کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

بهترین برنامه غذایی ورزشکاران مبتدی

بهترین برنامه غذایی ورزشکاران مبتدی

بهترین برنامه غذایی برای افراد مبتدی

هر فرد برای شکوفایی و رسیدن به وزن ایده آل و هیکل مورد علاقه خود نیازمند یک برنامه ایده آل و مناسب جهت وزن گیری و حجم‌دهی عضلات می‌باشد. اگر قصدتان رسیدن به یک بدن جذاب است داشتن رژیم غذایی برای دستیابی به آن کافی نیست  شما می‌توانید در کنار رژیم غذایی از انواع مکمل‌های ورزشی هم استفاده کرده و بدن خود را بسازید. هدف ما از این مقاله آشنایی با مکمل‌ها و چیدمان یک برنامه غذایی مناسب بر اساس ویژگی‌های بدنی‌تان می‌باشد تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

 

آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم:

  • تاثیر درشت مغذی‌ها بر رژیم غذایی
  • نقش چربی در برنامه غذایی
  • نقش پروتئین در برنامه غذایی 
  • نقش کربوهیدرات در ورزش کردن

 


 

 

تاثیر درشت مغذی‌ها بر رژیم غذایی

درشت مغذی‌ها در تأمین انرژی بدن هر شخص نقش بسیار مهمی دارد هر چه قدر میزان مصرف این درشت مغذی‌ها بیشتر باشد کمک به افزایش سطح انرژی بدن می‌کند و بدن شما برای انجام فعالیت‌های روزانه عملکرد بهتری دارد شاید برای هر فرد سوال باشد که درشت مغذی‌ها شامل چه چیزهایی می‌باشد:

درشت مغذی شامل:

  • چربی
  • پروتئین
  • کربوهیدرات

 

نقش چربی در برنامه غذایی

چربی‌ها یکی از غذاهای اصلی و روزانه افراد می‌باشد و نقش بسزایی در حفظ سلامتی بدن دارند هروقت اسم چربی‌ها می‌آید در ذهن به یاد چاقی و مضرات آن می‌افتید در صورتی که چربی بخش مهم و ضروری از یک رژیم غذایی سالم می‌باشد مصرف مواد غذایی که دارای چربی هستند دیر هضم می‌باشند و باعث سیر نگه داشتن شما می‌شوند کسانی که چربی را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند دچار ضعف شدید بدنی شده  و برای جبران این ضعف به سمت مصرف قندها می‌روند.

جالب است بدانید برای کاهش وزن استفاده از چربی ضروری می‌باشد زیرا حذف کردن چربی‌ها از رژیم غذایی کار بسیار غلطی بوده و به بدن می‌تواند به بدن آسیب برساند.

چربی می‌تواند باعث کاهش اشتها شود زیرا با ویژگی سیر کننده‌ای که دارد می‌تواند به شما جهت کاهش وزن کمک کند.

ویژگی‌های چربی:

  • کاهش اشتها 
  • افزایش انرژی بدن

 

مکمل‌های چربی سوز

وی پروتئین کنسانتره: این مکمل کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها می‌کند و متشکل از آب پنیر می‌باشد همچنین پروتئین موجود در آن برگرفته از شیر است. مصرف این مکمل کمک به مدیریت وزن و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌کند.

سی ال ای: این مکمل برای افرادی مناسب است که فعالیت بدنی کم دارند. سی ال ای کمک به کاهش چربی در بدن شما می‌کند این مکمل باعث از بین رفتن اشتهای شما نمی‌شود اگر فردی هستید که اشتهای زیاد دارد بهتر است از مکمل‌های لاغری و کم شدن اشتها استفاده کند.

علاوه بر مصرف مکمل‌ها شما می‌توانید از یک رژیم غذایی خوب پیروی کنید می‌توانید مصرف آب را افزایش دهید، به اندازه کافی پروتئین مصرف کنید، خواب کافی داشته باشید و علاوه بر آن مصرف سبزیجات در این دوران به شدت توصیه می‌شود.

 

 

 نقش پروتئین در برنامه غذایی 

پروتئین یک درشت مغذی بسیار بسیار مهم می‌باشد که هر فرد برای افزایش عضلات بدن به آن نیاز دارد. پروتئین علاوه بر افزایش وزن کمک به ترمیم و تقویت سیستم ایمنی می‌کند. بدن در صورت دریافت نکردن این ماده مغذی مورد نیاز ناخودآگاه از پروتئین‌های طبیعی بدن تغذیه کرده و باعث کاهش وزن می‌شود. پروتئین از آمینو اسیدها تشکیل شده است بدن انسان‌ها قادر به تولید 12 نوع آمینو اسید می‌باشند. پروتئین را می‌توانید از طریق رژیم غذایی و مکمل دریافت کنید.

نکته

وی  پروتئین برگرفته از آب پنیر می‌باشد و کسانی که به محصولات لبنی حساسیت دارند نباید آن را مصرف کنند.

ویژگی‌های پروتئین:

  • ریکاوری به بدن
  • افزایش متابولیسم بدن
  • کمک به رشد عضلات بدن
  • جلوگیری از تحلیل عضلات بدن
  • کمک به کنترل اشتها و کاهش گرسنگی

 

انواع مکمل‌های دارای پروتئین

ایزو وی: حاوی پروتئین وی می‌باشد و دارای ارزش بالایی از بیولوژیک می‌باشد ایزو وی دارای منابعی مانند اسید‌های آمینه شاخه دار و اسید آمینه ضروری می‌باشد. این مکمل فاقد کربوهیدرات می‌باشد و باعث جلوگیری از تحلیل عضلانی می‌شود این مکمل مناسب بعد از تمرینات سخت می‌باشد. ایزو وی دارای هضم راحت می‌باشد و پروتئین خالص است.

وی: پروتئین وی یکی از انواع دیگر پروتئین‌ها می‌باشد. پروتئین وی در کنار ورزش‌های مقاومتی باعث بهبود رشد عضلات بدن می‌شود وی متشکل از آب پنیر می‌باشد و افرادی که به محصولات لبنی حساسیت دارند باید از مصرف آن دوری کنند. این مکمل زود جذب بدن می‌شود و مصرف آن در قبل و بعد از تمرین در افزایش رشد عضلات بدن مفید می‌باشد.

 

 

 گینر: میزان کالری وی در مقایسه با مکمل گینر کمتر می‌باشد گینر جذب سریعی دارد و برای افرادی مناسب می‌باشد که از وزن کم برخوردار می‌باشند و برای بدنسازان برای افزایش وزن مناسب است. مس گینر و گینر هر دو برای تمرینات سخت استفاده می‌شوند این دو در ترکیبات خود متفاوت هستند مس گینر نسبت به گینر دارای درصد بیشتری از پروتئین می‌باشد.

آمینو وی: آمینو وی کمک به افزایش قدرت بدن، ریکاوری بهتر، نگهداری توده عضلات مناسب است و یک منبع پروتئین مفید به حساب می‌آید. آمینو وی متشکل از شیر می‌باشد و برای افرادی که به محصولات لبنی حساسیت دارند توصیه نمی‌شود این مکمل برای کسانی که در دوره حجم خشک و یا چربی سوزی می‌باشند گزینه مناسبی می‌باشد.

آلبومین: آلبومین کمک به حجم عضلات و تکمیل پروتئین بدن می‌کند. آلبومین در سفیده تخم مرغ پیدا می‌شود علاوه بر آن آلبومین در پلاسمای خون جریان دارد و مهم‌ترین پروتئین در خون می‌باشد.

 

 

نقش کربوهیدرات برای ورزش کردن

مصرف کربوهیدرات در دوران ورزش بسیار مهم بوده و تاثیرات فراوانی بر روی بدن می‌گذارد کربوهیدرات همان نشاسته، قند و فیبر می‌باشد که باعث رساندن انرژی به بدن می‌شود. کربوهیدرات در کنار مصرف پروتئین کمک به رشد عضلات بدن می‌کند افرادی که کربوهیدرات را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند در طول روز خسته‌تر و بی انرژی‌تر می‌شوند همچنین افراد ورزشکاری که می‌خواهند بدن خود را حجم بدهند نیاز است از کربوهیدرات استفاده کنند.

 

ویژگی‌های کربوهیدرات:

  • باعث افزایش انرژی در بدن می‌شود.
  • کمک به کاهش نفخ و یبوست می‌شود.
  • باعث کاهش خطرات حمله قلبی می‌شود.
  • کمک به هضم راحت‌تر غذا می‌کند.
  • کمک به کیفیت خواب شما می‌کند.

 

مکمل‌های دارای کربوهیدرات

کربو مس: کمک به تامین انرژی بدن، جلوگیری از افت قند هنگام تمرین و مسابقه می‌کند این مکمل را می‌توانید قبل از ورزش کردن میل کنید.

کربوهیدرات: کمک به افزایش وزن، بهبود انرژی، استقامت در عملکرد ورزش می‌کند. بهتر است برای جواب‌دهی کربوهیدرات به بدن خود آن را حین تمرین و بعد از تمرین مصرف کنید.

 

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری