بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

علت زگیل تناسلی چیست و روش پیشگیری از آن + عکس

علت زگیل تناسلی چیست و روش پیشگیری از آن + عکس

علت زگیل تناسلی چیست و روش پیشگیری از آن

عارضه زگیل تناسلی یا همان Genital Warts یک نوع از متداول‌ترین عفونت مقاربتی است. به جرات می‌توان گفت که هر شخص دارای فعالیت جنسی احتمالا درگیر زگیل تناسلی خواهد شد. پس لزوم آگاهی در مورد اینکه زگیل تناسلی چیست و چگونه می‌شود آن را پیشگیری کرد بیشتر می‌شود. به شما اطمینان می‌دهیم با خواندن این مقاله هر آنچه نیاز دارید در مورد زگیل تناسلی بدانید خواهید دانست و با روش‌های پیشگیری از آن آگاه خواهید شد.


 آنچه در این مقاله به آن خواهیم پرداخت:

  • زگیل تناسلی چیست؟
  • علت بروز زگیل تناسلی
  • روش‌های انتقال زگیل تناسلی
  • راهکارهای پیشگیری و درمان زگیل تناسلی

 

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی بر روی بافت مرطوب ناحیه تناسلی آقایان و بانوان تاثیر می‌گذارد و به اشکال برجستگی کوچک و گوشتی است. البته در بسیاری موارد این موارد خیلی کوچک هستند و به راحتی قابل مشاهده نیست.

برخی از مدل‌های HPV تناسلی می‌توانند باعث بروز زگیل تناسلی شود، این در حالی است که برخی دیگر احتمال بروز سرطان را نیز دارد. استفاده از واکسن یکی از روش‌های است که میتواند در مهار زگیل تناسلی کمک کند.

 

مکان بروز زگیل تناسلی

الف) در زنان؛ زگیل تناسلی در نواحی گوناگونی مانند: روی فرج، دیواره واژن، نواحی بین دستگاه تناسلی خارجی و مقعد، اطراف مقعد و همچنین دهانه رحم.

 

تصویر زگیل تناسلی در بانوان

 

ب) در مردان؛ زگیل تناسلی این حالت در نواحی نوک یا بدنه آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد تشکیل می‌شود.

 

زگیل تناسلی در آقایان

 

--- دیگر نواحی مشترک؛ این نوع زگیل می‌تواند در داخل دهان و یا گلوی فردی که شخص مبتلا، تماس جنسی داشته اتفاق افتد.

 

علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی عبارتند از:

  • شکلی شبیه به گل کلم که توسط چندین زگیل نزدیک به هم ایجاد می‌شود.
  • تورم‌های کوچک، گوشتی، قهوه‌ای یا صورتی در ناحیه تناسلی.
  • خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی شما.
  • خونریزی با مقاربت.

زگیل تناسلی می‌تواند آنقدری کوچک و مسطح باشد که نامرئی به نظر برسد. با این حال، به ندرت، زگیل تناسلی می‌تواند به خوشه‌های بزرگ در فردی که سیستم ایمنی سرکوب شده دارد، تکثیر شود.

چه زمانی باید توسط پزشک معاینه شوید؟

اگر شما یا همسرتان دچار برجستگی گوشتی و یا زگیل در ناحیه تناسلی شده‌اید به پزشک مراجعه نمایید.

 

 

علل بروز زگیل تناسلی

در تشریح علت زگیل تناسلی باید گفت این عارضه توسط یک نوع ویروس از نوع پاپیلومای انسانی (HPV) است. شاید جالب باشد بدانید که بیش از 40 گونه از HPV وجود دارد که بر ناحیه تناسلی تاثیر گذار است. زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی با فرد مبتلا نیاز به بروز جلوه بیرونی زگیل ندارد و میتواند قابل مشاهده نباشد.

عوامل خطرناک

بیشتر اشخاصی که از لحاظ جنسی فعال شمرده می‌شوند در برخی مواقع به Genital Warts مبتلا خواهند شد. خوب است بدانید چه مواردی این عفونت را بیشتر خواهد کرد.

  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با چندین شریک جنسی
  • داشتن یک عفونت مقاربتی دیگر
  • داشتن رابطه جنسی با شریکی که سابقه جنسی او را نمی‌دانید
  • فعال شدن جنسی در سنین پایین
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف، مانند HIV یا داروهای پیوند عضو

عوارض زگیل تناسلی را بشناسیم

عوارض عفونت HPV می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

** سرطان
بروز سرطان دهانه رحم ارتباط نزدیکی با عفونت HPV تناسلی دارد. انواع خاصی از HPV نیز با سرطان‌های فرج، مقعد، آلت تناسلی و دهان و گلو مرتبط هستند.

مشکلات دوران بارداری

به ندرت در دوران بارداری، زگیل می‌تواند بزرگ شود و ادرار کردن را دشوار می‌کند. زگیل روی دیواره واژن می‌تواند از کشش بافت‌های واژن در هنگام زایمان جلوگیری کند. زگیل‌های بزرگ روی فرج یا واژن ممکن است در هنگام زایمان دچار خونریزی شوند.

به ندرت، نوزادی که از مادری مبتلا به زگیل تناسلی متولد می‌شود، دچار زگیل در گلو می‌شود. ممکن است نوزاد برای جلوگیری از مسدود شدن راه هوایی نیاز به جراحی داشته باشد.

 

راه‌های پیشگیری و درمان زگیل تناسلی

محدود کردن تعداد شرکای جنسی و واکسینه شدن از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری می‌کند.

استفاده از کاندوم

 

روش پیشگیری زگیل

 

استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی ایده خوبی است، اما لزوما از شما در برابر زگیل تناسلی محافظت نمی‌کند. ( خرید اینترنتی کاندوم )

 

واکسن

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) واکسیناسیون روتین HPV را برای دختران و پسران 11 و 12 ساله توصیه می‌کند، اگرچه می‌توان این واکسیناسیون را از سن 9 سالگی انجام داد.

 

واکسن گارداسیل (زگیل تناسلی)

 

برای دختران و پسران ایده آل است که واکسن را قبل از تماس جنسی دریافت کنند. عوارض جانبی واکسن‌ها معمولاً خفیف است و شامل درد در محل تزریق، سردرد، تب خفیف یا علائم شبیه آنفولانزا می‌باشد. CDC اکنون توصیه می‌کند که همه کودکان 11 و 12 ساله دو دوز واکسن HPV را با فاصله حداقل شش ماه دریافت کنند، به جای برنامه سه دوز قبلی توصیه شده بود. نوجوانان جوان 9 و 10 ساله و نوجوانان 13 و 14 ساله نیز می‌توانند واکسیناسیون را در برنامه به روز شده دو دوز دریافت کنند. تحقیقات نشان داده است که برنامه دو دوز برای کودکان زیر 15 سال موثر است.

نوجوانان و بزرگسالان جوانی که بعداً در سنین 15 تا 26 سالگی واکسن را شروع می‌کنند، باید به دریافت سه دوز از واکسن ادامه دهند. CDC اکنون واکسیناسیون HPV را برای همه افراد تا سن 26 سالگی که به اندازه کافی واکسینه نشده اند توصیه می‌کند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیراً استفاده از Gardasil 9 را برای مردان و زنان 9 تا 45 ساله تأیید کرده است. اگر سن شما 27 تا 45 سال است، با پزشک خود مشورت کنید که آیا او توصیه می‌کند واکسن HPV را دریافت کنید.

 

By Mayo Clinic Staff

 

برای دریافت مشاوره و یا طرح سوال خود در قسمت نظرات برای ما بنویسید.
پاسخ شما توسط داروساز اینجا درج خواهد شد.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری