کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

11 مواد غذایی که در دوران بارداری باید از آن اجتناب کرد

11 مواد غذایی که در دوران بارداری باید از آن اجتناب کرد

11 مواد غذایی که در دوران بارداری باید از آن اجتناب کرد

هر زن بارداری میخواهد با رعایت رژیم غذایی سالم و مغذی، کودکی سالم به دنیا بیاورد. همراه با نازپروری، عشق و مراقبت هایی که از زنان باردار میشود، آنها با توصیه های زیادی در مورد "چه چیزی بخورند" و "چه چیزی نخورند" در دوران بارداری بمباران میشوند. نگاهی به این مواد غذایی بیندازید تا در دوران بارداری از آنها اجتناب کنید.

 

در صورت وجود سردرگمی در مورد مصرف مواد غذایی در دوران بارداری و دلایل آن، این مقاله را حتما مطالعه کنید:

1.    شیر و پنیر غیر پاستوریزه

وقتی گرسنه هستی، یک ساندویچ پنیر، خوشمزه به نظر میرسد اینطور نیست؟ بنابراین، مهم است که بدانید کدام نوع پنیر برای شما و نوزادتان بی خطر است.
در دوران بارداری توصیه میشود کاملاً از شیر غیر پاستوریزه یا "شیر خام" خودداری کنید. از پنیرهای خام مانند پنیر آبی، پنیر فتا، بری، کامبرت و پنیر به سبک مکزیکی نیز باید خودداری شود. پنیر غیرپاستوریزه میتواند باعث "لیستریوز" شود که یک بیماری بسیار مشهور در اثر مواد غذایی است که به دلیل باکتری های لیستریا ایجاد میشود. اگر به این باکتری آلوده باشید، ممکن است خطر سقط جنین، زایمان زودرس، نقایص مادرزادی و بیماری شدید را افزایش دهد.

راه حل: به سراغ پنیرهای پاستوریزه یا سفت مانند چدار و موزارلا بروید. قبل از خرید هر نوع پنیر، برچسب را بررسی کنید و مطمئن شوید که از شیر پاستوریزه ساخته شده است.

 

تغذیه دوران بارداری

 

2.    سویا

سویا یکی از رایج ترین غذاهای اصلاح شده ژنتیکی (GMO) است و میتواند زندگی جنین را به خطر بیندازد. همچنین از محصولات فرآوری شده و بسیار تصفیه شده که از سویا ساخته میشوند خودداری کنید.

راه حل: به جای روغن سویا تصفیه شده به دنبال روغن زیتون باشید. همچنین به جای سویا، مواد تازه تر مانند پنیر را انتخاب کنید.

 

3.    جوانه های سبزیجات خام

جوانه های خام منبع غنی از مواد معدنی و پروتئین هستند. از آنجا که جوانه ها به صورت خام مصرف میشوند، میتوانند به باکتری هایی که باعث مسمومیت غذایی میشوند آلوده شوند.

راه حل: به عنوان یک اقدام احتیاطی اضافی، در دوران بارداری میتوانید جوانه ها را پس از سرخ کردن یا بخار پز کردن مصرف کنید. به این ترتیب، وجود باکتری ها به حداقل میرسد و همچنین طعم خوبی خواهد داشت.

 

تغذیه دوران بارداری

 

4.    میوه های خاص

میوه ها منبع غنی از ویتامین ها هستند، اما میوه های خاصی وجود دارد که باید از آنها اجتناب شود:

 

1.    پاپایا

اگر پاپایا نارس است، یک "نه" بزرگ به آن بگویید، زیرا ایمن نیست. پاپایای نارس یا نیمه رسیده سرشار از ماده ای به نام لاتکس است. تحقیقات نشان داده است که لاتکس میتواند باعث انقباضات رحمی و در نتیجه سقط شود.

 

2.    آناناس

از مصرف آناناس در دوران بارداری خودداری کنید زیرا آنها سرشار از بروملین هستند که باعث نرم شدن دهانه رحم و منجر به زایمان زودرس میشود.

 

تغذیه دوران بارداری

 

5.    گوشت خام یا نپخته

گوشت منبع غنی پروتئین است که برای زنان باردار و جنین در حال رشد مفید است. گوشت خام، نیم پز و غذای آماده می تواند لیستریا داشته باشد. لیستریا یک باکتری نادر است و زنان باردار مستعد ابتلا به این ویروس از طریق گوشت و محصولات مرغ شسته نشده هستند.
زنان باردار باید از انواع گوشت های فرآوری شده غذاهای آماده (ژامبون، بوقلمون، مرغ، سالامی و غیره) و همچنین هات داگ نپخته، بولونیا و سوسیس پخته نشده (مانند سالامی و پپرونی) خودداری کنند زیرا باعث لیستریوز میشود.

راه حل: سعی کنید گوشت خانگی تهیه کنید که مطمئن باشید به درستی شسته و پخته شده است.

6.    تخم مرغ خام و نپخته

بسیاری از ما تخم مرغ را در صبحانه خود اضافه میکنیم تا پروتئین موجود در رژیم غذایی خود را افزایش دهیم. در دوران بارداری، یک زن باید سعی کند از تخم مرغ خام یا تخم مرغ پخته نشده خودداری کند.
دسرها، کلوچه ها، کیک ها و سس مایونز همگی میتوانند تخم مرغ داشته باشند. همیشه خطر آلودگی به باکتری های سالمونلا وجود دارد. سالمونلا می تواند باعث زایمان زودرس و کم آبی بدن شود. این امر همچنین میتواند منجر به استفراغ و اسهال شود.

راه حل: فقط تخم مرغ هایی را که پاستوریزه شده یا کاملاً پخته شده مصرف کنید.

 

تغذیه دوران بارداری

 

7.    چای و نوشیدنی های کافئین دار

در مورد مصرف کافئین در دوران بارداری نظرات مختلفی وجود دارد. بسیاری از خانم ها نمیتوانند روز خود را بدون یک فنجان قهوه یا چای شروع کنند. میزان مصرف کافئین نباید بیش از 200 میلی گرم باشد. کافئین بحث برانگیز است زیرا میتواند از جفت عبور کند و ممکن است بر ضربان قلب کودک تأثیر بگذارد. همچنین میتواند بر روی کودک شما تأثیر منفی بگذارد زیرا خطرات زیادی در مرگ جنین، مرده زایی، وزن کم هنگام تولد و سقط خود به خودی ایجاد می کند.
برخی از چای های گیاهی بی خطر هستند درحالی که بعضی از آنها ممکن است حاوی برخی گیاهان مضر برای زنان باردار باشند از این رو توصیه میشود از مصرف دمنوش های گیاهی به طور کامل خودداری کنید.

راه حل: نوشیدنی های بدون کافئین را انتخاب کنید.

 

8.    نوشیدنی های الکلی

مادران باردار باید سعی کنند از نوشیدنی های الکلی خودداری کنند زیرا این امر میتواند برای شما و کودک مضر باشد. مطالعات نشان داده است که نوشیدن در دوران بارداری باعث افزایش خطر ابتلا به اختلالات طیف الکل جنین (FASD) میشود.

راه حل: انواع دیگر آب میوه های تازه بنوشید.

 

تغذیه دوران بارداری

 

9.    آب میوه های کنسرو شده

آب میوه ها در واقع یک افزودنی خوب برای هر رژیم غذایی هستند. اما زنان باردار همیشه باید سعی کنند به جای انتخاب آب میوه های بسته بندی شده یا کنسرو شده، میوه های کامل و آب میوه های تازه داشته باشند. این آب میوه های کنسرو شده دارای مقادیر زیادی مواد نگهدارنده و شکر هستند که برای رشد جنین مفید نیستند.

راه حل: آب میوه های تازه بنوشید و به جای آن میوه های کامل را انتخاب کنید.

10.    غذاهای دریایی

زنان باردار باید از مصرف غذاهای دریایی اجتناب کنند زیرا حاوی جیوه هستند. تحقیقات، مصرف جیوه در دوران بارداری را با تأخیر در رشد و آسیب مغزی در نوزادان مرتبط دانسته است.
کوسه، شمشیر ماهی، شاه ماهی خال مخالی و کاشی ماهی از جمله ماهی هایی هستند که از نظر جیوه بسیار زیاد هستند. در حالی که تن ماهی مقدار جیوه کمتری نسبت به انواع دیگر ماهی ها دارد، اما همیشه توصیه میشود که در حد متوسط غذا بخورید و تا حد ممکن از مصرف آن اجتناب کنید.

راه حل: به مدت نه ماه گوشت قرمز و مرغ مصرف کنید.

 

تغذیه دوران بارداری

 

11.    غذاهای غنی از شکر

از مصرف غذاهای غنی از شکر مانند کیک و شیرینی نیز باید خودداری شود. اگر اشتیاق دارید، بهتر است در حد متوسط شیرینی بخورید. شیرین کننده های مصنوعی کاملاً منفی هستند. آنها یک محصول کاملاً شیمیایی هستند و میتوانند به کودک شما آسیب برسانند.

راه حل: میوه هایی مانند چیکو، سیب و موز استفاده کنید. آنها اشتیاق شما به قند را برآورده می کنند، در عین حال تغذیه را نیز فراهم میکنند. همچنین میتوانید کلوچه های عسلی و بلغور جو دوسر را انتخاب کنید که نیمه شیرین و مقوی باشند.

چند نکته برای یادآوری:

  1. باید از غذاهای بی ارزش و خیابانی خودداری کنید زیرا کالری و مواد مغذی کمی دارند.
  2. پس مانده ها را مصرف نکنید زیرا پس از نگهداری در طول شب، خطر بالاتری برای باکتری ها به وجود می آورد.
  3. همچنین هر بارداری متفاوت است و مادران ممکن است به مواد غذایی مختلف واکنش متفاوتی نشان دهند. بنابراین خود را بسنجید و یک رژیم غذایی سالم و مقوی بخورید.
  4. قبل از ورود هر ماده غذایی جدید در رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

 

تغذیه دوران بارداری

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری