خواص باورنکردنی بابونه

خواص باورنکردنی بابونه

خواص باورنکردنی بابونه

بابونه گیاهی است دائمی و کوچک به ارتفاع تقریبا 30 سانتیمتر دارای بوئی معطر که در چمن‌زارها و اراضی شنی می‌روید. ساقه آن پر رنگ سبز مایل به سفید، برگهای آن کوچک متناوب و دارای بریدگی‌های باریک و نامنظم و پوشیده از کرک است.

گل‌های آن مجتمع در یک طبق که به طور منفدر در انتهای ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر می‌شود. در هر طبق گلهای سفید در اطراف و گلهای زرد در قسمت وسط قرار دارند.  

خواص باورنکردنی بابونه

ترکیبات شیمیایی : گل‌های بابونه دارای اسانس روغنی آنته‌مین ( Anthemine) تانن ، فیتوسترول و همچنین ماده ای تلخ به نام اسید آنته میک Anthemique Acid می‌باشد.  

خواص داروئی : بابونه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و از تقویت کننده‌های تلخ به حساب می‌آید. جالینوس حکیم آن را برای درمان تب و لرزهای نوبه‌ای بکار می‌برد.

  1. یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم معده و ورم معده است و این گیاه به آسانی این مرض را درمان می‌کند و آنهائی که سالهاست با این مرض دست به گریبان هستند و از قرص‌های مختلف گران قیمت نظیر Lozac و Zantac و غیره استفاده می‌کنند می‌توانند با استفاده از بابونه خرج داروی خود را پس انداز کنند و همچنین سلامتی خود را بازیابند.
  2. برای درمان زخم معده یک لیوان چای غلیظ بابونه درست کنید (4 قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آبجوش و یا چهار تا چای کیسه‌ای بابونه در یک قاشق لیوان آب جوش) و صبح ناشتا هستید این لیوان چای را بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و البته بعد از یک ربع ساعت می‌توانید صبحانه خود را میل کنید. این عمل را به مدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده به کلی شفا یابد.
  3. بابونه اعصاب و قوای جنسی را تقویت می‌کند.
  4. بابونه مقوی مغز است.
  5. بابونه ادرار آور و قاعده آور است.
  6. این گیاه ترشح شیر را در مادران شیر ده افزایش می‌دهد.
  7. درمان کننده سردرد و میگرن است.
  8. استفاده از بابونه سنگ مثانه را خرد و دفع می‌کند.
  9. اگر کسی قطره قطره ادرار می‌کند به او چای بابونه دهید تا درمان شود.
  10. بابونه درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهیانه است .
  11. برای درمان چشم درد ، بابونه را در سرکه ریخته و بخور دهید.
  12. برای تسکین دردهای عضلانی چای بابونه بنوشید.
  13. جویدن بابونه برای التیام زخم های درمان مفید است.
  14. خوردن 5 گرم ریشه بابونه با سرکه رقیق محرک نیروی جنسی است. (ریشه بابونه گرم تر و خشک تر از گل بابونه است)
  15. بابونه تب بر و تسکین دهنده درد است.
  16. بابونه تقویت کننده معده است.
  17. برای تسکین درد در هنگام دندان درآوردن بچه ها، به آنها چای بابونه بدهید.
  18. برای رفع بیخوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافی است ده دقیقه قبل از اینکه به رختخواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید.
  19. بابونه درمان کننده بی‌اشتهایی است.
  20. بابونه برای رفع ورم روده موثر است.
  21. چای بابونه درمان کننده کم خونی است.
  22. از بابونه برای رفع کرم معده و روده استفاده کنید.
  23. بابونه تسکین دهنده دردهای عادت ماهیانه است.
  24. بابونه برای رفع زردی مفید است.
  25. حمام بابونه اثر نیرو دهنده دارد. برای این منظور چند قطره اسانس بابونه را در وان حمام ریخته مدت یک ربع ساعت در آن دراز بکشید.
  26. برای تسکین درد، چند قطره اسانس بابونه را با یک قاشق روغن بادام مخلوط کرده و روی محل‌های دردناک بمالید درد را تخفیف می‌دهد.
  27. اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام برای رفع ناراحتی های پوستی نظیر اگزما ، کهیر و خارش مفید است.
  28. برای رفع گوش درد و سنگینی گوش، یک قطره روغن بابونه را در گوش بچکانید.
  29. اسانس بابونه چون اثر قی آور درد در مورد مسمومیت‌های غذایی مصرف می‌شود.
  30. روغن بابونه را برای از بین بردن کمردرد، درد مفاصل و نقرس روی محل درد بمالید.
  31. با چای بابونه اگر موهای بلوند را بشوئید آنها را روشن تر و شفاف تر می‌کند.
  32. آنهائیکه یائسه شده اند بهتر است همه روزه چای بابونه بنوشند زیرا اختلالات یائسگی را برطرف می‌کند.
  33. بابونه ضد آلرژی است.

 

اسانس بابونه 

حدود 0.8 تا 1 درصد اسانس در این گیاه وجود دارد که به وسیله تقطیر با بخار آب بدست می‌آید. رنگ این اسانس آبی روشن است ولی در اثر کهنه شدن پر رنگ زرد مایل به قهوه ای در می‌آید. بوی این اسانس بسیار قوی و طعم آن معطر و سوزانده است. اسانس بابونه در عطر سازی و برای معطر کردن غذاها بکار می‌رود.  

چای بابونه با دم کرده بابونه

برای درست کردن چای بابونه یک قاشق چایخوری گیاه بابونه خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت 5 دقیقه بگذارید دم بکشد.

مضرات: معمولا نوشیدن چای بابونه برای کسی ضرر ندارد، ولی بر اساس برخی گزارش‌ها، افرادی به این گیاه آلرژی داشته‌اند. معمولاً کسانی به بابونه آلرژی دارند نسبت به گیاهان خانواده‌ی کاسنی مانند کهنه‌واش و گل داودی نیز حساسند. علاوه براین، محصولات آرایشی حاوی بابونه ممکن است در صورت تماس مستقیم با چشم، آن را تحریک کند و موجب قرمزی و التهاب چشم‌ها شود. همچنین ممکن است نوشیدن چای بابونه برای کودکان، زنان باردار یا شیرده و افراد مبتلا به بیماری کبد یا کلیه خوب نباشد. با این حال هیچ گزارشی مبنی بر خطرات جدی چای بابونه برای سلامتی اعلام نشده است. و در آخر اینکه… چای بابونه یک نوشیدنی سالم است. این چای حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که فواید زیادی دارند، از جمله، خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. اگرچه تحقیقات خوب و امیدوارکننده‌ای راجع به این چای انجام شده ولی برای نتیجه‌گیری نهایی درباره‌ی تأثیر آن روی سلامت انسان نیاز به تحقیقات بیشتری است. بسیاری از مطالعات در این زمینه روی حیوانات و در آزمایشگاه انجام شده و درنتیجه ممکن است در مورد انسان صدق نکند. با تمام این تفاسیر نوشیدن چای بابونه ضرری ندارد و می‌توان از طعم خوش و عطر آرامش‌بخش آن لذت برد و می‌توان گفت به امتحان کردنش می‌ارزد!

خواص چای بابونه برای سلامتی چیست؟ چای بابونه یک نوشیدنی محبوب با فواید فراوان است. ئ بابونه، این گیاه گلدار از خانواده‌ی کاسنیان، از قرن‌ها پیش به عنوان درمانی طبیعی برای مشکلات مختلف به کار رفته است. برای درست کردن چای بابونه، باید گل‌های خشک‌شده‌ی آن را به آب جوش اضافه کرد. بعضی‌ها به خاطر ماهیت بدون کافئین چای بابونه و طعم جالبش، آن را جانشین چای سبز یا سیاه می‌کنند. علاوه‌بر‌این، چای بابونه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف ازجمله بیماری‌های قلبی و سرطان نقش داشته باشد. بابونه خواصی دارد که می‌تواند به خواب خوب و هضم غذا کمک کند. در این مقاله خواص چای بابونه را مطرح می‌کنیم.

خواص باورنکردنی بابونه

روغن بابونه با روغن زیتون

گل خشک بابونه را با برابر وزنش روغن زیتون مخلوط کرده و روی آتش ملایم بگذارید تا دم بکشد (نباید بجوشد) و گهگاه آن را هم بزنید. سپس آن را از روی آتش بردارید و بگذارید تا مدت 24 ساعت بحال خود بماند. سپس آن را از صافی با فشار در کرده و در شیشه‌ای دربست نگه داری کنید (برای نفخ شکم و قولنج آن را روی شکم بمالید).

روغن بابونه

برای تهیه روغن بابونه مقدری از گل خشک بابونه را با چهار برابر وزن آن روغن کنجد مخلوط کرده و سپس به اندازه دو برابر گل بابونه به آن آب اضافه کنید. آنرا روی چراغ گذاشته و بگذارید بجوشد تا اینکه آب آن به‌کلی تبخیر شود و فقط روغن باقی بماند البته باید دقت کرد که روغن نسوزد.

  1. بهبود کیفیت خواب

بابونه خواص منحصربه‌فردی دارد، ازجمله می‌تواند کیفیت خواب را بهبود ببخشد. این گیاه حاوی آپیژنین است، آنتی‌اکسیدانی که به گیرنده‌های خاصی در مغز می‌چسبد و موجب خواب‌آلودگی می‌شود، به‌این‌ترتیب بی‌خوابی یا اختلالات مزمن خواب را کاهش می‌دهد. طی مطالعه‌ای مشاهده شد زنانی که بعد از زایمان به مدت دو هفته چای بابونه نوشیدند نسبت به سایرین کیفیت خواب بهتری داشتند. همچنین علائم افسردگی که با مشکلات خواب در ارتباط است در این زنان نسبت به بقیه کمتر بود. مطالعه‌ی دیگری نشان داد کسانی که به مدت ۲۸ روز و ۲ بار در روز به‌اندازه‌ی ۲۷۰ میلی‌گرم عصاره‌ی بابونه مصرف کردند نسبت به سایرین ۱۵ دقیقه زودتر به خواب رفتند و ۱/۳ کمتر از دیگران، شب‌‌ها از خواب بیدار می‌شدند. این نتایج امیدوار کننده است ولی برای تعیین اثرات دقیق چای بابونه روی خواب نیاز به مطالعات بیشتری است. با این‌وجود، اگر مشکل بی‌خوابی دارید ، نوشیدن چای بابونه قبل از خواب ارزش امتحان کردن را دارد.

  1. بهبود سلامت سیستم گوارش

عملکرد مناسب سیستم گوارش و هضم صحیح غذا برای سلامت عمومی بدن ضروری است. شواهد اندکی نشان می‌دهد بابونه با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خاص دستگاه گوارش، می‌تواند موجب هضم بهتر غذا شود. نتایج چندین مطالعه حاکی از آن است که عصاره‌ی بابونه به‌دلیل خاصیت ضدالتهابی ، می‌تواند در موش‌ها از اسهال جلوگیری کند. طی بررسی دیگری روی موش صحرایی، مشاهده شد بابونه می‌تواند در جلوگیری از زخم معده نیز مؤثر باشد؛ زیرا اسید معده را کاهش می‌دهد و از رشد باکتری‌هایی که باعث ایجاد زخم معده می‌شوند جلوگیری می‌کند. با وجود تمام این یافته‌ها، برای تأیید نقش بابونه در سیستم گوارش، نیاز به آزمایشات بیشتری روی انسان است. با این حال، می‌گویند چای بابونه برای معده آرام‌بخش است؛ و از قدیم از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌های گوارشی مانند تهوع و گاز معده استفاده می‌شود.

  1. پیشگیری از برخی سرطان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای بابونه خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. بابونه حاوی آنتی‌اکسیدان آپیگنین است. پژوهشگران در مطالعات آزمایشگاهی مشاهده کردند آپیژنین با سلول‌های سرطانی ، به‌خصوص سرطان سینه ، دستگاه گوارش ، پوست ، پروستات و رحم مبارزه می‌کند. علاوه ‌براین ، بعد از انجام آزمایشی روی ۵۳۷ نفر، مشاهده شد کسانی‌ که هفته‌ای ۲ تا ۶ مرتبه چای بابونه نوشیدند بسیار کمتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان تیروئید قرار گرفتند. این یافته‌ها امیدوارکننده است اما برای اطمینان از نقش چای بابونه روی پیشگیری از سرطان به تحقیقات دقیق‌تر و بیشتر روی انسان نیاز داریم.  

  1. کنترل قند خون

نوشیدن چای بابونه می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند. وقتی سطح قند خون افزایش می‌یابد، سلول‌های پانکراس آسیب می‌بینند، خواص ضدالتهابی بابونه از این آسیب‌ها جلوگیری می‌کند. پانکراس، انسولین (هورمونی مسئول حذف قند از خون) تولید می‌کند، بنابراین سلامت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در مطالعه‌ای روی ۶۴ فرد مبتلا به دیابت، مشاهده شد کسانی که روزانه به مدت ۸ هفته چای بابونه مصرف کردند، نسبت به سایرین که فقط آب می‌نوشیدند متوسط قند خون کمتری داشتند. مطالعات روی حیوانات نیز نشان می‌دهد چای بابونه می‌تواند به میزان قابل توجهی سطح قند خونِ ناشتا را کاهش دهد و از افزایش قند خون بعد از خوردن غذا جلوگیری کند. بیشتر نتایجی که مربوط به نقش چای بابونه در کنترل قند خون می‌شود براساس مطالعه روی حیوانات است. با این حال، نتایج این مطالعات امیدوارکننده است.

  1. بهبود سلامت قلب

چای بابونه سرشار از فلاون (دسته‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها) است. فلاون‌ها با کاهش فشار خون و سطح کلسترول احتمال بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. پژوهشگران با مطالعه‌ای که روی ۶۴ بیمار دیابتی انجام دادند دریافتند ، میزان کلسترول کل، تری‌گلیسیرید و سطح کلسترول بد (LDL) در کسانی‌ که با هر وعده‌ی غذایی چای بابونه مصرف کردند نسبت به سایرین کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. برای اطمینان از نقش چای بابونه در سلامت قلب نیاز به تحقیقات بیشتری است ولی می‌توان با اطمینان گفت این چای حداقل باعث بدتر شدن سلامت قلب نمی‌شود.

فواید دیگر بابونه

موارد زیر خواصی از چای بابونه هستند که به‌صورت علمی ثابت نشده‌اند:  

افزایش ایمنی بدن: ظاهرا چای بابونه برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید است، اما شواهدی در این زمینه وجود ندارد. برخی معتقدند بابونه گلودرد را تسکین می‌دهد.  

کاهش اضطراب و افسردگی: بر اساس برخی شواهد، بابونه می‌تواند شدت اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، البته به‌شرطی که به عنوان رایحه‌درمانی و یا به صورت درمان مکمل از آن استفاده شود.  

بهبود سلامت پوست: ظاهرا استفاده از محصولات آرایشی حاوی بابونه شامل لوسیون، کرم دور چشم و صابون می‌تواند پوست را مرطوب نگه دارد و التهاب آن را کاهش دهد.  

جلوگیری از پوکی استخوان: برخی ادعا می‌کنند چای بابونه می‌تواند از مواردی مانند پوکی استخوان جلوگیری کند. البته شاهد زیادی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. این موارد هنوز به صورت علمی ثابت نشده‌اند اما منظور این نیست که صحت ندارند، صرفا تا به‌ حال بررسی نشده‌اند و ممکن است در آینده درباره‌ی آن تحقیقات گسترده صورت گیرد.

منبع : سایت بیتوته / چطور

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری