روز دختر

همه چیز درباره ی زگیل و انواع آن

همه چیز درباره ی زگیل و انواع آن

همه چیز درباره ی زگیل و انواع آن

زگیل (نام علمی : Verruca)، غده‌ای گوشتی است که انواع آن بر روی دست و پاها رشد می‌کند، اما ممکن است بر روی تمام نقاط بدن رشد کند، و این غده‌ها را با داروهای سوزاننده از قبیل اسید ازتیک (به مقدار کم) و جز آن برطرف می‌کنند. زگیل معمولاً یک تومور کوچک و زبر است که می‌تواند به گل کلم یا یک تاول سفت و سخت شباهت داشته باشد. زگیل‌ها عمومی هستند، و به سبب ویروس، به ویژه خانواده ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)، ایجاد شوند و وقتی با پوست شخص آلوده تماس ایجاد شود واگیردار هستند. بیش از ۱۰۰ گونه ویروس ورم انسانی وجود دارد، آنها می‌توانند بر روی پوست، در داخل دهان شما، بر روی آلت تناسلی و نواحی مقعد رشد کنند. نوع معمول ویروس ورم انسانی گرایش برای رشد بر روی پوست را دارد (مانند دست و انگشتان)، در حالی که انواع دیگر ویروس ورم انسانی تمایل برای زدن زگیل بر روی آلت تناسلی را دارند.  

انواع زگیل

معمولی یک زگیل برآمده با سطحی زبر و خشن که معمولاً بر روی دست‌ها و زانوها پدید می‌آید. زگیل پهن یک زگیل کوچک با سطحی پهن و صاف به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد که می‌تواند به تعداد زیادی و معمولاً بر روی صورت، گردن، دست‌ها، مچ ها و زانوها ایجاد شود. زگیل رشته‌ای یا پنجه‌ای زگیلی، رشته‌ای یا انگشت مانند، که به طور معمول بر روی صورت به ویژه پلک‌ها و لب‌ها پدیدار می‌شود. زگیل پاشنه یک توده سخت و بعضی مواقع دردناک، اغلب همراه با چندین لکه سیاه در مرکز آن؛ معمولاً فقط در پاشنه پا پیدا می‌شود. زگیل خانه‌خانه گروهی سخت از زگیل کف پا، به طور معمول بر روی دست‌ها و کف پا پدید می‌آیند. زگیل تناسلی زگیلی که بر روی آلت تناسلی ایجاد می‌شود. زگیل‌های مقاربتی عبارت است از زگیل‌های ناحیه تناسلی (شامل مجرای ادرار ، آلت تناسلی و مقعد). این زگیل‌ها از سایر زگیل‌ها مسری‌تر هستند. برخی از انواع ویروس‌ها که باعث ایجاد زگیل‌های مقاربتی می‌شوند، با بدخیمی‌های تناسلی نیز همراه هستند. آنها نوجوانان و بزرگسالان فعال از نظر جنسی را از هر دو جنس مبتلا می‌کنند.  

همه چیز درباره ی زگیل و انواع آن

آیا زگیل‌ها به خودی خود از بین می‌روند؟

اغلب زگیل‌ها خود به خود ناپدید می‌شوند اگرچه ممکن است ماه‌ها و حتی سالها به طول انجامد تا ناپدید شوند. اما بعضی از زگیل‌ها هم خود به خود از بین نمی‌روند. پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چرا بعضی زگیل‌ها به خودی خود ناپدید شده، و بعضی دیگر نمی‌شوند.  

همه چیز درباره ی زگیل و انواع آن

انتقال از شخصی به شخص دیگر

زگیل‌های بر روی پوست ممکن است از فردی به فرد دیگری که زگیل را لمس کرده منتقل شود. همچنین زگیل ممکن است با استفاده از حوله یا وسایل شخصی فرد مبتلا به زگیل به فرد دیگر منتقل شود. زگیل‌های دستگاه تناسلی بسیار مسری هستند و ممکن است از فردی ، در حین سکس دهانی، مهبلی و مقعدی به فرد دیگری انتقال یابد. در خانم‌ها، زگیل ممکن است در داخل مهبل رشد کند و حتی آنها از این موضوع مطلع نباشند و امکان دارد بدون آگاهی از این موضوع شوهر خود را آلوده کنند.

درمان

 

خط‌ نخست درمان زگیل ، استفاده از اسید سالیسیلیک است، که با تخریب لایه سطحی پوست، به دستگاه ایمنی‌ بیمار اجازه می‌‌دهد تا ویروس زگیل را شناسایی، و نابود کند. باید یادآوری کرد که بدون تراشیدن لایه سطحی زگیل به کمک یک تیغ تمیز، امکان نفوذ اسید به لایه‌های زیرین پوست اندک است. مشکل اصلی‌ در استفاده از اسید سالیسیلیک، همکاری نکردن بیمار در استفاده درست از اسید است، چرا که باید اسید سالیسیلیک را در دوره‌ای طولانی، و بگونه‌‌ای منظم استفاده کرد. نیترات نقره یکی‌ دیگر از داروهای خط‌ نخست درمانی است اگر چه موجب سوختگی پوستی‌، و ایجاد لک ناشی‌ از آن می‌‌شود. اگر اسید سالیسیلیک به درمان کمکی نکرد، کرایوتراپی ممکن است به کمک نیتروژن مایع و ایجاد درجه حرارت ۱۹۸ درجه زیر صفر یا یخ خشک بافت آلوده به زگیل را نابود کند. در این روش، بافت دارای زگیل را به مدت ۱۰ تا ۳۰ ثانیه یخ می‌‌زنند تا جایی‌ که یک هاله یخی به اندازه ۱-۲ تا میلی‌ متر دور زگیل را فرابگیرد. مطالعه نشان داده است که اگر هم زمان از اسید سالیسیلیک و کرایوتراپی استفاده شود، بخت آن که زگیل ریشه کن‌ شود، بیشتر است. اگر دو روش درمانی پیشین کمکی نکرد، می‌‌توان از تزریق داخل زگیلی داروهای شیمیایی بهره برد، اگر چه میزان سودمندی آنها ثابت نشده است. این داروها را می‌‌توان همزمان با اسید سالیسیلیک نیز بکار برد. بلئومایسین که یک داروی ضد ساختن دی ان‌ ای است ، ممکن است به درمان زگیل کمک کند. فلئورو اوراسیل ۵ درصد که یک پماد برای درمان سرطان پوستی‌ نوع سلول‌های پایه‌ای است، در برخی‌ مطالعه‌ها به بهبود زگیل پوستی‌ کمک کرده است. اگر چه لیزر درمانی در برخی‌ گزارش‌ها در درمان زگیل پوستی‌ استفاده شده است، اما هنوز مفید بودن آن ثابت نشده است. برداشتن زگیل به روش جراحی، نیازمند توجه ویژه‌ای است ، چرا که نه‌ تنها به بهبود زگیل کمکی نمی‌‌کند، و با عوارض زیادی همراه است، که می‌‌تواند به گسترش زگیل منجر شود. درمان‌های سنتی‌ زیادی، بسته به فرهنگ هر کشور وجود دارند، که از هیپنوتیسم گرفته تا پماد موز در کشورهای حوزه کارائیب را در بر می‌‌گیرد، و هیچ مطالعه دانش بنیانی درباره آنها صورت نگرفته است.

همه چیز درباره ی زگیل و انواع آن

نتیجه گیری

زگیل پوستی‌ در بیشینه بیماران خوش خیم است، اگر چه می‌‌تواند به سرطان پوستی‌ غیر ملانومی منجر شود. زگیل پوستی‌ در ۲ سال نخست ایجاد نیازی به درمان ندارد، و بیش از دو سوم آنها خود بخود بهبود می‌‌یابد. درصد بهبودی خودبخودی در کودکان از بزرگسالان بیشتر است. بهبود به سن بیمار ، محل زگیل، اندازه و شمارگان زگیل، نوع بالینی آن، و وضعیت دستگاه ایمنی‌ بیمار بستگی دارد. استفاده همزمان اسید سالیسیلیک و کرایوتراپی، بهترین روش‌های درمانی موجود هستند. تنها در بیماران مقاوم به درمان، باید از سایر روش‌های درمانی بهره گرفت.

منابع : ویکی پدیا / لینکدین

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری