کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

هر آنچه باید درباره داروی اپی نفرین و فواید شگفت‌ انگیز و عوارض آن بدانید

هر آنچه باید درباره داروی اپی نفرین و فواید شگفت‌ انگیز و عوارض آن بدانید

هر آنچه باید درباره داروی اپی نفرین و فواید شگفت‌ انگیز و عوارض آن بدانید؛

اپی‌نفرین ‌‌Epinephrine که به عنوان آدرنالین نیز شناخته می‌شود یک هورمون و انتقال‌دهنده عصبی است که از دسته کاتکول‌آمین‌های درون‌ساز محسوب می‌شود. این ماده موجب افزایش ضربان قلب، تنگ شدن عروق و گشاد شدن مسیرهای هوایی می‌شود و در واکنش‌های گریز سیستم عصبی سمپاتیک تأثیرگذار است. به طور معمول این هورمون در شرایطی که فرد تحریک شده و هیجان زیادی را تجربه می‌کند، در بدن ترشح می‌گردد.


آمپول اپی نفرین چیست؟

اپی‌نفرین دارویی برای که تنگی عروق خونی را کاهش می‌دهد و مسیرهای عبور هوا در ریه‌ها را باز می‌نماید. این دارو جهت درمان واکنش‌های شدید آلرژیک مانند آنافیلاکسی به نیش حشرات، داروها، مواد غذایی و سایر مواد آلرژی‌زا استفاده می‌شود. به علاوه، اپی‌نفرین برای درمان آنافیلاکسی ناشی از ورزش نیز استفاده می‌شود.

آسم یکی از بیماری‌های تنفسی بشمار می‌رود که باعث سرفه و تنگی نفس می‌شود. علاوه بر آسم، عوامل دیگری نیز می‌توانند به تنگی نفس و مشکلات در ضربان قلب منجر شوند، از جمله آلرژی یا حساسیت. دلایل دیگر شامل عوامل ژنتیکی، سیگار، گرد و غبار، عفونت‌های تنفسی، مصرف داروهای خاص، استرس، فعالیت‌های ورزشی و رفلاکس معده می‌شوند. برای مدیریت تنگی نفس، از داروهای مرتبط با این مشکل استفاده می‌شود که می‌توانند به صورت خوراکی، تزریقی یا استنشاقی باشند.

آمپول اپی نفرین چیست؟

مکانیسم و عملکرد داروی Epinephrine

اپی نفرین یک داروی مقلد سمپاتیک است که به طور مستقیم بر روی گیرنده‌های آلفا و بتا آدرنرژیک اثر می‌گذارد. اپی‌نفرین اثرات خود را با تأثیر بر روی گیرنده‌های بتا-دو آدرنرژیک بر عضلات صاف نایژه اعمال می‌کند و از طریق گیرنده‌های آلفا-آدرنرژیک، منقبض کردن شریان‌های نایژه را ایجاد می‌کند. این عمل به کاهش سپاسم نایژه، احتقان و خیز منجر می‌شود.

میزان مصرف داروی اپی نفرین

قبل از استفاده از اپی‌نفرین استنشاقی، بروشور اطلاعات بیمار را مطالعه نمایید. قبل از هر بار استنشاق، قوطی را به خوبی تکان دهید. اگر داروهای آسم دیگری را از طریق خوراکی یا با دستگاه‌های استنشاقی مصرف می‌کنید، از پزشک خود درباره نحوه صحیح مصرف این دارو با سایر داروهای آسم خود سؤال نمایید. این دارو را دقیقاً به ازای دستورالعمل موجود در بسته دارو استفاده کنید و در صورت لزوم، از طریق دهان استنشاق کنید. جهت استفاده از دارو، میبایست دستور پزشک را رعایت نموده و دوز خود را بدون مشاوره با وی افزایش ندهید.

داروی اپی نفرین کاربردی دارد؟ 

آدرنالین به عنوان یک درمان اساسی برای شوک آنافیلاکسی استفاده می‌شود که یک واکنش آلرژیک شدید و بالقوه خطرناک است. این دارو جهت کاهش علائم شوک آنافیلاکسی، به ویژه کاهش تورم صورت و مجاری تنفسی و افزایش فشار خون، تجویز می‌شود. 

همچنین، آدرنالین در موارد دیگری از جمله کاهش خونریزی، بی‌حس کننده موضعی و کمک در احیای قلبی ریوی (CPR) در زمان تلاش برای انقباض ماهیچه‌های قلب نیز استفاده می‌شود. با این حال، استفاده از آدرنالین برای افرادی که از داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای، MAOIs و مسدود‌کننده‌های بتا استفاده می‌کنند، برای افراد مسن و برای کسانی که دچار فشار خون بالا هستند، ممکن است خطرآفرین باشد.

چه نکاتی در استفاده از داروی اپی نفرین باید رعایت شود؟

در ادامه به بررسی نکات مهم در استفاده از دار‌وی اپی نفرین خواهیم پرداخت:

  1.  اپینفرین از جفت عبور می‌کند و به داخل شیر نیز ترشح می‌شود.
  2. همزمان با تزریق اپی‌نفرین، ضایعات مایعات بدن نیز باید جبران شود.
  3. تزریق اپی‌نفرین به داخل شریان به دلیل احتمال انقباض شدید عروق و ریسک بروز گانگرن توصیه نمی‌شود.
  4. از تزریق اپی‌نفرین به داخل عضلات سرینی باید پرهیز شود؛ چرا که این اقدام ممکن است منجر به بروز گانگرن شود.
  5. در صورت پرکاری تیروئید، دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی، و شوک کاردیوژنیک، میبایست با احتیاط از مصرف اپی‌نفرین خودداری شود.
  6. مصرف این دارو برای درمان اسپاسم برونشیال حاد، به دلیل احتمال اثر بیش از حد بر روی قلب، عموماً توصیه نمی‌شود.
  7. افزودن اپی‌نفرین به بی‌حس‌کننده‌های موضعی برای تزریق در نواحی که توسط آرتریول‌های انتهایی خون‌رسانی می‌شوند یا خون محدودی را دریافت می‌کنند (مانند انگشتان، آلت تناسلی مردانه، زبان، بینی و گوش) توصیه نمی‌شود.
چه نکاتی در استفاده از داروی اپی نفرین باید رعایت شود؟

موارد منع مصرف داروی اپی نفرین  چیست؟

در موارد زیر نباید از داروی اپی نفرین استفاده نمود:

  1. استفاده از انژکتورهای خودکار اپی‌نفرین پس از تاریخ انقضا ممنوع است.
  2. آلرژی  یا حساسیت مفرط به اپی‌نفرین یا اجزای آن، از مواردی است که قبل از تجویز اپی‌نفرین، باید مورد توجه قرار گیرد.
  3.  برخی از شرایط قلبی مانند آریتمی یا بیماری عروق کرونر، نیاز به احتیاط و ارزیابی فردی قبل از تجویز اپی‌نفرین دارند.
  4. افرادی که از زاویه بسته گلوکوم رنج می‌برند، باید از استفاده از اپی‌نفرین خودداری کنند.
  5. موقعیت‌های غیر اورژانسی که نیازی به استفاده از اپی‌نفرین ندارند، مانند استفاده روتین برای واکنش‌های آلرژیک جزئی، توصیه نمی‌شود.

عوارض جانبی اپی نفرین کدامند؟

تأثیرات جانبی احتمالی اپی‌نفرین شامل سرگیجه، افزایش ضربان قلب و تپش قلب، لرزش، سردرد، فشار خون بالا، اضطراب یا عصبی بودن، تعریق، حالت تهوع یا استفراغ و رنگ پریدگی پوست می‌باشد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله برای درمان سرفه چه کار کنیم؟ از چه خلط آوری استفاده کنیم؟ را نیز مطالعه نمایید.

ناحیه تزریق آمپول اپی نفرین 

ترریق اپی‌نفرین میبایست فقط در مرکز بیرونی ران صورت گیرد و در صورت ضرورت، از روی لباس استفاده شود. در صورتی که به کودکی دارید اپی‌نفرین تزریق می‌کنید و ممکن است حرکت کند، پایش را محکم بگیرید و حرکتش را محدود نمایید. هیچ وقت اپی‌نفرین را به قسمت‌هایی مانند باسن یا انگشتان نزنید. اگر اشتباها به این مناطق تزریق شد، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. پس از تزریق، مقداری محلول در دستگاه باقی می‌ماند که طبیعی است و نشان‌دهنده ندادن دوز کامل نیست.

سخن پایانی

آدرنالین هورمونی بوده که توسط غدد فوق کلیوی تولید شده و از طریق خون به سراسر بدن منتقل می‌شود. این هورمون زمانی فعال می‌شود که شما به طور ناگهانی تحت تأثیر ترس یا استرس قرار بگیرید. به زبان ساده، آدرنالین موجب آماده‌سازی بدن برای مبارزه یا فرار از خطر می‌شود.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری