بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

دست مصنوعی دوربین دار ساخت ایران

دست مصنوعی دوربین دار ساخت ایران

دست مصنوعی دوربین دار ساخت ایران

دست مصنوعی دوربین دار ساخت ایران : به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، این وسیله که نسل جدیدی از لوازم توان‌بخشی به حساب می‌آید  و با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و دوربین هوشمند، کاربر می‌تواند بدون کار کردن آگاهانه با آن لوازم را بردارد.

بلند کردن اشیا با اندام طبیعی شاید عملی بسیار ساده و آسان به نظر بیاید اما ارسال پیام‌های عصبی متعدد و اعمال نیرو برای گرفتن و بلند کردن اشیا برای اندام‌های مصنوعی به هیچ وجه ساده نیست.

محققان ایرانی دست مصنوعی دوربین دار ساختند

کاربر برای استفاده از این لوازم باید به طور مداوم به وسیله دستوراتی را بدهد که سامانه هوش مصنوعی آن بتواند دستور را اجرا کند.

محققان دانشگاه نیوکاسل تلاش کرده‌اند تا با استفاده از یک دوربین ارزان‌قیمت، یک دست مصنوعی بسازند که پس از مشاهده اجسام به صورت خودکار ابعاد آن را شناسایی کند و وضعیت انگشتان را برای برداشتن آن تنظیم کند و کاربر نیازی به دادن دستورات مختلف برای این تنظیمات نداشته باشد.

دکتر کیانوش نظرپور یکی از استاتید دانشگاه نیوکاسل گفت: اندام مصنوعی ساخته شده مقاوم‌تر و سبک‌تر از نمونه‌های موجود است ولی هنوز باید تکمیل شود.

وی افزود: همانطور که دست واقعی برای برداشتن اجسام وضعیت انگشتان را تنظیم می‌کند، این اندام مصنوعی نیز می‌تواند پس از مشاهده اجسام به سرعت وضعیت خود را متناسب با ابعاد آنها تنظیم کند.

این قابلیت با استفاده از شبکه‌های عصبی چرخشی ایجاد شده است.

محققان ایرانی دست مصنوعی دوربین دار ساختند

برای آموزش این سامانه یادگیرنده هوش مصنوعی از 500 جسم مختلف 72 عکس با فاصله 5 درجه از یکدیگر گرفته شده تا دید کامل 360 درجه از آنها ایجاد شود.

غزل قضایی محقق ارشد این پروژه گفت: این اندام با توجه به تصاویری که از زوایای مختلف از جسم می‌بیند ابعاد آن را به خوبی شناسایی می‌کند.

نظرپور در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: این اندام مصنوعی یک گام بلند برای هدف نهایی است و با توجه به قیمت ارزان و عدم نیاز به پروتز اضافی در حال حاضر هم می‌توان از آن استفاده کرد.

با تشکر از حضور گرم شما عزیزان

مجله خبری دکتر لوکس

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری