کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

مزیت استفاده از شامپو و اصول شستشو مو

مزیت استفاده از شامپو و اصول شستشو مو

مزیت استفاده از شامپو و اصول شستشو مو

مزیت استفاده از شامپو و اصول شستشو مو - The Advantage Of Using Shampoo

 

تاریخچه کلمه شامپو

کلمه شامپو در دوران استعمار از شبه قاره هند وارد زبان انگلیسی شد. این تاریخ به سال 1762 مربوط میشود و از کلمه chāmpo هندی گرفته شده است که به معنی فشار دادن، ورز دادن یا تسکین دادن است.

 

 

شامپو

 

شامپو چیست و چه کاری انجام میدهد؟

شامپو یک محصول مراقبت از مو است، به طور معمول به شکل مایع چسبناک است که برای تمیز کردن مو استفاده می‌شود. تا زمانی که در گل و لای نچرخیده باشید، احتمالاً موهایی کاملاً کثیف ندارید. با این حال، ممکن است احساس چربی در پوست سر و موهایتان کنید.

پوست شما سبوم (ماده ای چرب برای پوشاندن و محافظت از مو و فولیکول مو) تولید می‌کند. سبوم کوتیکول یا لایه کراتینه خارجی هر رشته مو را می‌پوشاند و به آن درخشش سالم می‌بخشد. با این حال، با گذشت زمان، سبوم موهای شما را نیز کثیف نشان می‌دهد. تجمع آن باعث می‌شود رشته های مو به هم بچسبند و موها را چرب نشان دهد. گرد و غبار، گرده و سایر ذرات جذب سبوم شده و به آن میچسبند. سبوم آب گریز است و پوست و موهای شما را ضد آب می‌کند.

شما می‌دانید که شامپو موهای شما را تمیز می‌کند، اما آیا میدانید چگونه کار می‌کند؟

شامپو حاوی مواد شوینده است، دقیقاً مانند آنچه در مواد شوینده ظرفشویی یا شوینده های دیگر پیدا می‌کنید. بخشی از یک مولکول مواد شوینده، آبگریز است. این قسمت از مولکول به موهای چرب میچسبد.
مولکول های شوینده همچنین دارای بخش آب دوست هستند، بنابراین هنگامی که موهای خود را آبکشی میکنید، مواد شوینده توسط آب پاک میشوند و سبوم را با خود حمل میکنند.

 

شامپو

 

ترکیبات تشکیل دهنده شامپو چیست؟

شامپو به طور کلی از ترکیب یک سورفاکتانت (اغلب سولفات سدیم لوریل یا سولفات سدیم لوره)، با یک ماده فعال سورفاکتانت (اغلب کوکامیدوپروپیل بتائین)در آب تشکیل میشود تا مایع غلیظ و چسبناکی ایجاد شود. سایر ترکیبات اساسی شامل نمک (کلرید سدیم)، ماده نگهدارنده، حالت‌دهنده‌، مواد کف کننده، صدفی کننده‌ها، مواد رنگی و عطرها است. ترکیبات به طور کلی در فرمولاسیون های شامپو برای به حداکثر رساندن کیفیت های زیر گنجانده شده اند:

  • کف دلپذیر
  • سهولت شستشو
  • حداقل تحریک پوست و چشم
  • عطر دلپذیر 
  • سمیت کم
  • تجزیه بیولوژیکی خوب
  • اسیدیته کمی (pH کمتر از 7)
  • بدون آسیب رساندن به مو
  • ترمیم آسیب هایی که قبلا به مو وارد شده است

تعدادی از شامپوهای تخصصی عبارتند از:

1. شامپو ضدشوره:

شرکت های لوازم آرایشی و بهداشتی شامپوهایی را به طور خاص برای کسانی که شوره دارند، تولید کرده اند. آنها حاوی قارچ کش هایی مانند کتوکونازول، روی پیریتیون و دی سولفید سلنیوم هستند که با از بین بردن قارچ هایی مانند مالاسزیا فورفور، پوسته پوسته شدن را کاهش میدهد. در چنین شامپوهایی اغلب از روغن درخت چای، روغنهای اساسی یا عصاره های گیاهی استفاده میشود.

 

شامپو

 

2. شامپو ضدریزش و تقویت کننده:

در حال حاضر توجه مصرف‌کنندگان به دسته ویتامین‌های B جلب شده است به‌خصوص ویتامین B5 و B6. شرکت‌های آرایشی و دارویی گزارش میدهند که مصرف مرتب فراورده‌های حاوی این مواد، موجب تقویت مو، مرطوب شدن و درخشش آن میشود. آن‌ها ادعا میکنند که با مصرف این ویتامین، مو کمتر حالت شکننده پیدا میکند و قوی‌تر میشود.
استفاده از این مواد سطح خارجی مو و ظاهر مو را تحت تأثیر قرار میدهد نه رشد آن را. مو حالت درخشان‌تر و ابریشمی‌تری پیدا میکند و راحت‌تر شانه میشود و حالت میگیرد.

3. شامپو مخصوص موهای رنگ شده:

بسیاری از شرکت ها همچنین شامپوهای ضد رنگ مناسب برای موهای رنگ شده تولید کرده اند. برخی از این شامپوها با توجه به تولیدکنندگان حاوی پاک کننده های ملایم هستند.

 

4. شامپو مخصوص کودکان:

شامپو برای نوزادان و کودکان خردسال به گونه ای ساخته شده است که در صورت قرار گرفتن در چشم، کمتر تحریک شده و معمولاً کمتر احساس سوزش میکند.

 

شامپو

 

5.شامپو بدون سولفات:

سدیم لوریل سولفات یک سورفاکتانت است که معمولاً در مواد آرایشی استفاده میشود و در اثر تماس باعث تحریک پوست میشود، اگرچه باعث حساسیت پوست نمیشود و باعث آسیب به لوازم آرایشی نمیشود. شامپوهای فاقد سولفات حاوی مواد پایه سولفات مانند سدیم لوریل سولفات یا سدیم لورات سولفات نیستند.

 

7. شامپو آنتی باکتریال:

شامپوهای ضد باکتری اغلب در داروهای دامپزشکی برای شرایط مختلف استفاده میشوند و همچنین در انسان قبل از برخی از اقدامات جراحی استفاده میشود.

 

6. شامپو مخصوص حیوانات:

شامپوهایی برای حیوانات در نظر گرفته شده است که ممکن است حاوی حشره کش یا سایر داروها برای درمان بیماری های پوستی یا آلودگی به انگل مانند کک باشند. اینها هرگز نباید در مورد انسان استفاده شود. همچنین برخی از شامپوهای انسانی ممکن است در صورت استفاده برای حیوانات مضر باشند، هر نوع محصول مراقبت از موی انسان که حاوی مواد یا داروهایی فعال است (مانند روی در شامپوهای ضد شوره) در صورت مصرف حیوانات بالقوه سمی است.

 

شامپو

 

8. شامپو مخصوص بدن:

شامپو بدن پوست را تمیز کرده و به مرور زمان، سلامت آن را بهبود میبخشد. برخی شامپوهای بدن حاوی ویتامین E و دیگر مواد مغذی هستند که برای پوست بسیار مفید میباشد و برخلاف صابون باعث حساسیت نمیشود و به دلیل اینکه حاوی مرطوب کننده است باعث خشکی پوست نمیشود.

 

9. شامپو گیاهی:

امروزه شامپوهایی با عناوین سیر، سدر و حنا طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

 

روش صحیح شستن موی سر چیست؟

مو عمدتاً از مواد کراتینی مرده تشکیل شده است؛ بنابراین کوتاه کردن مو که کراتینی مرده است تأثیری روی سلول‌های فعال موجود در فولیکول مو و رشد و بهبود عملکرد آن‌ها نمیگذارد. ولی کشیدن موها روی این سلول‌ها اثر دارد، به همین دلیل شستن موها باید به‌آرامی انجام شود نه با شدت. نیازی به ماساژ شدید موها در موقع شستن نیست. به همین ترتیب، خشک کردن مو را هم باید با آرامش انجام داد. به‌خصوص افرادی که موهای تنک یا نازک دارند باید در خشک کردن مو دقت کافی داشته باشند و مو را با ضربات ملایم حوله خشک کنند و حوله را به سر نمالند.

از مصرف آب خیلی داغ باید پرهیز کرد؛ زیرا شستن مکرر مو با آب خیلی داغ به مو آسیب میزند.

شامپو نباید وارد چشم شود (حتی شامپوهای ملایم که باعث سوزش چشم نمیشوند) و باید به‌طور کامل از روی سر شسته شود؛ زیرا باقی ماندن شامپو حتی به مقدار کم روی سر باعث التهاب پوستی میشود. به همین دلیل، بهتر است بعد از شستن موها را به مدت سه یا چهار دقیقه آبکشی کنیم.

 

شامپو

 

چند وقت یکبار موهایمان را بشوریم؟

این‌که هرچند وقت یک‌بار موها را بشوییم، از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بستگی دارد به خشک یا چرب بودن مو، میزان فعالیت بدنی، شغل فرد و اینکه تا چه حد در معرض گردوغبار، دوده و دیگر آلودگی‌های محیطی قرار دارد.

افراد با موهای چرب به‌خصوص اگر در طی روز در معرض گردوغبار، دوده و غیره قرار بگیرند شاید احتیاج داشته باشند که هرروز موهای خود را بشویند. اگر مو به‌آرامی و ملایمت شسته شود، هرروز شستن آن با شامپوی روزانه ملایم اشکالی ندارد.

 

شامپو ها به چه شکل هایی در بازار عرضه میشوند؟

  • شامپو جامد
  • شامپو ژل
  • شامپو کرمی
  • شامپو مایع

آیا شامپوها عوارض دارند؟

تعدادی از افراد ممکن است به بعضی از مواد تشکیل دهنده در شامپوها حساسیت داشته باشند.

 

شامپو های موجود بازار:

  1. کلیر
  2. فولیکا
  3. اویدرم
  4. هسل
  5. مای
  6. ایروکس
  7. سریتا
  8. پرمون
  9. هیدرودرم
  10. اوه
  11. سان وی
  12. آدرا
  13. کامان
  14. نوپریت
  15. ژیوانا
  16. لروکس
  17. داو
  18. فیروز
  19. واتیکا
  20. شون
  21. سان سیلک
  22. کریستال
  23. آردن
  24. پریم
  25. نیوآ
  26. اکتیو
  27. سینره
دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری