خرید اول -AVAL-1403 کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

مهمترین دلایل سفیدی مو و ابرو

مهمترین دلایل سفیدی مو و ابرو

مهمترین دلایل سفیدی مو و ابرو

سفید شدن موها علاوه بر ژنتیک دلایل دیگری هم دارد مانند کم خونی، کمبود ویتامین B12، کمبود مس و برخی ویتامین ها و ریز مغذی‌های دیگر، بیماری ژنتیکی آلبینیسم (در این بیماران فعالیت رنگدانه‌ها دچار اختلال است بنابراین موها، پوست و چشم‌ها رنگدانه ندارند و به رنگ بسیار روشن یا سفید دیده می‌شوند) و گروهی از بیماری‌های خود ایمنی مانند ویتیلیگو و آلوپسی آره‌آتا هم باعث سفیدی مو در ناحیه‌ای از بدن می‌شوند.

دلایل عمومی سفید شدن موها

سفید شدن موها پدیده‌ای طبیعی و وابسته به نژاد و سن است.

این پدیده در نژاد سفید از حدود 30 تا 35 سالگی شروع می‌شود و تا 50 سالگی تقریبا نیمی از مردم، نیمی از موهایشان سفید است. در سیاه پوستان این اتفاق 10 سال دیرتر می‌افتد. علت اصلی سفیدی مو، کاهش سلول‌های رنگدانه‌ای به نام ملانوسیت و کاهش فعالیت آنزیمی به نام تیروزیناز (مسئول تولید رنگدانه مو) است.  سفید شدن موها اغلب در ریش و سبیل، زودتر از موهای سر و بدن ظاهر می‌شود. سفیدی مو اگر ناشی از کمبود مواد غذایی باشد، معمولا با جبران ماده مغذی تا حد زیادی قابل برگشت است.

سفید شدن مو و بیماری ها

اولین تشخیص احتمالی که مطرح می‌شود، آلوپسی آره‌آتاست. در مبتلایان به این بیماری خود ایمنی، ابتدا قسمتی از موهای بدن می‌ریزد و بعد از مدتی، دوباره رشد می‌کند ولی این موها دیگر سیاه نیستند. البته می‌توان به بیماری ویتیلیگو یا لک و پیس هم شک کرد. تاکنون دارویی برای درمان سفیدی مو ساخته نشده و تنها راه برای از بین بردن سفیدی مو رنگ کردن آنهاست ولی احتمال جلوگیری از سفیدی مو و حتی درمان آن از طریق ژن‌درمانی در آینده وجود دارد. این نوع سفید شدن مو در افراد مستعد به بیماری ویتیلیگو یا همان لک و پیس دیده می‌شود. از علائم بیماری ویتیلیگو سفیدی زودرس مو در همان منطقه درگیر پوست است. برای رد بیماری ویتیلیگو، بهتر است از پوست ناحیه ابرو، نمونه‌ای گرفته ‌شود.

 

آیا کندن موهای سفید باعث افزایش آن ها می‌شود؟

برخی تصور می‌کنند اگر موی سفیدی با موچین خارج شود، به موهای سفید اضافه خواهد شد اما اینگونه نیست. کندن مکرر موها با موچین فقط به ریشه آنها آسیب می‌زند و موها را از حالت نسبتا ظریف به ضخیم تبدیل می‌کند. کندن موهای سفید، جلوی سفیدی مو را نمی‌گیرد زیرا ریشه همچنان سالم و بدون رنگدانه است و موهای جدیدی که می‌رویند، باز هم به رنگ سفید خواهند بود. زبر بودن موها یا رنگ کردن هم آسیبی به رنگدانه‌ها نمی‌زند.

پیوند مو به ابرو

بعضی از بیماران درباره پیوند موهای سیاه به منطقه‌ای که موهای سفید در آن رشد کرده سوال می‌کنند. پیوند موهای سر به ابرو روش مناسبی نیست چون ماهیت ریشه مو در این دو قسمت متفاوت است.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری