کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

بهترین روش کاهش هورمون مردانه یا تستوسترون در زنان

بهترین روش کاهش هورمون مردانه یا تستوسترون در زنان

بهترین روش کاهش هورمون مردانه یا تستوسترون در زنان؛

اصولا تستوسترون به عنوان هورمون مردانه شناخته می‌شود و اغلب ما این هورمون را به این نام می‌شناسیم. تستوسترون یک هورمون استروئیدی آندروژن است که در مردان و زنان یافت می‌شود. اما لازم به ذکر است که تخمدان‌ها و غدد آدرنال زنان نیز این هورمون را تولید می‌نمایند. این هورمون یک هورمون آندروژن بشمار می‌رود که موجب بروز و ظهور خصوصیات و ویژگی‌های مردانه می‌شود. افزایش سطح تستوسترون در زنان ممکن است به موجب ایجاد برخی از بیماری‌های مختلف رخ دهد.


هورمون مردانه یا تستوسترون چیست؟

همانطور که گفته شد تستوسترون به عنوان هورمون جنسی مردان شناخته می‌شود، اما در بدن زنان نیز تولید می‌گردد و به حفظ تعادل هورمونی در بدن‌ آن‌ها کمک می‌کند. با این حال، بالا رفتن سطح هورمون تستوسترون در زنان ممکن است موجب افزایش وزن، قاعدگی نامنظم، آکنه و اختلال در بارداری شود. به علاوه، کاهش سطح هورمون تستوسترون در زنان، به عنوان مثال در دوران یائسگی، می‌تواند منجر به کاهش جدی میل جنسی در آنان گردد.

هورمون مردانه یا تستوسترون چیست؟

در آقایان، عوارضی اعم از تومور بیضه، تومور قشر غده فوق کلیه و هایپرپلازی مادرزادی غده فوق کلیه و پر کاری تیروئید می‌تواند سبب افزایش سطح هورمون تستوسترون در بدن آنان شود. با این وجود، مانند بانوان، افزایش بیش از اندازه سطح هورمون تستوسترون در مردان نیز ممکن است عوارضی اعم اژ کاهش شدید جنسیت و مشکلاتی در پوست را ایجاد نماید.

میزان سطح طبیعی هورمون تستوسترون در بدن مردان و زنان

سطح تستوسترون بر حسب نانوگرم در دسی لیتر اندازه‌گیری می‌شود. در مردان، سطح طبیعی تستوسترون معمولاً در محدوده 20.7 تا 2.29 نانوگرم در دسی لیتر قرار دارد. در حقیقا سطح هورمون تستوسترون با افزایش سن به طور طبیعی کاهش می‌یابد، بنابراین در جوانی بیشتر و در سنین بالاتر، سطح آن پایین‌تر خواهد بود.

در بانوان، سطح طبیعی تستوسترون بین 1.08 تا 0.06 نانوگرم در دسی لیتر قرار دارد. زنان نسبت به مردان میزان کمتری از تستوسترون را در بدن خود تولید می‌کنند؛ در نهایت، سطح این هورمون در بدن زنان به طور طبیعی بسیار پایین خواهد بود. همچنین، با افزایش سن، سطح تستوسترون در زنان کاهش می‌یابد، بنابراین سطح آن احتمالاً در طول زمان نوسان خواهد داشت.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله تونیک ضد ریزش مو و مهم‌ترین کاربرد آن را نیز مطالعه نمایید.

بررسی علل افزایش هورمون تستوسترون در زنان

افزایش سطح هورمون تستوسترون در بدن زنان در اکثر موارد به دلیل یک اختلال پزشکی به نام سندروم تخمدان پلی کیستیک یا هیپرپلازی مادرزادی آدرنال ظاهر می‌شود. همچنین، وجود تومور در تخمدان یا غدد فوق کلیوی نیز می‌تواند موجب افزایش سطح هورمون تستوسترون در زنان شود.

 بالا بودن سطح تستوسترون در زنان در موارد نادر نشانه‌ای از بیماری می‌باشد. علاوه بر این، برخی شرایط دیگر نیز می‌توانند باعث افزایش تستوسترون در زنان شوند، مانند مشکلات کروموزومی یا ساختاری مانند دوجنسه بودن فرد یا تغییرات جنسی کروموزومی.

چگونه سطح تستوسترون خود را بسنجیم؟

جهت تشخیص سطح بالای تستوسترون در بدن بانوان، میبایست به پزشک مراجعه نمایید و از او بخواهید آزمایش خون برای شما انجام دهد. این آزمایش به منظور بررسی سطح هورمون تستوسترون صورت می‌گیرد. پزشک ممکن است همچنین سطح گلوکز و کلسترول را نیز بررسی نماید. به طور معمول آزمایش تستوسترون صبحگاهی انجام می‌شود، زمانی که سطح آن در بالاترین حد است.

پزشک متخصص ممکن است قبل از آزمایش، در صورت استفاده از داروهای خاص مانند استروئیدها یا باربیتورات، از شما بخواهد از مصرف این دار‌وها خودداری نمایید. همچنین، می‌توانید برخی از کیت‌های آزمایش تستوسترون را در خانه دریافت کنید، اما باید توجه داشته باشید که دقت نتایج این کیت‌ها ممکن است مورد تردید قرار بگیرد. آزمایشات خانگی از بزاق استفاده می‌کنند، نه از خون، بنابراین قدرت تشخیص آن‌ها ممکن است کمتر باشد.

بررسی علائم افزایش هورمون مردانه در بانوان

در در این بخش به بررسی نشانه‌ها و علائم بالا بودن سطح هورمون مردانه در بدن زنان خواهیم پرداخت:

  • ریزش موها
  • بم شدن صدا
  • نوسانات اخلاقی
  • پریودهای نامنظم
  • کاهش میل جنسی
  • بزرگ شدن کلیتوریس
  • افزایش توده عضلانی
  • کاهش اندازه سینه‌ها
  • آکنه و لک‌های پوستی 
  • موهای زائد در برخی نواحی بدن
بهترین روش‌های کاهش هورمون مردانه یا تستوسترون در زنان

معرفی قرص تنظیم هورمون مردانه در زنان   

با توجه به تحقیقات انجام شده در آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، درمان با دوز پایین از داروهایی که از سطوح پایین نورژستیمیت، ژستودن و دزوژسترل استفاده می‌کنند، بهترین انتخاب هستند. علاوه بر این، برخی تغییرات در سبک زندگی نیز می‌توانند بر سطح تستوسترون تأثیر بگذارند. 

شروع یک برنامه ورزشی یا کاهش وزن می‌تواند به بهبود علائم منجر شود. همچنین برخی از زنان برای درمان علائم از شیو کردن یا سفید کردن موها (با استفاده از دکلره) و استفاده از پاک کننده‌های صورت برای آکنه یا پوست چرب اقدام می‌کنند.

درمان بالا بودن سطح هورمون‌های مردانه در زنان به علت آن بستگی دارد و ممکن است شامل داروها و تغییرات در سبک زندگی باشد. برخی از داروهای استفاده شده برای کنترل سطح تستوسترون عبارتند از:

  • متفورمین

این دارو جهت کنترل سطح قند خون استفاده می‌شود، اما همچنین ممکن است سطح تستوسترون را تنظیم نماید.

  • گلوکوکورتیکواستروئیدها 

این داروها به منظور کنترل سطح تستوسترون و کاهش علائم ناشی از بالا بودن آن استفاده می‌شوند.

  • داروهای ضد بارداری خوراکی

برخی از داروهای ضد بارداری خوراکی می‌توانند سطح تستوسترون را پایین آورند و به عنوان درمان موثری برای مسدود کردن آن استفاده شوند. اما اگر برنامه‌های فوری برای باردار شدن دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این روش ممکن است با بارداری تداخل داشته باشد.

لطفا توجه داشته باشید که همه تصمیمات درمانی باید مطابق با شرایط شخصی و توصیه‌های پزشکی شخصی شما باشد.

سخن پایانی

سندرم تخمدان پلیکیستیک یکی از عوامل اصلی افزایش هورمون مردانه در زنان بشمار می‌رود. هورمون‌های اضافی اعم از تستوسترون، بسیاری از علائم PCOS را ایجاد می‌کنند، به عنوان مثال لکه‌های تیره روی پوست، آکنه، رشد زیاد موهای زائد در بدن، ریزش موی سر و حتی افزایش وزن نامعلوم. رژیم غذایی سالم، یکی از بهترین راه‌های درمان گیاهی هورمون مردانه در زنان و مدیریت اختلالات غدد درون‌ریز بشمار می‌رود. این روش به کاهش سطح هورمون‌های مردانه در بدن کمک می‌کند و بهبود علائم PCOS را به همراه خواهد داشت. در نهایت، با توجه به مطالعات انجام شده، رژیم غذایی سالم می‌تواند بهترین گزینه برای درمان علائم این بیماری بشمار رود.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری