کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

بهترین روش افزایش قد کودکان

بهترین روش افزایش قد کودکان

بهترین روش افزایش قد کودکان

رشد مفید کودکان چیزی است که بیشتر والدین برای کودکان خود می‌خواهند. افزایش قد باعث اعتماد به نفش بیشتر در کودکان نیز می‌شود و همچنین یکی از ویژگی‌های خوب در ظاهر افراد به حساب می‌آید.

 

ما در این مقاله به روش‌های رشد کودکان می‌پردازیم

  • غذاهایی که کمک به رشد کودک می‌کنند کدام‌اند؟
  • ورزش‌های مفید برای رشد قد
  • مصرف پروتئین و مواد معدنی 
  • فعالیت فیزیکی و ورزشی تاثیر گذار موثر بر رشد قد کدام‌اند؟
  • نکات مهمی که تاثیر زیادی در رشد قد دارد
  • روند و میزان رشد کودکان با توجه به سن چگونه است؟

 

اولین تاثیر برای رشد قد کودکان تغذیه سالم است. تغذیه مناسب جدا از رشد قد به سلامت هوش، بدن سالم نیز کمک می‌کند. اگر به تغذیه کودکان توجه و دقت زیاد داشته باشید خودتان متوجه تاثیر رشد کودکان می‌شوید.

 

 

غذاهایی که کمک به رشد کودک می‌کنند عبارتند از:

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از کلسیم و ویتامین D است. این مواد معدنی موجود در تخم مرغ کمک به رشد استخوان‌ها، کمک به سیستم ایمنی بدن کودک شما می‌کند. بنابراین می‌توانیم تخم مرغ را جز اولین و مهم ترین غذا برای رشد کودک خود در نظر بگیرید. تحقیقات نشان داده است مصرف یک تخم مرغ در روز کمک مفیدی در رشد قد کودک می‌کند. کودکان هفت ماه تا 2 سال می‌توانند در صورت آلرژی نداشتن به زرده یا سفیده تخم مرغ یک روز در میان تخم مرغ مصرف کنند.

کودکان بالای دوسال نیز می‌توانند روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کنند.

 

اسفناج

سبزیجات سرشار از مواد معدنی هستند که برای رشد کودک بسیار مفید است.

مصرف اسفناج تاثیر فوق العاده‌ای در رشد قد کودک شما دارد زیرا سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری بدن است. 

کودکان از 2 سالگی می‌توانند در روز به میزان یک بشقاب میوه خوری، میوه و سبزیجات مختلف مصرف کنند.

کودکان 4 تا 8 سال در روز به میزان دو بشقاب میوه خوری، می‌توانند میوه و سبزیجات مصرف کنند.

 

شیر

محصولات لبنیات سرشار از پروتئین‌ها، کلسیم و انواع ویتامین‌ها مثل A، B،D ، Eاست 

مصرف لبنیات به ویژه شیر همراه با دیگر محصولات مثل پنیر و ماست نقش مهمی در افزایش قد دارد. وظیفه محصولات لبنی کمک به رشد و محکم کردن استخوان‌ها است و ویتامین‌های موجود کمک به جذب ویتامین‌های دیگر از غذاها هستند. شیرگاو به رشد کودکان کمک می‌کند. شما می‌توانید جدا از شیر‌های معمولی، شما می‌توانید از شیر خشک نیز استفاه کنید زیرا حجم بیشتری از پروتئین‌ها و مواد معدنی را برای کودک تامین می‌کند همچنین باعث رشد بهتر می‌شود و عملکرد مغز کودک را تامین می‌کند.

کودکان 1 تا 2 سال می‌بایست روزانه دو تا سه لیوان شیر مصرف کنند.

کودکان 2 تا 4 سال می‌بایست روزی دوفنجان از محصولات لبنی مصرف کنند.

کودکان 4 تا 8 سال می‌بایست هر روز به مقدار 3 لیوان شیر مصرف کنند.

 

مرغ

مرغ یکی از بهترین منابع طبیعی پروتئین است. مصرف مرغ کمک به ماهیچه و بافت آن می‌کند و این عملکرد باعث رشد قد کودکان می‌شود. کودکان در هفته نیازمند یک وعده تا دو وعده مصرف گوشت مرغ هستند.

 

سویا

یکی از غذاهای مغذی سویا است سرشار از ویتامین، مواد معدنی، پروتئین، فیبر و کربوهیدارت است. مصرف سویا برای سلامت بدن چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان مفید است. سویا به بهبود سلامت استخوان کمک می‌کند و برای رشد کودک بسیار مفید است. کودکان بالای دوسال می‌توانند در روز همراه با وعده غذایی خود مصرف کنند.
 

ماهی

 ماهی‌هایی مانند سالمون، تن و ساردین حاوی ویتامین D و پروتئین مصرف ماهی یک چربی مفید برای بدن می‌باشد.غذاهایی که ویتامین D و کلسیم دارند باعث جذب مواد مفید غذاهای دیگر می‌شوند. مصرف غذاهای دریایی به رشد بهتر سیستم عصبی کمک می‌کند. مصرف ماهی باعث چاق شدن نمی‌شود بلکه چربی مفید آن باعث رشد قد کودکان می‌شود. مصرف یک وعده غذاهای دریایی در هفته کمک به رشد قد کودک شما می‌کند.

 

آب

مصرف مناسب و کافی آب کمک به آبرسانی می‌شود و همین امر باعث شده سموم از بدن خارج شود و تاثیر مستقیمی بر قد کودک شما دارد. همچنین محصولات غذاهایی مثل: ماکارانی سبوس دار، نان چنده غله، برنج قهوه‌ای، جوانه گندم، بادام زمینی، کدو تنبل، نخود آب، شلغم، جودوسر، روغن‌های بادام، آفتاب گردان نیز استفاده کنند چرا که آنها در رشد قد کودکان نیز نقش دارند.

 

 

ورزش‌های مفید برای رشد قد

ورزش کردن روش دوم برای کمک به رشد قد کودک است. تحرک بالا باعث سوخت و ساز بدن و درف سموم بدن می‌شود. فعالیت کافی برای رشد کودکان نوجوانان و جوانان بسیار مهم است. ورزش کردن برای رشد به اندازه و طبیعی عضلات کمک می‌کند. و از اضافه وزن جلوگیری می‌کند.

فعالیت فیزیکی و ورزشی تاثیر گذار موثر بر رشد قد عبارتند از:

  • کودکان 2 تا 5 سال می‌توانند دویدن و تحرک داشته باشند.
  • کوکان 6 تا 12 سال می‌توانند دوچرخه سواری، شنا و دویدن را انتخاب کنند زیرا این سه ورزش برای رشد ضروری و به رشد فیزیکی کمک می‌کند. 

 

 

  • نوجوانان می‌توانند ورزش‌هایی مثل بدمینتون، بسکتبال، تنیس و فوتبال انجام دهند و تناسب اندام خود را حفظ کند.
  • همچنین تمرینات کششی مثل بارفیکس، طناب زنی، یوگا، ژیمناستیک، ترامپولین.

مصرف پروتئین و مواد معدنی 

 

 

پروتئین‌ها 

یکی از مهم‌ترین ویژگی برای بدن است. به ساختن بافت‌ها، حفظ ماهیچه بدن، رشد بدن ضروری است. کمبود این مواد می‌تواند به رشد غیر طبیعی و کم شدن توده عضلانی منجر شود.

 

 

ویتامین‌ها

کمبود ویتامین‌ها باعث جذب نشدن مواد معدنی به بدن می‌شود و همین امر باعث رشد غیر طبیعی می‌شود. به همین دلیل مصرف ویتامین ها نقش اساسی در جهت رشد کودک دارد و کمک به جذب مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌کند. ویتامین اصلی که بدن به آن نیاز دارد ویتامین D است که باعث جذب بهتر کلسی در بدن می‌شود. ویتامین‌های دیگر مثل  A، B1، B2، C، F هستند. سبزیجات و میوه‌ها سرشار از تمام ویتامین‌ها هستند. و می‌توانند نقش مهمی در رشد قد داشته باشند. کمبود ویتامین A و B مثل ویتامین D در صورت کمبود باعث کوتاه شدن قد می‌شود.

 

 

مواد معدنی

مواد معدنی برای رشد قدی مهم و ضروری است. مواد غذایی که دارای کلسیم، آهن، منیزیم، ید، فسفر هستند کمک به رشد سریع کودک می‌کند.

 

 

کربوهیدرات

کربوهیدرات کافی و به اندازه برای افزایش قد کودکان ضروری و مهم است. انرژی کودکان را تامین می‌کند. کربوهیدرات‌های سالم شامل غذاهای سبوس دار مثل گندوم و غلات است. همچنین مواد غذایی مثل پیتزا همبرگر و نان سفید که با آردهای تصفیه شده تهیه شدند نیز می‌توانند مضر باشند.

 

 

نکات مهمی که تاثیر زیادی در رشد قد دارد

محیط آرام و دور از استرس

والدین باید محیطی بی استرس برای کودک خود فراهم کنند و چگونگی حل مسائل و مشکلات زندگی خود را بلد باشند و آن را مدیریت کنند. استرس می‌تواند تاثیر مستقیم بر رشد و همچنین فشار روانی و جسمی زیادی به کودک و نوجوانان وارد کند. داشتن یک روحیه خوب و شاد می‌تواند کمک خوب و مفیدی از نظر جسمی و روحی به کودک خود در حال و آینده بدهد.

 

 

خواب کافی 

میزان خواب کافی برای کودکان بین 10 تا 12 ساعت است. خواب مناسب بسیار برای بدن مفید است به دلیل اینکه بدن هنگام خواب رشد می‌کند. مغز هورمون رشد را هنگامی که کودک به خواب عمیق رفته است آغاز می‌کند و باعث این می‌شود که بافت‌های جدید شروع به ایجاد شدن بکند.

خواب کافی باعث به دست آمدن انرژی از دست رفته کودکتان می‌شود و باعث آرامش ذهن کودک شما نیز می‌شود.

خواب کافی برای نوزادان از بدو به دنیا آمدن تا 3 ماه به میزان 14 تا 17 ساعت نیاز است.

خواب کافی برای نوزادان 3 تا 11 ماه به میزان 12 تا 17 ساعت نیاز است.

خواب کافی برای کودکان 1 تا 2 سال به میزان 11 تا 14 ساعت نیاز است.

خواب کافی برای کودکان 3 تا 5 سال به میزان 10 تا 13 ساعت نیاز است.

خواب کافی برای کودکان 6 تا 13 سال به میزان 9 تا 11 ساعت نیاز است.

خواب کافی برای نوجوانان باید به میزان 8 تا 10 ساعت نیاز است.

 

 

تقویت سیستم ایمنی

تقویت کردن سیستم ایمنی کودک نقش اساسی و مهمی در رشد قد کودک می‌شود. ویژگی تقویت سیستم ایمنی این است که از بیماری‌ها دوری می‌کند. بیماری باعث کاهش رون رشد قد نمی‌شود بلکه داشتن یک بدن سالم علاوه بر جلوگیری از بیماری‌ها به روند بهتر و درست رشد قد نیز کمک می‌کند. مصرف آب پرتقال، انگور، لبنیات کم چرب، لیمو، آجیل‌ها به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

 

 

علائم کمبود و افزایش قد کودکان چگونه است؟

 

 دلیل کمبود رشد قد به چند علت است

  • سوء تغذیه
  • کمبود مواد مغذی
  • تاثیر منفی بدن بر پروتئین‌ها
  • بیماری‌هایی مثل بیماری قلب، کلیه، کبد و دستگاه گوارش

 

بلندی بیش از حد قد باعث:

  • بیش فعالی
  • بلوغ زودرس
  • فشار خون بالا
  • بزرگ بودن بیش از اندازه قسمت‌های بدن

 

روند و میزان رشد کودکان با توجه به سن چگونه است؟

  • کودکان 1 سال روند رشد قد آنها بین 65 تا 81 سانتی متر است
  • کودکان 2 سال روند رشد قد آنها بین 80 تا 94 سانتی متر است.
  • کودکان 3 سال روند رشد قد آنها بین 90 تا 105 سانتی متر است.
  • کودکان 4 سال روند رشد قد آنها بین 95 تا 110سانتی متر است.
  • کودکان 5 تا 6 سال روند رشد قد آنها بین 100 تا 125 سانتی متر است.
  • کودکان 7 تا 8 سال روند رشد قد آنها بین 115 تا 140 سانتی متر است.
  • کودکان 9 تا 10 سال روند رشد قد آنها بین125 تا 150 سانتی متر است.

 

 

دختران در سن بین 14 تا 15 سالگی و پسران بین تقریبا سن 16 تا 17 سالگی به قد بزرگسالی خود می‌رسند و صفحات رشد آنها کاملا بسته می‌شود.

 

 

تمام این ویژگی‌ها برای کمک به کودک شما جهت رشد سالم، برنامه غذایی مناسب، ورزش و تحرکات درست و مفید کمک کند. در نظر بگیرید که مصرف بیش از حد هرکدام از مواد غذایی باعث رشد سریع کودک شما نمی‌شود. مصرف به موقع و درست هرکدام از محصولات غذایی با توجه به نیاز بدن طراحی شده است و همین امر باعث رشد طبیعی و اصولی کودکان می‌شود.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری