کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

انواع تبخال و راه درمان آن

انواع تبخال و راه درمان آن

انواع تبخال و راه درمان آن

تبخال یا هرپس سیمپلکس یک بیماری ویروسی است که توسط ویروسی به همین نام ایجاد می‌شود و موضع درگیر به صورت التهاب و مجموعه‌ تاول‌های ریز نمایان می‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس عامل بیماری تبخال در صورت، آلات تناسلی هر دو جنس، مغز، چشم و گاهی حتی فلج بل نیز می‌گردد.  برای تبخال هنوز درمان قطعی وجود ندارد و اگر ویروس تبخال وارد بدن شود تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند و در هنگام ضعف دفاعی بدن ، تبخال بروز می‌نماید.    

تبخال لثه :

حالتی شدیدتر از تبخال لب که لثه را درگیر می‌کند، همچنین این بیماری می تواند از طریق استفاده از ظرف، فنجان و بطری مشترک، مکیدن انگشت در دهان گسترش یابد.  

تبخال تناسلی  :

تبخال ناحیه تناسلی از راه آمیزش انتقال می‌یابد این عفونت در مردان و زنان می‌تواند رخ دهد، از جمله نواحی که امکان درگیری آنها وجود دارد. عبارتند از:

  1. مجرای تناسلی
  2. گردن‌رحم
  3. ران‌ها
  4. و آلت تناسلی.

 

تبخال مری :

این نوع از تبخال باعث احساس درد در هنگام بلعیدن غذا میشود.  

 

تبخال چشمی :

تبخال چشمی یک عفونت عود کننده ویروسی است که ناشی از آلودگی با ویروس تبخال ساده‌است. این بیماری شایع‌ترین علت کوری ناشی از بیماری‌های قرنیه‌ای در آمریکاست در حالیکه در کشورهای جهان سوم و از جمله ایران شایع‌ترین علت کوری قرنیه‌ای، بیماری تراخم است؛ گرچه تبخال چشمی در ایران نیز شایع است. بر اساس مطالعات اگر فردی یکبار دچار تبخال چشمی شود به احتمال ۵۰٪ شانس عود دارد. تبخال چشمی می‌تواند تولید یک زخم دردناک روی پلک یا سطح چشم کند و باعث التهاب و ورم قرنیه شود.  

محل و علائم ضایعات

خارش و درد همراه با قرمزی و تورم منطقه آلوده وجود دارد تبخال‌ها به صورت تاولهایی نمایان می‌شود که ممکن است پاره نشوند، سپس زخمی و بعد تبدیل به دلمه گردند. درد در هفته اول وجود دارد و سپس کاهش می‌یابد. ضایعات در طی دو هفته فروکش می‌کنند مگر اینکه دوباره عفونت ثانویه‌ای اتفاق بیفتد ، علت بروز این عوارض لمس ضایعات و سپس لمس جاهای دیگر بدن است. باید به بیماران توصیه نمود که پس از دست زدن به ضایعات دستان خود را بشویند.  

 

درمان

درمان دارویی ضد ویروس آسیکلوویر است و در درمانهای علامتی نیز استفاده می‌شود. استفاده ازعصاره‌ی گیاه سالویا یا مریم گلی به صورت موضعی سبب بهبود سریع این بیماری می‌شود. مواد مؤثر موجود در این گیاه، توجون و اولئانیک اسید است. اولئانیک اسید موجود در عصاره مریم گلی با مکانیسمی مشابه اینترفرون آلفا سبب اختلال در همانندسازی ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ و در نتیجه مهار مراحل اولیه چرخه عفونت زایی آن می‌شود. علاوه بر درمان گیاهی یکی از داروهای موجود در بازار والاسیکلوویر نام دارد و به شکل قرص در بسته‌های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی‌گرمی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.  

 

نکات مهم در بیماریهای عفونی تناسلی

  • داروهای تجویز شده در درمان عفونت تناسلی باید کامل مصرف شود. درمان نیمه کاره علاوه بر باقی‌ماندن بیماری می‌تواند سبب مقاومت دارویی شود.
  • در درمان برخی از عفونتهای تناسلی باید زن و شوهر هر دو داروی همزمان مصرف نمایند.
  • رعایت بهداشت دستگاه تناسلی از جمله انتخاب لباس زیر و نظافت ناحیه تناسلی به بهبود سریعتر عفونت‌ها کمک می‌کند.
  • اگر پس از پایان دوره درمانی هنوز علامتهای عفونت باقی‌مانده باید برای معاینه و آزمایش بیشتر و شاید شروع داروی جدید به پزشک یا ماما مراجعه کرد.
  • از خوددرمانی پرهیز گردد.
  • رعایت بهداشت فردی مثل استحمام مرتب، کوتاه بودن ناخنها، شستشوی دستها قبل و پس از اجابت مزاج، شستشو و خشک کردن ناحیه پرینه، عوض کردن مرتب پدهای بهداشتی در طول روزهای قاعدگی ضروری است.
  • افراد مبتلا به بیماری دیابت یا زنان باردار آمادگی بیشتری برای ابتلا به عفونتهای تناسلی دارند لذا این افراد به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

پیشگیری از عفونت مجدد یا انتشار

  • به طور طبیعی، استفاده از دوش یا اسپری های بهداشتی زنانه ضرورتی ندارد زیرا استحمام یا دوش روزانه و تمیز نگه داشتن پرینه پس از دفع ادرار و اجابت مزاج، پاکیزگی پرینه را تضمین می‌کند. اما در هنگام ابتلا به عفونت استفاده از روش‌های واژینال به منظور کاهش بوهای نامطبوع و غیرطبیعی، حذف ترشحات اضافه، تغییر PH و وارد کردن محلولهای شوینده و ضدعفونی کننده مفید می‌باشد.
  • لباسهای زیر نخی یا پنبه‌ای با اندازه‌های متناسب به جای پوشاک پلی‌استر و تنگ و چسبان که سبب احتباس گرما و عدم جذب عرق می‌شوند توصیه می‌گردد.
  • شرط دوری از عفونت ها حفظ تندرستی و سلامتی و کسب سلامتی نیاز به افزایش آگاهی است.
  • درمان سریع تبخال لب راه و روش هایی دارد که با توجه به دلایل ایجاد تبخال باید انجام شوند تا به سرعت نتیجه آن ها ظاهر شود. بهترین و سریع ترین درمان تبخال بازهم در دل طبیعت نهفته است.

 

برای درمان خانگی و سریع تبخال می توانید یکی از روشهای زیر را انتخاب نمایید:

1) گل همیشه بهار

گل همیشه بهار از دیگر داروهای طبیعی و گیاهی برای درمان تبخال به ویژه تبخال دهانی است. شست و شوی تبخال با کمک عصاره همیشه بهار علاوه بر آن که به کنترل و از بین رفتن ویروس ها کمک می کند موجب تسریع روند درمان در بیمار نیز می شود. این مرهم علاوه بر خاصیت ضدویروسی موجب کاهش درد و سوزش تبخال نیز می شود. برای تهیه این عصاره کافی است 3 قاشق از گیاه خشک شده گل همیشه بهار را در 2 لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان از این عصاره باقی بماند، سپس محل تبخال را با کمک پنبه و عصاره این گیاه شست و شو دهید.

2) روغن چای

استفاده از روغن چای تأثیر زیادی در پیشگیری از انتقال تبخال به سایر قسمت های عضو درگیر از قبیل لب و داخل دهان دارد. روزی دو بار پنبه ای تمیز را به روغن چای آغشته کنید و روی تب خال قرار دهید. این روغن به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن و افزایش توان آن برای مقابله با ویروس تبخال، تأثیر زیادی روی از بین رفتن تبخال دارد.          

3) سیر رنده شده

یک حبه سیر بردارید و آن را به دو نیم کنید. آن را به مدت 10 دقیقه روی تبخال تان بگذارید. این کار را روز چند مرتبه تکرار کنید. سیر روند گسترش تبخال را به سرعت کاهش می دهد و به اصطلاح آن را خشک می کند. بعد از دو الی سه روز تأثیر فوق العاده این ماده غذایی بد بود اما پرخاصیت را به چشم خواهید دید.        

4) روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، علاوه بر ضدعفونی کردن محل تب خال، موجب درمان آن نیز می شود.    

     

5) مصرف لبنیات

برای درمان تب خال، مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شکلات، کاکائو، غلات، بادام زمینی و ژله خودداری کنید.  

6) درمان های دیگر تبخال

کمپرس یخ می تواند به کاهش التهاب و ورم تب خال کمک کند، اما قرار گرفتن در معرض باد و آفتاب بهبودی تب خال را به تأخیر می اندازد. استفاده از کرم ضد ویروس آسیکلوویر و قرار دادن لایه نازکی از آن با استفاده از گوش پاک کن بر روی تب خال هر شش ساعت دوره تب خال را کوتاه نمی کند، اما ریزش ویروس را از روی زخم افزایش می دهد، بنابراین در بهبود آن مؤثر است. مراقبت نکردن و دست کاری کردن زخم ممکن است منجر به ایجاد عفونت ثانویه شود. استفاده از محلول میرتکس باریج هم برای از بین بردن تبخال مفید است.

منابع : ویکی پدیا نمناک

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری