بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

خواص زینک و تاثیر آن بر پوست، مو و ناخن

خواص زینک و تاثیر آن بر پوست، مو و ناخن

خواص زینک و تاثیر آن بر پوست، مو و ناخن

زینک چیست و چه خواصی دارد؟

پس از آهن می‌توان گفت قرص زینک (روی) یکی از ضروری ترین ترکیبات مورد نیاز بدن است تقریبا همه زینک را یک ترکیب دارویی مناسب برای سلامت پوست، مو و ناخن می‌دانند که مورد نیاز بدن می‌باشد و در صورت کمبود آن در بدن عوارض زیادی خواهد داشت.

در کنار تمام ویتامین‌ها و مکمل‌ها، زینک یا روی یکی از عناصر مهم و ضروری برای بدن است که بیش از 100 آنزیم و هورمون برای ترشح و فعال شدن نیاز به آن دارند. اهمیت این منبع غذایی تا جایی است که بیش از ۷۵ درصد مردم را با کمبود روی مواجه کرده است؛ البته اگر میزان روی در بدن کافی نباشد، ممکن است مشکلات زیادی برای بدن ایجاد شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

از بین مکمل‌ها، زینک از اهمیت بالایی برخوردار است. این مکمل غذایی شامل ویتامین‌های گروه B و همچنین مقداری ویتامین C است. از مهم ترین ویژگی های آن می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین افزایش قدرت باروری و سلامت پوست و مو و ناخن و از سویی در ترمیم زخم کمک می‌کند.

 

علائم کمبود زینک

  • کاهش وزن، از دست دادن اشتها
  • رخوت، اسهال و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی ومستعد بودن به عفونت ها
  • اختلال در ترمیم زخم ها، اختلال در رشد فکری و از دست دادن موها، درماتیتیس(بیماری التهابی پوست)، عفونت های پوستی اطراف ناخن (paronychia)
  • اختلال در هدایت عصبی وتخریب عصب، شب کوری، اختلال در درک مزه و بو
  • کم خونی فقر آهن

            

زینک

 

مصرف مکمل زینک چه تاثیری بر سلامت پوست، مو و ناخن دارد؟ فواید قرص Zinc برای پوست

با مصرف زینک زیباتر شوید! بسیاری از افراد دربرخی فصل های سال خصوصا در فصل زمستان از بیماری های پوستی مانند خشکی دست ها وصورت ، اگزما ، لک های پوستی برااثر افتاب سوختگی ،جوش و آکنه رنج میبرند. مصرف کپسول زینک در کم کردن و یا جلوگیری از بروز این مشکلات بسیار موثر است. زینک گردش خون را در پوست صورت افزایش میده و مانع بسته شدن منافذ و ایجاد جوش و التهابات پوستی می‌شود. روی موجود در قرص زینک به احیا پوست و جوانسازی شما کمک می‌کند.

دیده شده است که غلظت زینک در پوست و چشم بیشتر از هر عضو و اندامی در بدن است. مصرف زینک در سوختگی‌ها، اعمال جراحی وبهبود زخم های بدن، ضروری است. روی باعث بهبود هر چه سریعتر زخم ها می‌شود و کمبود روی بهبود زخم ها را به تعویق می اندازد، به ویژه در بیماران دیابتی، زخم های پا و عفونت این زخم ها است که حتی می‌تواند به قطع عضو هم منجر شود. بنابراین وجود روی به مقدار کافی در برنامه غذایی این افراد بسیار مهم است. مصرف روی در ترمیم سوختگی ها، زیاد بوده و به طور معمول در خون بیماران دچار سوختگی، کمبود روی مشاهده می‌شود و با دادن روی اضافی می‌توان، بهبود و ترمیم زخم و پوست را تسریع کرد. این مسئله حتی در سوختگی های درجه 3 به دنبال مصرف محلول ها و ترکیبات حاوی روی به اثبات رسیده است و هم اکنون نیز از این ترکیبات ( مانند پماد زینک اکساید و … ) استفاده می‌شود.

به عبارتی روی به عنوان ترمیم کننده‌ی بافتی و پوستی شناخته شده است. افرادی که از اگزما و حساسیت رنج می‌کشند، به طور معمول دارای سطح پایین روی در خون هستند و می‌توان با دادن 30 میلی گرم روی ( معادل 200 میلی گرم گلوکونات روی است ) بهبود بیماری آن ها را تسریع کرد.

تاثیر زینک برای ناخن

یکی از راه‌های تشخیص کمبود زینک بررسی ناخن‌هاست. سفیدی روی ناخن نشان‌دهنده کمبود زینک است که امکان دارد بر اثر داشتن رژیم‌های کم کالری به وجود آید.

 

معجزه ی رویش مو با زینک

افراد بسیاری هستند که از ریزش مو و طاسی سر رنج می‌برند. برای درک ارتباط بین زینک و رشد مو ابتدا باید ارتباط بین کمبود زینک و ریزش مو را بدانید. برخی از متخصصان عقیده دارند کمبود این ماده معدنی می‌تواند باعث وخامت در ساختار پروتئینی که فولیکول مو را تشکیل می‌دهد، شود و با تضعیف این فولیکول‌ها ریزش مو شروع می‌شود. زینک نقش مهمی در تولید DNA و RNA دارد که برای تقسیم طبیعی سلول‌های فولیکول مو لازم هستند و باعث رشد موهای سالم می‌شوند. روی یا همان زینک به دلیل متعادل نگه داشتن سطح هورمون می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند و برای از بین بردن شوره سر هم مناسب است.

به گفته محققان ریزش مو قابل درمان است برای اینکار کافیست که اطلاعات کافی درباره انواع مختلف ویتامین ها و مکمل ها که بدن به انها نیاز دارد بدانیم .مصرف داروی زینک به دیر سفید شدن موها رشد و جلوگیری از ریزش مو کمک بسیاری می‌کند. مکمل روی برای بدن پروتئین تولید میکند و یک ماده کلاژن ساز است که بسیار در رشد مو و عدم جلوگیری از طاسی سر در مردان موثر واقع می‌شود. امروزه کمبود روی را از علل مهم ریزش مو می‌دانند، که البته بایستی سایر علل ریزش مو مانند کمبود ویتامینها ، کم خونی و . . . نیز مد نظر قرار گیرد.

چه غذاهایی حاوی زینک هستند؟

  • گوشتهای دریایی: ماهی، صدف، لابستر (خرچنگ)، ساردین، ماهی سفید
  • گوشت: گوشت قرمز، گوشت پخته شده (با حرارت پایین)، جگر گوساله، گوشت گوسفند، مرغ و بوقلمون
  • آجیل و دانه ها: کنجد، تخمه‌ی کدو، گردوی آمریکایی، آجیل، بادام زمینی، بادام هندی، فندق
  • مواد لبنی و تخم مرغ: شیر، ماست، پنیر چدار، انواع تخم مرغ
  • حبوبات: لوبیا سبز، انواع لوبیای پخته، لوبیای سویا
  • میوه جات و سبزیجات: قارچ، اسفناج، سبزیجات دریایی، نخود سبز، کدو، مارچوبه، انواع کلم، بروکلی، شلغم، زنجفیل، سیر، میوه های خشک
  • غلات: گندم کامل، جو سیاه، جو دوسر، گندم سیاه، نانها و پاستاهای تهیه شده از آرد کامل گندم، غلات غنی شده ی صبحانه

 

زینک

 

آیا مصرف زینک رنج سنی و جنسیت خاصی دارد؟

روزانه چقدر باید مصرف شود؟

مصرف این مکمل رنج سنی و جنس خاصی ندارد. بررسی های انجام شده نشان می دهد که نیاز خانم ها به این عنصر مهم و ضروری روزانه، حداقل 10 میلی گرم و نیاز آقایان روزانه، حداقل 12 میلی گرم است. بیشتر دیده می شود که مقدار مصرفی روی بسیار کمتر از مقدار نیاز بررسی شده است.

مرکز تغذیه کشور آلمان و امریکا توصیه می کنند که برای پیشگیری از امراض حاصل شده از کمبود روی، خانم ها روزانه 12 میلی گرم و آقایان 15 میلی گرم روی به بدن خود برسانند.

 

روش مصرف Zinc چگونه است؟

کلیه مکمل های حاوی روی ( زینک ) بایستی همراه غذا مصرف شده تا از ایجاد تهوع جلوگیری شود. وقتی شما بهترین فایده را از مکمل های روی میبرید که آن را با آب و یا آب میوه (نه با شیر) در بین غذاها مصرف کنید و همزمان با مکمل های آهن و کلسیم،‌ آنها را مصرف نکنید. اگر برای معده شما مشکل ایجاد کرده باشد می‌توانید آنرا همراه غذا مصرف کنید.

 

کدام مناسب تر است؟ شربت، قرص یا کپسول؟

در مورد کودکان بیشتر شربت و بالغین قرص یا کپسول.

 

چه افرادی نباید از این مکمل استفاده کنند؟

افرادی که دچار ناراحتی‌های کبدی و روده ای هستند، بایستی قبل از مصرف مکمل‌های حاوی روی، حتما با پزشک خود مشورت کنند.

مصرف بیش از حد Zinc چه عوارضی دارد؟

افرادی که به مدت طولانی روزانه 50 تا 300 میلی گرم روی مصرف کرده اند، می توانند دچار اختلال جذب املاح آهن و مس شده و همچنین به کمبود این دو املاح در بدن دچار شوند. حتی دیده شده است کسانی که روزانه 2 گرم به مدت طولانی روی خورده اند، علائمی مثل استفراغ، تهوع، درد های شکمی و تب را نشان داده اند. افرادی که دچار ناراحتی های کبدی و روده ای هستند، بایستی قبل از مصرف مکمل های حاوی روی، حتما با پزشک خود مشورت کنند.

 

عوارض مصرف این مکمل

بیشتر مواد معدنی کمیاب، در صورت مصرف بیش از حد برای بدن سمی هستند و این نکته در مورد روی صدق می‌کند. نشانه های مسمومیت وقتی ایجاد می شود که 2000 میلی گرم و یا بیشتر مصرف شده باشد که نشانه های آن عبارتند از: آشفتگی معده، استفراغ. مطالعات نشان می دهد که تا مصرف 150میلی گرم روی خطری ندارد اما معمولاً این میزان مورد نیاز نیست و با استفاده بدن از عناصر دیگر تداخل دارد. تحقیقات نشان میدهد که مصرف روزانه کمتر از 50 میلی گرم مصرف مطمئنی است اما اطلاعاتی در مورد مصرف طولانی مدت این مقدار روی در دسترس نیست.

یک عارضه جانبی منفی شناخته شده از روی این است که میزان زیاده روی باعث کاهش HDL (کلسترول خوب بدن) و افزایش LDL (کلسترول بد بدن) می‌شود. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف خیلی زیاد روی باعث کاهش عملکرد ایمنی می‌شود در حالی که مطالعات دیگر این نظر را تایید نمی‌کند. اگر سولفات روی باعث تحریک معده شود شکل دیگری از روی برای مثال سیترات روی را مصرف کنید و قبل از آن با پزشک مشورت کنید. سایر عوارض جانبی از مسمومیت با روی عبارتند از: سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، افزایش تعریق، ناهماهنگی عملکرد عضلات، عدم تحمل الکل، توهم و کم خونی.

 

زینک

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری