راه های درمان منافذ باز پوست یا پوست پرتغالی

راه های درمان منافذ باز پوست یا پوست پرتغالی

پوست پرتقالی چیست؟

پوست پرتقالی به معنای باز شدن بیش از حد اندازه منافذ پوست و تاثیر ‌گذاری این پدیده بر روی ظاهر پوست می‌باشد. این عارضه درهر قسمت از پوست بدن ظاهر شود. مختل شدن چرخه‌ ی بازتولید سلول‌ های پوستی و کاهش رطوبت پوست می‌توانند زمینه را برای پرتقالی شدن پوست فراهم نمایند و با کنترل این عوامل می‌توان از پیش روی پوست پرتقالی جلوگیری کرد.

 

انواع منافذ باز پوست

منافذ باز به شکل O

منافذ باز به شکل O معمولا در ناحیه پیشانی، بینی و روی چانه دیده می‌‌شوند و حالت دایره ای مانند دارند. اگر شما پوست چربی دارید یا مستعد آکنه هستید این نوع منافذ بزرگ روی سطح پوست شما بیشتر است.

منافذ باز به شکل U

 خشکی پوست باعث به وجود آمدن منافذ باز به شکل U خواهد شد.

منافذ باز به شکل Y

با بالا رفتن سن تولید کلاژن در پوست کاهش پیدا می‌‌کند و این امر باعث می‌شود منافذ پوست به شکل قطره آب به وجود بیایند که این وضعیت بیشتر در ناحیه گونه‌ها دیده می‌شود.

پوست پرتقالی چیست؟

عوامل موثر در بروز پوست پرتقالی

افزایش سن

افزایش سن یکی از عوامل اصلی به وجود آمدن پوست پرتقالی است و شدّت علائم این عارضه‌ ی پوستی معمولاً با افزایش سن بیشتر می‌شود. پوست صورت و دیگر قسمت‌ های بدن انسان با افزایش سن توانایی تولید پروتئین‌های لازم برای حفظ قوام و زیبایی خود را از دست می‌دهد و به دلیل عدم تولید پروتئین‌هایی از جمله کلاژن و الاستین پوست صورت دچار افتادگی می‌شود ارتباط مستقیمی را با بزرگ شدن منافذ پوستی دارد و ظاهر پوست شما را زبر‌ و خشن نشان می‌دهد.

سلولیت

سلولیت و شیوعپوست پرتقالی با افزایش سن ارتباط مستقیمی را دارد. با ورود به دوران میانسالی قدرت بازسازی پوست به میزان قابل توجّهی کاهش می‌یابد و ساختار پوست دچار تغییراتی می‌شود. در سلولیت تعدادی از سلول‌های چربی در حد فاصل میان عضلات پوستی و فیلامنت‌های پشتیبان پوستی تجمّع می‌یابند و این مسئله موجب تغییر ظاهر پوست می‌شود.

لنفودما یا ورم لنفاوی

ورم لنفاوی به معنای ورم کردن دست‌‌ها و پاها به دلیل مسدود شدن یک و یا تعدادی از عروق لنفاوی موجود در دست‌ها و پا‌ها می‌باشد. با مسدود شدن عروق لنفاوی و یا وارد شدن آسیب به غدد لنفاوی زمینه‌ی لازم برای نشت مایع لنفاوی به بافت‌ های اطراف و تورم دست‌ها و پاها فراهم می‌شود و این عارضه جزو عوامل موثر در ایجاد کننده‌ی پوست پرتقالی می‌باشد و می‌تواند زیبایی پوست را تحت تاثیر قرار دهد..

عفونت‌ های پوستی

عفونت‌های پوستی پایدار زمانی ایجاد می‌شوند که باکتری‌های ایجاد کننده‌ی التهاب و عفونت پوستی بتوانند به لایه‌های زیرین پوست دسترسی یابند و با ایجاد پاسخ‌ های ایمنی موجب بروز التهاب پوستی و بیماری‌ های مرتبط با آن شوند و به همین دلیل است که باید قبل از درمان پوست پرتقالی از روش‌های موثّری برای کنترل عفونت‌های پوستی استفاده کرد.

نور خوشید

 نور خورشید به عنوان یکی از عوامل موثر در ایجاد شدن سرطان پوست است و توصیه می شود که از مواجهه‌ی طولانی مدّت پوست با نور خورشید جلوگیری شود. علاوه بر این مورد، نور خورشید موجب وارد شدن آسیب مستقیم به سلول‌های لایه‌های مختلف پوست می‌شود و زمینه را برای پیری زودرس پوست و پرتقالی شدن پوست فراهم می‌کند.بنابراین، شما با رعایت این مورد و عدم مواجهه‌ی طولانی مدت با نور خورشید می‌توانید در راستای جلوگیری از پرتقالی شدن پوست قدم بردارید و برای جلوگیری از آن از کرم های ضد آفتاب مناسب نیز استفاده کنید.

چگونه از ایجاد منافذ باز پوست جلوگیری کنیم؟

  • استفاده مداوم از کرم های ضد آفتاب
  • دائما پوست خود را مرطوب نگه دارید
  • داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم
  • نوشیدن روزانه 8 لیوان آب و به مقدار کافی
  • پاک کردن آرایش صورت بخصوص قبل از خواب

روش های درمان منافذ باز پوست یا پوست پرتغالی

روش های درمان منافذ باز پوست یا پوست پرتغالی

میکرونیدلینگ

برای افزایش تولید کلاژن‌سازی می توان از روش میکرونیدلینگ استفاده کرد.استفاده از میکرونیدلینگ برای تحریک و رشد کلاژن باید به متخصص پوست مراجعه کنید یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این رابطه باید بدانید این‌ است که استفاده از روش‌ های درمانی زمان‌ بر هستند، اما به‌هرحال یک درمان سریع نسبت به شیوه‌ های خانگی برای منافذ پوست به‌شمار می‌روند.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن برای ایجاد پوستی صاف و بدون آکنه مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این روش برای بستن منافذ باز پوست کریستال‌های دستگاه در سطح پوست پاشیده می‌شوند و با مکش آن‌ها از طریق دستگاه سطح پوست لایه‌برداری انجام می‌شود. با قرارگیری دستگاه میکرودرم ابریژن روی پوست آلودگی‌ ها را برداشته و سرانجام منافذ آن مسدود می‌شود. در این روش درمانی به‌علت بالارفتن جریان خون کلاژن‌سازی در پوست به مسدود شدن منافذ باز کمک بسیار زیادی می‌کند.

مزوتراپی

در روش مزوتراپی با تزریق مواد معدنی، ویتامین و داروهای خاص به لایه‌های بالایی پوست صورت می‌گیرد. برای بستن منافذ باز پوست از یک ترکیب دارویی منحصربه‌فرد استفاده می‌شود و از طریق تزریق‌ های کوچک وارد پوست می‌گردد. با تزریق این ترکیبات موجب بازسازی پوست شده و کمک می‌کند کلاژن و الاستین بیشتری برای ترمیم پوست خود تولید کند.

لیزردرمانی

یکی از روش‌هایی که موجب کاهش اندازه منافذ پوست می‌شود، لیزردرمانی به‌شمار می‌رود. لیزردرمانی موجب جوان‌ سازی و بهبود بافت پوست می‌شود و حجم آن را بالا می‌برد. با بهبود بافت صورت از طریق لیزر در گذر زمان پوست سفت و شلی و افتادگی آن از بین می‌رود.

لایه‌برداری و پاک‌سازی پوست

 بازشدن منافذ پوست از عوامل افزایش سن و تجمع و شل‌ شدگی پوست محسوب می‌شود. همچنین با کاهش تولید کلاژن و افزایش سن موجب می‌شود منافذ پوست بزرگ‌تر و باز‌تر شود. در اغلب مواقع روش‌ هایی که برای افزایش سطح کلاژن پوست مورداستفاده قرار می‌گیرند برای ازبین‌بردن منافذ باز نیز تأثیرگذار خواهند بود.

روش های درمان گیاهی منافذ باز پوست

روش های درمان گیاهی منافذ باز پوست

ویتامین C

استفاده از مکمّل‌های غذایی ویتامین C و یا سرم‌ های پوستی حاوی این ماده می‌تواند در درمان پوست پرتقالی بسیار موثر باشد و این بیماری را تا حدود بسیاری کنترل و درمان نماید. ویتامین C یکی از قوی‌ ترین آنتی اکسیدان‌ های شناخته شده در طبیعت دارای نقش‌ های فراوانی در زمینه‌ی ترمیم پوست می‌باشد و استفاده‌ی مداوم از کرم‌ های حاوی این ماده و یا مصرف خوراکی آن موجب از بین رفتن مشکلات و ضایعات پوستی مختلف و کنترل و درمان پوست پرتقالی خواهد شد.خرید مکمل های زیبایی از داروخانه دکترلوکس

ماسک‌ عسل و یا آلوئه ورا

عسل دارای ترکیبات ضد باکتریایی مختلفی است و منبعی غنی از ترکیبات مغذّی پوست در نظر گرفته می‌شود و می‌توان از ماسک‌های حاوی عسل برای درمان پوست پرتقالی استفاده کرد. همچنین، آلوئه ورا نیز به دلیل برخورداری از ترکیبات ضدّ التهابی مختلف در ساخت ماسک‌های صورت کاربرد دارد و می‌توان از آن برای افزایش رطوبت پوستی و کاهش علائم بیماری پوست پرتقالی استفاده کرد.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری