کپسول درموبلا هدر تخفیف اول موبایل شهریور ۰۳

10 درمان خانگی برای پوست های چرب

10 درمان خانگی برای پوست های چرب

10 درمان خانگی برای پوست چرب

درمان پوست چرب و جوش‌دار همیشه برای افرادی که این مشکل را دارند چالش بر انگیز می‌باشد با این وجود درمانهای خانگی جایگزین مناسبی برای کاهش استفاده از داروهای گران بوده و وقت شما را کمتر هدر می‌دهند. هدف از نوشتن این مقاله آشنایی شما با 10 راه کار برای مراقبت از پوست چرب می‌باشد.

 

 

آنچه در این مقاله به آن میپردازیم:

  • دلیل پوست چرب چیست؟
  • راه کار برای کاهش چربی پوست
  • جلوگیری از چربی پوست
  • نکات مراقبت از پوست

 


 

دلیل پوست چرب چیست؟

پوست چرب نتیجه تولید بیش از حد سبوم از غدد چربی می‌باشد. سبوم یک ماده روغنی است که از چربیها ساخته می‌شود این ماده زیاد خطرناک نیست زیرا به مرطوب نگه‌داشتن پوست کمک می‌کند این غدد در زیر سطح پوست قرار دارند. سبوم علاوه بر تجمع بر پوست به رطوبت موهای شما نیز کمک می‌کند و آنها را درخشان و سالم نگه می‌دارد. با این وجود، مقدار بیش از حد سبوم باعث چربی پوست شده و همین امر به مسدود شدن منافذ و آکنه منجر می‌شود. تغییرات هورمونی، استرس و ژنتیک باعث افزایش سبوم می‌شود.

 

 

راه کار برای کاهش چربی پوست

صورت خود را تمیز بشویید

افرادی که پوست چرب دارند بهتر است پوست خود را روزانه 2 بار بشویید. از صابون‌ها و فوم‌های شستشو صورت مکرر استفاده نکنید علاوه بر آن از خشک شدن بیش از حد پوست خود نیز پرهیز کنید؛ بهترین راه حل برای شستشو صورت استفاده از صابون‌های گلیسیرین می‌باشد.

بلاتینگ (کاغذهای جذب کننده چربی پوست)

این کاغذهای نازک و کوچک به کاهش فعالیت غدد چربی پوست کمک می‌کند. علاوه بر آن چربی اضافی پوست شما را نیز پاک می‌کند. استفاده از بلاتینگ براقیت و چربی پوست را به حداقل می‌رساند.

 

عسل

عسل یکی از معروف‌ترین داروهای طبیعی پوست به حساب می‌آید. عسل خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی کننده دارد و برای پوستهای چرب و مستعد آکنه مفید می‌باشد علاوه بر آن به رطوبت پوست شما نیز کمک می‌کند.

روش استفاده از عسل به این گونه است:

یک لایه نازک را روی صورت خود پخش کنید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه روی پوست بماند سپس با آب گرم صورت خود را بشویید.

خاک رس آرایشی 

خاک رس آرایشی فواید زیادی برای درمان بیماریهای پوستی دارد و به جذب چربی پوست شما کمک می‌کند. شما میتوانید برای کاهش چربی پوست خود از خاک رس سبز استفاده کنید.

روش استفاده از خاک رس 

آب یا گلاب را حدود یک قاشق چای خوری به خاک رس اضافه کنید تا زمانی که شکل خمیری به خود بگیرد. این مخلوط را به پوست صورت خود بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

 

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر به آرام کردن پوست ملتهب و چربی اضافی پوست کمک می‌کند علاوه بر آن لایه‌های مرده پوست را از بین می‌برد. برای استفاده از بلغور جو دوسر معمولا بهتر است آن را آسیاب کنید. بلغور را می‌توانید با ماست و یا عسل ترکیب کنید.

 روش استفاده از این ماسک به این گونه است:

2/1 فنجان جو آسیاب شده را با آب داغ ترکیب کرده تا حالتی خمیری شکل در بیاید میتوانید یک قاشق عسل نیز به آن ترکیب کنید.

این مخلوط را سه دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید و آن را با آب ولرم آب کشی کنید.

 

 

سفیده تخم مرغ و لیمو

این ترکیب یک داروی عامیانه برای پوست چرب می‌باشد. گفته می‌شود که هر دو ماده باعث جمع شدن منافذ باز شده و پوست را سفت می‌کند. لیمو  به جذب چربی پوست کمک کرده و خاصیت ضد باکتریایی دارد.

نکته

افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند بهتر است از این روش استفاده نکنند.

روش استفاده از این ترکیب به این گونه است:

یک سفیده تخم مرغ را با 1 قاشق غذاخوری لیمو تازه مخلوط کنید سپس آن را به صورت بمالید و اجازه دهید تا خشک شود سپس آن را با آب ولرم بشویید.

 

گوجه فرنگی 

گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک است و به درمان آکنه کمک می‌کند. اسیدهای موجود در گوجه فرنگی باعث کاهش چربی اضافه پوست شده و منافذ باز پوست شما را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن لایه برداری پوست شما را نیز انجام می‌دهد.

روش استفاده از این ترکیب به این گونه است:

1 قاشق چایخوری شکر را با 1 گوجه فرنگی رنده شده ترکیب کنید.

با حرکات دورانی روی پوست بمالید.

بگذارید ماسک به مدت 5 دقیقه روی پوست بماند.

کاملاً با آب گرم بشویید و خشک کنید.

همچنین می توانید فقط برش های گوجه فرنگی را روی پوست خود بمالید.

 

بادام

بادام آسیاب شده نه تنها برای لایه برداری پوست شما استفاده می‌شود، بلکه به دفع چربی ها و نا خالصی‌های اضافی نیز کمک می کند. برای استفاده از اسکراب صورت بادام:

 

بادام خام را ریز خرد کنید تا 3 قاشق چایخوری درست شود.

2 قاشق غذاخوری عسل خام اضافه کنید.

به آرامی و با حرکات دایره ای روی صورت خود بمالید.

با آب گرم آب کشی شود بعد به آرامی خشک شود.

همچنین می توانید قبل از افزودن عسل، با آسیاب کردن بادام ها به صورت خمیر، ماسک صورت بادام درست کنید. بگذارید ماسک به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست بماند سپس با آب گرم آب کشی شود و پوستتان را آرام خشک کنید. اگر به آجیل حساسیت دارید از آن استفاده نکنید.

 

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا برای درمان سوختگی ها و سایر بیماریهای دیگر مفید می‌باشد. این گیاه به درمان پوسته پوسته شدن پوست کمک فراوان می‌کند. بسیاری از افراد برای درمان پوست چرب نیز از آلوئه‌ورا استفاده می‌کنند. اگر اولین بار است که از آلوئه‌ورا استفاده می‌کنید بهتر است آن را کمی روی پوست ساعد خود تست کنید اگر هیچ واکنشی نداشتید می‌توانید از آلوئه ورا استفاده کنید.

روغن جوجوبا

استفاده از روغن جوجوبا یک درمان عامیانه برای درمان پوستهای چرب و دارای آکنه می‌باشد استفاده از این روغن باعث کاهش سبوم روی پوست شده و چربی پوست را کم می‌کند. مقدار کمی روغن به پوست شما کمک بسیار زیادی می‌کند. استفاده بیش از حد از این روغن باعث چربی صورت شده و آن را بدتر می‌کند. در هفته چند بار از این قطره برای پوست صورت خود استفاده کنید تا تغییرات پوست خود را متوجه بشوید.

 

 

 

نکات مراقبت از پوست

زمانی که چربی پوست به دلایلی مانند ژنتیک و یا به دلیل مشکلات هورمونی باشد درمان پوست چرب نیز سخت‌تر می‌شود. بهترین راه برای مراقبت از پوستهای چرب دوری از غذاهای سرخ شده، دارای قند بالا و غذاهای فرآوری شده؛ می‌باشد. از آرایش‌های سنگین برای پوشاندن جای جوش خودداری کنید. بهتر است از کرمهای مبتنی بر آب استفاده کنید زیرا منافذ باز پوست را مسدود نمی‌کند.

در صورتی که پوست شما به هر محصولی حساس شد بهترین راه این است که مصرف آن را قطع کنید و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

منبع: Healthline

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری