میخچه و روش های درمان آن

میخچه و روش های درمان آن

میخچه چیست؟

میخچه‌ها و پینه‌ها لایه‌های ضخیم شده و سخت پوستی هستند و زمانی ایجاد می‌شود که پوست سعی می‌کند از خود در برابر سایش، اصطکاک و فشار محافظت کند. این عارضه‌های پوستی معمولاً روی پاها و انگشتان پا یا روی دست‌ها و انگشتان دست ایجاد می‌شوند. میخچه‌ها و پینه‌های پوستی معمولاً ظاهر زشت و ناخوشایندی دارند.

علت بروز میخچه چیست؟

میخچه و پینه پا به علت فشار و اصطکاک مداوم پا با کفش یا زمین به وجود می‌آیند که در این شرایط ساختار استخوانی پایا انگشتان به طور مداوم به زمین کشیده می‌شوند. به این ترتیب پوست در واکنش به فشار ایجاد شده شروع به کلفت شدن خواهد کرد تا از به وجود آمدن تاول پوستی یا زخم دردناک جلوگیری کند. در صورتی که اصطکاک یا فشار وارد شده به پا خفیف اما طولانی مدت باشد باعث به وجود آمدن میخچه یا پینه پا خواهد شد. اصطکاک یا فشار زیاد در یک بازه زمانی کوتاه می‌تواند باعث به وجود آمدن تاول یا زخم باز شود. پینه پا می‌تواند به علت یک اختلال دیگر که انگشت چکشی نام دارد نیز به وجود بیاید که در این اختلال معمولاً انگشتان پا زیر انگشت مجاور که معمولاً کوچکترین انگشت می‌باشد قرار خواهند گرفت و باعث به وجود آمدن میخچه خواهند شد. پینه پا زیر سر استخوان بلند انگشت شست و به علت تحمیل وزن زیاد بدن به این انگشت ایجاد می‌گردد. تعداد زیادی از اختلالات استخوان ارثی هستند اما استفاده درست از کفش مناسب می‌‌تواند ریسک به وجود آمدن پینه پا یا میخچه را به حداقل برساند.

(برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله چه زمانی از چسب میخچه استفاده نماییم را مطالعه کنید.)

 

پیشگیری از میخچه

  • استفاده از پوشش‌های حفاظتی
  • پوشیدن کفش‌هایی که فضای کافی را در اختیار انگشتان پا بگذارد
  • استفاده از دستکش‌های مخصوص در هنگام استفاده از ابزار آلات
  • مرطوب نگه داشتن مداوم انگشتان و دست‌ها با کرم مرطوب کننده 

 

روش های درمان میخچه

روش های درمان میخچه

پد میخچه

استفاده از پد مخصوص میخچه می‌تواند با کاهش اصطکاک مکانیکی در ناحیه میخچه یا پینه پا به تسکین علائم بیماری کمک کند. در مواردی که میخچه پا سفت است پزشک استفاده از پد سیلیکونی یا پد فومی ‌را به منظور محافظت از پوست و پس از برداشتن بافت سفت آن توصیه خواهد کرد. استفاده از پد سیلیکونی بسیار کمک کننده است زیرا ضمن آزاد سازی مواد مخصوص به منظور رفع ضایعات ایجاد شده از پا نیز محافظت خواهد کرد.

کفش مناسب

در اکثر موارد می‌توان به کمک کفش مناسب به درمان ضایعات مکانیکی پا پرداخت. پزشک از بیمار می‌‌خواهد که از کفش پاشنه کوتاه و کفشی که فضای کافی در اختیار انگشتان پا قرار می‌دهد استفاده نماید. بیمارانی که دچار انگشت چکشی هستند به کفشی نیاز دارند که پهنای کافی داشته باشد و به خوبی از پا محافظت کند. افرادی که دچار پینه نرم یا سخت در انگشت پنجم خود هستند می‌‌توانند از کفشی استفاده کنند که عرض کافی دارد. این افراد باید در هنگام تهیه کفش کاملا دقت داشته باشند و به انتخاب کفش مناسب بپردازند زیرا پوشیدن کفش نامناسب باعث می‌شود که ریسک به وجود آمدن پینه پا یا میخچه و یا بدتر شدن این مشکلات افزایش پیدا کند.

جراحی

معمولاً پزشک پینه یا میخچه پا را از قسمت قاعده آنها تراش می‌‌دهد تا به طور کامل تخلیه شوند. برای انجام عمل جراحی و درمان پینه یا میخچه پا شما باید به متخصص پا پزشک مراجعه کنید تا به درمان علت اصلی بروز این مشکلات بپردازد و چکشی شما را برطرف کند. معمولا انجام عمل جراحی به مدت کوتاه باعث بروز درد و ناراحتی خواهد شد اما در نهایت شما می‌توانید به انجام فعالیت‌های طبیعی خود بپردازید. عمل جراحی به معنای استراحت مطلق در بستر نمی‌باشد. تعداد بسیار زیادی از بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند از نتیجه ای که به دست می‌آورند بسیار رضایت دارند زیرا درد آنها به طور کامل برطرف می‌‌شود.

 

درمان خانگی میخچه

درمان خانگی میخچه

سنگ پا

سنگ پا سلول های مرده پوست را از بین می‌برد. از آنجا که میخچه هم نوعی پوست مرده به حساب می‌آید، سنگ می‌تواند برای درمان میخچه کف پا مفید باشد. ابتدا پاهای خود را حدود ده دقیقه در آب گرم قرار دهید. سپس سنگ پا را خیلی آرام و ملایم روی میخچه کف پا بکشید.

سرکه سیب

سرکه سیب هم خاصیت لایه برداری داشته و می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد. علاوه بر این، سرکه سیب خاصیت ضد باکتریایی داشته و از عفونت میخچه جلوگیری خواهد کرد.ی پنبه را به ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب آغشته کنید و پنبه را روی پاهایتان بمالید. بعد به مدت ۵ دقیقه پنبه سرکه‌ای را محکم روی میخچه کف پا نگه دارید.

سیر

سیر به از بین رفتن بافت میخچه کمک می‌کند. یک عدد سیر را به دو قسمت تقسیم کنید و نصف آن را حدود یک دقیقه روی میخچه پا بمالید. بعد از اینکه یک دقیقه سیر را به میخچه مالیدید، نصف دیگر سیر را روی میخچه بگذارید و آن را با باند بپوشانید و اجازه دهید از شب تا صبح روی میخچه بماند.

ویتامین های A و E

زمانی که به میخچه دچار شدید، هر شب قبل از خواب یک عدد کپسول ویتامین A یا E را با سوزن سوراخ کنید و روغن داخل آن را روی میخچه پا بمالید. چند دقیقه صبر کنید و بعد یک جوراب پنبه‌ای روی آن بپوشید.

(می توانید مکمل های ویتامین E را از داروخانه دکتر لوکس خریداری کنید.)

لیمو ترش

لیمو خاصیت اسیدی دارد و برای میخچه مفید است. قبل از خواب یک تکه پوست لیمو را روی میخچه پا قرار دهید و با یک باند روی آن را بپوشانید. اجازه دهید از شب تا صبح روی پایتان بماند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری