کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

علت بروز آفت دهان و روش درمان آن

علت بروز آفت دهان و روش درمان آن

علت بروز آفت دهان و روش درمان آن 

برای همه انسان‌ها وجود آفت دهان یک زخم دردناک به حساب می‌آید. آفت‌های دهانی یکی از شایع‌ترین زخم‌ها در ناحیه دهان می‌باشد که مسری و خطرناک نیست. آفت‌ها معمولا در سنین 10 تا 20 سالگی رخ می‌دهد آفت دهان بین عموم مردم رایج است به طوری که بین 5 نفر 1 نفر درگیر این بیماری است ما در این مقاله به علت بروز آفت دهان و روش درمان آنها می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم:

  • آفت دهان چیست؟
  • انواع آفت دهان
  • علت به وجود آمدن آفت دهان چیست؟
  • درمان آفت دهان
  • درمان‌های خانگی برای درمان آفت دهان
  • روش‌های جلوگیری از بروز آفت دهان 

 

آفت دهان چیست؟

آفت‌های دهانی یک عارضه دردناک در مخاط دهان است که به شکل زخم‌های گرد و کم عمق در اطراف دهان به وجود می‌آید. آفت دهان به رنگ تقریبا خاکستری و دارای التهاب و قرمزی می‌باشد و روی زبان، درون گونه‌ها، داخل لب‌ها، سقف دهان و پایه لثه‌ها به وجود می‌آید. آفت دهان مسری نیست و بعد از گذشت  5 تا 10 روز بهبود پیدا می‌کند.

 

 

انواع آفت دهان 

 آفت اصلی

این آفت کمی بیشتر از یک سانتی‌متر می‌باشد و دردناک هستند. این آفت جزئی می‌باشد و با گذشت دو یا چند روز درمان می‌شود.

آفت جزئی

شایع ترین نوع آفت، آفت جزئی می‌باشد که بیش از 80% به این نوع آفت دچار می‌شوند. آفت جزئی کمتر از یک سانتی‌متر می‌باشد و درد قابل تحملی دارد. این آفت بعد از گذشت یک هفته درمان می‌شود.

 

درمان آفت دهان 

 برای درمان آفت دهان بهتر است از ژل‌ها و پماد‌ها و قطره‌های گیاهی برای تسکین درد، کاهش التهاب و جلوگیری از آفت می‌توان استفاده کرد بعضی از این ژل‌ها دارای تریکباتی هستند که کمک به کاهش درد و التهاب کند.

 

علت به وجود آمدن آفت دهان چیست؟

آفت‌های دهانی به علت اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌باشد به گونه‌ای که در این بیماری بافت‌های آشنا از بیگانه مختل می‌شود به همین دلیل سلول‌های دفاعی بدن به قسمت‌های مختلف دهان حمله‌ور شده و باعث ایجاد زخم‌هایی به اسم آفت می‌شود و این زخم‌ها بعد از گذشت چند روز بهبود پیدا می‌کنند.

 

درمان‌های خانگی برای درمان آفت دهان

برای درمان آفت دهان بهترین و موثرترین روش، روش‌های خانگی می‌باشد.

 

 

محلول آب و نمک

بهترین روش برای درمان آفت ترکیب نمک با آب گرم می‌باشد با قرقره کردن این محلول می‌توانید به سرعت بخشیدن روند بهبود آفت دهان کمک کنید.

 

یخ 

مکیدن یخ باعث کاهش درد آفت دهان می‌شود و کمک به کاهش التهاب و قرمزی آفت می‌شود. 

 

چای سیاه 

قرار دادن چای کیسه‌ای بر زخم یکی دیگر از روش‌های مفید برای درمان آفت دهان می‌شود چای سیاه کمک به از بین رفتن عفونت و باکتری‌های دهان نیز می‌شود.

 

 

سرکه سیب

این محلول به همراه آب ولرم به عنوان یک دهانشویه فوق العاده عمل می‌کند. اسید استیک موجود در سرکه سیب کمک به از بین رفتن باکتری‌ها می‌کند.

 

جوش شیرین

اسید جمع شده در دهان باعث درد و سوزش آفت می‌شود استفاده از جوش شیرین با داشتن یک ماده قلیایی باعث خنثی کردن اسید‌های دهان می‌شود برای استفاده از این ماده می‌توان یک قاشق چای خوری جوش شیرین را به همراه یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و آن را قرقره کنید.

 

مریم گلی 

این گیاه کمک به از بین رفتن ویروس‌ها و میکروب‌ها می‌کند همچنین کمک به کاهش التهاب نیز می‌کند. می‌توانید این گیاه را جوشیده و بعد از سرد شدن مانند دهانشویه روزی 2 تا 3 بار از این گیاه استفاده کنید تا کمک به درمان آفت دهان شما کند.

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد کمک به بهبود و جلوگیری از پخش شدن آفت‌های دهان می‌شود همچنین روغن نارگیل کمک به کاهش درد و قرمزی نیز می‌کند.

 

عسل

عسل یک مواد خوراکی است که دارای خواص ضد التهاب و آنتی باکتریایی است و کمک بیش از حد به کاهش درد، اندازه و قرمزی آفت دهان دارد بهتر است روزی 4 بار مقدار کمی عسل را بر روی آفت دهان بزنید و کمک به روند بهبود کنید.

 

 

ماست

ماست‌های دارای پروبیوتیک کمک به کاهش ابتلای فرد به آفت دهان می‌کند هر فرد بهتر است روزانه سه قاشق ماست پروبیوتیک میل کنید.

 

مصرف زینک

کمبود زینک می‌تواند یکی از علت‌های اصلی آفت دهان باشد هر فرد به طور طبیعی نیازمند مصرف روزانه از زینک می‌باشد زیرا زینک کمک به از بین رفتن قطعی و جلوگیری از آفت دهان می‌کند.

ویتامین E

باز کردن یک عدد کپسول ویتامین E و قرار دادن آن در ناحیه آفت یکی دیگر از روش‌های درمان آفت دهان می‌باشد ویتامین E کمک به پوشاندن زخم می‌کند و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد و کمک به بهبود روند آفت می‌کند.

 

بهتر است در این دوران از غذاهای تند، غذاهای نمکی، غذاهای داغ دوری کنید زیرا این غذاها باعث افزایش التهاب و درد زخم‌ها می‌شود به همین دلیل بهتر است از این غذاها در این دوران دوری کنید.

 

 

روش‌های جلوگیری از بروز آفت دهان 

  • مصرف مولتی ویتامین 
  • دوری از غذاهای پر ادویه
  • نوشیدن بیش از حد قهوه 
  • مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی
  • استفاده از نخ دندان برای از بین رفتن باکتری در بین دندان‌ها

 

 

بسیاری از مردم حداقل یک بار در طول زندگی خود آفت دهان را تجربه کرده‌اند و اغلب برایشان دردناک بوده است در حال حاضر درمان قطعی برای جلوگیری از آفت دهان چیزی وجود ندارد.

اما می‌توان علائم آن را با کمک ژل‌ها، کرم‌‌ها و یا دهانشویه تسکین داد. اگر این آفت‌ها بسیار بزرگ باشد و دردهای بیش از حد داشته باشد باید حتما به یک دندان پزشک مراجعه کنید.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری