شود زیرا از شیوع گسترده بیماری جلوگیری می کند. { سرماخوردگی در تابستان }

هفت خوراکی جادویی علیه سرماخوردگی

برای پیشگیری از سرماخوردگی به ویژه سرماخوردگی در تابستان یا کمک به درمان بهتر آن باید برنامه غذایی خودتان را تغییر دهید و بیشتر از خوراکی های طبیعی و مغذی استفاده کنید. در ادامه به چند نمونه در دسترس و موثر اشاره می کنیم:  

پیاز قرمز

این گیاه به دلیل وجود کورستین و بیوفلاونوئید دشمن سرماخوردگی است و دست کم باعث کاهش اثرات بیماری می شود.  

 قارچ

این ماده خوراکی برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها بکار می رود و در چین و ژاپن یک روش مفید برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است. ترکیبات موجود در این گیاه موجب تقویت سیستم دفاعی بدن می شود.  

زنجبیل

این عضو خانواده زنجبیلیان به گردش خون، محافظت از سینوس ها و دستگاه تنفسی کمک کرده و قدرت شگفت انگیزی در مهار سرماخوردگی دارد. برای سهولت بیشتر می توانید از دمنوش زنجبیل استفاده کنید.  

ماست طبیعی

این ماده خوراکی به دلیل وجود باکتری های پروبیوتیک در جلوگیری از عفونت های تنفسی موثر است و موجب کاهش طول درمان و شدت علایم سرماخوردگی می شود.  

عسل

این خوراکی به دلیل وجود آنتی اکسیدان خواص ضدباکتری و میکروبی دارد، به تسکین گلودرد و خارش کمک می کند و موجب کاهش عطسه و آبریزش بینی می شود. ترکیب عسل و دارچین از التهاب و عفونت دستگاه تنفس فوقانی کاسته و علایم سرماخوردگی شدید را پس از ۳روز کاهش می دهد.  

چای سبز

دمنوش چای سبز همراه با لیموترش تازه به دلیل داشتن ویتامین C و کاتچین سرماخوردگی و آنفولانزا را مهار می کند. بهتر است این نوشیدنی را در ابتدا و انتهای روز میل کنید.  

سیر

خوردن سیر تازه به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی برای طیف گسترده ای از بیماری ها مفید است و از ابتلا به سرماخوردگی به ویژه در فصل تابستان و پاییز پیشگیری می کند.

  منبع: خبر گزاری ایسنا ، راستینه ، ویکی پدیا  

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری