هرآنچه باید درباره کمبود ویتامین‌ها‌ و ایجاد لک صورت بدانید

هرآنچه باید درباره کمبود ویتامین‌ها‌ و ایجاد لک صورت بدانید

هرآنچه باید درباره کمبود ویتامین‌ها‌ و ایجاد لک صورت بدانید؛

در اغلب موارد لک صورت Freckle به طور لک‌های قهوه‌ای تیره تا روشنی که به واسطه تجمع رنگدانه‌ها یا ملانین در پوست ایجاد می‌شوند، می‌توانند وضعیت ناخوشایندی برای همه افراد از کودک و بزرگسال بوجود آورد. عوامل مختلفی می‌توانند بر پراکندگی و تجمع ملانین در پوست تأثیر بگذارند. حتی با محافظت مناسب از پوست صورت در برابر عوامل محیطی، هنوز ممکن است لک‌های پوستی روی صورت شما شکل بگیرند؛ چرا که عوامل مختلفی همچون کمبود برخی‌ ویتامین‌ها در این مسئله دخیل هستند.


لک صورت چیست؟

لک صورت به دلیل تجمع و پراکندگی نامتعادل رنگدانه‌ها یا ملانین در سطح پوست صورت پدیدار می‌شوند. ملانین سبب ایجاد رنگ پوست ما می‌شود و این پلیمر در سطح پوست که سطحی‌ترین قسمت بدن است، نمایان می‌شود. اکثر افراد پراکندگی یکنواخت و یکسانی در سراسر پوست صورت خود دارند. اما عوامل مختلفی می‌توانند در ایجاد اختلال در تعادل پراکندگی رنگدانه ملانین نقش داشته باشند.

لک صورت چیست؟

عوامل موثر در ایجاد لک‌های صورت

رنگدانه‌های پوستی به صورت یکنواخت در تمام سطح پوست توزیع شده‌اند که به همین دلیل، رنگ پوست هموار و صاف به نظر می‌رسد. عواملی هستند که می‌توانند منجر به اختلال در توزیع یکنواخت رنگدانه‌ها یا ایجاد لک‌های پوستی شوند. این عوامل شامل عوامل ژنتیکی، قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید، رژیم غذایی نامناسب، مراقبت نادرست از پوست و کمبود ویتامین‌ها هستند. یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد لک‌های پوستی، کمبود برخی ویتامین‌ها در بدن فرد است.

کمبود کدام ویتامین‌ها سبب به وجود آمدن لک صورت می‌‌شود؟

کمبود برخی ویتامین‌ها می‌تواند باعث ایجاد لک روی صورت شده و زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

این ویتامین‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. ویتامین A: جهت جذب مستقیم ویتامین A می‌توانید از موادغذایی اعم از مرغ، ماهی،گوشت قرمز و لبنیات استفاده کنید. علاوه بر این، میوه‌ها و سبزیجات نیز می‌توانند پس از پردازش در بدن، به طور غیرمستقیم این ویتامین را تامین کنند. با توجه به تاثیر کمبود ویتامین A بر بروز لک‌های پوستی، توصیه می‌شود این مواد غذایی را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا از ایجاد لک‌ها جلوگیری کنید.
  2. ویتامین C: ویتامین C می‌تواند جلوی تولید بیش از حد ملانین را بگیرد که منجر به ایجاد لک‌های پوستی می‌شود. این ویتامین تاثیر مثبت بسیاری در کاهش و از بین بردن لک‌های پوستی دارد؛ از این رو، استفاده از آن بسیار توصیه می‌شود. مصرف ویتامین C می‌تواند به صورت خوراکی یا موضعی باشد و در فرمولاسیون بسیاری از کرم‌ها برای از بین بردن لک‌های پوستی استفاده می‌شود.
  3. اسید فولیک: به طور‌ معمول کمبود فولات یا اسید فولیک در مردان بیشتر از زنان اتفاق می‌افتد و می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سفید روی پوست شود. برای جبران کمبود این ویتامین، توصیه می‌شود از منابعی مانند موز، مرکبات، توت فرنگی و هلو در برنامه غذایی خود استفاده نمایید.
  4. ویتامین E: ویتامین E در بدن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و در مقابل تابش مستقیم نور خورشید که لکه‌های پوستی را ایجاد می‌کند، به عنوان یک سد دفاعی عمل می‌کند. این ویتامین همچنین رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و خشکی پوست را بهبود می‌بخشد. بنابراین، کمبود ویتامین E می‌تواند به ایجاد لک‌های پوستی منجر شده و بر روی سلامتی پوست تاثیر منفی داشته باشد.
کمبود کدام ویتامین‌ها سبب به وجود آمدن لک صورت می‌‌شود؟

درمان‌های خانگی‌‌ برای رفع لک‌های صورت

برای رفع لک‌های صورت، می‌توانید از روش‌های خانگی زیر استفاده نمایید:

  • آلوئه را

یک راهکار خانگی موثر جهت رفع لک‌های صورت استفاده از آلوئه ورا است. آلوئه ورا برای هر نوع پوستی مناسب است و می‌تواند پوست را رطوبت رسانی کرده و لک‌های قهوه‌ای را از بین ببرد. برای استفاده، یک برگ آلوئه ورا را بردارید و ژل آن را با یک قاشق یا انگشتتان بیرون کشیده و سپس آن را به مدت 30 دقیقه روی ناحیه مورد نظر بمالید. سپس با آب بشویید. این روش را دو بار در روز به مدت یک ماه تکرار کنید.

  • انگور فرنگی

انگور قرمز فرنگی یک میوه سالم و خوشمزه که می‌تواند به عنوان یک راه حل خانگی برای رفع لک‌های پوستی استفاده شود. برای این منظور، یک قاشق غذاخوری عسل را با یک چهارم فنجان انگور قرمز فرنگی ترکیب کنید و بعد این مخلوط را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست خود بمالید و سپس با آب شستوشو دهید. این روش را هر روز یک بار تکرار نمایید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله هر آنچه باید درباره کانسیلر و کاربردهای آن بدانید را نیز مطالعه نمایید.

  • ریشه خردل

ریشه خردل یک راه حل موثر برای از بین بردن لک‌های پوستی ناشی از پیری بشمار می‌رود. برای استفاده، نصف فنجان سرکه سیب را با چند تکه ریشه خردل مخلوط کرده و در مرحله بعد این مخلوط را در یک ظرف دربسته برای مدت دو هفته نگه دارید. هر روز آن را هم بزنید و پس از دو هفته، آب آن را جدا کرده و به پوست صورت تان بمالید. این کار را به مدت چند ماه تکرار کنید تا تغییرات مثبتی در روشن شدن پوست خود مشاهده کنید.

  • ماست

ماست یک روش خانگی برای کاهش لک‌های صورت است و حاوی لاکتیک اسید است که می‌تواند پوست را روشن کند. بدین منظور، یک قاشق چایخوری آبلیمو را با یک قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید. این ترکیب را به مدت 30 دقیقه روی محل مورد نظر بمالید و سپس با آب سرد شستشو دهید. برای حفظ ترطیب پوست، از یک مرطوب‌کننده سبک استفاده کنید. این کار را دو بار در هفته به مدت 3 ماه انجام دهید.

درمان‌های خانگی‌‌ برای رفع لک‌های صورت

درمان سریع لک صورت ناشی از کمبود ویتامین 

مزوتراپی صورت به عنوان یکی از سریع‌ترین روش‌های درمانی برای لک‌های صورت شناخته می‌شود؛ چرا که در چند جلسه توسط متخصص پوست، لک‌های پوستی را کاملاً از بین می‌برد. 

این روش شامل تزریق ویتامین‌ها و مواد معدنی به داخل پوست است که منجر به از بین رفتن تمامی لک‌ها می‌شود. این فرآیند به دلیل تزریق مستقیم به نواحی مبتلا به لک، فرآیند درمان را تسریع می‌کند و بهبود ناهمواری‌های پوستی نیز ایجاد می‌نماید.

سخن پایانی

پوست صاف و شفاف به وضوح نقش مهمی در زیبایی و جذابیت چهره ایفا می‌کند. اصولاً، راز اصلی زیبایی چهره در داشتن یک پوست سالم و بی‌عیب و نقص است. بدون هیچ‌گونه لک و چین و چروک، پوست سالم و زیبا نشان‌دهنده‌ی زیبایی و جوانی واقعی است. از این رو، مراقبت از پوست و جلوگیری از ایجاد لک یکی از موارد اساسی در حفظ و بهبود زیبایی چهره است.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری