موارد مصرف و عوارض داروی یوریناسین یا Solifenacin چیست؟

موارد مصرف و عوارض داروی یوریناسین یا Solifenacin چیست؟

همه چیز درباره موارد مصرف و عوارض داروی یوریناسین یا Solifenacin؛

مشکلات بسیاری منجر به اختلالات در مجاری ادراری می‌شود. قرص یوریناسین (Solifenacin) جهت درمان اختلالات دستگاه ادراری مانند اختلالات در حرکت مثانه، مثل فعالیت بیش از حد مثانه یا تشنج‌های مثانه و اختلال در انتقال اطلاعات از مغز به مثانه استفاده می‌شود. این دارو یک آنتی‌کولینرژیک است که عملکرد مثانه را کنترل نموده و علائم بی‌اختیاری ادرار را کاهش می‌دهد. استفاده از آن به عنوان درمان بی‌اختیاری ادرار رایج است، اما قبل از شروع مصرف، بهتر است با پزشک مشورت کرده و داروهای مناسب برای شرایط خود را تعیین کنید. توصیه می‌شود هیچگاه این دارو را بدون مشورت با پزشک مصرف ننمایید.


آشنایی با قرص یوریناسین 

یوریناسین با نام تجاری وسیکر (Vesicare) و نام ژنریک سولیفناسین (Solifenacin) شناخته می‌شود. این دارو جهت کاهش اسپاسم عضلات مثانه و دستگاه ادراری توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود و برای درمان علائم مثانه بیش فعال و تحریک‌پذیر، از جمله بی‌اختیاری ادرار، تکرر ادرار و فوریت در ادرار و ناتوانی در کنترل آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آشنایی با قرص یوریناسین
آشنایی با قرص یوریناسین 

در چه مواردی داروی یوریناسین منع مصرف دارد؟

افراد مبتلا به گلوکوم یا آب سیاه چشم با زاویه باریک کنترل نشده باید از استفاده از داروی یوریناسین پرهیز کنند. عللوه بر آن، افراد دارای اختلالات ادراری، معده، کلیوی یا کبدی، یا سابقه سندرم QT طولانی، میبایست قبل از مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهند. از انجام فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری و دید با وضوح بالا نیاز دارند، هنگام استفاده از یوریناسین، تا حد امکان خودداری نمایید.

چگونگی مصرف قرص Solifenacin 

جهت مصرف قرص یوریناسین، حتماً به توصیه و دستورات پزشک متخصص خود عمل نمایید. این دارو را به مقدار و زمانی که پزشک شما تجویز کرده است، مصرف کنید. به طور معمول یوریناسین را یک بار در روز، همراه با غذا یا بدون آن، با یک لیوان آب مصرف کنید. توصیه می‌شود هیچگاه قرص را نصف نکنید یا از جویدن آن خودداری نمایید، بلکه به صورت کامل با آب بخورید. لازم به ذکر است که این دارو را در دمای اتاق و دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.

در صورتی فراموشی یک دوز از داروی یوریناسین چه کنیم؟

در‌ صورتی که دوز مصرفی از یوریناسین را فراموش کردید، آن را در همان روزی که به یادتان می‌آید، مصرف کنید. اما از مصرف دو دوز همزمان در روز بعد خودداری نمایید. سپس به روال قبلی خود برای مصرف دارو در زمان منظم در روزهای بعد ادامه دهید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله بهترین درمان سنگ کلیه و کاهش درد ناشی از آن را نیز مطالعه نمایید.

هشدارهای مصرف یوریناسین

قبل از استفاده از قرص یوریناسین، اگر دچار موارد زیر هستید، به پزشک خود اطلاع دهید:

در صورتی که علائمی مانند قرمزی و تورم چشم، تاری دید، درد در قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم، تشنج، حس بی‌توجهی یا ضربان سریع قلب داشته باشید و یا در صورتی که از  بیماری‌هایی مانند هپاتیت، کبدی، سرفه خونی، ادرار دهانه فایبروز، آسم و تاریخچه آلرژی رنج می‌برید، توصیه می‌شود حتما با پزشک خود در این باره مشورت نمایید تا از عوارض احتمالی جلوگیری شود.

هشدارهای مصرف یوریناسین
هشدارهای مصرف یوریناسین

 چه افرادی نباید از داروی یوریناسین استفاده نمایند؟

افراد زیر نباید این دارو را استفاده نمایند:

  1. افرادی که دارای احتباس ادراری هستند
  2. کسانی که دارای انسداد روده یا معده هستند
  3. افرادی که دچار بیماری گلوکوم یا آب سیاه هستند

نکات کلیدی در مصرف قرص یوریناسین

پیش از مصرف دارو‌ی یوریناسین به نکات زیر توجه نمایید:

  1. قرص‌ها باید بدون خرد شدن یا شکسته شدن و به صورت کامل و همراه با مایعات بلعیده شوند.
  2. هنگامی که دارو را مصرف می‌کنید، از انجام فعالیت‌های بدنی شدید در هوای گرم یا مرطوب خودداری نمایید.
  3. استفاده از این دارو ممکن است منجر به یبوست شود، اگر یبوست بیش از 3 روز ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید.
  4. ممکن است این دارو باعث تاری دید شود، بنابراین در هنگام رانندگی یا انجام کارهایی که نیاز به دقت دارند، مراقبت کنید.
  5. توصیه می‌شود این دارو هروز یک مرتبه و با معده خالی مصرف شود. اگر ناراحتی معده ایجاد شود، می‌توانید آن را همراه غذا مصرف کنید.
  6. در صورت بروز درد ناگهانی در چشم‌ها، تورم زبان یا حلق، درد شدید شکم یا عدم توانایی در ادرارکردن‌ و مشکل در تنفس باید استفاده از دارو را متوقف نمود.

سخن پایانی

داروی یوریناسین، با نام ژنریک سولیفناسین یا نام تجاری Vesicare شناخته می‌شود. همانطور که در این مقاله بدان اشاره شد، این دارو برای کاهش اسپاسم عضلات مثانه و دستگاه ادراری استفاده می‌شود، به منظور درمان علائم مثانه بیش‌فعال و تحریک‌پذیر مانند تکرر ادرار، فوریت در ادرار و بی‌اختیاری ادراری (نشت ادرار).

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری