ماه لوکس ماه لوکس موبایل

ریزش مو تا چه حد طبیعی است ؟

ریزش مو تا چه حد طبیعی است ؟

روند ریزش مو

ریزش مو یک روند بسیار طبیعی بوده که به طور روزانه برای همه افراد اتفاق می‌افتد اما اگر ریزش مو آنقدر زیاد باشد که در مدت زمانی کوتاه، فرد تعداد زیادی از تارهای موی خود را از دست بدهد، آنگاه دیگر موضوع کاملا نگران‌کننده می‌شود. 

ریزش مو تا چه اندازه طبیعی است؟

زمانی که موهایتان را به طور کامل زیر دوش حمام می‌شویید، موهایی که از قبل سست بوده یا از پوست سر جدا شده‌اند،به زمین می‌ریزند. ممکن است تعدادشان زیاد به نظر برسد اما شما به احتمال زیاد شاهد یک ریزش موی کاملاً طبیعی هستید. اگر ریزش موهایتان برای خودتان غیر عادی است مثلاً به صورت طاسی نقطه‌ای، کچلی و ریزش توده‌ای، حتماً باید به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.ریزش 50 تا 100 تار مو در طول یک روز طبیعی است. برای افرادی که موهای بلندتری دارند، از دست دادن این تعداد تار مو بیشتر به چشم می‌آید. از آنجایی که 100.000 فولیکول مو یا بیشتر، در پوست کف سر وجود دارد، از دست دادن حدود 100 تار مو در روز تفاوت خاصی در شکل ظاهری ایجاد نمی‌کند.

ریزش مو تا چه اندازه طبیعی است؟

آیا ریزش مو در خانم ها و آقایان یکسان است؟

در آقایان معمولا ریزش مو بسیار شایع است، 90 درصد آقایان درجاتی از ریزش موی مردانه را دارند. این عامل هم به ژنتیک مربوط می‌شود و هم به مسایل هورمونی.ریزش مو در آقایان به این شکل است که از قسمت شقیقه‌ها شروع می‌شود و به تدریج عقب‌تر رفته و حالت مثلثی شکل به خود می‌گیرد و در نهایت موهای فرق سر،کم و نازک می شوند.در همه این ناحیه‌ها به هم می‌چسبند و ممکن است هیچ تار مویی روی سرشان نماند، به جز قسمت‌هایی که حساس به هورمون مردانه نیستند، مانند کناره‌های گوش و پشت سر.

یکی از شایع‌ترین علت‌های ریزش مو در خانم‌ها، کمبود آهن است. معمولا به دلیل خون‌ریزی‌های ماهانه و رژیم‌های لاغری سختی که بعضی از خانم‌ها می‌گیرند، یا دچار کم‌خونی شده و یا ذخیره آهن بدنشان کم می‌شود.علت شایع دیگر در خانم‌ها مانند آقایان مسایل ژنتیکی است،خانم‌ها هم دچار ریزش موی مردانه می‌شوند اما طرح ریزش مو در خانم‌‌ها با آقایان فرق دارد.در خانم‌ها معمولا خط جلوی سر حفظ می‌شود و تراکم موها در قسمت فرق و جلوی سر کم می شود و خانم‌ها احساس می‌کنند زمانی که فرق باز می‌کنند کف سرشان پیداست و موهایشان نازک شده اند.گاهی این مساله آن‌قدر در خانم‌ها شدید است که قسمت جلوی سرشان مانند آقایان خالی می‌شود، ولی معمولا آنچه که در خانم‌ها دیده می‌شود، کاهش تراکم مو است نه طاسی.

عوامل موثر در ریزش مو

  • عوامل ارثی
  • افزایش سن
  • مشکلات تیروئید
  • اختلال کندن موها
  • کمبودهای تغذیه‌ای
  • داشتن استرس و اضطراب
  • برخی از داروها و روش‌های درمانی
  • قرار داشتن در دوران بارداری یا شیردهی
  • واکنش‌های سیستم ایمنی بدن مانند بیماری لوپوس
  • مدل موهایی که باعث کشیده شدن موها می‌شوند

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

رژیم غذایی

اگر از مواد مغذی به اندازه کافی در خوراک روزانه خود استفاده نمی‌کنید، از پروتئین‌ها و میوه و سبزیجات بیش از گذشته استفاده کنید.به هر دلیل رژیم غذایی شما پاسخگوی نیاز روزانه شما به مواد مغذی نباشد بهتر است از قرص پوست مو و ناخن در کنار رژیم غذایی خود بهره بگیرید تا به این وسیله نیاز بدن خود به ویتامین‌ها و مواد معدنی را تامین نمایید.

کنترل استرس و اضطراب 

اگر ریزش مو غیر طبیعی بر اثر قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا رخ داده باشد، بلافاصله پس از برطرف شدن استرس دوباره رشد موها از سر گرفته می‌شود.

درمان بیماری ها

گاهی ریزش مو علت زمینه‌ای دارد و به بیماری خاص یا مصرف برخی داروها مرتبط می‌شود. اگر قبلا ریزش مو نداشته‌اید و حالا به طور ناگهانی شاهد ریزش موها خود هستید، باید با مراجعه به پزشک و ارائه آزمایش‌های لازم، سلامت خود را مورد بازبینی قرار دهید.

محصولات ضد ریزش مو

می‌توانید از محصولات ضد ریزش مو نیز استفاده کنید. جهت درمان ریزش مو از دیگر روش‌هایی مثل مزوتراپی یا لیزرتراپی نیز می‌توان استفاده کرد.در مزوتراپی به منظور توقف ریزش مو و تحریک رشد مجدد موها، ترکیبی از مواد مختلف مثل ویتامین‌ها، هورمون‌ها، آنزیم‌ها و عصاره‌های گیاهی به پوست سر تزریق می‌شود. در لیزرتراپی نیز از لیزرهایی با سطح انرژی نوری و جریان کم استفاده می‌شود تا به قطع ریزش مو کمک شود.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری