کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

چسب دندان مصنوعی چیست؟ و انواع آن + روش استفاده

چسب دندان مصنوعی چیست؟ و انواع آن + روش استفاده

چسب دندان مصنوعی چیست؟ و انواع آن + روش استفاده

تاکنون به این موضوع فکر کردید که چگونه پروتز (دندان مصنوعی) چگونه در دهان ثابت میماند؟ اگر خود شما از کسانی هستید که به دنبال جواب این سوال هستید جای درستی آمدید. بیش از این شما را معطل نمی‌گذاریم، با ما تا پایان این مقاله بمانید تا همه چیز در مورد چسب دندان مصنوعی را همراه با مدل‌های متنوع آن بشناسید و در آخر هم روش استفاده از آن را یاد بگیرید.

 

آنچه در این مقاله به آن خواهیم پرداخت:

  • تاریخچه چسب دندان مصنوعی
  • چسب دندان مصنوعی چیست؟
  • انواع چسب‌های دندان مصنوعی
  • چسب دندان مصنوعی چگونه کار می‌کند؟
  • مزایای استفاده از چسب دندان مصنوعی
  • چه زمانی به چسب دندان مصنوعی نیاز دارید؟
  • چه زمانی نباید از چسب دندان مصنوعی استفاده کرد؟
  • محتویات اصلی چسب دندان مصنوعی
  • راهنمای خرید بهترین چسب دندان مصنوعی

 


تاریخچه چسب دندان مصنوعی

چسب‌های دندان مصنوعی که در سال 1913 ساخته شدند، برای کمک به عملکرد بهتر پروتزها و فردی که از آن استفاده می‌کند، طراحی شده‌اند. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) پس از توسعه بیشتر، در سال 1935 شروع به شناسایی آنها به عنوان یک محصول پزشکی کرد.

به گفته ایزچاک بارزیلای، متخصص پروتز و رئیس سابق انجمن پروتزهای آمریکا، و اوانجلوس روسووپولوس، رئیس فعلی انجمن، اگر پروتزها به درستی مناسب باشند، ممکن است چسب‌های دندان مصنوعی لازم نباشد. با این‌حال، تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که چسب‌های دندان مصنوعی روی دندان‌های مصنوعی استفاده می‌شوند، منجر به بهبود استفاده و کارایی می‌شوند.

چسب دندان مصنوعی چیست؟

چسب دندان مصنوعی خمیر، پودر یا نواری است که از مواد غیر سمی و محلول در آب ساخته شده است که بین دندان مصنوعی و خط لثه قرار می‌گیرد. چسب به تقویت نیروهای طبیعی که دندان مصنوعی شما را در جای خود نگه می‌دارد کمک می‌کند و به توقف هرگونه حرکت بین دندان مصنوعی و لثه کمک می‌کند، بنابراین می‌توانید غذا بخورید، صحبت کنید، لبخند بزنید و با اعتماد به نفس بیشتری زندگی کنید!

انواع چسب‌های دندان مصنوعی

شما می توانید چسب دندان مصنوعی را به اشکال مختلف تهیه کنید، مانند:

کرم چسب دندان مصنوعی: کرم چسب دندان مصنوعی رایج ترین نوع چسبی است که با آن مواجه می‌شوید.
کرم دندان مصنوعی معمولاً به صورت لوله‌ای هستند و به مقدار کم روی پروتزهای مرطوب و مستقیماً به قسمتی از دندان مصنوعی که با بافت استخوانی متصل می‌شود، اعمال می‌شود. بسته به اینکه از پروتز فک بالا یا تحتانی (فک پایین) استفاده می‌کنید، قرارگیری کرم چسب کمی متفاوت است.
یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که چسب دندان مصنوعی دارای استحکام چسبندگی بالاتری نسبت به پودر چسب است.

 

 

پودر چسب دندان مصنوعی: این نوع چسب به شکل پودر است و برای چسباندن دندان مصنوعی به لثه درست مانند کرم عمل می‌کند.
پودر چسب با پاشیدن پودر به طور مستقیم روی پروتزهای مرطوب، مخصوصاً در قسمتی از دندان مصنوعی که به بافت استخوانی متصل می‌شود، اعمال می‌شود. برخلاف کرم چسب دندان مصنوعی، پودر تمام سطحی که به بافت متصل می‌شود را می‌پوشاند.
در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد که کرم چسب دارای قدرت چسبندگی بالاتری است، اما طرز استفاده از پودر چسب در مقایسه با کرم بسیار راحتتر است.

نوارهای چسب دندان مصنوعی: نوارها قبل از قرار دادن آنها در دهان، مستقیماً روی پروتزهای مصنوعی قرار می‌گیرند، اما ممکن است گران باشند.
این نوارها (بسته به برند: یک تکه کامل یا چند نوار کوچکتر) قبل از قرار دادن در دهان روی دندان مصنوعی خشک اعمال می‌شود.

چسب دندان مصنوعی چگونه کار می‌کند؟

برای کمک به نگه داشتن دندان مصنوعی در جای خود، چسب‌های دندان مصنوعی از سه نوع ماده استفاده می‌کنند: عوامل چسبنده، عوامل ضد میکروبی و سایر عوامل برای طعم دهنده و غیره. بارزیلای توضیح می‌دهد که وقتی با بزاق ترکیب می‌شود، عوامل چسبنده به خط لثه و بافت مربوطه چسبندگی می‌دهند.
چسب‌های دندان مصنوعی با "چسباندن" پروتز به بافت از طریق بزاق کار می‌کنند. رطوبت طبیعی دهان، چسب را به یک غشای الاستیک مانند تبدیل می‌کند که هم به لثه و هم به دندان مصنوعی می‌چسبد از این رو، چسب دندان مصنوعی پروتزهای شما را محکم نگه می‌دارد. بزاق بین دندان مصنوعی و بافت لثه نیز در برابر جدا شدن از هم مقاومت می‌کند و چسب به تقویت این نیرو کمک می‌کند.

به طور خلاصه، ویژگی‌های دندان مصنوعی چیست:

حرکت دندان مصنوعی در دهان را متوقف کنید: چسب، دندان مصنوعی و لثه را به هم میچسباند و ثابت نگه می‌دارد. بنابراین هیچ حرکت آزاردهنده‌ای را احساس نخواهید کرد.

ذرات غذا را بیرون نگه می‌دارد: مهر و موم قوی مانع از ورود ذرات غذا بین دندان مصنوعی و لثه شما می‌شود، بنابراین هیچ سوزش یا دردی را احساس نمی‌کنید.

 

 

مزایای استفاده از چسب دندان مصنوعی

مزایای زیادی وجود دارد که می‌توانید با چسب دندان مصنوعی خوب به دست آورید، مانند:

تناسب امن تر: چسب دندان مصنوعی به ثابت ماندن دندان مصنوعی در جای خود کمک می‌کند.

نفس تازه تر: چسب دندان مصنوعی با ترکیبات آنتی باکتریال خود با بوی بد دهان مبارزه می‌کند.

اعتماد به نفس بیشتر برای صحبت کردن، لبخند زدن و خوردن به شما می‌دهد: از آنجایی که دندان مصنوعی شما ایمن است، لازم نیست همیشه نگران باشید.

هنگام غذا خوردن راحت تر هستید: چسب دندانی مناسب می‌تواند به جلوگیری از رسیدن ذرات غذا به زیر دندان مصنوعی کمک کند تا باکتری‌های پلاک که باعث بوی بد دهان می‌شوند را محدود کند.


چه زمانی به چسب دندان مصنوعی نیاز دارید؟

دندان مصنوعی توسط افرادی استفاده می‌شود که تمام یا برخی از دندان‌های خود را برداشته‌اند. اگرچه نیروی مکش روی پروتز باید برای ثابت نگه داشتن آن کافی باشد، اما اگر می‌خواهید مواد غذایی را بجوید یا گاز بگیرید، می‌توانید از چسب دندان مصنوعی استفاده کنید.

 


زمان دیگر استفاده از چسب دندان مصنوعی موقعی است که لثه های شما حساس هستند و می‌خواهید از ایجاد زخم های دندان مصنوعی جلوگیری کنید. چسب دندان مصنوعی همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید زیرا خیالتان راحت است که پروتزهای مصنوعی شما محکم در جای خود قرار دارند.

چه زمانی نباید از چسب دندان مصنوعی استفاده کرد؟

مواردی وجود دارد که نباید از چسب دندان مصنوعی استفاده کنید:

زمانی که شما پروتز نامناسبی دارید:

 اگر متوجه شدید که برای نگه داشتن دندان مصنوعی به چسب بیشتری نیاز دارید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. احتمالاً نیاز به تنظیم دندان مصنوعی دارید، بنابراین استفاده از چسب را متوقف کرده و یک نوبت از دکترتان بگیرید.

شما یک واکنش آلرژیک دارید:

افراد ممکن است به هر چیزی از بادام زمینی گرفته تا صدف آلرژی داشته باشند، اما گاهی اوقات مواد موجود در چسب دندان مصنوعی ممکن است باعث حساسیت شما شوند. در صورت مشاهده هر گونه واکنش نامطلوب، استفاده از چسب را فوراً متوقف کنید.

بریدگی یا زخم باز در دهان دارید.

شما بهداشت دهان و پروتز را رعایت نمی‌کنید.

 

 

محتویات اصلی چسب دندان مصنوعی

مواد تشکیل دهنده چسب دندان مصنوعی از محصولی به محصول دیگر متفاوت است. به طور کلی، کرم چسب دندان مصنوعی شما دارای موارد زیر است:

فلز روی: این ماده معدنی به چسب کمک می‌کند تا چسبندگی مورد نیاز شما را ایجاد کند.

روغن معدنی: این ماده قوام کرم پروتز مناسب را ارائه می‌دهد.

نفت خام: مانند روغن معدنی، این روغن به قوام کمک می‌کند.

آدامس سلولزی: این ماده به دندان مصنوعی کمک می‌کند تا در جای خود بچسبد.

سیلیس: برای کمک به ایجاد سازگاری مناسب کار می‌کند.

دریاچه قرمز 27: این ماده به چسب رنگ می‌دهد.

 


 

هنگام خرید بهترین چسب دندان مصنوعی چه نکاتی را باید در نظر گرفت:

  1. عناصر:
    مواد تشکیل دهنده بسته به شرکت سازنده متفاوت است، اما یکی از موادی که بسیاری از افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند نگران آن هستند روی است. بارزیلای توضیح می‌دهد که روی یک ماده معدنی ضروری برای بدن انسان، اگر مقدار زیادی از آن را مصرف کنید، می‌تواند سمی باشد. اما او اطمینان می‌دهد که روی در چسب‌های دندان مصنوعی فقط در مقادیر کم وجود دارد، بنابراین اگر از چسب‌های دندان مصنوعی به درستی استفاده کنید و از استفاده بیش از حد خودداری کنید، احتمال کمتری وجود دارد که این ماده معدنی در مقادیر مشکل‌ساز وجود داشته باشد.
    اگر در مورد مواد تشکیل دهنده چسب دندان مصنوعی خود - از جمله روی - نگران هستید، نگرانی خود را با متخصص پروتز خود در میان بگذارید
  2. کاربرد و دستور العمل:
    دندان‌های مصنوعی باید همیشه قبل از استفاده از چسب دندان مصنوعی تمیز شوند. دستورالعمل‌های استفاده بر اساس نوع چسب و محل دندان مصنوعی متفاوت است. بارزیلای می‌گوید: ((یک پروتز مناسب توسط دندان‌پزشک شما فقط به مقدار بسیار کمی چسب نیاز دارد تا دندان مصنوعی را در جای خود محکم کند))
  3. طول عمر نگهداری:
    طول نگه داشتن بسته به نوع چسب و سازنده متفاوت است. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که چسب‌های دندان مصنوعی معمولاً 12 تا 16 ساعت باقی می‌مانند.

 

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری