کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

مراقبت‌های قبل و بعد از ارتودنسی

مراقبت‌های قبل و بعد از ارتودنسی

مراقبت‌های قبل و بعد از ارتودنسی

استفاده از ارتودنسی باعث صاف شدن دندان‌ها و مرتب کردن آنها می‌شود همچنین به زیباتر شدن چهره شما می‌پردازد. در طول این دوران ارتودنسی نیاز به مراقبت‌های خاص خود را دارد هر فردی باید مراقبت دندان‌ها و براکت خود باشد تا آسیب نبیند. رعایت بهداشت و دهان بعد از سیم‌کشی و در مدت زمان ارتودنسی به شدت حساس بوده و نیاز به مراقبت بیش از اندازه دارد. احتمال گیر کردن غذا در براکت بالا می‌باشد پس بهتر است بعد از مصرف هر غذا از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پرهیز نکنید زیرا دوری از این کار به پوسیدگی دندان و عفونت لثه‌ها منجر می‌شود. رعایت توصیه‌های پزشک خود نیز در این زمینه نقش مهمی دارد پس بهتر است از دندان‌های خود در این دوره مراقبت ویژه کنید.

آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم:

  • روش مسواک زدن و نخ دندان در حین ارتودنسی
  • در دوران ارتودنسی مصرف چه تغذیه‌ای مناسب است؟
  • مسواک‌های مخصوص ارتودنسی

 

 

 

روش مسواک زدن و نخ دندان در حین ارتودنسی

روش مسواک زدن بسیار مهم می‌باشد به دلیل اینکه وجود ارتودنسی در دندان‌ها باعث گیر کردن غذا می‌شود و همین امر پلاک در دهان را افزایش می‌دهد. افزایش پلاک در دندان باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شود. رعایت بهداشت دهان و دندان در این دوران از پوسیدگی دندان‌های شما جلوگیری می‌کند.

روش درست مسواک زدن به گونه‌ای است که باید مسواک باید به حالت 45 درجه روی لثه شما قرار بگیرد مسواکتان را با فشار ملایم و کم حرکت دهید و هرکدام از دندان‌هایتان را 10 ثانیه تمیز کنید سعی کنید تمام دندان‌هایتان را مسواک بزنید تا باعث جرم دندان‌ها نشود. مسواک زدن حدود 60 % دندان‌هایتان را تمیز می‌کند.

 

استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان باعث از بین رفتن پلاک بین دندان‌ها که مسواک به آنها دسترس ندارد می‌شود و 40% درصد سطح دندان را تمیز می‌کند. روش استفاده از نخ دندان برای ارتودنسی بسیار راحت می‌باشد نخ دندان را به شکل C دور هر دندان بیاندازید و به آرامی دندان‌هایتان را تمیز کنید بهتر است برای هر دندان از یک تکه نخ تمیز استفاده کنید.

در دوران ارتودنسی مصرف چه تغذیه‌ای مناسب است؟

مصرف میوه و سبزیجات تازه خوراکی‌های مفیدی هستند. بهتر است از میوه‌های نرم استفاده کنید گاز زدن سیب ممکن به سیم‌های ارتودنسی آسیب وارد کند بهتر است آن را خرد کرده و میل کنید.

زمانی مصرف غذا برایتان دشوار است که سیم دندان‌هایتان را سفت کرده‌اید در چنین شرایطی می‌توانید مواد مغذی مانند:

  • پوره
  • املت
  • سیب رنده شده
  • پوره سیب زمینی و آبگوشت
  • اسموتی ( بهتر است از اسموتی حاوی انواع توت دوری کنید)

غذاهایی که باید از آن دوری کنید

غذاهای سفت و چسبناک مانند آدامس خوردن در دوران ارتودنسی ممنوع است زیرا به براکت و سیم‌ها آسیب وارد می‌کند و باعث کند شدن روند دندان‌هایتان می‌شود.

نوشیدنی‌های قند دار به تشکیل پلاک منجر می‌شود و سلامت دندان‌ها را به خطر می‌اندازد.

اگر به غذاهای شیرین علاقه دارید می‌توانید از غذاهایی مانند:

  • انگور
  • پن کیک
  • ماست
  • بیسکوئیت نرم 

 

شما می‌توانید هرچه نیاز دارید و باب میلتان است را مصرف کنید آنچه بسیار مهم است این می‌باشد دندان‌هایتان را مسواک و نخ دندان بکشید و از دهانشویه استفاده کنید.

 

 

مسواک‌های مخصوص ارتودنسی

مسواک‌های ارتودنسی شکل V هستند این مسواک‌ها طوری طراحی شده‌اند که بالا و زیر سیم براکت‌ها را تمیز می‌کند.

مسواک‌های برقی بهتر از مسواک‌های معمولی عمل می‌کنند و کمک به از بین رفتن پلاک دندان‌ها می‌شود.

مسواک‌های بین دندانی بسیار کوچک و دارای پرزهای نرم هستند که کمک به تمیز شدن جرم زیر سیم‌ها و بین دندان می‌کند و به بهداشت در دوران ارتودنسی بسیار کمک می‌کند.

 

شرایط اورژانسی در دوران ارتودنسی

بهتر است در دوران ارتودنسی اگر این احتمالات برای شما به وجود آمد به پزشک مراجعه کنید:

آسیب دیدگی :

شکستگی دندان، ترک خوردن دندان، لب پر یا لق شدن دندان، پاره شدن لب و گونه به همراه خونریزی یک مورد اورژانسی است و به پزشک خود مراجعه کنید.

عفونت و ورم:

اگر ناحیه صورت و دهان به خصوص لثه‌هایتان ورم کرد این دلیل نشانه عفونت می‌باشد ویک مورد اورژانسی است و به پزشک باید مراجعه کنید.

ناراحتی شدید یا دردهای غیر تحمل

درد در این دوران دور از انتظار نیست اما دردهای شدید علامت یک مشکل جدی است و باید با پزشک مراجعه کنید.

در این دوران هرچه این موارد را جدی گرفته و به آن عمل کنید دندان‌ها زود تر به شکل دلخواه خودتان می‌رسند و زیبایی صورتتان چند برابر می‌شود.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری