ماه لوکس ماه لوکس موبایل

چگونه از تاثیرات آلودگی هوا بر بدن جلوگیری کنیم؟

چگونه از تاثیرات آلودگی هوا بر بدن جلوگیری کنیم؟

چگونه از تاثیرات آلودگی هوا بر بدن جلوگیری کنیم؟

راهکارهای کاهش تاثیرات مخرب آلودگی هوا بر روی بدن

 

در کلان شهرها و همچنین شهرهای صنعتی با وجود خودروهای سبک و سنگین و اتوبوس و هواپیما و همچنین ماشین آلات، آلودگی هوا امری طبیعی است. در سایر نقاط با توجه به فعالیت های صنعتی مانند سوزاندن زباله ها، احتراق جنگل‌ها و سوزاندن برگ ها و ... برای تهیه کود و مثال هایی دیگر از این قبیل وجود دارد.

در این بین ظاهرا روش تاثیر گذار و مطمئنی جهت مقابله با آلودگی هوا در فصل زمستان وجود ندارد، البته این به این معنی نیست که نباید تلاشی در این زمینه داشت، برخی شیوه های طبیعی برای محافظت از بدن وجود دارد که تاثیرات نامطلوب در این شرایط را کاهش می‌دهد.

چند روش محافظت از بدن مقابل آلودگی هوا

آلودگی هوا: مراقب پوست خود باشید

آلودگی هوا برای اپیدرم مخرب است و باعث می شود پوست حساس شده و روند پیری آن سرعت بیشتری بگیرد. برای اینکه پوست شما دچار چین و چروک زود هنگام نشود لازم است مراقبتهای روزانهای از آن داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که ذرات ریز معلق در هوا می‌توانند به سلول های ما وارد شوند و از آنجایی که پوست ما در اولین مرحله برخورد بوده و مستقیما در معرض هوا قرار دارد، بیشتر در تماس با این ذرات قرار می‌گیرد. ( پس نیاز است که از پوست حساس و ظریف حمایت شود.

در اولین مرحله باید به فکر تمیز نگه داشتن پوست باشید، برای اینکار لازم است هر شب علاوه بر پاک کردن آرایش پوست با دقت آن را بشویید. بهتر است شبها از ماسک طبیعی از جمله ماسک میوه استفاده کنید.

در زمان آلودگی از لایه برداری پوست غافل نباشید. این اقدام باعث تولید سلول جدید می‌شود که با قدرت بیشتر شما را از تاثیرات مخرب مصون نگه می‌دارد. در طول روز حتما از ضدآفتاب‌های مناسب پوستتان استفاده کنید، حتی می‌توانید به متخصص پوست مراجعه پوست مراجعه کنید تا محصولاتی در اختیارتان قرار دهد که بیشتر از پوست شما محافظت کند.

 

از پوست خود مراقبت کنید

 

مراقب گلو و ریه هایتان باشید

حتما میدانید که در هوای آلوده چشم‌ها و گلو دچار سوزش شدید می‌شود. اینها از تاثیر

حتما شما هم متوجه شده هستید که در هوای آلوده چشمها و گلو دچار سوزش می‌شود. اینها از تاثیر ترکیبات شیمیایی موجود در هواست. قبل از هر چیز بهتر است برنامه های مخصوص پیش بینی وضع هوا را به دقت دنبال کنید. در این‌صورت خواهید فهمید چه روزهایی آلوده‌تر است و آماده‌تر خواهید بود.

توصیه می‌کنیم در روزهای آلوده از ورزش کردن، دوچرخه سواری و به طور کلی از قرار گرفتن در معرض هوای آزاد بپرهیزید. در مرحله بعدی برای مراقبت از گلو و مجاری تنفسی حتما به طور مرتب دستهای خود را بشوئید، از دستمالی صورت و دهان بپرهیزید، خوب بخوابید و از مصرف دخانیات بپرهیزید. بهتر است به طور مرتب با آب نمک رقیق غرغره کنید.

استفاده از عصاره های روغنی از دیگر روشهای موثر برای پیشگیری از گلودرد و تقویت دستگاه ایمنی است. سعی کنید به طور روزانه ورزشهایی مانند یوگا یا تمرینات تنفسی انجام دهید تا ریه هایتان پاکسازی شود.

 

مراقبت از ریه

 

حواستان به داخل منزل باشد

ما بیشتر زمان خود را در داخل منزل و محیط کار سپری میکنیم. در این مکان‌ها مانند فضای بیرونی ذرات آلاینده در هوا وجود دارد. برای اینکه کلیه ساعات شبانه روز در معرض هوای آلوده قرار نگیرید بهتر است هوای منزل و محیط کار را تصفیه کنید.

برای انجام این کار میتوانید از گل و گیاه استفاده کنید. برخی گونه‌های گیاهان خاصیت تصفیه کنندگی داشته و سموم و ذرات آلاینده را به خود جذب می‌کنند.

یادتان باشد که نیازی نیست از سقف تا کف منزل را با مواد پاک کننده و شوینده بشوئید. به جهت اینکه این محصولات خود حاوی ترکیبات شیمیایی و سمی هستند که وارد مجرای تنفسی خواهد شد و مشکلاتی مانند آسم و سردرد ایجاد می‌کنند.

برای تمیز کردن خانه توصیه می‌شود از سرکه سیب، صابون و لیمو ترش استفاده کنید. دلیل آن هم اینکه طبیعی هستند و به اندازه کافی خانه را تمیز کرده و همچنین ضد عفونی می‌کند ( آلودگی و تاثیرات مخرب ندارند.

گل و گیاه خانگی

 

مراقب نوزادان و کودکان باشید

کودکان و نوزادان شما دارای بدنی حساس و به مراتب ضعیف هستند و بیشترین میزان آسیب را از آلودگی هوا خواهند دید. بدون تردید برای همه مردم ممکن نیست که در مواقعی که آلودگی بسیار می‌شود شهر را ترک کرده و به مناطق خوش آب و هوا بروند.

نتایج بررسی ها نشان می دهد که بیماری آسم میلیون ها نفر در سرتاسر جهان را تهدید می کند و نشانه های آن اغلب از دوران کودکی بروز می کند. آلودگی هوا نخستین عامل این ناراحتی تنفسی است که امکان دارد تشدید شده و مشکلات جدی ایجاد کند.

در گام اول در روزهای اوج آلودگی اجازه ندهید کودکان در معرض هوای آزاد قرار گیرند و در بیرون از منزل گردش یا ورزش کنند. تردد خود را در سطح شهر به حداقل میزان خود برسانید. در روزهای آلوده از محصولات آلاینده مانند شوینده ها که در بالا اشاره شد استفاده نکنید.

در منزل از اسپری های تمیز کننده هوا استفاده کنید.یادتان باشد که حیوانات خانگی نیز می توانند عامل انتقال دهنده آلرژی ها و ذرات ریز معلق در هوا به کودکان باشند.

 

تاثیرات آلودگی هوا بر کودکان

 

از مواد غذایی مفید استفاده کنید

در روزهای اوج آلودگی هوا اهمیت ویژه ای به تغذیه تان بدهید. مواد غذایی مناسب برای کاهش اثرات آلودگی و محافظت از بدن موثر هستند. مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها بیشتری کمک را به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با اثرات ترکیبات شیمیایی می کنند.

میوه ها، سبزیجات و حبوبات حاوی این ترکیبات مفید هستند. حتما از میوه ها و سبزیجاتی مانند لیموترش،زغال اخته، توت فرنگی، آلو خشک، مارچوبه، کلم قرمز، فلفل دلمه ای زرد، لوبیا، سیب زمینی و انواع میوه ها و سبزیجات دیگر استفاده کنید.

 

مواد غذایی سالم

 

هر چه میزان میوه‌ها و سبزیجات رنگی که استفاده کنید بهتر است. کلم سفید و بروکلی سرشار از سولفورافان هستند که به طور موثری با اثرات آلودگی هوا مقابله کرده و ریه ها را سم زدایی می‌کنند.

حتما از شیر و مایعات سالم فراوان استفاده کنید. اسپرولینا نوعی جلبک است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و برای بدن مفید است. علاوه براین زردچوبه نیز توصیه می‌شود.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری