بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

آووکادو چیست و چه خواصی دارد؟

آووکادو چیست و چه خواصی دارد؟

آووکادو چیست و چه خواصی دارد؟

آووکادو چیست و چه خواصی دارد؟

آووکادو (Persea Americana ,Avocado) یا گلابی تمساح

میوه ای به شکل گلابی و با پوستی به رنگ سبز بسیار تیره یا حتی سیاه و هسته ای نسبتا بزرگ است که پیش بینی می‌شود نزدیک به 10 هزار سال قبل از میلاد در مکزیک رشد می‌کرده است. میوه آووکادو طی 15 سال گذشته به یک میوه محبوب، به ویژه در آمریکا، تبدیل شده است. در حال حاضر در بیشتر رستوران‌های زنجیره‌ای، این میوه به صورت سالاد یا دسر و با ادویه های گوناگون سرو می‌شود. آواکادو یکی از میوه‌های بسیار مفید است که خاستگاه آن مناطق گرمسیری است و در کشور ما تولید نمی‌شود. آووکادو میوه ای کرم دار، روغنی و پر ویتامین بوده که در آب و هوای گرم رشد می‌کند. در میوه آووکادو که به گلابی تمساح و همچنین میوه کره ای معروف است، 20 نوع از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی از قبیل پتاسیم، که به کنترل فشارخون کمک می‌کند، لوتئین که برای چشم‌ها خوب است و اسید فولیک که برای بازسازی سلولی و طی دوره بارداری لازم است، وجود دارد.

 

آووکادو چیست و چه خواصی دارد؟

 

خواص و فواید میوه آووکادو

هر 100 گرم از آووکادو نزدیک به 160 کیلوکالری انرژی، 53/8 گرم کربوهیدرات، 66/0 گرم قند، 7/6 گرم فیبر، 66/14 گرم چربی، 13/2 گرم چربی اشباع، 80/9 گرم چربی تک زنجیره ای غیر اشباع، 82/1 گرم چربی چند زنجیره‌ای غیر اشباع، 2 گرم پروتئین، 5 درصد ویتامین B1، پتاسیم، فسفر، منیزیم، 4 درصد آهن، یک درصد کلسیم، مقداری ویتامین B2، B3، B5، B6 و 6 درصد روی دارد. با این حساب می‌بینید که این میوه از نظر مواد معدنی و ویتامین، بسیار غنی است و به خاطر چربی نسبتا بالا، مصرف آن به کسانی که در دوران رژیم لاغری به سر می‌برند چندان توصیه نمی‌شود.

 

آووکادو چیست و چه خواصی دارد

 

متخصصان تغذیه از فواید و خواص میوه آووکادو این موارد را جز بهترین ها می‌دانند:

  • آواکادو مانند روغن زیتون سرشار از اسید اولئیک است. این ماده یکی از بزرگترین عوامل پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان محسوب می‌شود.
  • آواکادو حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند و باعث سلامت سیستم عصبی می‌شوند.
  • آنتی اکسیدان «گلوتاتین» موجود در این میوه به کبد در تصفیه خون بسیار کمک می‌کند.
  • وجود سطح بالای فولات در این میوه می‌تواند خطر سکته قلبی در افراد مستعد را کاهش دهد.
  • خواص آووکادو خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

 

مواد موجود در آووکادو

مطالعات صورت گرفته در سال 2007 میلادی نشان می‌دهد که ویژگی های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در آووکادو، احتمال ابتلا به سرطان‌های دهان، پوست و پروستات را کاهش می‌دهد. به علاوه ترکیبات موجود در آووکادو، عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش می‌دهد. طیف مناسب و باکیفیت چربی های مفید ریزمغذی ها و فیبرهای آووکادو به بدن تان کمک می‌کند تا میزان هورمون هایی را که به رشد عضلات و چربی سوزی کمک می‌کنند بالا ببرید. پتاسیم موجود در آن، فشارخون را کاهش می‌دهد و مانع بروز سکته و بیماری قلبی می‌شود.

 آووکادو یک میوه ضد التهابی و حاوی فیتوسترولها، آنتی اکسیدان ها، کاروتینوئید و اسیدهای چرب امگا 3 است. آووکادو حاوی ترکیباتی به نام ASU است که سنتز کلاژن را افزایش می دهد و سبب کاهش درد آرتروز و استئوآرتریت می‌شود.  آووکادو منبع فوق العاده ی لوتئین است. این کاروتنوئید مانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از ابتلا به بیماری های مربوط به چشم پیشگیری به عمل می‌آورد. کاروتنویید لوتیین موجود در آواکادو، در برابر ماکولار دژنراسیون (از بین رفتن لکه زرد) و آب مروارید از چشم محافظت می‌کند. این میوه ی سبز خوش رنگ همچنین حاوی کاروتنوئیدهای دیگری مثل زئاگزانتین، آلفا کاروتن و بتاکاروتن و همچنین ویتامین E می‌باشد.

مواد مغذی و آنزیم های موجود در آواکادو، جداره های ملتهب مخاطی در معده و روده کوچک را التیام می‌بخشد.  آووکادو میوه ای است که حاوی همه مواد غذایی به غیر از ویتامین C است. پروتئین این میوه کیفیت بالایی داشته و ویتامین A آن مقاومت بدن را در برابر عفونتهای باکتریایی به طرز معجزه آسایی افزایش می‌دهد و داروی خوبی برای رفع مشکلات کیسه صفرا می‌باشد.

 

خواص آووکادو برای کاهش وزن و لاغری

فیبر موجود در آووکادو سبب احساس سیری طولانی مدت می‌شود و اسیدهای چرب موجود در آن، مرکز سیری در مغز را فعال می‌کنند و همین روشی است طبیعی برای کاهش وزن و لاغری. شواهدی وجود دارد که آوکادو یک غذای مفید برای کاهش وزن است. در یک مطالعه، افراد به دو گروه تقسیم شدند به یک گروه خوردن یک وعده غذایی حاوی آووکادو و به گروه دیگر یک وعده غذایی مشابه بدون آووکادو آموزش داده شد. سپس از آنها یک سری سوالات مربوط به گرسنگی و سیری پرسیده شد. مردم با خوردن آووکادو 23٪ احساس راضی تر داشتند و میل به خوردن 28 درصد کمتر از 5 ساعت بود. اگر این در دراز مدت صادق باشد پس آووکادو در رژیم غذایی می‌تواند به طور طبیعی به شما در خوردن کالری کمتر کمک کند.

 

خواص آووکادو چیست؟

 

خواص آواکادو برای زیبایی پوست و مو

از آنجایی که این میوه سرشار از پروتئین و چربی است، مصرف آن می‌تواند به حفظ لطافت و شادابی موهای شما کمک کند. به علاوه اگر موهای خشکی دارید، می‌توانید نصف آووکادو را رنده و با یک قاشق چای خوری روغن زیتون و یک عدد زرده تخم مرغ مخلوط کنید و هر روز به مدت 20 تا 30 دقیقه آن را روی موهای خودتان که از قبل مرطوب کرده اید، ماساژ دهید و بعد موهایتان را با یک شامپوی ملایم و آب گرم شست و شو دهید.

 

خواص آووکادو و ماسک های زیبایی میوه آووکادو

میوه ی آووکادو پوست را آبرسانی و نرم کرده و سلول‌های مرده پوست را بدون ایجاد آسیب و سوزش پاکسازی می‌کند.

طرز تهیه ماسک آووکادو برای لایه برداری پوست

ابتدا هسته آووکادو را در آورده و قسمت گوشتی داخل آووکادو را با قاشق در آورده و له کنید تا به حالت کرم مانند در آید. سپس به آرامی پوست آووکادو را که محتویات داخلی آن را جدا کرده‌ایم به مدت 3 تا 5 دقیقه به پوست صورت (که قبلا تمیز کرده ایم) می‌مالیم. در مرحله بعد آووکادو له شده را بر روی صورتمان مالیده و می‌گذاریم به مدت 10 دقیقه بماند. سپس با آب ولرم صورتمان را می‌شوییم. توجه داشته باشید که ماسک‌ها را به ناحیه اطراف چشمها نمالید. از این ماسک لایه بردار می‌توانید هفته ای یک بار استفاده کنید.

 

ماسک آووکادو برای نرمی پوست و درمان پوست خشک

شما می‌توانید برای شاداب شدن پوست صورت و گردنتان هم از ماسک طبیعی آووکادو استفاده کنید. اگر پوستتان خشک است، آووکادو را با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و آن را به مدت 15 دقیقه روی پوستتان بگذارید و بعد با آب ولرم آن را بشویید. اگر هم پوستتان معمولی یا چرب است باید برای تهیه ماسک آووکادو آن را با 1 قاشق چای خوری آبلیمو مخلوط کنید.

ماسک زیبایی آووکادو و روغن زیتون

این ماسک پوست را نرم و مرطوب کرده، لایه های مرده پوست را برداشته و با چین و چروک مقابله می‌کند. برای تهیه این ماسک به این مواد نیاز داریم:

1. آووکادو له شده 1 قاشق سوپخوری

2. موز له شده 1 قاشق سوپخوری

3. روغن زیتون 1 قاشق چایخوری

4. آب پرتقال تازه 1 قاشق چایخوری

 

طرز تهیه ماسک آووکادو و روغن زیتون

آووکادو و موز له شده را با روغن زیتون و آب پرتقال به خوبی مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید.

سپس آن را به آرامی به پوستتان بمالید، مراقب باشید با اطراف چشمها تماس پیدا نکند.

بعد از 15 دقیقه صورتتان را با آب ولرم بشویید.

 

آووکادو چیست و چه خواصی دارد

 

ماسک صورت آووکادو با عسل و زرده تخم مرغ

 از این ماسک برای رفع چین و چروک پوست صورت استفاده کنید.

مواد لازم

1. آووکادو له شده 2 قاشق سوپخوری

2. عسل 2 قاشق سوپخوری

 3. زرده تخم مرغ 1 عدد

 

طرز تهیه ماسک صورت آووکادو و زرده تخم مرغ

آووکادو را با عسل و زرده تخم مرغ به خوبی مخلوط کرده تا خمیر نرم و یکنواختی حاصل شود، سپس این ماده را به آرامی روی پوست صورت قرار داده (بجز نواحی اطراف چشم‌ها) و می‌گذاریم به مدت 15 دقیقه بماند و با آب ولرم صورتمان را می‌شوییم. می‌توانید هفته ای یک بار از این ماسک استفاده کنید.

 

آووکادو چیست و چه خواصی دارد

 

واکنش برعکس

حساسیت به لاتکس، موز، گوجه فرنگی، کیوی و یا شاه بلوط، می‌تواند زمینه ساز تاثیر برعکس آووکادو شود. مخصوصا اگر به لاتکس آلرژی دارید، آووکادو را با احتیاط مصرف کنید، چرا که می‌تواند شوک آنافیلاکتیک به بدنتان وارد کند. اگر آووکادو خوردید و دهانتان تورم کرد، کهیر زدید، تنفستان به مشکل خورد، یا در بلعیدن غذاها با مشکل مواجه شدید، سریعا به اورژانس مراجعه کنید. اگر به آووکادو واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهید، دکترتان را در جریان بگذارید تا نوع حساسیت شما را بررسی کند. آووکادو چیست و چه خواصی دارد - آووکادو چیست و چه خواصی دارد؟

منابع: نمناک

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری