بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

روش پاکسازی پوست با بخور صورت + فایده استفاده از بخور

روش پاکسازی پوست با بخور صورت + فایده استفاده از بخور

روش پاکسازی پوست با بخور صورت + فایده استفاده از بخور

بخور صورت چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

طریقه استفاده از دستگاه بخور صورت ...

 

پاکسازی پوست صورت در کنار استفاده از محصولات مراقبت از پوست مناسب تا حد زیادی به سلامت و زیبایی پوست تان کمک می‌کند. به این منظور می‌توانید از بخور استفاده کنید که راهی ارزان و ساده است. این درمان خانگی پوستتان را تغذیه می‌کند و به آن لطافت می‌دهد. در ادامه با دیگر فواید بخور صورت آشنا می‌شوید. همچنین به سوالاتی مانند چگونه باید پوست خود را بخور دهید؟

چه موادی را می توانید به بخور خود بیفزایید ؟

 

فواید بخور صورت

پاک کنندگی

بخور، منافذ پوست را باز می‌کند و با پاکسازی عمیق تر آن، به از بین بردن هر نوع آلودگی از سطح پوست کمک می‌کند. افزون بر این، جوش های سرسیاه را نرم می‌کند. در نتیجه، راحت تر می‌توانید آنها را تخلیه کنید.

 

افزایش گردش خون

بر اثر بخور گرم و افزایش تعریق، رگ های شما گشاد می شود. به دنبال آن گردش خونتان افزایش می یابد. این افزایش جریان خون، پوست را تغذیه می کند و به آن اکسیژن می رساند. در نتیجه، پوستتان درخشان و سالم می شود.

از بین بردن سلول ها و باکتری های مسبب آکنه

بخور، منافذ پوست را باز می‌کند. به همین دلیل، باکتری‌ها، سلول‌های مرده و آلودگی های دیگر از آن خارج می‌شوند. در نتیجه، کمتر ممکن است جوش بزنید. زیرا این آلودگی‌ها روزنه های پوست را مسدود می کنند و سبب ایجاد آکنه می‌شوند.

 

خارج کردن چربی های انباشته شده در پوست

چربی طبیعی ( سبوم ) توسط غدد سباسه ( غدد چربی پوست ) ساخته می‌شود تا پوست و مو را نرم و روان کند. اگر این چربی در زیر سطح پوست انباشته شود، زمینه‌ی رشد باکتری ها فراهم می‌شود. این موضوع سبب ایجاد آکنه و جوش سرسیاه می‌شود.

 

آبرسانی

بخور تولید چربی پوست را افزایش می‌دهد و آن را آبرسانی می‌کند. در نتیجه، صورت را به طور طبیعی مرطوب می‌سازد.

 

کمک به جذب بهتر محصولات مراقبت از پوست

بخور، قابلیت نفوذ‌پذیری پوست را افزایش می‌دهد. بنابراین، اگر محصولات مراقبت پوست را پس از بخور استفاده کنید، بهتر جذب می‌شوند.

 

افزایش کلاژن و الاستین پوست

دانستید که گردش خون در زمان بخور پوست افزایش می‌یابد. به دنبال آن، کلاژن و الاستین بیشتری در پوستتان تولید می‌شود. به همین دلیل، ظاهر پوستتان جوان تر و سفت تر می‌شود.

 

آرامش بخش

حس کردن گرمای بخار روی صورت آرامش بخش است. با افزودن رایحه‌های گیاهان دارویی یا اسانس‌های روغنی، اثر آرامش بخش بخور بیشتر می‌شود.

رفع احتقان سینوس

بخور، گرفتگی سینوس‌ و سردردهای ناشی از آن را برطرف می‌کند. افزودن اسانس‌های روغنی خاص به بخور تأثیر آن را افزایش می‌دهد.

 

مقرون به صرفه و در دسترس

برای استفاده از مزایای بخور لازم نیست به زحمت بیفتید یا به مکانی خاص بروید. می‌توانید در خانه و با هرآنچه در اختیار شماست، صورت خود را بخور دهید.

 

شیوه های مختلف بخور دادن

برای بهره‌مندی از فواید بخور صورت و لذت بردن از این درمان خانگی، روش های متعددی وجود دارد. بخور دادن ساده و کم هزینه است. البته، ممکن است تجملاتی و پر هزینه‌ باشد.

این موضوع به انتخاب شما بستگی دارد.

 

بخور دادن روی کاسه یا سینک پر از آب گرم

  1. حوله‌ی کرکی بزرگی را آماده و بهترین زمان و مکان را برای خود مشخص کنید. خیلی مهم است که هنگام بخور دادن راحت باشید. اگر روی سینک بخور می‌گیرید، حتماً از یک چهارپایه یا صندلی استفاده کنید که ارتفاع مناسبی داشته باشد. در غیر این صورت، استفاده از کاسه بهترین گزینه است.
  2. موی خود را ببندید تا روی صورتتان قرار نگیرد، سپس با یک پاک کننده ی لایه بردار ملایم، صورت و گردن خود را تمیز کنید.
  3. 4 الی 6 پیمانه آب را بجوشانید. این مقدار به ظرفیت کاسه یا سینک شما بستگی دارد.
  4. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، گیاه مورد نظر خود را به آن بیفزایید و هم بزنید.
  5. درجه ی حرارت را بکاهید، روی ظرف را بپوشانید و حدود 3 دقیقه صبر کنید تا آرام بجوشد. با احتیاط آب را در کاسه یا سینک بریزید. اگر می خواهید از اسانس های روغنی استفاده کنید، در این مرحله چند قطره از آن را به آب بیفزایید.
  6. بنشینید. حوله را روی سر خود و ظرف آب جوش بیندازید. صورت خود را حدود 15 سانتی متری آب قرار دهید.
  7. برای کاهش یا افزایش گرما، فاصله ی صورت خود را با بخار کم و زیاد کنید. در صورت لزوم گوشه حوله را کنار بزنید تا حرارت متعادل شود.
  8. صورت خود را 5 تا 10 دقیقه بخور دهید.

 

بخور صورت با کاسه و حوله

 

بخور دادن با حوله ی گرم

  1. حوله ی دستی خود را آماده و شیر آب گرم را باز کنید. وقتی آب گرم شد، سینک یا ظرف خود را به قدر کافی با آب گرم پر کنید تا حوله ی شما در آن خیس بخورد. گیاهان دارویی را هم به آب بیفزایید.
  2. موی خود را ببندید تا روی صورتتان قرار نگیرد، سپس با یک پاک کننده ی لایه بردار ملایم، پوست و گردن خود را تمیز کنید.
  3. بعد از خیس خوردن حوله در آب گرم، آن را بفشارید تا به حالت نم دار درآید.
  4. روی یک صندلی راحت لم دهید یا دراز بکشید. حوله را روی صورت خود بگذارید؛ گوشه های آن را به سمت بالا بگیرید تا در قسمت وسط پیشانی به هم برسند.
  5. حوله را طوری روی صورت خود تنظیم کنید که کل صورت شما ( حتی چشم هایتان ) را بپوشاند؛ فقط می توانید بینی خود را بیرون بگذارید. ۵ دقیقه در همین حالت استراحت کنید.

 

بخور دادن صورت با دستگاه بخور صورت خانگی

  1. دستورالعمل دستگاه را مطالعه و آن را با آب پر کنید. دستگاه را روی یک میز در نزدیکی پریز برق بگذارید. آن را به برق وصل کنید. بعد از چند دقیقه دستگاه شروع به تولید بخار می کند.
  2. مراقب باشید مو روی صورتتان قرار نگیرد. قبل از بخور دادن با یک پاک کننده ی لایه بردار ملایم صورتتان را تمیز کنید.
  3. راحت و آرام بنشینید. طبق دستورالعملِ دستگاه، صورت خود را در بخش مخصوص دستگاه و فاصله ی ۱۲ تا ۲۵ سانتی متری آن قرار دهید.
  4. صورت خود را ۲ تا ۳ دقیقه روی دستگاه نگه دارید. بعد از یک دقیقه وقفه دوباره این کار را انجام دهید تا ببنید پوستتان چطور با بخار کنار می آید.
    یادتان باشد بخار تولید شده از دستگاه های بخور، به مراتب قوی تر از روش های دیگر است.

چه حرارتی؟ چه مدت؟ چند بار؟

آسیبِ سوختگی با بخار آب بیشتر از سوختگی با آب جوش است، بنابراین در حین بخور دادنِ صورتِ خود باید بسیار مراقب باشید. برای کاهش خطر سوختگی، صورت خود را خیلی به بخار نزدیک نکنید. فاصله را تا حدی رعایت کنید که راحت باشید. اگر از روش بخور با حوله استفاده می کنید، آب باید گرم باشد نه داغ.

برای دستیابی به نتایح بهتر، هفته ای یک مرتبه صورت خود را بخور دهید. افزون بر این، هر جلسه بخور را به ۱۰ دقیقه محدود کنید تا پوستتان تحریک نشود.

 

آماده سازی

آب رسانی: قبل از قرار گرفتن در معرض هر گرمایی، بهتر است آب بنوشید، بنابراین قبل از شروع بخور آب بخورید.

پاک کردن: با یک پاک کننده ی ملایم حاوی لایه بردار، پوست خود را تمیز کنید. با این کار پوست شما آماده است تا از همه مزایای بخور بهره مند شود.

 

در حین بخور دادن

  • مراقب چشم های خود باشید و هنگام بخور دادن، آن را ببندید؛ با این کار، پلک‌هایتان نیز از موهبت های بخور بهره مند می شوند.
  • صورت خود را حدود ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر دورتر از بخار قرار دهید. نیازی نیست که به کاسه یا سینک آب زیاد نزدیک شوید و خود را در معرض خطر سوختگی قرار دهید. همچنین، به احساس پوستتان بعد از بخور توجه کنید و کاری را انجام دهید که با آن راحت ترید.
  • در صورت استفاده از دستگاه بخور، دستور العمل دستگاه را مطالعه و از آن پیروی کنید.

 

بلافاصله بعد از بخور

  • بعد از بخور، پوست شما بسیار حساس است، بنابراین نباید آن را با مالیدن حوله تحریک کنید. صورت خود را با آب ولرم بشویید و به آرامی آن را خشک کنید.
  • از سرم یا کرم مرطوب کننده استفاده کنید: بعد از بخور، تأثیر مرطوب کننده بیشتر می شود، بنابراین از چیزی استفاده کنید که تغذیه ی کننده پوست باشد. اگر به دنبال پوستی جوان هستید، بهترین زمان استفاده از کرم ضدپیری بعد از بخور است.
  • پوست خود را ماساژ دهید: برای داشتن پوستی آرام هیچ چیز بهتر از ماساژ ملایم بعد از بخور نیست. به آرامی با انگشتان خود پیشانی، گونه ها و گردن را به سمت بالا ماساژ دهید. اگر پوستتان چرب یا حساس نیست، می توانید از روغن ماساژ هم استفاده کنید.

خطرات و عوارض جانبی احتمالی

سوختگی ناشی از بخار شدید است، بنابراین فاصله ی خود را با آن حفظ کنید. اگر از روش حوله ی گرم برای بخور صورت استفاده می کنید، مطمئن شوید که حوله گرم است نه داغ.
اگر آکنه ی روزاسه ( التهاب و قرمزی مزمن پوست) دارید، نباید صورت خود را بخور دهید. گرما رگ های خونی را گشاد می کند و قرمزی پوست را افزایش می دهد.
بخور آب رسان است، اما افرادی که پوست خشک یا اگزما دارند؛ باید محتاط باشند. جلسات بخور را ۲ دقیقه ای انجام دهید تا پوستتان تحریک نشود.
حرف آخر
بخور هفتگیِ صورت راهی مناسب برای تمیز کردن پوست است. همچنین، سلامت آن را افزایش می دهد. اما اگر به بیماری التهاب پوست دچارید، قبل از بخور حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

حال که با فواید بخور صورت و سایر نکات بخور دادن آشنا شدید، در استفاده از آن شک نکنید. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، تجربه های خود را در قسمت بیان نظر مطرح کنید و بنویسید صورت خود را چگونه بخور می دهید؟ به نظرتان کدام گیاه و روغن برای بخور مناسب تر است؟ چند وقت یک بار صورت خود را بخور می دهید؟

 

منابع / Source :

doi.org/10.1016/j.ijpharm.2008.03.032
scienceline.ucsb.edu/getkey.php?key=1322
ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92761/

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری